Turbomeck - Volvo 940 - Laddtryck,mätare, insugsslang

ekaann
6 januari 2012 · 55 Inlägg

Har en Volvo 940 ltt, -96 och ska beställa ställbar tryckklocka från turbomeck. Måste jag köpa eller göra ett nytt fäste för att denna tryckklockan ska passa?

UPPDATERAD TRÅD - LÄNGST NER

Senast redigerat av ekaann (11 januari 2012)

Luckard
10 januari 2012 · 243 Inlägg

Om de inte är org. så måste du nog göra ett eget fäste till klockan.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Louksor
10 januari 2012 · 1 915 Inlägg

Öppna ögonen! tongue
Som du kan se på bilden på tryckklockan så sitter det fäste på den. Du behöver alltså inte köpa eller göra ett fäste.
http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940
Minns jag inte fel så är det väl original tryckklockor från början, som han har modifierat med starkare fjäder.


ekaann skrev:
Har en Volvo 940 ltt, -96 och ska beställa ställbar tryckklocka från turbomeck. Måste jag köpa eller göra ett nytt fäste för att denna tryckklockan ska passa?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
GasGlad1337
10 januari 2012 · 460 Inlägg

Louksor skrev:
Öppna ögonen! tongue
Som du kan se på bilden på tryckklockan så sitter det fäste på den. Du behöver alltså inte köpa eller göra ett fäste.
http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940
Minns jag inte fel så är det väl original tryckklockor från början, som han har modifierat med starkare fjäder.
visst är det så, därför tar han ju in den gamla klockan och betalar tillbaka 300:-, antar att han blästrar den och sen byter till starkare fjäder.

ekaann skrev:
Har en Volvo 940 ltt, -96 och ska beställa ställbar tryckklocka från turbomeck. Måste jag köpa eller göra ett nytt fäste för att denna tryckklockan ska passa?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
ekaann
11 januari 2012 · 55 Inlägg

Det är möjligt. Visst fan såg jag det:P Har fått för mig att jag har läst att man behöver göra ett nytt fäste till den. Var nog BSR's tryckklocka jag har läst om..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2012 · 13 818 Inlägg

har 2st klockor som sitter i speciellt fäste..
hårda som fan har ett kilo ladd när klockan är ställd så den just stänger locket smile

inte sköj att montera

men sånna fästen går att köpa

http://www.turbomeck.se/faste-rostrfitt
http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

det paketet har jag på min 740 då laddar den mätarn ut på orginalmätaren när den är nollad typ

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rojpen
11 januari 2012 · 2 230 Inlägg

passar bolton tongue har en själv å funkar kanon bra, sten hård är den även spec om man jämför med orginal klockan ^^

Senast redigerat av Rojpen (11 januari 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
ekaann
11 januari 2012 · 55 Inlägg

Den passade bolt-on som Rojpen sa. Klockan jag köpte ska vara 0,5-1,7 bar. Så jag snurrade ut den så den blev som längst(0,5bar?). Laddtrycksmätaren visade typ 0bar vid detta försök.
Försök två: Vänta tills den kallnade sedan drog jag stången lite mer än halva stången för att sedan gå neråt.
Nu kändes han jävligt pigg. Men mätaren visade inte mer än 0.3bar. Det kändes som att det var mer än så wink.
*Mätaren som är fel då tro?!?
Fäste ett t-kors i vakumslangen som sitter under stålröret på insugsgrenröret. Den är bara 20 cm lång, kapade av han på mitten och fäste t-kors sen in i kupén. http://forumbilder.se/images/8b201172511PM57b9.jpg
*Ska denna lösningen till mätaren funka??
*Någon som vet ungefär hur lång stången ska vara på denna klocka för att få 0,6 bar

Senast redigerat av ekaann (11 januari 2012)

ekaann
12 januari 2012 · 55 Inlägg

löst, mätaren satt på "fel" insugslang. bytade till en nippel på insuget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang