Majonäs på oljesticka Saab 9-5 -02

jimmzzan
4 januari 2012 · 1 168 Inlägg

Tjena, har fått vitt/gult äckligt klet på oljestickan. Oljan ser bra ut, men finns majonäsliknande klet.
Jag har googlat, fått svar att min toppackning är kass, dålig Oring på oljestickan, tät vevhusvent.
Jag skulle inte tro att min vevhusvent. är bytt till den senaste, kan det ha något samband?

Även att om bilen inte rullar långt utan körs små korta sträckor får man detta sympton.
Jag kör 6km varje vardag totalt, sen vid behov så kör jag dit jag ska. kan va allt imellan 6km-40mil.
Kan det vara att jag kör så kort? hur motverkar jag det, att köra en längre tur vill jag inte.
Är det farligt att ha klet på stickan?

Mvh.

David931
4 januari 2012 · 1 Inlägg

Är det inte vatten i oljan då? Har för mig det men är inte säker. hmm

Volvo 245 Diesel "D24" (1992)
jimmzzan
4 januari 2012 · 1 168 Inlägg

Ska inte oljan bli grå då?
Jag granskade oljan som "bränd och redo för oljebyte" men inte utspädd med annan vätska.
Ska ut o kika!

Edit, nä är bara massa "majonäs" o olja, oljan är brun (bränd?)
Är inte så noga med oljebyten osv. Så har inte bytt den på 2tusen mil, illa!
Men den har inte petat i sej något utav kylarvattnet vad jag vet, har samma mängd som den hade i somras! smile
Tack för svar,

Repson
4 januari 2012 · 126 Inlägg

Det är nog kondens. inget farligt.

jimmzzan
4 januari 2012 · 1 168 Inlägg

Repson skrev:
Det är nog kondens. inget farligt.

Ok! Nice, tack för svar!

jimmzzan
4 januari 2012 · 1 168 Inlägg

jonnielahti skrev:
komplett ifylld servicebok? annars uppgradera vevhusvent. (finns på speedparts.se ) och byt nu för bövelen olja och filter...

Har ingen servicebok, den är borttappad och blev ersatt med en pärm, men har alla papper ifrån den va nästintill ny (har ifrån första ägaren) Och ända jag hittar ang. vevhusvent. är att verkstaden har anmärkt 2009-03-19 "Slangar till vevhusvent. är lite dåliga och bör bytas framöver, ej akut." och 2011-02-03 fick den följande "byte vevhusventslang 301kr"
Men hittar inget alls om att den är bytt.
Ska in o köpa nytt filter imorgon, skäms lite nu!

LeafBox Lat Perfektionist
4 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Det är för att du kör korta sträckor. Det sätter ja min högra fot på.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
mats757
5 januari 2012 · 916 Inlägg

LeafBox skrev:
Det är för att du kör korta sträckor. Det sätter ja min högra fot på.

Jag håller med. 6km är på tok för kort sträcka för att få motorn varm. Det är en perfekt kondenstillverkare!

Att byta olja hjälper inte heller. En riktigt lång körning + 10 mil är det enda sättet, så när som mekanisk rengöring, att få bort kondens.
När motorn har gått en rejäl långvända kan det vara lämpligt att byta olja, om man är orolig för att oljan skulle ha tagit stryk av naturlig fukt!

Mats

Aero T16
5 januari 2012 · 1 327 Inlägg

Bytt olja så fort du kan annars kan det bli dyrt, om det inte reda är för sent.

Köra 2000 mil med korta turer i en 9-5 motor är vansinne.

Med din körning med så korta turer bör du byta vid kanske 500 mil och 1000 mil vid längre körning.

zovix Maskinbefäl
5 januari 2012 · 1 038 Inlägg

När du kör så korta turer som du gör sliter du mycket på motor och tätare service intervall än rekommenderat krävs. Detta för att oljan aldrig hinner bli varm så den späds ut med bensin och kondensvatten som om du har otur kan göra att oljefilmen en dag sviktar och motorn skär.

Det du bör göra är att först byta olja och filter. Därefter kontrollera om din vevhusventilation är uppgraderad och sist men inte minst, ge dig ut på en liten roadtrip och värm igenom alla komponenter, minst 10 mil.

Som kuriosa kan jag berätta att det inte enbart är motoroljan som påverkas utav kortkörningar utan hela bilen! Avgassystemet blir inte genomvarmt vilket kommer leda till kondens och de täta förmdligen kallstarterna kommer producera en sur miljö i avgassystemet. Detta gör att det rostar fortare, eftermarknadssstem på en bil som körs korta sträckor kan hålla så lite som 1,5 år innan den nybytta ljuddämaren rostat sönder, gäller såklart ej rostfria system som klarar sig betydligt längre, men inte ens de klarar den sura miljön.

Dörrar gångjärn, inredning, elektronik utsätts för fukt, kondens om inte hinner torka upp och kan leda till problem.

En bil behöver minst 2 mil för att bli genomvarm, och detta är konternuerlig körning, för dieslar utan tillsatsvärme kan sträckan vara ännu längre.

Med vänlig hälsning, Magnus

Senast redigerat av zovix (5 januari 2012)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Lill-johan
5 januari 2012 · 71 Inlägg

Det blir så om man doppar stickan i majonäs!

Hit it side ways.
Nissan 200sx S14 "A.K Racing Team" (1998)
BMW E30 325 "2.9l Kompressor" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2012 · 13 810 Inlägg

om du kan meka själv häv ner tråget och gör rent för att vara säker på att allt kommer fungera
och täta oljebyten pga korta sträckorna du kör

så är det inget att bry sig om med lite fukt
men ha alltid i beaktning att dessa motorer har stora problem med vevhusventen
men har man bara lite känsla så är det ingen fara

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jimmzzan
5 januari 2012 · 1 168 Inlägg

zovix skrev:
När du kör så korta turer som du gör sliter du mycket på motor och tätare service intervall än rekommenderat krävs. Detta för att oljan aldrig hinner bli varm så den späds ut med bensin och kondensvatten som om du har otur kan göra att oljefilmen en dag sviktar och motorn skär.

Det du bör göra är att först byta olja och filter. Därefter kontrollera om din vevhusventilation är uppgraderad och sist men inte minst, ge dig ut på en liten roadtrip och värm igenom alla komponenter, minst 10 mil.

Som kuriosa kan jag berätta att det inte enbart är motoroljan som påverkas utav kortkörningar utan hela bilen! Avgassystemet blir inte genomvarmt vilket kommer leda till kondens och de täta förmdligen kallstarterna kommer producera en sur miljö i avgassystemet. Detta gör att det rostar fortare, eftermarknadssstem på en bil som körs korta sträckor kan hålla så lite som 1,5 år innan den nybytta ljuddämaren rostat sönder, gäller såklart ej rostfria system som klarar sig betydligt längre, men inte ens de klarar den sura miljön.

Dörrar gångjärn, inredning, elektronik utsätts för fukt, kondens om inte hinner torka upp och kan leda till problem.

En bil behöver minst 2 mil för att bli genomvarm, och detta är konternuerlig körning, för dieslar utan tillsatsvärme kan sträckan vara ännu längre.

Med vänlig hälsning, Magnus

Tack för ett sådant välskrivet svar!

Update; Har bytt olja och filter nu, bytte även tändstift! Tog en tripp på 10mil med.
Kollade även vevhusvent. slangen som går till toppen, såg inte tät eller mysko ut! Vilken slang är det mer jag ska kolla? Och kan man se på speedparts vilken som är den nya vevhus? Nån som kan visa en bild på gamla och nya så jag vet om jag har den "rätta"

Aprå att jag bara åker 6km om dagen känns lite surt, efter ha läst va ni har skrivit. Får fundera ut en lösning på detta, fått erbjudande att köpa en besiktad 850 GLT för skrotpengar precis. Kanske något och satsa på, och cykla till sommaren, eller moppe? Är nog latheten o oviljan som frestar mig att åka bil! fan!

Känns dumt o tidkrävande o åka 2mil för komma 3km med.

jimmzzan
5 januari 2012 · 1 168 Inlägg

Growe skrev:
om du kan meka själv häv ner tråget och gör rent för att vara säker på att allt kommer fungera
och täta oljebyten pga korta sträckorna du kör

så är det inget att bry sig om med lite fukt
men ha alltid i beaktning att dessa motorer har stora problem med vevhusventen
men har man bara lite känsla så är det ingen fara

Mekan kan jag, därimot är jag otroligt osugen på att häva ner tråget.

Om vi säger såhära, om jag hade svarat "nej jag kan inte meka, byta olja o tändstift är över mitt förstånd" Vad hade du svarat då? Lämna in till verkstad eller dyl, eller nöj dej med oljebyte och filter.

Är ner rivning utav tråget ett måste?

Mvh.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2012 · 13 810 Inlägg

jimmzzan skrev:

zovix skrev:
När du kör så korta turer som du gör sliter du mycket på motor och tätare service intervall än rekommenderat krävs. Detta för att oljan aldrig hinner bli varm så den späds ut med bensin och kondensvatten som om du har otur kan göra att oljefilmen en dag sviktar och motorn skär.

Det du bör göra är att först byta olja och filter. Därefter kontrollera om din vevhusventilation är uppgraderad och sist men inte minst, ge dig ut på en liten roadtrip och värm igenom alla komponenter, minst 10 mil.

Som kuriosa kan jag berätta att det inte enbart är motoroljan som påverkas utav kortkörningar utan hela bilen! Avgassystemet blir inte genomvarmt vilket kommer leda till kondens och de täta förmdligen kallstarterna kommer producera en sur miljö i avgassystemet. Detta gör att det rostar fortare, eftermarknadssstem på en bil som körs korta sträckor kan hålla så lite som 1,5 år innan den nybytta ljuddämaren rostat sönder, gäller såklart ej rostfria system som klarar sig betydligt längre, men inte ens de klarar den sura miljön.

Dörrar gångjärn, inredning, elektronik utsätts för fukt, kondens om inte hinner torka upp och kan leda till problem.

En bil behöver minst 2 mil för att bli genomvarm, och detta är konternuerlig körning, för dieslar utan tillsatsvärme kan sträckan vara ännu längre.

Med vänlig hälsning, Magnus

Tack för ett sådant välskrivet svar!

Update; Har bytt olja och filter nu, bytte även tändstift! Tog en tripp på 10mil med.
Kollade även vevhusvent. slangen som går till toppen, såg inte tät eller mysko ut! Vilken slang är det mer jag ska kolla? Och kan man se på speedparts vilken som är den nya vevhus? Nån som kan visa en bild på gamla och nya så jag vet om jag har den "rätta"

Aprå att jag bara åker 6km om dagen känns lite surt, efter ha läst va ni har skrivit. Får fundera ut en lösning på detta, fått erbjudande att köpa en besiktad 850 GLT för skrotpengar precis. Kanske något och satsa på, och cykla till sommaren, eller moppe? Är nog latheten o oviljan som frestar mig att åka bil! fan!

Känns dumt o tidkrävande o åka 2mil för komma 3km med.

så länge du är medveten om problemt så är det ingen fara att åka korta sträckor

största problemet med vevhuset är att det sätter igen sig nere i blocket
och saabs long life service som innebär att man kör 3000mil brukar lämna kraftig beläggning så silen i tråget sätter igen sig

derför skadar det aldrig att plocka ner tråget och städa upp lite för att ha en driftsäker saab motorn
när man märker problemet är det i regel försent
har sätt folk som t.o.m lyckas köra sönder blocket när lagrena snurrat med runt

så här brukar det se ut nere i tråget på saab 9-3 och 9-5
mer standard än undantag..kan tillägga att jag sätt en saab motor som bara gått 3.500mil och den såg ut så där och lagrena var skrot turbon hade rasat  bara skit av hela motorn
http://www.zatzy.com/attachments/allmaent/40304d1170188600-oilsludge-problemet-saabaegarna-blundar-173.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2012 · 13 810 Inlägg

jimmzzan skrev:

Growe skrev:
om du kan meka själv häv ner tråget och gör rent för att vara säker på att allt kommer fungera
och täta oljebyten pga korta sträckorna du kör

så är det inget att bry sig om med lite fukt
men ha alltid i beaktning att dessa motorer har stora problem med vevhusventen
men har man bara lite känsla så är det ingen fara

Mekan kan jag, därimot är jag otroligt osugen på att häva ner tråget.

Om vi säger såhära, om jag hade svarat "nej jag kan inte meka, byta olja o tändstift är över mitt förstånd" Vad hade du svarat då? Lämna in till verkstad eller dyl, eller nöj dej med oljebyte och filter.

Är ner rivning utav tråget ett måste?

Mvh.

det är aldrig ett måste..det är upp till din egna plånbok
men för din egna och din motors skull så är det en bra grej att göra

långt ifrån säkert att det ser illa ut men väldigt ofta så tar folk inte detta problemet på allvar

har ingen erfarenhet själv av saab motorerna men polarn har en lite verkstad hemma på gården och tror inte det är en överdrift att han bytt 30-50st förra året ihop med ett större antal audi/vw 1.8t smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jimmzzan
5 januari 2012 · 1 168 Inlägg

Hm, det såg kul ut. Hur mycket jobb är det att plocka ner tråget? Kollade inte så noga nyss.

Edit; googlade lite på det, verkar inte vara ett roligt arbete! åh, vill men ändå inte.
Någon som har gjort det? Privat/verkstad.


Okej! hm får köra upp bilen på liften imorgon o spekulera. Hur djupt bilen ska få gräva i min plånbok vet jag inte, att välja med att lägga ut några tusen och ha en nyservad motor från topp till tå är ju billigare än motorbyte plus arbete. Dock finns ordet "dumsnål" och där hamnar väl jag justnu.

Senast redigerat av jimmzzan (5 januari 2012)

discokapten Kapten på disco!
5 januari 2012 · 1 729 Inlägg

jimmzzan skrev:
Hm, det såg kul ut. Hur mycket jobb är det att plocka ner tråget? Kollade inte så noga nyss.

Edit; googlade lite på det, verkar inte vara ett roligt arbete! åh, vill men ändå inte.
Någon som har gjort det? Privat/verkstad.


Okej! hm får köra upp bilen på liften imorgon o spekulera. Hur djupt bilen ska få gräva i min plånbok vet jag inte, att välja med att lägga ut några tusen och ha en nyservad motor från topp till tå är ju billigare än motorbyte plus arbete. Dock finns ordet "dumsnål" och där hamnar väl jag justnu.

Har du fortfarande majjo efter att du bytt olja?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
jimmzzan
5 januari 2012 · 1 168 Inlägg

discokapten skrev:

jimmzzan skrev:
Hm, det såg kul ut. Hur mycket jobb är det att plocka ner tråget? Kollade inte så noga nyss.

Edit; googlade lite på det, verkar inte vara ett roligt arbete! åh, vill men ändå inte.
Någon som har gjort det? Privat/verkstad.


Okej! hm får köra upp bilen på liften imorgon o spekulera. Hur djupt bilen ska få gräva i min plånbok vet jag inte, att välja med att lägga ut några tusen och ha en nyservad motor från topp till tå är ju billigare än motorbyte plus arbete. Dock finns ordet "dumsnål" och där hamnar väl jag justnu.

Har du fortfarande majjo efter att du bytt olja?

Svar ja.
Inte alls lika mycket, och nu är det upplöst typ efter 10mils körande.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2012 · 13 810 Inlägg

jimmzzan skrev:
Hm, det såg kul ut. Hur mycket jobb är det att plocka ner tråget? Kollade inte så noga nyss.

Edit; googlade lite på det, verkar inte vara ett roligt arbete! åh, vill men ändå inte.
Någon som har gjort det? Privat/verkstad.


Okej! hm får köra upp bilen på liften imorgon o spekulera. Hur djupt bilen ska få gräva i min plånbok vet jag inte, att välja med att lägga ut några tusen och ha en nyservad motor från topp till tå är ju billigare än motorbyte plus arbete. Dock finns ordet "dumsnål" och där hamnar väl jag justnu.

jo det är jhu det..

hade jag kunnat gett några tips så hade jag gjort det ang nerplockning av tråget
men jag brukar bara skratta och säga jha ett motorbyte till och inte bry mig mer när jag ser en saab hos polarn

det är det eller växelådan som gäller
dom mesta är dumsnåla och kommer och vill ha motorn bytt sen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang