Audi A4 TQ -00 - Gungar vid låg fart, skakar vid runt 100km/h

Noleo
16 januari 2012 · 18 Inlägg

Hej gött folk!

Har en fråga här angående min Audi A4 TQ -00.
Vid låg fart (speciellt på 1:an och 2:an) så märks det ganska väl att bilen gungar lite och när man väl gasar på så känns det inte så mycket. Även under medelfart så känns det även lite som att det småvibrerar och när man är uppe i runt 100+ så skakar det.

Tidigare i vintras var jag in i en trottoarkant som låg lite gömd under snön och då studsade man tillbaka lite lätt men kan det ha blivit så att fälgen har blivit lite böjd eller dylikt då månntro eller kan det lika väl vara däcket som det kanske har blivit en bula på? Hade även detta "skak"-problem innan detta hände mig men då hade jag ett framdäck som hade tappat en vikt men det är åtgärdat nu och skakningar kvarstår ju.

Nu är jag dock lite osäker på om det kan vara just så att däcket har fått sig en lite smäll så det inte riktigt sitter som det ska eller om fälgen kanske är böjd då. Alternativt kanske en fyrhjulsinställning behövs fast då ska väl bilen mer dra åt något håll kanske?

Kan tillägga att alla vikter sitter kvar som dom ska.

Tack på förhand och ursäkta om det redan fanns någon dylik tråd men jag hittade inte på någon. hmm

MVH Daniel

Audi A4 (2014)
Noleo
18 januari 2012 · 18 Inlägg

Har monterat på bakdäcket på en balanseringsmaskin nyligen och det visade sig att hjulet var balanserat och det var inget fel på gummit. hmm

Vad verkar troligast, att jag kan behöva en fyrhjulsinställning eller om det kanske är något med drivaxeln eller dylikt?

MVH
Daniel

Audi A4 (2014)
Traneskog
18 januari 2012 · 63 Inlägg

Skakandet och vibrationer skulle jag av egen erfarenhet säga att det är bussningar som är slitna men nu pratar jag bmw men iaf ren generellt kan det vara bromsskivor, bussningar och dylikt som får skakningarna att uppstå.

Noleo
18 januari 2012 · 18 Inlägg

Okej, men bilen gungar ju även när man kör på låg fart så det är inte bara skakningar. :o

Audi A4 (2014)
zovix Maskinbefäl
18 januari 2012 · 1 038 Inlägg

Noleo skrev:
Okej, men bilen gungar ju även när man kör på låg fart så det är inte bara skakningar. :o

Hörs nsan som om något i framvagen är löst! Lyft bilen och kolla!

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Noleo
18 januari 2012 · 18 Inlägg

Låter inte som att något låter från framvagnen. Det känns nästan som att gungningarna kommer bakifrån.

Traneskog, tänk dig att det är en bula på däcket som gör att det är ojämnt... tänk din känslan av att rulla sakta och att den där bulan gör så att bilen lyfter lite då och då, så känns det. tongue

Edit: Fast det är ju inga brutala lyft utan nå mellanaktiga.

Senast redigerat av Noleo (18 januari 2012)

Audi A4 (2014)
Noleo
19 januari 2012 · 18 Inlägg

Hahah! big_smile Men däcket var finfint, inga bulor och det såg rakt å fint ut. Kollade ju i en balanseringsmaskin och det var inga ojämnheter i gummit som sagt.

Audi A4 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang