Mycket märkligt elfel(?) BMW E91 -08 352d Touring

martinlurpo
15 januari 2012 · 40 Inlägg

Hejsan!

Följande fel har hittats. Känns som ett sådant där fel som verkstan typ aldrig har sett innan...

Bil: BMW 325d
Årsmodell: 2008
Kaross: Touring

Bagageluckan är ju som bekant tvådelad på BMW Touring modeller hela luckan/glasrutan.

# När jag sätter mig i bilen och trycker på startknappen så startar bilen som vanligt, men i samma ögonblick som jag trycker på knappen så öppnar bilen glasrutan bak. Om jag först öppnar bakluckan med fjärren så luckan står öppen så öppnar den inte glasluckan, alltså öppnar den bara glasrutan om hela luckan är stängd.

# Sen kan jag inte heller öppna bakluckan när bilen är igång, utan måste öppnas med fjärren vilket inte har behövts förrut.

# Bakluckan går att öppna manuellt ibland/ibland inte, men går alltid med fjärren.

# Vid ett tillfälle så öppnades glasluckan när jag öppna hela bilen med fjärren.

# Glasluckan går inte öppna överhuvudtaget, förutom när jag trycker på startknappen...

SPÄNNANDE!! Måste vara ett tämligen ovanligt fel, eller hur???

Detta fel kom över en natt...

Finns det någon BMW tekniker här som kan ha något förslag på vad som händer, tydligen är inget omöjligt med nya bilar fulla med el och garanterat inget som man förstår sig på själv...

Ha det fint!

Skall tilläggas att jag tvättade bilen i förrgår, två dagar innan felet infann sig. På vanligt sätt med högtryck och svamp. Det var +6 C ute så jag passade på då. Om det kan ha någon betydelse??

Senast redigerat av martinlurpo (15 januari 2012)

kadden
15 januari 2012 · 62 Inlägg

jag skulle börja med att kolla kablarna i genomföringen mellan kaross och luckan är där en som gått av eller skavts sönder kan dey bli spännandde fel annars är det nog en styrenhet nånstans som fått spel

Rquired Allmänt envis
15 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Kablarna som går i gångjärnet till bakluckan kan bli skavt och ge diverse lustiga elfel. Om du sedan tryckt med högtryck mot glasrutan så går en tunn kabel för att öppna den lilla luckan där, trycker du vatten mot den kan den säga upp sig och luckan går inte längre att öppna (med kontakten). smile

Senast redigerat av Rquired (15 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
martinlurpo
15 januari 2012 · 40 Inlägg

Har googlat endel och det är tydligen mycket känt fel på både 3 och 5-serien, bagageluckeproblem med shoppingluckan...

Sen om det är microbrytare eller något annat... återstår att se, skall meddela vad felet var sen.

Senast redigerat av martinlurpo (15 januari 2012)

martinlurpo
18 januari 2012 · 40 Inlägg

Felet var microbrytaren i shoppingluckan. Mycket vanligt fel enl BMW verkstaden. Det blir kortis i brytaren och luckan öppnar sig. Relativt billigt att fixa...

Lofobia
1 april 2013 · 21 Inlägg

Har en e46 med samma fel.

Var hittade du microbryteren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang