Bolles Projekt: Volvo V70XC Denna gången fick den vara hel i nio dagar. När ska detta sluta?

Uppfräschning och utrusta med originalutrustning som saknas! Kanske även lite annat påhitt som följer...
  • 44 Följare
  • 161 145 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2013
BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Hallå alla! Jag hoppas att att ni har haft det bra under jul och nyår, men även att ni har haft en god fortsättning!

Har hänt lite grejer här fast jag har inte uppdaterat här då jag faktiskt inte har haft orken till det även om jag har varit inloggad och har haft tid.

fredagen den fjärde januari fick jag ett sms av posten att jag hade ett paket från Välsta Bildemontering att hämta ut så det gjorde jag snabbt när jag var och handlade. Frågade en polare om jag fick låna deras garage en sväng och det gick alldeles utmärkt, så vid sjutiden på kvällen samma fredags träffades vi där och körde in bilen.

Vad var det nu som jag hämtade ut då?

Tror att ni kan gissa vad det var va?...
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-6f840942eb199b785848e5c3d773a52e.jpg

...Om inte så kommer här en bild som är ännu mer avslöjande...
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-8344d4a3dce9d29214010c69f33fe0e9.jpg

Har ni inte listat ut det så kommer ni garanterat lista ut det nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-1127fc7f545fd5a50edc4355d5358fc6.jpg


Den höjden skulle XC:n ha haft! Eller kanske inte riktigt men kanske något mellanting mellan det på bilden och standardhöjd?

Fick alltså dit min begagnade drivaxel och allt funkade i frid och fröjd...


...Eller?

Jodå, i hela åtta (8) dagar... mad I lördags var jag och en vän ute och lekte en sväng med bilen och mitt i allt så blev den nästan omöjlig att svänga med. Första tanken var att styrväxeln var trasig, men döm av förvåning då det började komma rök ur motorutrymmet. Öppnade huven och lös lite snabbt och konstaterade snabbt att det var servoolja på hela högersidan utav motorutrymmet...

Åkte hem till min vän och körde in i hans garage snabbt och kollade med riktigt ljus, hittade inte var det läckte men drog åt slangklämman på pumpen och fyllde på igen, åkte ungefär två kilometer för att testa och se om den funkade men icke. Stannade till vid Shell och kollade under, blev en stor pöl så fort jag stannade...

Har ännu inte lokaliserat läckan och ärligt talat är jag mer än less på bilen just nu. Så om jag inte fixar det inom snar framtid kommer jag ha några jävulska armar tongue

Nån som vet vad det kan vara? hmm

Senast redigerat av BOLIN_ (16 januari 2013)

Volvo - For Life
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2013 · 26 176 Inlägg

Är det konstaterat att det är styrservoolja till att börja med?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:
Är det konstaterat att det är styrservoolja till att börja med?

Är säker till mer än 100%!

Volvo - For Life
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2013 · 26 176 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:
Är det konstaterat att det är styrservoolja till att börja med?

Är säker till mer än 100%!

Okej.
Syns inget vid pumpen eller så?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:
Är det konstaterat att det är styrservoolja till att börja med?

Är säker till mer än 100%!

Okej.
Syns inget vid pumpen eller så?

Det är servoolja framme vid lyktan hela vägen bak till expansionskärlet. Skruvat åt slangklämman vid pumpen men det hjälpte ej. Ska kolla den nedre slangen på behållaren imorgon och se hur den ser ut!

Volvo - For Life
Mervolic Yawn...
16 januari 2013 · 3 151 Inlägg

Gör en motortvätt så är det lättare att se var läckan är. Synd om dig som alltid råkar ut för allt. tongue Men det är bara att kämpa på, snart kan inte mycket annat gå sönder på bilen... Hehe.

BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Mervolic skrev:
Gör en motortvätt så är det lättare att se var läckan är. Synd om dig som alltid råkar ut för allt. tongue Men det är bara att kämpa på, snart kan inte mycket annat gå sönder på bilen... Hehe.

Hade jag haft grejer och ställe att göra motortvätt på hade jag gjort det så fort som möjligt men nu har jag bara en garage infart med minusgrader att hålla till på hmm Jag råkar ut för allt. Är det något som kan krångla, tro fan att det ska göra det! sad

Volvo - For Life
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2013 · 26 176 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Mervolic skrev:
Gör en motortvätt så är det lättare att se var läckan är. Synd om dig som alltid råkar ut för allt. tongue Men det är bara att kämpa på, snart kan inte mycket annat gå sönder på bilen... Hehe.

Hade jag haft grejer och ställe att göra motortvätt på hade jag gjort det så fort som möjligt men nu har jag bara en garage infart med minusgrader att hålla till på hmm Jag råkar ut för allt. Är det något som kan krångla, tro fan att det ska göra det! sad

Att behandla bilen som en bakhjulsdriven rallybil hjälpte säkert inte till heller..men det är en annan historia..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mervolic skrev:
Gör en motortvätt så är det lättare att se var läckan är. Synd om dig som alltid råkar ut för allt. tongue Men det är bara att kämpa på, snart kan inte mycket annat gå sönder på bilen... Hehe.

Hade jag haft grejer och ställe att göra motortvätt på hade jag gjort det så fort som möjligt men nu har jag bara en garage infart med minusgrader att hålla till på hmm Jag råkar ut för allt. Är det något som kan krångla, tro fan att det ska göra det! sad

Att behandla bilen som en bakhjulsdriven rallybil hjälpte säkert inte till heller..men det är en annan historia..

Ärligt talat, tro det eller ej, inte ett enda missljud i drivlinan, går mycket fint och skjuter på som sig bör!

Volvo - For Life
Brådhis * Voff voff *
16 januari 2013 · 10 303 Inlägg

Tänk på att servopumpen inte gillar att gå torr. Så kör inte omkring med tomt på olja!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Brådhis skrev:
Tänk på att servopumpen inte gillar att gå torr. Så kör inte omkring med tomt på olja!

//Brådhis

Fyller på hela tiden hmm

Volvo - For Life
Vikr
16 januari 2013 · 210 Inlägg

hoppas verkligen det slutar krångla för dig:( alltid surt när det händer!

BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Vikr skrev:
hoppas verkligen det slutar krångla för dig:( alltid surt när det händer!

Det hoppas jag med, är riktigt trött på detta nu sad

Volvo - For Life
westerling
16 januari 2013 · 131 Inlägg

hade samma problem på min för ett tag sen, visade sej att det bara var en gummipackning med spricka i, vilket gjorde att jag kunde köra ett par hundra meter innan all olja sprutat ut.
kanske är nått?, vilket man får hoppas kostade kanske 10kr + olja då
hoppas de löser sej

Henkix
16 januari 2013 · 6 737 Inlägg

ska vi inte köra bort den till ntex i helgen o lyfta upp den o kolla lite Bolin? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

westerling skrev:
hade samma problem på min för ett tag sen, visade sej att det bara var en gummipackning med spricka i, vilket gjorde att jag kunde köra ett par hundra meter innan all olja sprutat ut.
kanske är nått?, vilket man får hoppas kostade kanske 10kr + olja då
hoppas de löser sej

Vilken packning är det du menar? smile

Volvo - For Life
BOLIN_
16 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Henkix skrev:
ska vi inte köra bort den till ntex i helgen o lyfta upp den o kolla lite Bolin? tongue

Det hade varit underbart Henke, vi får se vad Johan säger! smile

Volvo - For Life
Henkix
16 januari 2013 · 6 737 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Henkix skrev:
ska vi inte köra bort den till ntex i helgen o lyfta upp den o kolla lite Bolin? tongue

Det hade varit underbart Henke, vi får se vad Johan säger! smile

de går säkert fint wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
BOLIN_
17 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Henkix skrev:

BOLIN_ skrev:

Henkix skrev:
ska vi inte köra bort den till ntex i helgen o lyfta upp den o kolla lite Bolin? tongue

Det hade varit underbart Henke, vi får se vad Johan säger! smile

de går säkert fint wink

Är nog inte helt omöjligt! smile

Volvo - For Life
westerling
17 januari 2013 · 131 Inlägg

BOLIN_ skrev:

westerling skrev:
hade samma problem på min för ett tag sen, visade sej att det bara var en gummipackning med spricka i, vilket gjorde att jag kunde köra ett par hundra meter innan all olja sprutat ut.
kanske är nått?, vilket man får hoppas kostade kanske 10kr + olja då
hoppas de löser sej

Vilken packning är det du menar? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186491/186491-df8e401130934e459ff1c15823c76949.jpg


nu har ju inte jag v70xc dock, men du ser inringat vart jag hade mitt fel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang