Dumt att ladda med för liten laddare?

Gotesjo
24 december 2011 · 32 Inlägg

Tjenixens jag kör med 3 st 75ah batterier i min bil kan det då vara farligt för batterierna eller laddaren att använda en laddare på t.ex. 3,6 ampere?
Står på laddaren att den går upp till 90ah, det kanske bara tar längre tid att ladda mina batterier?

Mvh Simon

Senast redigerat av Gotesjo (25 december 2011)

KHRacing
24 december 2011 ·

koppla isär batterierna o ladda ett i taget för tusan

Mofflan
24 december 2011 · 418 Inlägg

Jag undrar också detta! Visst  kan man koppla isär dom, men vad skulle laddar batterier över laddarens kapacitet?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Drönirettab
24 december 2011 · 21 761 Inlägg

Det tar lång tid att ladda alla batterierna fullt ifall de har blivit mycket urladdade, den orsaken är väl det jag tänker på först iaf. smile

zovix Maskinbefäl
24 december 2011 · 1 038 Inlägg

Så länge du inte har ett förhögt strömuttag ur batteribanken funkar det klockrent, dock så kommer det ta tid. Detta är en utmärkt lösning för t.ex. underhållsladdning över vintern, laddaren lämnar tillräkligt med ström för att upphäva självurladdning och är för klen för att gasa batterierna.

Behöver du däremot laddda för att fylla på batterierna rekommenderar jag som tidigare i tråden att antningen koppla isär dem och/eller köpa en kraftigare laddare, den du har är ändå inte värdelös.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Gotesjo
25 december 2011 · 32 Inlägg

Ok det låter ju bra! Det är en Ctek laddare om det spelar någon roll

Drönirettab
25 december 2011 · 21 761 Inlägg

Jag gissade nog det. Kollar man på deras hemsida så finns just den frågan i "FAQ". smile

http://www.ctek.se/se/sv/page/support/faq

Gotesjo
25 december 2011 · 32 Inlägg

Nämen titta, där står det ju!
Aja tack så mycket för hjälpen iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang