Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?

IceEyes Varningar: För många..
28 december 2011 · 2 552 Inlägg

saab_sonett skrev:

IceEyes skrev:

Slaylix skrev:
Hur mycket hjälper jävla dimljus för att se en jävla älgajävel? Herregud, det är ju förhelvet lagsatt att man inte ska kombinera halv och dim, vad är det är att diskutera?

Moralpanik?

Lagboken består av vidsträckta mängder trams och regler som inte förtjänar att följas och respekteras över huvud taget.

Just därför så slår jag på helljuset när jag möter någon med dimljus+halvljus. Jag skiter i om den jag möter blir bländad, bara jag ser ordentligt..............

Tyvärr för din del förblir den spirituella metoden att leka disco med helljuset totalt verkningslös.

Debatten angående dimljus i kombination med halvljus har varit uppe i ett tidigare skede, och precis som vid det tillfället känns ämnet väldigt urvattnat och lite halvt lönlöst att ens diskutera.

Vissa är strikt emot att dimljus används i kombination med halvljus, andra är det inte. Längre kommer vi förmodligen inte.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Muttley
28 december 2011 ·

IceEyes skrev:

tkd_rille skrev:

IceEyes skrev:

Din åsikt.

Min åsikt är att ni paragrafryttare och dylika individer har en anmärkningsvärd hög tendens att basunera ut otäcka mängder PK-smörja.

Jag får väl sluta följa den och börja bli elak på stan när jag inte får med mig ligga hem.   För då är jag ju full och då kan jag ju slå vem jag vill för då gäller inte lagboken.  Så de så.


Jävla barnungar hela högen  smile

En alldeles ypperlig och välbetänkt idé Sherlock. Den intellektuella skärpan som virvlar runt inom dig saknar bevisligen både begränsning och motstycke, fast å andra sidan, kastar du haschpipan, plockar fram förstoringsglaset och skruvar på dig tänkarmössan kanske du med lite medvind och tankeverksamhet upptäcker att det föreligger en viss skillnad på att obarmhärtigt massakrera samtliga invånare i exempelvis München och att ta en klunk Xide mandarin/chili på offentlig plats?

En tilläggsfråga: Faller du också in under kategorin "Jävla barnungar", dude? wink

Fint är det. Nej jag har passerat gränsen för barnungar och borde snart läggas in då jag tappar hår och är allmänt bitter på allt och alla.
Jag tillhör nog mer den mognare delen som tycker om att följa regelboken för de mesta. Som tycker de är lite pinsamt att glida och bröla på stan med hög musik och dimljus på bilen. 
Och faktiskt den som är den snällaste du kan hitta berusad men de var bara ett exempel.

Ja lite att tråden spårat ut för rätt många svar sen visste nog alla här.   

De är som vanligt när man vill svara men sköt er själva och skit i andra så mår man oftast mycket bättre. wink

iswal
28 december 2011 · 681 Inlägg

Dimljus är ju rätt onödigt. Har ju ingen funktion.
Din blink fastnar ju där ljuset är starkast, och har du dimljus på i mörker så är risken att du tittar för nära bilen och missar föremål längre fram.

driftking199
28 december 2011 · 322 Inlägg

varför gnäller alla på dimljus att dom bländar dom lyser ju ner i backen ändå?
halvljuset lyser ju högre och längre än dimljus så snart ska man väll åka me parkeringsljus för att folk inte ska gnälla.

Muttley
28 december 2011 ·

driftking199 skrev:
varför gnäller alla på dimljus att dom bländar dom lyser ju ner i backen ändå?
halvljuset lyser ju högre och längre än dimljus så snart ska man väll åka me parkeringsljus för att folk inte ska gnälla.

Om du läser så står många dimljus fel. Läser du en gång till så blir de plötsligt 4 ljuskällor. Läser du en tredje gång så förstår du att vi som blir lite äldre får lite sämre syn, och hade du läst innantill så hade du förstått att ögon dras åt ljus. Prova en kväll när de är mörkt och tänk till när du ser något ljus och du absolut ej kan kolla åt annat håll än dit du ska.

driftking199
28 december 2011 · 322 Inlägg

tkd_rille skrev:

driftking199 skrev:
varför gnäller alla på dimljus att dom bländar dom lyser ju ner i backen ändå?
halvljuset lyser ju högre och längre än dimljus så snart ska man väll åka me parkeringsljus för att folk inte ska gnälla.

Om du läser så står många dimljus fel. Läser du en gång till så blir de plötsligt 4 ljuskällor. Läser du en tredje gång så förstår du att vi som blir lite äldre får lite sämre syn, och hade du läst innantill så hade du förstått att ögon dras åt ljus. Prova en kväll när de är mörkt och tänk till när du ser något ljus och du absolut ej kan kolla åt annat håll än dit du ska.

du får väll skriva till vägverket att alla bilar ska ha lysen med stearinljus dåsmile

zovix Maskinbefäl
28 december 2011 · 1 038 Inlägg

driftking199 skrev:

tkd_rille skrev:

driftking199 skrev:
varför gnäller alla på dimljus att dom bländar dom lyser ju ner i backen ändå?
halvljuset lyser ju högre och längre än dimljus så snart ska man väll åka me parkeringsljus för att folk inte ska gnälla.

Om du läser så står många dimljus fel. Läser du en gång till så blir de plötsligt 4 ljuskällor. Läser du en tredje gång så förstår du att vi som blir lite äldre får lite sämre syn, och hade du läst innantill så hade du förstått att ögon dras åt ljus. Prova en kväll när de är mörkt och tänk till när du ser något ljus och du absolut ej kan kolla åt annat håll än dit du ska.

du får väll skriva till vägverket att alla bilar ska ha lysen med stearinljus dåsmile

Självklart, men jag får köra med 7x 55W xenon för då ser jag bra.... Och JAG skiter väl i andra... *OBS* ironi! Bäst att tillägga innan alla troll börjar jaga mig.

Tänk lite....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Holmspojkar
28 december 2011 · 7 Inlägg

de här var nog de mest värdelösa som jag läst på länge!!

driftking199
28 december 2011 · 322 Inlägg

om man inte ser vart man är när man får möte av en annan bil då ska man nog fråga sig om man verkligen ska ha körkort

JsoooN
28 december 2011 · 388 Inlägg

driftking199 skrev:
om man inte ser vart man är när man får möte av en annan bil då ska man nog fråga sig om man verkligen ska ha körkort

Om man har behov att ha dimljusen på kombinerat med halvljuset för att se något borde man nog fråga sig om man verkligen ska ha körkort.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Holmspojkar
29 december 2011 · 7 Inlägg

kan hålla med om att som de är denna tid på året, svartare än svartast, är skönt köra med dimljusen på kvällstid.
Sen tycker jag personligen att de snyggt med dimljus och kommer fortsätta köra med de i kombination med halvljus.

driftking199
29 december 2011 · 322 Inlägg

JsoooN skrev:

driftking199 skrev:
om man inte ser vart man är när man får möte av en annan bil då ska man nog fråga sig om man verkligen ska ha körkort

Om man har behov att ha dimljusen på kombinerat med halvljuset för att se något borde man nog fråga sig om man verkligen ska ha körkort.

de är ju bara för de är snyggt=)

esaz
29 december 2011 · 1 Inlägg

det heter ju dim ljus för att de ska hjälpa till när det är dimmigt. Visst är det dimmigt iband men då blir det inge skarpt bländande ljus men när man kommer en helt klar kväll är det väl inte ens nödvändigt.

Ljepone * Studerande *
29 december 2011 · 563 Inlägg

Ingen som kör med halvljus + (!) blinkers på ? lollol

JsoooN
29 december 2011 · 388 Inlägg

Holmspojkar skrev:
kan hålla med om att som de är denna tid på året, svartare än svartast, är skönt köra med dimljusen på kvällstid.
Sen tycker jag personligen att de snyggt med dimljus och kommer fortsätta köra med de i kombination med halvljus.

Fast hur mycket hjälper ändå dimljus?

Lyser ju upp starkare typ två meter framför bilen men inte mkt mer, lite mer bredd men inte så att det skulle hjälpa mig att upptäcka något vid vägkanten, detta är då med farsans bil som jag tycker har extremt "starka" dimljus hehe, dom på audin märker man inte ens när man slår på. P:

EDIT, då tänker ju jag då när det är "normalt väder", är det dimma så att man inte ser 5 meter framför sig kan jag förstå att man har dimljus på, men att dom skulle hjälpa nå överdrivet annars kan jag inte hålla med om men det är min åsikt och inget jag tvingar på andra att tycka.

driftking199 skrev:
de är ju bara för de är snyggt=)

Det är ju dock en högst personlig åsikt, kör aldrig med dimljus på Audin iaf, just den modellen ser halvt efterbliven ut med dim+parkering hehe, men ibland på vissa bilar så ser det bra ut med dimljus+parkering.

Senast redigerat av JsoooN (29 december 2011)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 december 2011 · 2 972 Inlägg

Ljepone skrev:
Ingen som kör med halvljus + (!) blinkers på ? lollol

Jodå, skitmånga 740 o liknande. De kallar det visst "USA-ljus" så blir det helt plötsligt tufft som tusan.

Som med så mycket annat (solfilm på framrutorna, ful-xenon, blåa lysdioder nånstans på utsidan, neonljus, ingen ljuddämpare mm mm mm) så blir det tufft just för att det är olagligt.
Samhällsrebell på Svensson-nivå - svintufft!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Xploid
29 december 2011 · 42 Inlägg

Jag tycker min bil är mycket snyggare med alla extraljus tända, så jag ska nog börja
köra omkring så i fortsättningen. Det stör ju inte mig att andra bli bländade.
obs, ovanstående text kan innehålla spår av irroni...

Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se. Detta medför att jag har problem att möta bilar med flera ljuspunkter,
dvs halvljus och dimljus. Är dimljusen även felinställda så de bländar eller speglar i våt vägbana
blir det samma effekt som många borde uppleva om de möter en bil med helljuset. Ett stort
fält med massor av ljus och viss blindhet efteråt när det blir mörkt igen.

Det finns några olika lösningar på detta. Antingen visar mötande bilar hänsyn och kör inte med
en olaglig ljuskombination, eller jag får sluta köra bil på kvällar när det finns risk för regn, eller så
får jag köra med heljuset och extraljusen tända när jag möter en bil som bländar mig.

Att dra upp andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket. Om jag möter eller kör om en
bil med tonade framrutor, blåa dioder i spolarmunstyckena, bilar utan ljuddämpare eller att någon
kör för fort, stör inte mitt sätt att framföra ett fordon. Det äventyrar inte min eller andras säkerhet
på samma sätt som bländande dimljus.

Innan man har problem med ögonen själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som vi upplever, som redan har problem.

  // Andersson

perryboy
29 december 2011 · 45 Inlägg

Xploid skrev:
Jag tycker min bil är mycket snyggare med alla extraljus tända, så jag ska nog börja
köra omkring så i fortsättningen. Det stör ju inte mig att andra bli bländade.
obs, ovanstående text kan innehålla spår av irroni...

Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se. Detta medför att jag har problem att möta bilar med flera ljuspunkter,
dvs halvljus och dimljus. Är dimljusen även felinställda så de bländar eller speglar i våt vägbana
blir det samma effekt som många borde uppleva om de möter en bil med helljuset. Ett stort
fält med massor av ljus och viss blindhet efteråt när det blir mörkt igen.

Det finns några olika lösningar på detta. Antingen visar mötande bilar hänsyn och kör inte med
en olaglig ljuskombination, eller jag får sluta köra bil på kvällar när det finns risk för regn, eller så
får jag köra med heljuset och extraljusen tända när jag möter en bil som bländar mig.

Att dra upp andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket. Om jag möter eller kör om en
bil med tonade framrutor, blåa dioder i spolarmunstyckena, bilar utan ljuddämpare eller att någon
kör för fort, stör inte mitt sätt att framföra ett fordon. Det äventyrar inte min eller andras säkerhet
på samma sätt som bländande dimljus.

Innan man har problem med ögonen själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som vi upplever, som redan har problem.

  // Andersson

Det låter som att du kanske borde låta frugan köra om du bara ser på ett öga!

Xploid
29 december 2011 · 42 Inlägg

perryboy skrev:

Xploid skrev:
Jag tycker min bil är mycket snyggare med alla extraljus tända, så jag ska nog börja
köra omkring så i fortsättningen. Det stör ju inte mig att andra bli bländade.
obs, ovanstående text kan innehålla spår av irroni...

Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se. Detta medför att jag har problem att möta bilar med flera ljuspunkter,
dvs halvljus och dimljus. Är dimljusen även felinställda så de bländar eller speglar i våt vägbana
blir det samma effekt som många borde uppleva om de möter en bil med helljuset. Ett stort
fält med massor av ljus och viss blindhet efteråt när det blir mörkt igen.

Det finns några olika lösningar på detta. Antingen visar mötande bilar hänsyn och kör inte med
en olaglig ljuskombination, eller jag får sluta köra bil på kvällar när det finns risk för regn, eller så
får jag köra med heljuset och extraljusen tända när jag möter en bil som bländar mig.

Att dra upp andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket. Om jag möter eller kör om en
bil med tonade framrutor, blåa dioder i spolarmunstyckena, bilar utan ljuddämpare eller att någon
kör för fort, stör inte mitt sätt att framföra ett fordon. Det äventyrar inte min eller andras säkerhet
på samma sätt som bländande dimljus.

Innan man har problem med ögonen själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som vi upplever, som redan har problem.

  // Andersson

Det låter som att du kanske borde låta frugan köra om du bara ser på ett öga!

Jag har fullgod syn på båda ögonen och ingen fru. Flera lösningar ?

  // Andersson

perryboy
29 december 2011 · 45 Inlägg

Xploid skrev:

perryboy skrev:

Xploid skrev:
Jag tycker min bil är mycket snyggare med alla extraljus tända, så jag ska nog börja
köra omkring så i fortsättningen. Det stör ju inte mig att andra bli bländade.
obs, ovanstående text kan innehålla spår av irroni...

Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se. Detta medför att jag har problem att möta bilar med flera ljuspunkter,
dvs halvljus och dimljus. Är dimljusen även felinställda så de bländar eller speglar i våt vägbana
blir det samma effekt som många borde uppleva om de möter en bil med helljuset. Ett stort
fält med massor av ljus och viss blindhet efteråt när det blir mörkt igen.

Det finns några olika lösningar på detta. Antingen visar mötande bilar hänsyn och kör inte med
en olaglig ljuskombination, eller jag får sluta köra bil på kvällar när det finns risk för regn, eller så
får jag köra med heljuset och extraljusen tända när jag möter en bil som bländar mig.

Att dra upp andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket. Om jag möter eller kör om en
bil med tonade framrutor, blåa dioder i spolarmunstyckena, bilar utan ljuddämpare eller att någon
kör för fort, stör inte mitt sätt att framföra ett fordon. Det äventyrar inte min eller andras säkerhet
på samma sätt som bländande dimljus.

Innan man har problem med ögonen själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som vi upplever, som redan har problem.

  // Andersson

Det låter som att du kanske borde låta frugan köra om du bara ser på ett öga!

Jag har fullgod syn på båda ögonen och ingen fru. Flera lösningar ?

  // Andersson

Tyckte du skrev att du :
Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se.

Men jag läste fel, beklagar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang