Volvo 850 T5, helrenoveras och rustas inför sommaren. fortsättning från förra året.

Andersson_T5 Snickare
28 februari 2012 · 407 Inlägg

Blir inte lika många bilder som innan känns bara ,
meningslöst,  Köpte batterikabel o en stor kabelsko till plusen,
kostade bara 975 kr;)

Rån fyfan:O

Andersson_T5 Snickare
1 mars 2012 · 407 Inlägg

Handlat på biltema idag, köpte 3 av dom digitala mätarna, olje tryck o temp, har vatten temp redan, o turbotrycket ska jag ha den analoga, lite fräsigare såsmile

Köpte även en massa annat gott:)  som lite små verktyg o mer polyesterplast, o mkt annat.
Fick även hem Blått slangöverdrag till kablar, nu blir allt bytt i motorutrymmet:)

Jonnsard
1 mars 2012 · 458 Inlägg

Köpte du med en oljetrycksadapter? smile Annars får du felkod om du tar bort originalet sad

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Pettersson
1 mars 2012 · 50 Inlägg

tjusigt smile

You had better believe it. This is the real thing.
JBPictures
1 mars 2012 · 930 Inlägg

Du kanske vill säga sen hur du monterar din oljetrycksmätare? har en själv liggandes men vetifan hur jag ska koppla in den bra:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Andersson_T5 Snickare
1 mars 2012 · 407 Inlägg

Jonnsard skrev:
Köpte du med en oljetrycksadapter? smile Annars får du felkod om du tar bort originalet sad

Självklart köpte jag med det:D  Ja det förstår jag:p 

Längtar tills man kan koppla in allt:D

Pettersson
1 mars 2012 · 50 Inlägg

Om det är likadant som på min skoda så behöver man ha en adapter mellan oljefiltret och motorn smile

You had better believe it. This is the real thing.
Andersson_T5 Snickare
1 mars 2012 · 407 Inlägg

Jimpstyle skrev:
Du kanske vill säga sen hur du monterar din oljetrycksmätare? har en själv liggandes men vetifan hur jag ska koppla in den bra:)

Vad är det för färger på den?:p   gul röd svart grön?

gul till plus, röd till tändning, svart till jord och grön till givaren.

Lättast är om du köper en adapter från biltema som du kopplar på oljefiltret sen oljefiltret över den

Andersson_T5 Snickare
1 mars 2012 · 407 Inlägg

Pettersson skrev:
Om det är likadant som på min skoda så behöver man ha en adapter mellan oljefiltret och motorn smile

Ja det e det lättaste sättet erik:)  O tack, tjusigt kommer det nog bli:D

Pettersson
1 mars 2012 · 50 Inlägg
You had better believe it. This is the real thing.
Jonnsard
1 mars 2012 · 458 Inlägg

Jimpstyle skrev:
Du kanske vill säga sen hur du monterar din oljetrycksmätare? har en själv liggandes men vetifan hur jag ska koppla in den bra:)

Det är bara + och - till lampan samt en kabel till "S" (sensor) den sätter du på framsidan av motorn under insuget, du måste dock ha en oljetrycksadapter från biltema (gänganslutninge m12) för tar du bort originalet får du felkod smile
Den kostar bara 59kr endå. Funktionen den fyller är en Y split som du monterar både original oljetrycksvarnare samt eftermarknads oljetrycksmätare i.
Sett saker som att folk satt oljetrycksadaptern nere på muttern till oljeavtappningen, det är ju vid ramlagrena man vill veta vad man har för tryck, i tråget spelar ju noll roll... Där kan man sätta oljetrycksmätare om man har dålig fantasi.
Ursäkta om jag snodde tråden Andreas smile
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Jonnsard
1 mars 2012 · 458 Inlägg

Pettersson skrev:
http://www.stylingbutiken.se/monteringskit-oljetryck-oljetemp/245-0 en sån har jag sitter smile

Eller en såndär jäkla sandwich platta, det är inte vid filtret man vill veta oljetryck heller tyvärr... sad
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Andersson_T5 Snickare
1 mars 2012 · 407 Inlägg

Pettersson skrev:
http://www.stylingbutiken.se/monteringskit-oljetryck-oljetemp/245-0 en sån har jag sitter smile

Om du har den sitter på bilen är det bara o koppla in temp o tryck:D

JBPictures
1 mars 2012 · 930 Inlägg

Andersson_T5 skrev:

Jimpstyle skrev:
Du kanske vill säga sen hur du monterar din oljetrycksmätare? har en själv liggandes men vetifan hur jag ska koppla in den bra:)

Vad är det för färger på den?:p   gul röd svart grön?

gul till plus, röd till tändning, svart till jord och grön till givaren.

Lättast är om du köper en adapter från biltema som du kopplar på oljefiltret sen oljefiltret över den

Kablarna vet jag:) men just tryckgivaren, för en sån "sandwichplatta" som det kallas som man skruvar under filtret vet jag inte om det får plats på v70/850 och om det gör det så kommer ju filtret komma så långt ner, lite risk för att något åker emot och slår sönder det

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
jacker90 jacker
1 mars 2012 · 353 Inlägg

roligt smile inte min smak tycker jag om dom digitala mätarna men det är ju min smak men det kommer säker bli sjukt bra smile forsätt så tongue

Har du bestämt var du ska ha mätarna? tongue

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5
Volvo 850 (1995)
JBPictures
1 mars 2012 · 930 Inlägg

Jonnsard skrev:

Jimpstyle skrev:
Du kanske vill säga sen hur du monterar din oljetrycksmätare? har en själv liggandes men vetifan hur jag ska koppla in den bra:)

Det är bara + och - till lampan samt en kabel till "S" (sensor) den sätter du på framsidan av motorn under insuget, du måste dock ha en oljetrycksadapter från biltema (gänganslutninge m12) för tar du bort originalet får du felkod smile
Den kostar bara 59kr endå. Funktionen den fyller är en Y split som du monterar både original oljetrycksvarnare samt eftermarknads oljetrycksmätare i.
Sett saker som att folk satt oljetrycksadaptern nere på muttern till oljeavtappningen, det är ju vid ramlagrena man vill veta vad man har för tryck, i tråget spelar ju noll roll... Där kan man sätta oljetrycksmätare om man har dålig fantasi.
Ursäkta om jag snodde tråden Andreas smile
Mvh John

kan man komma åt den utan att riva något ?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Andersson_T5 Snickare
1 mars 2012 · 407 Inlägg

Jonnsard skrev:

Pettersson skrev:
http://www.stylingbutiken.se/monteringskit-oljetryck-oljetemp/245-0 en sån har jag sitter smile

Eller en såndär jäkla sandwich platta, det är inte vid filtret man vill veta oljetryck heller tyvärr... sad
Mvh John

Eftersom ja nu köpte en sån där jäkla sandwich platta,  men om ja kopplar dit en y-koppling på originalet, då får ja ju inte plats med tempen;)

Andersson_T5 Snickare
1 mars 2012 · 407 Inlägg

Jimpstyle skrev:

Jonnsard skrev:

Jimpstyle skrev:
Du kanske vill säga sen hur du monterar din oljetrycksmätare? har en själv liggandes men vetifan hur jag ska koppla in den bra:)

Det är bara + och - till lampan samt en kabel till "S" (sensor) den sätter du på framsidan av motorn under insuget, du måste dock ha en oljetrycksadapter från biltema (gänganslutninge m12) för tar du bort originalet får du felkod smile
Den kostar bara 59kr endå. Funktionen den fyller är en Y split som du monterar både original oljetrycksvarnare samt eftermarknads oljetrycksmätare i.
Sett saker som att folk satt oljetrycksadaptern nere på muttern till oljeavtappningen, det är ju vid ramlagrena man vill veta vad man har för tryck, i tråget spelar ju noll roll... Där kan man sätta oljetrycksmätare om man har dålig fantasi.
Ursäkta om jag snodde tråden Andreas smile
Mvh John

kan man komma åt den utan att riva något ?

Det e rätt tajt, det bästa är att ta bort insuget tror jag:/

JBPictures
1 mars 2012 · 930 Inlägg

Andersson_T5 skrev:

Jonnsard skrev:

Pettersson skrev:
http://www.stylingbutiken.se/monteringskit-oljetryck-oljetemp/245-0 en sån har jag sitter smile

Eller en såndär jäkla sandwich platta, det är inte vid filtret man vill veta oljetryck heller tyvärr... sad
Mvh John

Eftersom ja nu köpte en sån där jäkla sandwich platta,  men om ja kopplar dit en y-koppling på originalet, då får ja ju inte plats med tempen;)

Fast tempen kan du ju använda på sandwich plattan:) för den borde ju vara liknande överallt! det är ju just trycket som är lite annorlunda:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Jonnsard
1 mars 2012 · 458 Inlägg

Jimpstyle skrev:

Jonnsard skrev:

Jimpstyle skrev:
Du kanske vill säga sen hur du monterar din oljetrycksmätare? har en själv liggandes men vetifan hur jag ska koppla in den bra:)

Det är bara + och - till lampan samt en kabel till "S" (sensor) den sätter du på framsidan av motorn under insuget, du måste dock ha en oljetrycksadapter från biltema (gänganslutninge m12) för tar du bort originalet får du felkod smile
Den kostar bara 59kr endå. Funktionen den fyller är en Y split som du monterar både original oljetrycksvarnare samt eftermarknads oljetrycksmätare i.
Sett saker som att folk satt oljetrycksadaptern nere på muttern till oljeavtappningen, det är ju vid ramlagrena man vill veta vad man har för tryck, i tråget spelar ju noll roll... Där kan man sätta oljetempsmätare om man har dålig fantasi.
Ursäkta om jag snodde tråden Andreas smile
Mvh John

kan man komma åt den utan att riva något ?

Ja det kan man, sitter ungefär under 4e cyl under insuget, lite nedanför centrum på blocket, går bara en kabel till den. Sandwich plattor gör ärligt talat ingen nytta förutom till oljetemp.
Har en y-split liggandes jag kan ladda upp bild på så ni ser principen. Kan inte få upp ngn bild från biltema sad
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang