JL Audio w3 kontra w6

camaro5
9 januari 2012 · 27 Inlägg

Heeeej alla ljudfreaks big_smile

Skulle behöva lite hjälp/åsikter.

Ska slänga in lite bas i bilen och är inställd på JL Audio men kollat in 2 olika "combos" och är lite osäker på vilket jag ska köra på.

Jag spelar inte tokhögt och vill inte spela öronen av mig själv. Inte det jag är ute efter så vill bara ha en bas som sätter alla toner och spelar med riktigt bra kvalite och kontrollerat även när man skruvar upp ljudet.

Lyssnar mycke House, Techno, Rap, Rock... Så I princip allting ;D

De jag tittat på är

Jl Audio 12w6v2 och driva den med  JL Audio 500/1v2 Slash amp

eller lillebror...

Jl Audio 12w3v2 och driva den med JL Audio 250/1v2 Slash amp

Priset är dubbelt upp från w3 till w6 och funderar på om det verkligen är nödvändigt? Nån som hört båda?
Gillar att spela högt men vill som sagt inte spela av dörrhandtag och backspeglar utan vill bara ha bra ljudkvalite som är kontrollerat och spelar bra även under högre volymer!

Tacksam för all hjälp ja kan få!

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
16 januari 2012 · 434 Inlägg

Tjena !


Både W3:an och W6:an spelar riktigt bra, men som du säger så spelar du ju inte tokhögt. Så då tror jag absolut att W3:an skulle fungera för dig. Ska du köra Portad eller sluten låda ?



Mvh Andreas

valstadkillen
16 januari 2012 · 1 523 Inlägg

vrf ej 12w3 och 500/1 steget? mer effekt desto bättre=)

Peugeot 207 (2006)
camaro5
17 januari 2012 · 27 Inlägg

hks__ skrev:
Tjena !


Både W3:an och W6:an spelar riktigt bra, men som du säger så spelar du ju inte tokhögt. Så då tror jag absolut att W3:an skulle fungera för dig. Ska du köra Portad eller sluten låda ?



Mvh Andreas

Hade tänkt och köra Sluten låda för att spara så mycke utrymme i bilen som möjligt.

Eller vad skulle du rekommendera? Spelar väll mer exakt i en sluten låda bara att man inte får riktigt samma ljudtryck?

Eller e jag helt ute o cyklar? smile

camaro5
17 januari 2012 · 27 Inlägg

valstadkillen skrev:
vrf ej 12w3 och 500/1 steget? mer effekt desto bättre=)

Har faktiskt funderat på de men var inne och pratade med en kille om de och det var han som rekommenderade att gå ner till 250/1 om ja skulle ha en w3 för att få basen att spela optimalt för att den utger optimal prestanda när den går runt 300 watt och dom säger även att JL alltid utger sina watt i underkant så att 250/1 i verkliga fallet bjuder på närmare 300 watt eller något liknande...

Som sagt är färsking som bara frågar runt lite så rätta mig gärna om jag har fel smile

Tacksam för alla åsikter!!!

valstadkillen
17 januari 2012 · 1 523 Inlägg

camaro5 skrev:

valstadkillen skrev:
vrf ej 12w3 och 500/1 steget? mer effekt desto bättre=)

Har faktiskt funderat på de men var inne och pratade med en kille om de och det var han som rekommenderade att gå ner till 250/1 om ja skulle ha en w3 för att få basen att spela optimalt för att den utger optimal prestanda när den går runt 300 watt och dom säger även att JL alltid utger sina watt i underkant så att 250/1 i verkliga fallet bjuder på närmare 300 watt eller något liknande...

Som sagt är färsking som bara frågar runt lite så rätta mig gärna om jag har fel smile

Tacksam för alla åsikter!!!

du får tänka på dist oxå om man pressar steget för hårt drf jag rekomenderade ett starkare steg smile

Peugeot 207 (2006)
TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Eller så varför inte köra på JLs XD eller JX steg? XD steget är extremt små och "söta" men lämnar bra med med pulver. Slash i all ära, men dem är "gamla" wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
camaro5
18 januari 2012 · 27 Inlägg

TT-Avant skrev:
Eller så varför inte köra på JLs XD eller JX steg? XD steget är extremt små och "söta" men lämnar bra med med pulver. Slash i all ära, men dem är "gamla" wink

Skulle jättegärna gå med XD eller JX eftersom att dom är billigare?
Och Slash V2 e väll en förnyelse?

Som sagt kan inte så mycke utan bara frågat runt och den research jag gjort och dom jag har pratat med har nämnt slash steget. Därför jag är inställd på de smile

TT-Avant
18 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Ja XD och JX är billigare steg. Vad exakt som är gjord med Slash V2 vet jag inte. Men tror inte de ändrat så jätte mycke mot föregångaren, inte säker som sagt. Men det jag vet är att iaf. XD stegen har en helt "ny" teknik kontra tex. Slash.

vad gäller JX serien så har man ju liknande effekter ut från dem som från Slash, dock så är det väl annorlunda teknik i JX, då man måste lasta ner steget till tex. 2ohm för att få ut de 1000Wrms (ur deras 1000/1) Så jag antar att det kanske är billigare teknik i JX, men fortfarande så ska kraften finnas kvar där.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
camaro5
19 januari 2012 · 27 Inlägg

TT-Avant skrev:
Ja XD och JX är billigare steg. Vad exakt som är gjord med Slash V2 vet jag inte. Men tror inte de ändrat så jätte mycke mot föregångaren, inte säker som sagt. Men det jag vet är att iaf. XD stegen har en helt "ny" teknik kontra tex. Slash.

vad gäller JX serien så har man ju liknande effekter ut från dem som från Slash, dock så är det väl annorlunda teknik i JX, då man måste lasta ner steget till tex. 2ohm för att få ut de 1000Wrms (ur deras 1000/1) Så jag antar att det kanske är billigare teknik i JX, men fortfarande så ska kraften finnas kvar där.

Aaa ok! Ska göra lite mer research och de vad ja kommer fram till!

Tack för tipset big_smile

biggest
19 januari 2012 · 24 Inlägg

Bra val av bas o steg ;-)
Jag hade nog valt w3 i ditt fall och sedan hade jag nog oxå tagit ett större steg.... jag vet att JL är väldigt blyga med sina effekter på BÅDE högtalare och steg och därför hade jag nog tagit w3 och 500w steg!
Sluten låda ihop med tillräkloig effekt ger ett bra ljud och den största skillnaden är just att det går att spela högre under vissa frekvenser med portad låda men för allround-musik och utan att ställa för höga krav på själva volymen så är en sluten låda alldeles förträfflig för ditt tänkta paket!
Lycka till!
Keda

Full gas sparar tid ;-)
TT-Avant
19 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Skulle jag få rekomendera dej något, så skulle troligen en JL 12W3V3-2 och ett antingen JX500/1 eller 1000/1 eller så går man på de små XD 600/1 stegen till den basen. Detta gör att du får ut mesta möjliga ur stegen. 1000/1 kan vara lite i överkurs, men då har du iaf. effekt så det räcker till den lilla stackaren smile

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
camaro5
19 januari 2012 · 27 Inlägg

biggest skrev:
Bra val av bas o steg ;-)
Jag hade nog valt w3 i ditt fall och sedan hade jag nog oxå tagit ett större steg.... jag vet att JL är väldigt blyga med sina effekter på BÅDE högtalare och steg och därför hade jag nog tagit w3 och 500w steg!
Sluten låda ihop med tillräkloig effekt ger ett bra ljud och den största skillnaden är just att det går att spela högre under vissa frekvenser med portad låda men för allround-musik och utan att ställa för höga krav på själva volymen så är en sluten låda alldeles förträfflig för ditt tänkta paket!
Lycka till!
Keda

Ok!
Varför w3an?
Jag har som sagt ingen större erfarenhet av dom så har du hört dom så dela gärna me dig?! big_smile

Jag va och lyssnade på dom här om dagen, dock i butik vilket inte riktigt blir samma sak men w6 an lätt rätt mycke bättre, nästan beredd o säga att de va klasskillnad!

Med de säger ja inte att w3an lät dåligt men w6an va riktigt imponerande. Och jag vet hur sur ja skulle bli om ja skulle gå med w3an och så skulle jag hittat nån musik som den kanske inte riktigt klarar av. Därför har jag börjat o luta mer och mer mot w6an!

Vet att w6an är dubbla priset men det är inte för intet som den kostar så mycke mer av de lilla jag hörde big_smile

camaro5
19 januari 2012 · 27 Inlägg

TT-Avant skrev:
Skulle jag få rekomendera dej något, så skulle troligen en JL 12W3V3-2 och ett antingen JX500/1 eller 1000/1 eller så går man på de små XD 600/1 stegen till den basen. Detta gör att du får ut mesta möjliga ur stegen. 1000/1 kan vara lite i överkurs, men då har du iaf. effekt så det räcker till den lilla stackaren smile

Ok smile

Har börjat luta lite mer åt w6an dock för jag blev helt såld på den när jag va o lyssnade på den häromdagen!

Så får se va de blir smile

Tackar för tipsen!!! Ska absolut kolla upp de smile

valstadkillen
19 januari 2012 · 1 523 Inlägg

med en sån bil som du har kanske det räcker med en 8w7?smile

Peugeot 207 (2006)
TT-Avant
19 januari 2012 · 6 851 Inlägg

valstadkillen skrev:
med en sån bil som du har kanske det räcker med en 8w7?smile

och den har du testat den oxå?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
valstadkillen
19 januari 2012 · 1 523 Inlägg

TT-Avant skrev:

valstadkillen skrev:
med en sån bil som du har kanske det räcker med en 8w7?smile

och den har du testat den oxå?

haft 2 sådana och kompisen har sånna! små men ettriga små basar smile

Peugeot 207 (2006)
biggest
20 januari 2012 · 24 Inlägg

Klart w6:an låter mer/bättre men du skrev att du ville ha mer välljud än spela högt och w3:an är riktigt bra för den pengen..... sen är det ju alltid, med rätt förutsättningar så klart, att dom dyrare elementen av samma märke SKA spela bättre!
Så jag svarade på ditt inlägg när du skapade tråden bara, inte på vilken av dessa 2 som spelade bäst :-)
Klart att hade jag haft pengar så hade jag självklart valt w6:an med ett riktigt kraftigt steg då jag gillar välljud OCH db så om du väljer dessa så ångrar du dej inte ;-) oavsertt hur du vill spela senare!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)
camaro5
24 januari 2012 · 27 Inlägg

valstadkillen skrev:

TT-Avant skrev:

valstadkillen skrev:
med en sån bil som du har kanske det räcker med en 8w7?smile

och den har du testat den oxå?

haft 2 sådana och kompisen har sånna! små men ettriga små basar smile

Faktiskt kollat på dom också men inte hört dom alls. Bara läst om dom och har även läst om vissa som nergraderar sig från w7 serien till w6 serien för att den är mer "melodisk" än w7an. Som sagt så vet jag inget om det men. Antar att du inte håller med om de eftersom att du rekommenderade 8w7? smile

camaro5
24 januari 2012 · 27 Inlägg

biggest skrev:
Klart w6:an låter mer/bättre men du skrev att du ville ha mer välljud än spela högt och w3:an är riktigt bra för den pengen..... sen är det ju alltid, med rätt förutsättningar så klart, att dom dyrare elementen av samma märke SKA spela bättre!
Så jag svarade på ditt inlägg när du skapade tråden bara, inte på vilken av dessa 2 som spelade bäst :-)
Klart att hade jag haft pengar så hade jag självklart valt w6:an med ett riktigt kraftigt steg då jag gillar välljud OCH db så om du väljer dessa så ångrar du dej inte ;-) oavsertt hur du vill spela senare!
MVH Keda

Absolut! Förstår precis hur du menade smile det va bara det att jag var mest inte övertygad om att w6an va så pass mycke bättre än w3 så den var värd dubbla priset!
Men efter att jag varit och lyssnat på båda så kom ja fram till att jag skulle nog bli besviken på mig själv om ja köpte en w3 efter att jag hört w6an även om w3an också lät grymt bra smile

Så förstår precis hur du menar utefter hur jag startade tråden och tackar för åsikten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang