Honda Civic Hybrid -07a Startproblem, Batteriet???

Ahlbeck
26 december 2011 · 21 Inlägg

Tjena, lånade min mammas civic för att köra ett ärende. En kompis skulle bara springa iväg en sväng och jag stängde av bilen men hade instrumentpanelslysning och radio igång. han kommer tillbaka 5-10 minuter senare och då är bilen död och ger av sig de här klickljudet som när batteriet är urladdat och instrumentbelysningen blinkar hejvilt.. Fick dock igång bilen en gång men stängde av den igen eftersom servon inte fungerade. Men efter den vart den helt död.
Ringde en kompis och vi provade med startkablar men detta hjälpte inte..
Så vad kan felet vara? Kan batteriet bara pajjat sådär? Glapp? Generator?

Drönirettab
26 december 2011 · 21 761 Inlägg

Gick inte ens startmotorn runt när ni provade med startkablar?

Mät vilken spänning det är på batteriet, ligger det över 12,2 V så mäter du vad spänningen är när du försöker starta motorn. smile

Ahlbeck
26 december 2011 · 21 Inlägg

nej den gick inte runt

Expoze
26 december 2011 · 2 024 Inlägg

Servot stänger nog av sig självt på en sån där om batterispänningen är för låg. Vet inte hur det är med en hybrid egentligen, har de separat startbatteri eller kommer kraften till startmotorn från nån batteribank?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Ahlbeck
26 december 2011 · 21 Inlägg

läste nyss att det finns tydligen ett till batteri i skuffen. Kanske det man ska prova ladda?

http://www.justanswer.com/honda/1uzmu-w … ystem.html

Expoze
26 december 2011 · 2 024 Inlägg

Ahlbeck skrev:
läste nyss att det finns tydligen ett till batteri i skuffen. Kanske det man ska prova ladda?

http://www.justanswer.com/honda/1uzmu-w … ystem.html

Njae, det är ju hybridbatteriet, det ligger knappast på 12volt heller utan troligen runt 50-70volt nånstans.
Läste genom texten oxå och det var en onödigt avancerad startkrets tycker jag, enligt texten So to recap. The 12 volt is needed to kep memory in the IMA. the IMA starts the car unless its to week than the 12 volt will do it. If the 12 volt dies the IMA thinks its also dead and it wont try to start the car. Its kinda a vicious cycle. One needs the other to work properly.

så undrar jag om du inte får ta hjälp av en honda-verkstad helt enkelt för att kunna starta upp bilen igen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Drönirettab
26 december 2011 · 21 761 Inlägg

Det är lite avancerat med sånt där, jag har iaf aldrig pysslat med hybridbilar och kan nästan inget om funktionen. Fast om jag inte förstår helt fel så går inte bilen att få igång så länge som 12 V batteriet under huven är "dött", bla försvinner minnet i styrsystemet och då "förstår inte" systemet att motorn ska starta trats att IMA-batteriet är tillräckligt laddat.

Min gissning är att 12 V batteriet ska mätas upp och ifall det är dåligt laddat så måste det laddas upp för att bilen ska fungera. smile

Ahlbeck
26 december 2011 · 21 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=2pEBgqLTq7k

Här är något, vad säger ni om det?

Expoze
26 december 2011 · 2 024 Inlägg

Ahlbeck skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=2pEBgqLTq7k

Här är något, vad säger ni om det?

Fast då bör du ju ha en felkodsläsare tillgänglig oxå för att kunna ta bort de felkoderna som uppkommit.
Är så jävla mycket dyr elektronik i dessa bilar så är det inte panik så hade jag nog väntat tills i morgon och ringt till nån Honda verkstad och frågat om hjälp. Kan säkert finnas mer tips på nätet oxå, men ta det som sagt lite lugnt så det inte blir onödigt dyrt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang