Vilken Garret-turbo har jag ?

Raawn
20 januari 2012 · 275 Inlägg

Hejsan smile  Jag köpte mig en 940 med b230 fk motor och orginalturbon var utbytt till en större sa ägaren. Har letat förgäves efter vad det kan va för någon turbo så tänkte att ni kanske skulle vilja hjälpa mig? om de är till hjälp så verkar det som att den har passar rakt på utan större modifikationer smile  Det som står på turbon är:
  A/R 32 ( står otydligt så inte helt hundra)
Garret 1911596
Plåtmärke där de står Gk turboteknik nr 17419
behöver ni mått på anslutningar så säg till.
Någon som vet vad det är för någon och vad den max klarar av i effekt? smile 
Tacksam för alla svar! 
Mvh Oliver

Volvo 940 ltt "Purple purple" (1997)
phille18
20 januari 2012 · 179 Inlägg

A/R 32 Säger inte mycket om turbon.. Bara att det är liten volym i turbin eller kompressorhuset.
GIK borde kunna hjälpa dig med hjälp av referensńummret du skrev. http://www.gikturbo.se/

Annars får du mäta impellern i kompressordelen samt turbinhjulet på avgassidan och skriva här.

Senast redigerat av phille18 (20 januari 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Rojpen
20 januari 2012 · 2 230 Inlägg

kan vara en vanlig original snurra som är utbytt bara som GIK renoverat smile men kolla med GIK dom vet säkerligen vilken det är tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
phille18
20 januari 2012 · 179 Inlägg

Rojpen skrev:
kan vara en vanlig original snurra som är utbytt bara som GIK renoverat smile men kolla med GIK dom vet säkerligen vilken det är tongue

"Jag köpte mig en 940 med b230 fk motor och orginalturbon var utbytt till en större sa ägaren."

FK, 13c snurra isåfall. Inte en Garret.
Större enligt förra ägaren, fast det ska man givetvis inte lita på! smile

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Rojpen
20 januari 2012 · 2 230 Inlägg

phille18 skrev:

Rojpen skrev:
kan vara en vanlig original snurra som är utbytt bara som GIK renoverat smile men kolla med GIK dom vet säkerligen vilken det är tongue

"Jag köpte mig en 940 med b230 fk motor och orginalturbon var utbytt till en större sa ägaren."

FK, 13c snurra isåfall. Inte en Garret.
Större enligt förra ägaren, fast det ska man givetvis inte lita på! smile

jo vet men när GIK brukar uppgradera så är det oftast till 16T snurran... men det fanns ju volvos som hadde garret turbon med så kan ju vara en sådan nu vad dom heter.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
parand
20 januari 2012 · 26 Inlägg

Det enklaste du kan göra är ju att skicka ett mail till GIK med siffrorna så tar dom direkt fram vilken turbo det är. Hade samma problem som dig och hittade inte heller turbon på hemsidan men ett mail med siffrorna så fick jag svar direkt. smile

phille18
20 januari 2012 · 179 Inlägg

Det fanns tidigare volvo turbo motorer som hade garret, hurvida den är större eller ej vet jag inte, men skulle inte tippa på det.

Han får kontakta o se vad dem säger!

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Raawn
20 januari 2012 · 275 Inlägg

Tack så jätte mycket för snabba svar! smile
Tog kontakt med GK turboteknik och han sa att det var en standard T3 snurra? nån som vet vad man max kan klämma ut för effekt med en sådan?
Som någon nämde, man kan då inte lite på vad förra ägare säger, påstod att de va i ungefärlig storlek som i en 850 t5..

Volvo 940 ltt "Purple purple" (1997)
Snitch Ointresserad.
20 januari 2012 · 936 Inlägg

Ptjaa max är väl runt 200 hästar kanske.

Teabag appreciation club.
phille18
21 januari 2012 · 179 Inlägg

Ungefär som en 850,, Svårt att säga men om den är större än en orginal 13C (orginal på 940) så lär den kunna pumpa för minst 250,

Ca som en 850, då kan man ju hoppas på minst som en 16t.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Raawn
24 januari 2012 · 275 Inlägg

Tycker den ser lite större ut än just 13c så kanske att den kan klara upp till 250 då, isf är jag nöjd smile
men med den setupen som jag har nu:
531topp med något större förbrännigs rum
vx3 kam
s2 spridare 350-360 cc
öppet luftfilter
3" avgas hela vägen
chippat,
skulle jag kunna nå 250 hk sträcket med det jag har nu med kanske 0.9 -1.0 i ladd ?

Volvo 940 ltt "Purple purple" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang