Höjt laddtrycket 945 men hackar vid fullt gaspådrag

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Hej!
Har en 945 med ecomax steg 1 chip i. Jag har prövat ryckt bort wastegateslangen för att se hur det blir med fullt turboladd, men med full gas så går den 2 sekunder sedan börjar den hacka fruktansvärt som om man vrider av all tändning och slår på den om och om igen tills man släpper på gasen och laddtrycker sjunker.

Hur mycket går det att ladda med denna bil om man ställer genom att skruva på wastegaten istället och göra på riktiga sättet.

Alltså hur mycket innan det börjar spika vilket dom säger att det gör med för högt ladd? hur mycket innan effekten inte blir nå högre p.ga. för hög värmeutveckling i laddluften som inte intercoolern lyckas kyla? Eller måste jag köpa en guldbox och tändchip för att kunna ladda på över 1 bar?

Tack på förhand!

ekaann
15 januari 2012 · 55 Inlägg

Rycka wastegate slangen är väl inte det bästa. Den kan ju ladda hur mycket om helst. Om kopplingen inte är ny kommer den inte att hänga med så bra vid 1.2bar och turbon kommer inte hålla i evighet.
Känner inte till tme bränslechip så bra, ring och kolla med dem. Vet att ett Viking-Ecomax klarar 1.2 bar utan att använda ett tändchip, om man tankar 98oktan.
För att höja laddet kan du köpa en ställbar tryckklocka från turbomeck som håller ett stabilt ladd. Du kan du köpa en pysventil men då kommer laddet att peaka. Sen finns det ju bonntrim också...

Senast redigerat av ekaann (15 januari 2012)

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

ekaann skrev:
Rycka wastegate slangen är väl inte det bästa. Den kan ju ladda hur mycket om helst. Om kopplingen inte är ny kommer den inte att hänga med så bra vid 1.2bar och turbon kommer inte hålla i evighet.
Känner inte till tme bränslechip så bra, ring och kolla med dem. Vet att ett Viking-Ecomax klarar 1.2 bar utan att använda ett tändchip, om man tankar 98oktan.
För att höja laddet kan du köpa en ställbar tryckklocka från turbomeck som håller ett stabilt ladd. Du kan du köpa en pysventil men då kommer laddet att peaka. Sen finns det ju bonntrim också...

Okej! Jag har redan en ställbar wastegate, jag kan få den att ladda 1.4 om jag gängar den max. Så vill jag inte ha det, men var beror hackningarna på egentligen? Jag vill att bilen ska ha runt 210-220 hk ärliga, kan någon säga vad man bör göra för att uppnå det? Jag har en automatlåda i min bil att tillägga! smile

DBergstrom Mr B
15 januari 2012 · 29 Inlägg

Ja tycker det låter som att den inte får tillräckligt med soppa på fullt på drag.. bara skaffa värre spridare å soppa pump

Är man inte Dalmas får man försöka komma upp sig på annat sätt....
BMW 320da (2009)
ekelund88
15 januari 2012 · 2 656 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Hej!
Har en 945 med ecomax steg 1 chip i. Jag har prövat ryckt bort wastegateslangen för att se hur det blir med fullt turboladd, men med full gas så går den 2 sekunder sedan börjar den hacka fruktansvärt som om man vrider av all tändning och slår på den om och om igen tills man släpper på gasen och laddtrycker sjunker.

Hur mycket går det att ladda med denna bil om man ställer genom att skruva på wastegaten istället och göra på riktiga sättet.

Alltså hur mycket innan det börjar spika vilket dom säger att det gör med för högt ladd? hur mycket innan effekten inte blir nå högre p.ga. för hög värmeutveckling i laddluften som inte intercoolern lyckas kyla? Eller måste jag köpa en guldbox och tändchip för att kunna ladda på över 1 bar?

Tack på förhand!

den får för lite soppa fortsätt ladda på som du gör så har du ett hål i en kolv snart

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Herregud om folk kunde svara på frågorna istället för att starta diskussioner om dittan och dattan och kommentera saker som jag inte efterfrågat. Jag vet att det är skadligt med för mycket ladd och har inte sagt att jag ska köra med 1.7 bar ladd heller, tänker köra på runt 1 bar men vill få den att gå optimalt med det laddet.

ekelund88
15 januari 2012 · 2 656 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Herregud om folk kunde svara på frågorna istället för att starta diskussioner om dittan och dattan och kommentera saker som jag inte efterfrågat. Jag vet att det är skadligt med för mycket ladd och har inte sagt att jag ska köra med 1.7 bar ladd heller, tänker köra på runt 1 bar men vill få den att gå optimalt med det laddet.

om du är läskunnig så står det i 2 inlägg att din bil får för lite soppa ska du köra på 1 bar behöver du alltså ett tändchip eller ett bättre bränslechip som låter systemet släppa på mer soppa

alt ny soppapump med en bränsletrycksregulator som du höjer soppa trycket lite med så den får mer soppa den vägen (bonnmek)

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

ekelund88 skrev:

robbaxxxx skrev:
Herregud om folk kunde svara på frågorna istället för att starta diskussioner om dittan och dattan och kommentera saker som jag inte efterfrågat. Jag vet att det är skadligt med för mycket ladd och har inte sagt att jag ska köra med 1.7 bar ladd heller, tänker köra på runt 1 bar men vill få den att gå optimalt med det laddet.

om du är läskunnig så står det i 2 inlägg att din bil får för lite soppa ska du köra på 1 bar behöver du alltså ett tändchip eller ett bättre bränslechip som låter systemet släppa på mer soppa

alt ny soppapump med en bränsletrycksregulator som du höjer soppa trycket lite med så den får mer soppa den vägen (bonnmek)

Okej. Ja jag antar att jag ställer på laddet så mycket som går med originalgrejorna som sitter där nu. Jag tror inte 1 bar är något problem som den är nu, fungerar 1 bar så duger det gott och väl. Jag tror den bara viner och för mer oväsen över 1 bar än vad den producerar effekt pga originalintercoolern. Jag har bara prövat 1.4 bar vilket den laddar utan wg slang och prövat 0.6-0.7 vilket wastegaten är gängad till att ladda nu=)

Senast redigerat av robbaxxxx (15 januari 2012)

nesum
15 januari 2012 · 695 Inlägg

Vet ej hur eco max chippet är, men i en orginal LTT kan man få dom tendenserna pga laddtrycksvakt...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Okej, är laddtrycksvakten något chippet styr p.g.a för högt laddtryck?

ekaann
15 januari 2012 · 55 Inlägg

En frisk AW71L låda klarar upp mot 240hk. Med 220hk finns ju risken att växellådan pajjar.
Detta borde väl ge runt 220hk
T.ex. 16T turbo
A,V,VX,VX3 kamaxel
Bränsle- och tändchip -moment
968 spridare
Större avgassystem

Obs 940 har ingen laddtrycksvakt

Senast redigerat av ekaann (15 januari 2012)

nesum
15 januari 2012 · 695 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Okej, är laddtrycksvakten något chippet styr p.g.a för högt laddtryck?

Det är en liten pryl som backar och bryter tändningen vid ett laddtryck som är utanför säkerhetsmarginalerna, denna "brukar" de flesta chip manipulera. Dock är de inte helt ovanligt att LMMen bottnar så du inte får nog med soppa, vet du om du har så du kan ställa co på din LMM? i så fall kan du pröva med att feta på blandningen lite där ifall den är för slappt ställd. Jag hade liknande problem på min 940LTT, och där va de fördelare, rotor mm som va sletet så vid högre ladd än 0.6 hackade bilen kopiöst mycket. Med nya grejjer, efter 500 mil kom de tillbaka, men då va pumpen i tanken på bommen..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

nesum skrev:

robbaxxxx skrev:
Okej, är laddtrycksvakten något chippet styr p.g.a för högt laddtryck?

Det är en liten pryl som backar och bryter tändningen vid ett laddtryck som är utanför säkerhetsmarginalerna, denna "brukar" de flesta chip manipulera. Dock är de inte helt ovanligt att LMMen bottnar så du inte får nog med soppa, vet du om du har så du kan ställa co på din LMM? i så fall kan du pröva med att feta på blandningen lite där ifall den är för slappt ställd. Jag hade liknande problem på min 940LTT, och där va de fördelare, rotor mm som va sletet så vid högre ladd än 0.6 hackade bilen kopiöst mycket. Med nya grejjer, efter 500 mil kom de tillbaka, men då va pumpen i tanken på bommen..

Jag vågar inte ställa något med lmm, det är redan något fel på den då bilen tar runt 2 liter milen blandad körning liksom.. hmm

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
15 januari 2012 · 2 390 Inlägg

Kan inte säga exakt hur mycket du kan ladda med det chipet, men ja skulle inte ladda över 1 bar iaf. Ja körde med vikingchip i min och råkade av misstag ladda 1.7 bar en gång. Då börja min spika lite grann. Men börja aldrig rycka som din gör. Troligtvis är det för att din får för lite soppa. Och det är verkligen inte bra att köra med.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
nesum
15 januari 2012 · 695 Inlägg

robbaxxxx skrev:

nesum skrev:

robbaxxxx skrev:
Okej, är laddtrycksvakten något chippet styr p.g.a för högt laddtryck?

Det är en liten pryl som backar och bryter tändningen vid ett laddtryck som är utanför säkerhetsmarginalerna, denna "brukar" de flesta chip manipulera. Dock är de inte helt ovanligt att LMMen bottnar så du inte får nog med soppa, vet du om du har så du kan ställa co på din LMM? i så fall kan du pröva med att feta på blandningen lite där ifall den är för slappt ställd. Jag hade liknande problem på min 940LTT, och där va de fördelare, rotor mm som va sletet så vid högre ladd än 0.6 hackade bilen kopiöst mycket. Med nya grejjer, efter 500 mil kom de tillbaka, men då va pumpen i tanken på bommen..

Jag vågar inte ställa något med lmm, det är redan något fel på den då bilen tar runt 2 liter milen blandad körning liksom.. hmm

De är inte så att du har fel på LMM eller lambda typ?.. Dessa symptom kan ha massa olika grunder..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Jag ska pröva med att köra på runt 1 bar, det borde gå bra..

_Performance_ skrev:
Kan inte säga exakt hur mycket du kan ladda med det chipet, men ja skulle inte ladda över 1 bar iaf. Ja körde med vikingchip i min och råkade av misstag ladda 1.7 bar en gång. Då börja min spika lite grann. Men börja aldrig rycka som din gör. Troligtvis är det för att din får för lite soppa. Och det är verkligen inte bra att köra med.

nesum
15 januari 2012 · 695 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Jag ska pröva med att köra på runt 1 bar, det borde gå bra..

_Performance_ skrev:
Kan inte säga exakt hur mycket du kan ladda med det chipet, men ja skulle inte ladda över 1 bar iaf. Ja körde med vikingchip i min och råkade av misstag ladda 1.7 bar en gång. Då börja min spika lite grann. Men börja aldrig rycka som din gör. Troligtvis är det för att din får för lite soppa. Och det är verkligen inte bra att köra med.

Men för 2 liter milen skulle du kunna åka på 800hk, något är snesågat även om 1 bar går bra....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
15 januari 2012 · 2 390 Inlägg

nesum skrev:

robbaxxxx skrev:
Jag ska pröva med att köra på runt 1 bar, det borde gå bra..

_Performance_ skrev:
Kan inte säga exakt hur mycket du kan ladda med det chipet, men ja skulle inte ladda över 1 bar iaf. Ja körde med vikingchip i min och råkade av misstag ladda 1.7 bar en gång. Då börja min spika lite grann. Men börja aldrig rycka som din gör. Troligtvis är det för att din får för lite soppa. Och det är verkligen inte bra att köra med.

Men för 2 liter milen skulle du kunna åka på 800hk, något är snesågat även om 1 bar går bra....

Självklart är det något fel, svarade på första inlägget .. Men som du sa Lambda,LMM brukar vara vanliga fel när dom drar mycket.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
ekelund88
15 januari 2012 · 2 656 Inlägg

nesum skrev:

robbaxxxx skrev:
Jag ska pröva med att köra på runt 1 bar, det borde gå bra..

_Performance_ skrev:
Kan inte säga exakt hur mycket du kan ladda med det chipet, men ja skulle inte ladda över 1 bar iaf. Ja körde med vikingchip i min och råkade av misstag ladda 1.7 bar en gång. Då börja min spika lite grann. Men börja aldrig rycka som din gör. Troligtvis är det för att din får för lite soppa. Och det är verkligen inte bra att köra med.

Men för 2 liter milen skulle du kunna åka på 800hk, något är snesågat även om 1 bar går bra....

automatarna drar sjukt mycket min automat som var trimmad drog 1.5 liter landsväg LANDSVÄG

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Stämmer inte alls rent generellt. Växellådan är ju en av komponenterna som för över momentet från motorn och ska absolut inte orsaka att den drar mer. Möjligen att en 940 manuell med likadan motor och en förare som är kunnig inom ecodrive får den att gå snålare än en kille som kör en likadan med automat och väldigt snål på gasen. Men min varvar 2400 i 110 vilket är mindre än en manuell så den drar knappast mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang