Majonäs på oljesticka Saab 9-5 -02

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2012 · 13 810 Inlägg

jimmzzan skrev:

discokapten skrev:

jimmzzan skrev:
Hm, det såg kul ut. Hur mycket jobb är det att plocka ner tråget? Kollade inte så noga nyss.

Edit; googlade lite på det, verkar inte vara ett roligt arbete! åh, vill men ändå inte.
Någon som har gjort det? Privat/verkstad.


Okej! hm får köra upp bilen på liften imorgon o spekulera. Hur djupt bilen ska få gräva i min plånbok vet jag inte, att välja med att lägga ut några tusen och ha en nyservad motor från topp till tå är ju billigare än motorbyte plus arbete. Dock finns ordet "dumsnål" och där hamnar väl jag justnu.

Har du fortfarande majjo efter att du bytt olja?

Svar ja.
Inte alls lika mycket, och nu är det upplöst typ efter 10mils körande.

även om man byter oljan så är rester kvar och det kräver en ganska varm motor innan det förvinner
men alla bilar blir kläggiga när man kör dom korta sträckor
bara att det är mindre farligt på vissa motorer

ser jhu att du även åker volvo och där behöver man inte ens byta oljan..bara att fylla på när det börjar bli dåligt smile
dock är allt efter rödblockarna känsliga som fan istället
och även där är det problem med oilsludge men tror att vw/audi saab och bmw har största problemet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
discokapten Kapten på disco!
5 januari 2012 · 1 729 Inlägg

jimmzzan skrev:

discokapten skrev:

jimmzzan skrev:
Hm, det såg kul ut. Hur mycket jobb är det att plocka ner tråget? Kollade inte så noga nyss.

Edit; googlade lite på det, verkar inte vara ett roligt arbete! åh, vill men ändå inte.
Någon som har gjort det? Privat/verkstad.


Okej! hm får köra upp bilen på liften imorgon o spekulera. Hur djupt bilen ska få gräva i min plånbok vet jag inte, att välja med att lägga ut några tusen och ha en nyservad motor från topp till tå är ju billigare än motorbyte plus arbete. Dock finns ordet "dumsnål" och där hamnar väl jag justnu.

Har du fortfarande majjo efter att du bytt olja?

Svar ja.
Inte alls lika mycket, och nu är det upplöst typ efter 10mils körande.

Gör ett kompprov så att du vet att toppen är ok, sen ska du inte dra för stora växlar bara för att alla alltid ska skriva det värsta, byt olja några gånger (använd billig olja...) kolla om det fortfarande är kvar, sen kan man börja prata om att plocka ner tråget eller toppen...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
jimmzzan
5 januari 2012 · 1 168 Inlägg

discokapten skrev:

jimmzzan skrev:

discokapten skrev:

Har du fortfarande majjo efter att du bytt olja?

Svar ja.
Inte alls lika mycket, och nu är det upplöst typ efter 10mils körande.

Gör ett kompprov så att du vet att toppen är ok, sen ska du inte dra för stora växlar bara för att alla alltid ska skriva det värsta, byt olja några gånger (använd billig olja...) kolla om det fortfarande är kvar, sen kan man börja prata om att plocka ner tråget eller toppen...

Ok! Ska göra ett komptest imorgon.
Men en frågan riktad till er alla, kommer min majonäs försvinna bara för jag byter olja? Kommer ju fortfarande bara åka 6km varje vardag. Så känns som det kommer bli först till varmare väder det kommer försvinna. eller har jag uppfattat allt fel?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2012 · 13 810 Inlägg

discokapten skrev:

jimmzzan skrev:

discokapten skrev:

Har du fortfarande majjo efter att du bytt olja?

Svar ja.
Inte alls lika mycket, och nu är det upplöst typ efter 10mils körande.

Gör ett kompprov så att du vet att toppen är ok, sen ska du inte dra för stora växlar bara för att alla alltid ska skriva det värsta, byt olja några gånger (använd billig olja...) kolla om det fortfarande är kvar, sen kan man börja prata om att plocka ner tråget eller toppen...

tycker det är skapligt onödigt att börja med värsta pådraget och tro att topp packningen gått

helt normalt att det blir fukt
så är det på alla bilar som rullar korta sträckor

det är när oljan ser ut som kaffe med grädde i som man ska oroa sig
lite kladd på stickan är inget ovanligt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
discokapten Kapten på disco!
5 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Growe skrev:

discokapten skrev:

jimmzzan skrev:

Svar ja.
Inte alls lika mycket, och nu är det upplöst typ efter 10mils körande.

Gör ett kompprov så att du vet att toppen är ok, sen ska du inte dra för stora växlar bara för att alla alltid ska skriva det värsta, byt olja några gånger (använd billig olja...) kolla om det fortfarande är kvar, sen kan man börja prata om att plocka ner tråget eller toppen...

tycker det är skapligt onödigt att börja med värsta pådraget och tro att topp packningen gått

helt normalt att det blir fukt
så är det på alla bilar som rullar korta sträckor

det är när oljan ser ut som kaffe med grädde i som man ska oroa sig
lite kladd på stickan är inget ovanligt

Håller med till 100% dock kostar det inte några pengar (oftast) att göra ett kompprov, dock skadar det inte eftersom det inte är något jobb att göra det, mot att t ex: ta ner tråget...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang