Importera från Tyskland, för/nackdelar?

Dayye
15 januari 2012 · 35 Inlägg

Tjena!

Har funderingar på att importera en Golf IV R32 från Tyskland.
Är det något speciellt man ska tänka på?


Tack på förhand


/ Daniel

Wanted_86
15 januari 2012 · 48 Inlägg

Enl mig är imorn inget negativt så länge man vet vad man köper, kvitto/servicebok.
Skönt att köpa en bil som inte upplevt svenska vintrar, saltade vägar osv...

Sedan finns det så mycket större utbud utomlands.

Dayye
15 januari 2012 · 35 Inlägg

Jo precis, vi har kontakter nere i Tyskland som åker och kollar på bilen först så det är inga problem. Jo det var ju så jag tänkte, och så är det lite billigare med smile


Wanted_86 skrev:
Enl mig är imorn inget negativt så länge man vet vad man köper, kvitto/servicebok.
Skönt att köpa en bil som inte upplevt svenska vintrar, saltade vägar osv...

Sedan finns det så mycket större utbud utomlands.

Wanted_86
15 januari 2012 · 48 Inlägg

Se till att du har all dokumentation på bilen. De flesta r32 i Sverige är import...

Dayye
15 januari 2012 · 35 Inlägg

Ah absolut! Det ska jag göra, ah men här i Sverige tar dom ju fantasipriser mot tyskland imo..

Wanted_86 skrev:
Se till att du har all dokumentation på bilen. De flesta r32 i Sverige är import...

Wanted_86
15 januari 2012 · 48 Inlägg

Mjo. Många har inte cash för en bil och det utnyttjas få man får ej billån om man vill importera

Dayye
15 januari 2012 · 35 Inlägg

mja.. Men ändå eller?

Wanted_86 skrev:
Mjo. Många har inte cash för en bil och det utnyttjas få man får ej billån om man vill importera

_Holmgren_ Low is a Lifestyle
15 januari 2012 · 89 Inlägg

Frågan är om du verkligen tjänar på att ta hem en själv...
Kikade lite snabbt på mobile.de och om du ska ha en under 9 000 mil så är det i stort sett samma pengar som här hemma.

Ska man ta hem en bil så ska man enligt mig ta hem en med låga mil.
När du väl får den till Sverige kommer det dessutom till endel kostnader..

obs, var noga med historiken!

// Jakob

Low is a Lifestyle
Wicca
15 januari 2012 · 886 Inlägg

Jag har själv funderingar på att i framtiden(nästa sommar kanske) ta hem en bil från Tyskland. Jag ska vara generös och ge dig min idé. smile

Kolla lite innan, sen flyga till Berlin, passa på och ta semester och stanna där en vecka, kolla på lite objekt och försöka göra ett kap, sen fylla bilen med billig sprit och åka hem.

På så sett så har man en billig bil, billig alkohol och lite semester på köpet. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Berget_
15 januari 2012 · 132 Inlägg

Wicca skrev:
Jag har själv funderingar på att i framtiden(nästa sommar kanske) ta hem en bil från Tyskland. Jag ska vara generös och ge dig min idé. smile

Kolla lite innan, sen flyga till Berlin, passa på och ta semester och stanna där en vecka, kolla på lite objekt och försöka göra ett kap, sen fylla bilen med billig sprit och åka hem.

På så sett så har man en billig bil, billig alkohol och lite semester på köpet. smile

störtskön juh wink

Berget_
Volvo V70II (2010)
Chevrolet Impala SportCoupe "luftluft 58an" (1958)
Hilden
15 januari 2012 · 178 Inlägg

Nackdelen är väl att försäkringsbolagen kommer att försöka rövköra dig o ta extra betalt för att det är en import. Å när du ngn gång i framtiden ska sälja den kommer samma jämmerlåt där.

Frågan är om det i slutänden blir ngn prisskillnad. Jag har själv importerat mina 4 senaste bilar så inget ont om import i sig men jag ser det mer som ett sätt att slippa kompromissa med färg/utr än att spara pengar. Plus att det är ju ett kul projekt i sig både att leta rätt på bilar + processen att åka ner och hämta pärlan.

Bor i Frankfurt fn så hittar du ngt objekt i krokarna kan jag ev åka o ta en titt på det om du vill

Audi RS5 (2011)
eKN
16 januari 2012 ·

Att du får med alla de tidigare papprena!

Dayye
17 januari 2012 · 35 Inlägg

Självklart ska det vara en bil med låga mil, tänker ju inte importera en med höga mil, Aldrig!
Men det finns ju större utbud utomlands, så det lockar ju mer.. enligt mig.
Alla kostnader har vi redan räknat ut.

Tack för svaret smile


_Holmgren_ skrev:
Frågan är om du verkligen tjänar på att ta hem en själv...
Kikade lite snabbt på mobile.de och om du ska ha en under 9 000 mil så är det i stort sett samma pengar som här hemma.

Ska man ta hem en bil så ska man enligt mig ta hem en med låga mil.
När du väl får den till Sverige kommer det dessutom till endel kostnader..

obs, var noga med historiken!

// Jakob

Dayye
17 januari 2012 · 35 Inlägg

Haha, det skulle ju funka perfekt, men får inte plats "så" mycket i en Golf tyvärr..
Men tack för idén ändå smile

Wicca skrev:
Jag har själv funderingar på att i framtiden(nästa sommar kanske) ta hem en bil från Tyskland. Jag ska vara generös och ge dig min idé. smile

Kolla lite innan, sen flyga till Berlin, passa på och ta semester och stanna där en vecka, kolla på lite objekt och försöka göra ett kap, sen fylla bilen med billig sprit och åka hem.

På så sett så har man en billig bil, billig alkohol och lite semester på köpet. smile

Dayye
17 januari 2012 · 35 Inlägg

Jo, det är ju sant.. Precis så tänkte jag med..
Det vore snällt, ska jag ha i åtanke!


Hilden skrev:
Nackdelen är väl att försäkringsbolagen kommer att försöka rövköra dig o ta extra betalt för att det är en import. Å när du ngn gång i framtiden ska sälja den kommer samma jämmerlåt där.

Frågan är om det i slutänden blir ngn prisskillnad. Jag har själv importerat mina 4 senaste bilar så inget ont om import i sig men jag ser det mer som ett sätt att slippa kompromissa med färg/utr än att spara pengar. Plus att det är ju ett kul projekt i sig både att leta rätt på bilar + processen att åka ner och hämta pärlan.

Bor i Frankfurt fn så hittar du ngt objekt i krokarna kan jag ev åka o ta en titt på det om du vill

Dayye
17 januari 2012 · 35 Inlägg

Indeed!

Berget_ skrev:

Wicca skrev:
Jag har själv funderingar på att i framtiden(nästa sommar kanske) ta hem en bil från Tyskland. Jag ska vara generös och ge dig min idé. smile

Kolla lite innan, sen flyga till Berlin, passa på och ta semester och stanna där en vecka, kolla på lite objekt och försöka göra ett kap, sen fylla bilen med billig sprit och åka hem.

På så sett så har man en billig bil, billig alkohol och lite semester på köpet. smile

störtskön juh wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang