Hur Mycket effekt får man ut från en trimmad Subaru Impreza Wrx Sti -05, turbo,spridare, kolvar, ventiler, mm

Xuri One Man Clan
25 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Fricke skrev:

Crazy_Duck92 skrev:
Tack så hemskt mycket Fricke!!! Inte många som skulle dela med sig av det du beskrev och detta med hemsidan wink Tack ska du ha!!

Kanske funderar du på att mappa om till E85 elr wink ??

Var så lite så smile

Nja de blir inge E85 denna sesång i alla fall, ska försöka att få till allt fin lir på v-power nu först, frö finns lite att göra om och lägga till, för att få en änu bättre mapp smile

V power är vilket skit som ! billigare å köra på bf98 å de är samma skit.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Diss Adrenaline Junkie
25 januari 2012 · 264 Inlägg

ännu en idiotisk fråga om effekt tyvärr..
du kan ju inte skriva ja tänker byta spridare (storlek?) turbo(vilken? kolvar ( gör inte ens effekt skillnad om du ska ha samma borr ) ventiler (storlek? vad flödar toppen?) och vad är m.m?

nej, gör om gör rätt

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Fricke
27 januari 2012 · 140 Inlägg

Crazy_Duck92 skrev:
Tack för sidan! Vad tycker du om denna sida då?? http://www.importimageracing.com/shopby … x_sti.html

jag tyckte faktiskt den va AS GRYM! Hittar massa grejer till subba

Har handlat mycket av dom sen tidigare, och Josh på firman är skit bra att ha att göra med, varit lite strul i bland med långa levernas tider på vissa grejer, men då brukar han vara snabb med att tala om de.
Bäst om du handlar av dom, är att maila och fråga om priser, samt göra upp en kombo deal mm, om du ska handla mycket, får oftast bättre priser då, samt att du kan säga till han köra låga kvitton, eller bestäma vad de ska vara för summa på tull kvitto, så du sliper dessa förbaskade skatter moms tull mm, som vi tråkigt nog har här i sverige ;(

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
Fricke
27 januari 2012 · 140 Inlägg

Xuri skrev:

Fricke skrev:

Crazy_Duck92 skrev:
Tack så hemskt mycket Fricke!!! Inte många som skulle dela med sig av det du beskrev och detta med hemsidan wink Tack ska du ha!!

Kanske funderar du på att mappa om till E85 elr wink ??

Var så lite så smile

Nja de blir inge E85 denna sesång i alla fall, ska försöka att få till allt fin lir på v-power nu först, frö finns lite att göra om och lägga till, för att få en änu bättre mapp smile

V power är vilket skit som ! billigare å köra på bf98 å de är samma skit.

Ok vi säger så då...

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
Guarana92
27 januari 2012 · 74 Inlägg

Hahaha. Aa jag får först och främst fixa mig en Subaru, sedan köra! och seeedan trima då! Kommer nog att fixa ett projekttråd då när subban ska trimmas wink

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
Xuri One Man Clan
28 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Fricke skrev:

Xuri skrev:

Fricke skrev:

Var så lite så smile

Nja de blir inge E85 denna sesång i alla fall, ska försöka att få till allt fin lir på v-power nu först, frö finns lite att göra om och lägga till, för att få en änu bättre mapp smile

V power är vilket skit som ! billigare å köra på bf98 å de är samma skit.

Ok vi säger så då...

du vet inte att när ST1 tog över alla shells mackar i sverige så tog dom bort 99oktanigt ?. de är 98+ nu.
statoil å preem har vid tester haft högre oktan i sin 98 än vad shell/st1 haft haft i sin så kallade v-power

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Fricke
28 januari 2012 · 140 Inlägg

Xuri skrev:

Fricke skrev:

Xuri skrev:

V power är vilket skit som ! billigare å köra på bf98 å de är samma skit.

Ok vi säger så då...

du vet inte att när ST1 tog över alla shells mackar i sverige så tog dom bort 99oktanigt ?. de är 98+ nu.
statoil å preem har vid tester haft högre oktan i sin 98 än vad shell/st1 haft haft i sin så kallade v-power

Jo jag är väl medveten om de, men kan bara stå för vad jag har upplevt av egen erfarenhet, och då har v-power levererat mer än 98 i alla fall,
men de största inverkan på hur bra soppan är, är hur ofta folk tankar på just dom pumparna, samt hur ny och fräsch den är, så kan hända i sådana fall att inte många tankar 98 i min stad, men fler kör v-power, då kommer den soppan att vara i bättre skick och ge mer.
Hade stora diskutioner med just autothec om deta sisst jag och granne var ner med hans bil,
och vill de sig illa som Patrik sa, så kan i princip 95 vara bättre än 98 om den är gammal.

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
Xuri One Man Clan
28 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Fricke skrev:

Xuri skrev:

Fricke skrev:

Ok vi säger så då...

du vet inte att när ST1 tog över alla shells mackar i sverige så tog dom bort 99oktanigt ?. de är 98+ nu.
statoil å preem har vid tester haft högre oktan i sin 98 än vad shell/st1 haft haft i sin så kallade v-power

Jo jag är väl medveten om de, men kan bara stå för vad jag har upplevt av egen erfarenhet, och då har v-power levererat mer än 98 i alla fall,
men de största inverkan på hur bra soppan är, är hur ofta folk tankar på just dom pumparna, samt hur ny och fräsch den är, så kan hända i sådana fall att inte många tankar 98 i min stad, men fler kör v-power, då kommer den soppan att vara i bättre skick och ge mer.
Hade stora diskutioner med just autothec om deta sisst jag och granne var ner med hans bil,
och vill de sig illa som Patrik sa, så kan i princip 95 vara bättre än 98 om den är gammal.

många skoteråkare som körde haveri när dom bytte ut v-powern mot de nya såsen dom kör nu.
så jag hade i alla fall inte chansat. bättre å mappa skiten på "vanlig" 98 så får man antagligen nästan samma skit varje gång man tankar oavsett vart  för de används mer än "v-power"

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Fricke
28 januari 2012 · 140 Inlägg

Bilen är mappad på den nya skit V-powern som du säger så ingen fara där wink
Jo kan så vara, men i den här stan så tankas de mycket v-power, och mindre 98, så blir ingen änding på de för min del i alla fall...

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
3CSi
21 mars 2012 · 77 Inlägg

Fricke skrev:

Crazy_Duck92 skrev:
Tacksam för svar! Jag ska skaffa garage med ett par polare, så jag ska skruva helt själv. Lite hjälp ifrån polarna och så. Sen tänkte jag mappa bilen på etanol, det ska ge mellan 75-100hk extra vad jag har läst och hört. smile

Du är inte helt ute och cyklar skulle jag vilja säga smile men dessa 75-100hk extra är ju inget man får på vilken motor som hellst, effekt höjningen har ju att göra med hur pass vass motor man har från början, samt hur pass stor och elak turbo man har, för saken är ju den att etanol brinner långsammare och i och med det kan man backa tändingen rätt hårt. Etanol gillar även högt komp, anledningen till att turbobilar svarar fint på etanol är av den enkla aleningen att ökat turbotryck är samma som ökat komp i en sugmotor.

Eftersom turbon vill skicka in mer luft, måste du också kompensera med betydligt med soppa.

Etanol "ska" kunna ge 30% mer effekt, men kräver också 30% mer bränsle.
Men då förstås med en turbo som vill hänga med upp dit, tror de blir svårt på en orginal turbo att då i praktiken vilja pumpa den extra luft som krävs till dom extra 30% e85, för varje turbo har ju sin gräns för hur mycket luft den klarar av att leverera, effter de så blir den över varvad, och börjar ge mer varm luft bara som i sin tur sänker effekten, samt att man dödar den fort, den liksom jobbar mot sig själv smile

Anledningen till att man får mer effekt med etanol är för att man kan köra högre komp eller tändning, själva etanolen har lägre energiinnehåll än bensinen. 75-100 hk vet jag inte, men jag såg en Evo som fick 38 hästar och 66 lb/ft i vrid om jag minns rätt. Ska man köra turbo är det etanol som gäller, V-Power försvann när ST1 köpte Shell. Det är bara vanlig 98 nu.

Guarana92
21 mars 2012 · 74 Inlägg

Jo men det är rätt bra ändå faktiskt. smile

Det är 98+ ist för V-power smile men vem vill köra med det när det finns etanol och billigare smile

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang