Hc värdet för högt

Timmeh91
13 januari 2012 · 34 Inlägg

Tja besiktade bilen för fjärde gången idag och fick samma fel som tidigare för högt hc värde.
Bilen är en Volvo 740 16v 89a

Värdena
Co 0,1

Co 2500 0,2
Hc 607

Lambda 1,2

Har bytt tändkablar fördelare rotor olja filter, planas topp , ny topppackning. Men ändå är felet kvar.
Bilen går bra körmässigt. Satt ett öppet luftfilter där när jag bytte till mig bilen kan hc ha något med det att göra.

Tacksam för svar smile

jonas_ahman
13 januari 2012 · 309 Inlägg

det sitter väl blinkkod på dom? testa att söka reda på guide på nätet hur du använder och tyder den så kanske bilen själv kan tipsa om något

Läser och släcker felkoder. pm för info
Timmeh91
13 januari 2012 · 34 Inlägg

ja den har ju det, får testa det nu då smile får ju bara en vecka på sig att fixa felet när bilen inte har varit besiktat på ett bra tag.

Timmeh91
13 januari 2012 · 34 Inlägg

Har testat det nu och jag fick inga felkoder, är det någon mer som kan ge ett bra svar? smile

Rally-Bruden Póg mo thóin!
13 januari 2012 · 34 Inlägg

jag e int så bra på bilar så vet inte om det kan hjälpa något tongue men fick nästan exakt samma värden på min Audi 80, bytte i princip allt som du har räknat upp men gick ändå inte igenom. sen visade det sig vara en cylinder med dålig kompression.. men den bilen gick lite ojämt i tomgången ibland också så..

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!
Volvo 850 "Hetingen" (1995)
Webrex
14 januari 2012 · 379 Inlägg

Trasig lambdasond.

Timmeh91
14 januari 2012 · 34 Inlägg

okej, får la ta och byta ut den och se ifall felet kvarstår, tack för alla svar och ser gärna fram emot fler smile

Amstaff
16 januari 2012 · 253 Inlägg

Om lambdasonden skulle vara trasig så skulle lambdavärdet också skjuta iväg, fast du skriver ju iofs 1.2, stämmer det? (rubriken bara HC)

Prova byt olja + filter, annars är det för mager blandning mellan bränsle / luft och om lambdavärdet är 1.2 så byt den.

Du kan ju även prova mäta upp lambdan medans bilen går, sätt en multimeter på volt och om du får olika utslag mellan 0.2 - 0.9v så funkar den, kan ju vara kabelbrott på kabeln till sonden.

Senast redigerat av Amstaff (16 januari 2012)

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
Timmeh91
22 januari 2012 · 34 Inlägg

tja har besiktat idag med hc på 240 på tomgång och vid 4000 varv ligger hc på 40. (100) är godkänt. detta värden var med halv tank e85 och halv tank 95.

Tycker han missar på tändningen ibland, har bytt alla tändkablar , fördelarlock , rotor och tändstift. vad kan det vara som gör dom här små missarna?

Tack för alla svaren.smile

anton_mjor
22 januari 2012 · 133 Inlägg

Är det fel på lambdasonden och du får 1,2 i lambdavärde går bilen för snålt. Det kan förklara tändmissarna.
Kolla upp lambdasonden.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Webrex
23 januari 2012 · 379 Inlägg

Timmeh91 skrev:
tja har besiktat idag med hc på 240 på tomgång och vid 4000 varv ligger hc på 40. (100) är godkänt. detta värden var med halv tank e85 och halv tank 95.

Tycker han missar på tändningen ibland, har bytt alla tändkablar , fördelarlock , rotor och tändstift. vad kan det vara som gör dom här små missarna?

Tack för alla svaren.smile

resten av värdena då?
lambda?

Timmeh91
23 januari 2012 · 34 Inlägg

fick dom här värdena, co 0,1         co 2500  0,2        lambda 1,02       hc 240

ska bilen gå mycket sämre om man kopplar ur lambdan helt?

Timmeh91
23 januari 2012 · 34 Inlägg

va ute och körde förut och och det blir ingen skillnad på gång eller något när lambdan är urkopplad? smile segt som fan att besikta för 6 gången

Webrex
24 januari 2012 · 379 Inlägg

Timmeh91 skrev:
fick dom här värdena, co 0,1         co 2500  0,2        lambda 1,02       hc 240

ska bilen gå mycket sämre om man kopplar ur lambdan helt?

Där är lambda perfekt. Du har antingen mycket olja i avgaserna eller en dålig katt. Med lambda 1.02 så skall den gå igenom.

jonas_ahman
24 januari 2012 · 309 Inlägg

du borde iallafall känna skillnad om du kopplar bort lamdasonden eftersom den inte vet hur den ska justera bränsleblandningen. kanske kan gå in i något nödläge. en annan tanke om den höga hc'n skulle kunna vara dåliga ventiltätningar, byttes dom när toppen var av?

Senast redigerat av jonas_ahman (24 januari 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info
Webrex
25 januari 2012 · 379 Inlägg

Skulle tippa på att motorn gick i felläge redan innan du drog ur sonden föresten. Därför du inte märkte nån skillnad.

Timmeh91
22 februari 2012 · 34 Inlägg

Tja bilen har stått ett tag nu, men har köpt en ny katt som ska svetsas klart idag. Undrar om det kommer att räcka med att få ner värdena? Den gamla Katten såg hel ut, men man vet ju inte.

Timmeh91
22 februari 2012 · 34 Inlägg

Undrar om det blir bättre med ny katt? så pass bra att det går under 100 smile

DKn
18 juli 2012 · 535 Inlägg

Funkade det? Har precis samma fel jag med.

Alex-s Bakhjulskrafs
18 juli 2012 · 1 479 Inlägg

jag tycker ditt problem låter som läckage i insug eller vevhusventilation.

trasig katt innebär höga co-värden

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang