940 ft knackar och går illa efter renovering

Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Tjena! Jag har en 940 ft -93 som jag nu har renoverat motorn på, jag bytte alla lager, stakar (h-profil) och smidda kolvar, men den knackar och går väldigt dåligt. Har lyst med stroboskop lampa och såg att tändningen bettede sig konstigt, så fort man rör gasen sticker tändningen iväg till 40 grader, vet inte om detta är normalt men det hoppas jag att nån utav er kan svara på smile

Här har ni en länk på hur den låter ( den börjar knacka efter 20 sek, dvs inte på höga varv)
http://vimeo.com/m/34915536

Någon som vet vad detta kan vara ? smile

Aerodynamik ...
12 januari 2012 · 7 120 Inlägg

Har du hydrauliska lyftare?
Har du slipat veven, kontrollmätt alla lager osv?

Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Har du hydrauliska lyftare?
Har du slipat veven, kontrollmätt alla lager osv?

Vet faktiskt inte vad det är för lyftare jag har, hur vet man det?, nepp slipade inte veven. Ah lagrena mätte vi

titum
12 januari 2012 · 164 Inlägg

kollat så tändkablarna sitter rätt?

mvh

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Louksor
12 januari 2012 · 1 915 Inlägg

Vad har du för avstånd på ventilspelet ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Tändkablarna sitter rätt smile, ventilspelet vet jag inte men har provat med 2 olika toppar och det va exakt likadant.. Låter det inte som att den spikar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2012 · 13 785 Inlägg

FETASTE avgasläckaget har du iallfall det syns t.o.m att det läcker ur 3:ans cyl på filmen

börja med att fixa det till en början
tok omöjligt att höra vad det är för fel men den knackar inte onormalt från motorn utan det är avgasläckage tror jag

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Growe skrev:
FETASTE avgasläckaget har du iallfall det syns t.o.m att det läcker ur 3:ans cyl på filmen

börja med att fixa det till en början
tok omöjligt att höra vad det är för fel men den knackar inte onormalt från motorn utan det är avgasläckage tror jag

Jo den läcker ju någonstans, men det du ser på filmen är från vevhusventelationen. Kan de knacka om man har hål i avgasröret? smile

tekniknissen1
12 januari 2012 · 866 Inlägg

Det är nog inte helt omöjligt att det är avgas läcka !  Jag har blivit lurad på en saab !! det lät precis som detta. Var hel jävla säker att det var vev lager! ända tills att man fick mitt bena när man stoppa huvudet i maskinrummet vid gren röret. ryck spriar kabarna en åt gången så kan du avgöra om det är en cylinder eller alla ? ;-/

Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Det är nog inte helt omöjligt att det är avgas läcka !  Jag har blivit lurad på en saab !! det lät precis som detta. Var hel jävla säker att det var vev lager! ända tills att man fick mitt bena när man stoppa huvudet i maskinrummet vid gren röret. ryck spriar kabarna en åt gången så kan du avgöra om det är en cylinder eller alla ? ;-/

Åfan! Det får kollas upp då, jag har provat att dra ur spridarna och det låter mindre när man drar ur cylinder 1 smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2012 · 13 785 Inlägg

Simonpetterss0n skrev:

Growe skrev:
FETASTE avgasläckaget har du iallfall det syns t.o.m att det läcker ur 3:ans cyl på filmen

börja med att fixa det till en början
tok omöjligt att höra vad det är för fel men den knackar inte onormalt från motorn utan det är avgasläckage tror jag

Jo den läcker ju någonstans, men det du ser på filmen är från vevhusventelationen. Kan de knacka om man har hål i avgasröret? smile

jo fast röken kommer från fel sida ser verkligen ut som det är vid 3cyl
nog läge att plana grenröret och montera nya packningar för läcker gör det utan tvekan

innan det är det omöjligt att fortsätta
eftersom lambdan får spelet

skulle vara intresant vad du gjort på motorn

alltså vad det är för spridare agg lmm istort sätt allt som är ändrat från orginal

känns som det är mer relaterat till det än ljudet iallfall smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Growe skrev:

Simonpetterss0n skrev:

Growe skrev:
FETASTE avgasläckaget har du iallfall det syns t.o.m att det läcker ur 3:ans cyl på filmen

börja med att fixa det till en början
tok omöjligt att höra vad det är för fel men den knackar inte onormalt från motorn utan det är avgasläckage tror jag

Jo den läcker ju någonstans, men det du ser på filmen är från vevhusventelationen. Kan de knacka om man har hål i avgasröret? smile

jo fast röken kommer från fel sida ser verkligen ut som det är vid 3cyl
nog läge att plana grenröret och montera nya packningar för läcker gör det utan tvekan

innan det är det omöjligt att fortsätta
eftersom lambdan får spelet

skulle vara intresant vad du gjort på motorn

alltså vad det är för spridare agg lmm istort sätt allt som är ändrat från orginal

känns som det är mer relaterat till det än ljudet iallfall smile

är helt hundra på att röken kommer ifrån vevhusventelationen, grenröret är helt nytt och det sitter helt nya packningar till det också smile. men lambdan lyser därimot.. det sitter original spridare på, lmm är också original. hade tidigare en portad 531 topp på, men nu har jag satt på en helt original 530 topp men det blev ingen skillnad. skulle det kunna vara att det glappar i nån kolvbult ?, är de det så borde det väl låta hela tiden och inte försvinna vid högre varvtal ? smile

Louksor
12 januari 2012 · 1 915 Inlägg

Kolla felkoder..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Får felkod på temperatursensorn på både bränsle och tändning

Louksor
12 januari 2012 · 1 915 Inlägg

Sitter kablarna rätt till givarna ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Ah det är jag nästan helt säker på, tror du det kan vara att den spikar ?, när vi tog av toppen var en av ventilerna väldigt torr

Louksor
12 januari 2012 · 1 915 Inlägg

När motorn känner av spikningar så sänker den tändningen.
Om tempgivaren till insrutningen är trasig, byt ut den. Mät och se om den funkar.

Var säker på att kablarna till tempgivaren och knacksensorn sitter på rätt plats, då de två kontakterna är likadana.
Då du inte verkar helt säker på de kontakterna och du har felkod på tempgivare och att motorn knackar, sen tändning på 40grader när du gasar, så skulle jag börja med o kolla de två kontakterna.

Lite om knackningar/spikningar kan du läsa i dessa dokument: http://s32.photobucket.com/albums/d17/J … on/Bil/28/

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Simonpetterss0n
12 januari 2012 · 15 Inlägg

Ja det får den, men om det är avgasläckage ska de väl låta hela tiden? smile det här
Kommer å går.. Plus att det bara låter precis i början när man vrider på gasen men håller man den gämt på 3000 varv låter den bra

Tomas_H
12 januari 2012 · 486 Inlägg

Simonpetterss0n skrev:
Tändkablarna sitter rätt smile

Va synd wink

Jag tycker verkligen det låter precis som när man växlat ettan och tvåan.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
turboforssen Telge Drifting Team
12 januari 2012 · 5 398 Inlägg

Tomas_H skrev:

Simonpetterss0n skrev:
Tändkablarna sitter rätt smile

Va synd wink

Jag tycker verkligen det låter precis som när man växlat ettan och tvåan.

det ser lite ut att dom sitter fel med .
det ska va 4312 från vänster sida framifrån

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang