Missljud när man svänger, Saab 9-3 SS

sebbemaan
16 januari 2012 · 49 Inlägg

När jag rör på ratten så uppstår ett/flera klonk ljud, man kan även känna viberationer vid stöddämparens övre fäste. Jag var säker på att det var en fjäder som var brusten eller liknande men var in på verkstad med bilen, de hissade upp den och hittade ingenting. Det konstiga var att de ej ens hörde ljudet, och mycket riktigt, ljudet var borta efter de kollat på bilen. Nu två veckor senare är ljudet tillbaka igen. I mina otränade öron låter det som en fjäder som är av. Man måste svänga mer än 1/4 dels varv på ratten om det ska höras. Och som sagt, både i lägre hästigheter och stillstående (ej i fart då man ej svänger så mycket då). Bilen känns dock ej konstig att köra, ibland kan ett klonk uppstå vid gupp. Dock osäker om det har med samma problem att göra.

Någon som har några idéer på vad detta kan bero på? roll

eXe
16 januari 2012 · 230 Inlägg

Sitter det ngn gummiskydd på fjädern nere i fjäderskålen? annars kan fjädern orsaka ljud som låter som en fjäder är av, pga att dom flyttar sig i skålen, annars kan de vara fjäderbenslagringarna.

Volvo 242 "M50in" (1975)
sebbemaan
16 januari 2012 · 49 Inlägg

eXe skrev:
Sitter det ngn gummiskydd på fjädern nere i fjäderskålen? annars kan fjädern orsaka ljud som låter som en fjäder är av, pga att dom flyttar sig i skålen, annars kan de vara fjäderbenslagringarna.

Låter klokt, ska kika på det tyvärr har jag ingen tid just nu.. Jag kör bilen dagligen men eftersom det är konstaterat att ej fjädern är av lär det väl inte vara någon större fara att köra bilen iallafall?

Har på en tidigare bil kört av en fjäder under färd som for rätt in i hjulet och gav mig punktering, räcker att uppleva det en gång kände jag! big_smile

eXe
16 januari 2012 · 230 Inlägg

Nejdå ingen fara o köra, tongue

Haha ja de är ingen rolig upplevelse:P

Volvo 242 "M50in" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang