Saab 9-5 2,3t 99 problem med för högt laddtryck.

pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

ska väll beskriva det som finns i bilen först o främst vad jag vet. motorn är renoverad för ca:3tusen mil sedan, sedan sitter den aerons turbo på den td04, samt det stora insugsröret, öppet filter och 3" från katten sen så är det maptuns programvara aero steg 2 mapat efter td04, med den program varan ska den ladda ca: 1.2 bar enligt maptun, men den laddar 1.5bar och då har jag maptuns egna laddtrycksmätare och den är monterad enligt maptuns anvisningar. jag har kollat felkoder med maptunern och den seger att det inte är nått fel, sedan har jag kollat vacum läkor utan att hitta nåt fel. har även bytt lmm till en som funkar till 100% men utan resultat. nån som vet vart felet kan vara.

kalven_
2 januari 2012 · 126 Inlägg

De blev så i min original turbo oxå. då hade den spruckit i wg-huset. sålde den kvickt och köpte en skit stooor ist wink ps: de är väl bra att den laddar mer :p jag åker på 1,9bar smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

ja den går skit bra men vill inte ha ett motor ras till. samt att den ska ladda 1.2 med den mappen. så jag vill hitta felet hur hittade du sprikan i wh huset. kan inte va det felet då föra ägaren köpte ny td04 till den. visligen för 3tusen mil sedan.

discokapten Kapten på disco!
2 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Har du 3" downpipe? Kollat vakumslangar? wg? Vad har du för grundladd?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
kalven_
2 januari 2012 · 126 Inlägg

Jag skruvade bort den och kollade hur turbon såg ut. min hade bara gått 2000mil och de va en saab original! körde på hirsch biopower steg1 och då ladda den 1,1 i början, men sen började den ladda typ 1,4-1,5 på slutet hmm

pukan2 skrev:
ja den går skit bra men vill inte ha ett motor ras till. samt att den ska ladda 1.2 med den mappen. så jag vill hitta felet hur hittade du sprikan i wh huset. kan inte va det felet då föra ägaren köpte ny td04 till den. visligen för 3tusen mil sedan.

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

discokapten skrev:
Har du 3" downpipe? Kollat vakumslangar? wg? Vad har du för grundladd?

jag har ingen 3" dp enligt maptun ska man ha den vid aero steg 3. inga vacum läk tömde en tub start gas runt motorn idag och tomgången gick ej upp. vet ej vad jag har för grund ladd. bilen har ingen orginal turbo då den är bytt till en större från aero TD04.

pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

kalven_ skrev:
Jag skruvade bort den och kollade hur turbon såg ut. min hade bara gått 2000mil och de va en saab original! körde på hirsch biopower steg1 och då ladda den 1,1 i början, men sen började den ladda typ 1,4-1,5 på slutet hmm

pukan2 skrev:
ja den går skit bra men vill inte ha ett motor ras till. samt att den ska ladda 1.2 med den mappen. så jag vill hitta felet hur hittade du sprikan i wh huset. kan inte va det felet då föra ägaren köpte ny td04 till den. visligen för 3tusen mil sedan.

aj men om jag tar bort wg och inte hittar några sprikor går det att kolla att den är i bra skick på nått annant sätt.

kalven_
2 januari 2012 · 126 Inlägg

pukan2 skrev:

kalven_ skrev:
Jag skruvade bort den och kollade hur turbon såg ut. min hade bara gått 2000mil och de va en saab original! körde på hirsch biopower steg1 och då ladda den 1,1 i början, men sen började den ladda typ 1,4-1,5 på slutet hmm

pukan2 skrev:
ja den går skit bra men vill inte ha ett motor ras till. samt att den ska ladda 1.2 med den mappen. så jag vill hitta felet hur hittade du sprikan i wh huset. kan inte va det felet då föra ägaren köpte ny td04 till den. visligen för 3tusen mil sedan.

aj men om jag tar bort wg och inte hittar några sprikor går det att kolla att den är i bra skick på nått annant sätt.

Med tanke på att de är högre ladd än vad de ska så borde de va en läcka nånstans. antingen en spricka i wastegatehuset lr nå knas på själva wg:n.

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

kalven_ skrev:

pukan2 skrev:

kalven_ skrev:
Jag skruvade bort den och kollade hur turbon såg ut. min hade bara gått 2000mil och de va en saab original! körde på hirsch biopower steg1 och då ladda den 1,1 i början, men sen började den ladda typ 1,4-1,5 på slutet hmm

aj men om jag tar bort wg och inte hittar några sprikor går det att kolla att den är i bra skick på nått annant sätt.

Med tanke på att de är högre ladd än vad de ska så borde de va en läcka nånstans. antingen en spricka i wastegatehuset lr nå knas på själva wg:n.

oki får kolla den vet du var man kan hitta en wg till td04 agg om det vissár sig vara fel på den.

pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

en annan grej jag såg är att nån har vart och svetsat ganska mycket på grenröret antar att det vart en spricka i den samt att det läcker mellan grenrör och turbon. packningen ska bytas så fort jag får den. kan detta påvärka laddtrycket.

kalven_
2 januari 2012 · 126 Inlägg

pukan2 skrev:

kalven_ skrev:

pukan2 skrev:

aj men om jag tar bort wg och inte hittar några sprikor går det att kolla att den är i bra skick på nått annant sätt.

Med tanke på att de är högre ladd än vad de ska så borde de va en läcka nånstans. antingen en spricka i wastegatehuset lr nå knas på själva wg:n.

oki får kolla den vet du var man kan hitta en wg till td04 agg om det vissár sig vara fel på den.

De borde finnas på en vanlig saab verkstad. annars kan dom nog ta hem ska du se. lr så skruvar du bort hela turbon, säljer den och köper en större tongue

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
kalven_
2 januari 2012 · 126 Inlägg

pukan2 skrev:
en annan grej jag såg är att nån har vart och svetsat ganska mycket på grenröret antar att det vart en spricka i den samt att det läcker mellan grenrör och turbon. packningen ska bytas så fort jag får den. kan detta påvärka laddtrycket.

ja de påverkar laddet men ist så tappar du ladd med en spricka i grenröret. mitt extraktor sprack och de läckte som fan och försvann ca 0,7bar tongue

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

kalven_ skrev:

pukan2 skrev:
en annan grej jag såg är att nån har vart och svetsat ganska mycket på grenröret antar att det vart en spricka i den samt att det läcker mellan grenrör och turbon. packningen ska bytas så fort jag får den. kan detta påvärka laddtrycket.

ja de påverkar laddet men ist så tappar du ladd med en spricka i grenröret. mitt extraktor sprack och de läckte som fan och försvann ca 0,7bar tongue

fy fan så om det fixas så finns risken att laddet går upp eno högre. inge bra.

Janneutanb
2 januari 2012 · 7 272 Inlägg

kalven_ skrev:
De blev så i min original turbo oxå. då hade den spruckit i wg-huset. sålde den kvickt och köpte en skit stooor ist wink ps: de är väl bra att den laddar mer :p jag åker på 1,9bar smile

En spricka i wg-huset skulle väl ändå bara sänka laddet då den släpper genom mer i wastegaten än tänkt?

Har du kollat att dina slangar till magnetventilen är hela?
När du gasar fullt, lägger sig laddet direkt på 1,5 och håller sig där stabilt eller stiger det med varven?

Senast redigerat av Brains (2 januari 2012)

discokapten Kapten på disco!
2 januari 2012 · 1 729 Inlägg

pukan2 skrev:

discokapten skrev:
Har du 3" downpipe? Kollat vakumslangar? wg? Vad har du för grundladd?

jag har ingen 3" dp enligt maptun ska man ha den vid aero steg 3. inga vacum läk tömde en tub start gas runt motorn idag och tomgången gick ej upp. vet ej vad jag har för grund ladd. bilen har ingen orginal turbo då den är bytt till en större från aero TD04.

ryck kabeln till magnetventilen, då ska den gå på grundladd.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

Brains skrev:

kalven_ skrev:
De blev så i min original turbo oxå. då hade den spruckit i wg-huset. sålde den kvickt och köpte en skit stooor ist wink ps: de är väl bra att den laddar mer :p jag åker på 1,9bar smile

En spricka i wg-huset skulle väl ändå bara sänka laddet då den släpper genom mer i wastegaten än tänkt?

Har du kollat att dina slangar till magnetventilen är hela?
När du gasar fullt, lägger sig laddet direkt på 1,5 och håller sig där stabilt eller stiger det med varven?

den går upp till 1.5 direkt och ligger där stabilt. slangarna är kollade och är hella, magnetventilen är väl den som det går 3st slangar till som ligger längst upp på insugsröret.

pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

discokapten skrev:

pukan2 skrev:

discokapten skrev:
Har du 3" downpipe? Kollat vakumslangar? wg? Vad har du för grundladd?

jag har ingen 3" dp enligt maptun ska man ha den vid aero steg 3. inga vacum läk tömde en tub start gas runt motorn idag och tomgången gick ej upp. vet ej vad jag har för grund ladd. bilen har ingen orginal turbo då den är bytt till en större från aero TD04.

ryck kabeln till magnetventilen, då ska den gå på grundladd.

oki vad hjälper det.

pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

va ute o kollade wg och såg att den är sjusterbar vet ej om det ska va så orginal på td04 eller om wg är eftermonterad, min gisning just nu är att nån har vart o fingrat på den och höjt laddet på så sätt. om jag vill sänka det ska den skruvas in i så fall så axeln blir kortare.


https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-9116b19114f22192771733b14bc1470c.jpg

Garfield
2 januari 2012 · 1 019 Inlägg

pukan2 skrev:
va ute o kollade wg och såg att den är sjusterbar vet ej om det ska va så orginal på td04 eller om wg är eftermonterad, min gisning just nu är att nån har vart o fingrat på den och höjt laddet på så sätt. om jag vill sänka det ska den skruvas in i så fall så axeln blir kortare.


http://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-9116b19114f22192771733b14bc1470c.jpg

WG sitter inne i avgashuset. Det du menar är tryckklockan. Den är justerbara ja. Man MÄTER först och skruver sen, man skruvar inte "på känsla". Lossa slangen till tryckklockan och trycksätt den. Den ska börja röra sig vid 0,45 bar.

Edit: För att sänka skruvar man ut stången så att den blir längre.

Senast redigerat av Garfield (2 januari 2012)

pukan2
2 januari 2012 · 3 182 Inlägg

Garfield skrev:

pukan2 skrev:
va ute o kollade wg och såg att den är sjusterbar vet ej om det ska va så orginal på td04 eller om wg är eftermonterad, min gisning just nu är att nån har vart o fingrat på den och höjt laddet på så sätt. om jag vill sänka det ska den skruvas in i så fall så axeln blir kortare.


http://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-9116b19114f22192771733b14bc1470c.jpg

WG sitter inne i avgashuset. Det du menar är tryckklockan. Den är justerbara ja. Man MÄTER först och skruver sen, man skruvar inte "på känsla". Lossa slangen till tryckklockan och trycksätt den. Den ska börja röra sig vid 0,45 bar.

Edit: För att sänka skruvar man ut stången så att den blir längre.

oki har inga grejer att trycksätta med det jag mena va att kanse nån tidigare ägare redan har skruvat på den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang