Mack
Forum- och sitemoderator
2 januari 2012
· 26 189 Inlägg
Amiirr skrev:
Körde in direkt å läste av felkoden när lampan börja lysa... Äntligen fick jag en felkod.
Felkod 232 Adaptiv lambdareglering, tomgång!
Har märkt att tomgången har varit lite orolig sen lampan började lysa...
Det är inget fel på Lambdan eller kontakt...
Någon som vet vad som hänt?
Efter ett par sekunder på altavista fick jag fram detta;
Felkodsinformation EFI–231, EFI–232
EFI–231 Adaptiv lambdareglering, dellast EFI–232 Adaptiv lambdareglering, tomgång
Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle–/luftblandningen i tomgång– respektive dellast–området. Om bränsle–/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt kommer felkod EFI–232 (tomgångsområdet – 0,48 ms – + 0,40 ms) eller felkod EFI–231(dellastområdet 0,773 – 1,227) och statusmeddelande Övre gräns (mager bränsle–/luftblandning) eller Undre gräns (fet bränsle–/luftblandning) att sättas.
Ersättningsvärde
-inget.
Felorsak
Övre gräns:
-defekt luftmassmätare
-lågt bränsletryck
-luftläckage
-felaktig pulsdämpare
-felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-läckande EVAP–system
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-felaktiga givarsignaler.
Felsymptom
-kan ge hög bränsleförbrukning
-kan ge sämre prestanda.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.