Rengöring av motor pga slam?

Dunka Filosofen
13 januari 2012 · 69 Inlägg

Hej, Har en Passat -99 1,8t. Olje lampan blinkar konstant förutom när man står still. Lämnade in bilen på verkstad för att fixa lite saker då det är körförbud på den för tillfället. Jag frågade då gubben vad det kunde tänkas va och han sa att det troligen var slam som satt sig i motorn utav gamla oljor. Jag har inte haft bilen så länge så vet inte hur länge den har varit där men kan tänka mig att det är ett tag. Kollade runt då och hitta något som man kan ha i samtidigt som man byter olja som heter Omega 907 tror jag? Är det någon som har gjort detta och kan skriva en lite mer detaljerad historia hur man går till väga? Dom på verkstan ville ha 4k för att utföra det men känns inte så hipp just nu.

MVH

Skit inte i min brevlåda!
Mercedesturbodiesel Sothora <3
13 januari 2012 · 1 201 Inlägg

ja kan ju vara slam i tråget.. men kanske en dålig oljepum?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Dunka Filosofen
13 januari 2012 · 69 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
ja kan ju vara slam i tråget.. men kanske en dålig oljepum?

Kan vara det men tänkte prova detta först då jag inte har jätte mycket tid på mig att hinna byta sakerna.

Skit inte i min brevlåda!
Mercedesturbodiesel Sothora <3
13 januari 2012 · 1 201 Inlägg

bara riva ner tråget själv då! billigt.. men tar en stund

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
LeafBox Lat Perfektionist
13 januari 2012 · 6 359 Inlägg

1.8t har ju stora problem med oil-sludge (dvs olja som täpper till oljesilen pga äcklig värdelös long-life olja)
Bara att plocka ner och göra rent innan det är för sent

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
zshoe Kokar ris
13 januari 2012 · 923 Inlägg

som sagt, oilsludge eller olje slam, men snälla kör inte bilen med blinkande oljelampa.. Inget bra kan komma från det.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
LeafBox Lat Perfektionist
13 januari 2012 · 6 359 Inlägg

cenoxide skrev:
som sagt, oilsludge eller olje slam, men snälla kör inte bilen med blinkande oljelampa.. Inget bra kan komma från det.

Om det inte redan är försent. Krävs ju inte mkt direkt

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
t5-r micke
13 januari 2012 · 301 Inlägg

vanligt fel på 1,8t.
det du gör är ner med tråget och byter oljesilen på pumpen.
gör ren tråget.
gör rent vid kammarna
gör rent vevhusventilationen.
kör inte mer än 1500mil mellan oljebyten.

awt motorn är riktigt tålig och brukar ej ta stryk av detta men för säkerhetsskull kolla lagren och även kammarna medans du håller på.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
16-V Bags are for bitches
14 januari 2012 · 296 Inlägg

viktigt att byta oljan i tid på dessa motorer precis som alla andra motorer. men dessa är känsliga för långa oljebyten..

De ja funderat på är om man kan fylla 50/50 olja med rengöringsmedlet, köra en sväng, inta allt för långt så packningar fräts sönder å motor rasar. smile sen byta till vanlig olja och få det bra? någon som provat? Naturligtvis innan man låtit det gå förlångt och fått knackningar för då kan de redan vara för sent


å long life oljan är väl inte speciellt värdelös så länge man har en tät motor, tät plånbok och sköter servicarna:D

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2012 · 13 810 Inlägg

det är som sagt standard fel och tråget MÅSTE ner!!!

sen för att säkerhets ställa att det verkligen kommer fungera bra så gör några täta oljebyten

detta felet är otroligt vanligt framför allt i samband med oljebyte
vet flera som haft problem ganska omgånde när dom gjort en oljeservice och då släpper all skit pga oljan löser upp så pass bra när det är helsyntet och helt ny

motorerna är inget problem förutsatt att man INTE kör longlife service på dom
det är det som dödar alla motorer
tillverkarna vill gärna tro att det finns oljor som klarar 3000mil utan byte
men så är inte fallet utan det blir bara skit av allt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LeafBox Lat Perfektionist
14 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Det är ju long-life oljan som ÄR problemet, hade dom inte servat skiten med... skiten, så hade alla 1,8or mått prima.

Varför VAG valde att köra med den? Ja, antagligen så att dom skulle locka fler kunder.
Folk vill köra bil, men ska ju inte få kosta ngt.

Därför tycker jag att  människor som inte bryr sej om bilar borde tvingas att köra något meningslöst, istället för att tvinga dom bättre företagen dra på sej sånna här problem bara för att ngn är snål och vill ha lite mer tid imellan servicarna.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
16-V Bags are for bitches
14 januari 2012 · 296 Inlägg

LeafBox skrev:
Det är ju long-life oljan som ÄR problemet, hade dom inte servat skiten med... skiten, så hade alla 1,8or mått prima.

Varför VAG valde att köra med den? Ja, antagligen så att dom skulle locka fler kunder.
Folk vill köra bil, men ska ju inte få kosta ngt.

Därför tycker jag att  människor som inte bryr sej om bilar borde tvingas att köra något meningslöst, istället för att tvinga dom bättre företagen dra på sej sånna här problem bara för att ngn är snål och vill ha lite mer tid imellan servicarna.

Är det oljan som är problemet, inte den långa intervallen då?

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
LeafBox Lat Perfektionist
14 januari 2012 · 6 359 Inlägg

16-V skrev:

LeafBox skrev:
Det är ju long-life oljan som ÄR problemet, hade dom inte servat skiten med... skiten, så hade alla 1,8or mått prima.

Varför VAG valde att köra med den? Ja, antagligen så att dom skulle locka fler kunder.
Folk vill köra bil, men ska ju inte få kosta ngt.

Därför tycker jag att  människor som inte bryr sej om bilar borde tvingas att köra något meningslöst, istället för att tvinga dom bättre företagen dra på sej sånna här problem bara för att ngn är snål och vill ha lite mer tid imellan servicarna.

Är det oljan som är problemet, inte den långa intervallen då?

Nja, men byter man olja varje 1000 mil som man ska så verkar det ju pointless med long-life?

Själva oljan som produkt är väll ungefär lika bra (värdelös) som alla andra long-life äckligheter

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Dunka Filosofen
14 januari 2012 · 69 Inlägg

Okej, Om jag ställer en dum fråga som antagligen många kommer säga att jag ska ta den till verkstad för är ifall någon kan vara snäll att förklara lite mer ingående på hur bytet går till? Jag vill gärna lära mig men gärna undvika en massa fel tyvärr just nu då jag måste ta bilen till jobbet under veckan som kommer. Skulle även uppskatta vad kostnaden blir ungefär?

Tacksam för snabba svar

Skit inte i min brevlåda!
16-V Bags are for bitches
14 januari 2012 · 296 Inlägg

LeafBox skrev:

16-V skrev:

LeafBox skrev:
Det är ju long-life oljan som ÄR problemet, hade dom inte servat skiten med... skiten, så hade alla 1,8or mått prima.

Varför VAG valde att köra med den? Ja, antagligen så att dom skulle locka fler kunder.
Folk vill köra bil, men ska ju inte få kosta ngt.

Därför tycker jag att  människor som inte bryr sej om bilar borde tvingas att köra något meningslöst, istället för att tvinga dom bättre företagen dra på sej sånna här problem bara för att ngn är snål och vill ha lite mer tid imellan servicarna.

Är det oljan som är problemet, inte den långa intervallen då?

Nja, men byter man olja varje 1000 mil som man ska så verkar det ju pointless med long-life?

Själva oljan som produkt är väll ungefär lika bra (värdelös) som alla andra long-life äckligheter

Tycker oljan verkar fungera bra i dom nyare longlife motorerna med långa intervaller? skulle vilja påsttå att det är Awt motorn som är kass big_smile men va vet ja hehe

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Finns ju andra biltillverkar som har motorer som klarar 3000mils intervallen utan problem. så  att dra longlife oljan över en kant när de är en tillverkare  som har problem är fel.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
LeafBox Lat Perfektionist
14 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Man ser ju aldrig nån wrc-bil köra longlife direkt.

See my point?
(Longlife är aldrig bra för motorn, och man använder ju den endast för att man är för snål/lat att serva bilen riktigt. Så att "uppmuntra" folk att använda den på en sida så som Garaget känns väldigt... oseriöst? )

Senast redigerat av LeafBox (14 januari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

LeafBox skrev:
Man ser ju aldrig nån wrc-bil köra longlife direkt.

See my point?
(Longlife är aldrig bra för motorn, och man använder ju den endast för att man är för snål/lat att serva bilen riktigt. Så att "uppmuntra" folk att använda den på en sida så som Garaget känns väldigt... oseriöst? )

Nej de är kanske lite skillnad på wrc å personbilar...

de är som att säga , va fan på min grolle från 70 talet har jag inte bytt olja på sen 79.... varför ska jag byta olja varje år på min bil ?

Finns andra billtillverkare som kör 3000mils intervall utan problem.
Jag tycker de är helt fel å säga att de är longlife oljors fel när de lika gärna kan vara biltillverkaren som har gjort något fel.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2012 · 13 810 Inlägg

Xuri skrev:
Finns ju andra biltillverkar som har motorer som klarar 3000mils intervallen utan problem. så  att dra longlife oljan över en kant när de är en tillverkare  som har problem är fel.

testa att sök på bmw audi vw saab volvo och oilsludge

alla dessa kör longlife servicar och har STORA problem med oilsludge och det beror på att oljan inte klara av att gå 3000mil i svenska förhållande

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Growe skrev:

Xuri skrev:
Finns ju andra biltillverkar som har motorer som klarar 3000mils intervallen utan problem. så  att dra longlife oljan över en kant när de är en tillverkare  som har problem är fel.

testa att sök på bmw audi vw saab volvo och oilsludge

alla dessa kör longlife servicar och har STORA problem med oilsludge och det beror på att oljan inte klara av att gå 3000mil i svenska förhållande

Då är de något relativt nytt fel på tex volvo.
var inte strul med de förut

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang