Saab 9-5 2,3T 220hk -04 komp lös på 1 och 4

ratingen
22 januari 2012 · 3 Inlägg

Oljelampan tändes tillfälligt och bilen dog gick att starta efter men den gick ojämt, skakade och lät förjävligt.

Hade den inne på verkstad och dom sa att jag inte hade nån komp på 1 och 4 och sa att det var motorbyte som gällde men det är lite dyrt så jag tänkte kolla om jag kunde hitta nått fel själv.

Har nu rivit halva motorn men hittar inget fel allt ser ut som det ska, det ända jag har märkt va då jag ställde kamaxlarna i dö läge så var inte remskivan till vevaxeln i dö läge felade ca 2cm.

Är den nån som har nå förslag på vad det kan vara eller är det bara att byta motor?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2012 · 13 790 Inlägg

inte ovanligt fel på saabarana lyft ur kolvarna så får du nog svaret på ditt problem
garanterat kolvarna som är tokskrot
standard fel på saabarna

ett tips är att bygga på 9000blocket och flytta över alla lösa grejer från orginal motorn
borde finnas guider hu man går tillväga

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ratingen
22 januari 2012 · 3 Inlägg

så du tror inte att det har och göra med att han felar i dö läget?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2012 · 13 790 Inlägg

klart att den kan kuggat över pga oljetrycksförlust

vet inte riktigt hur spännarn fungerar på en saab motor
men är det en hydralisk spännare som går med oljan från motorn så kan den teoretiskt sätt kugga över
är den mekanisk så har den alltid setat fel och borde gått illa hela tiden

men är dålig på saabarna
men vet att det är vanligt fel att kolvarna går sönder pga smörjningen är så dålig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ratingen
22 januari 2012 · 3 Inlägg

Spännaren till kamkedjan är en fjäder belastad stång eller vad man nu kallar det.

men det känns somm om det börjar dra iväg i pengar och kanske är lika bra att byta motor.
har hittat ett företag i växsjö som renoverar motorer men har ingen aning om det bara är nå lurendrejeri.

en 2,3 motor
*nya kolvringar
*ny kamkedja med skenor
*nya packningar
*nya packboxar
*nya vevlager
*nya ramlager
*nya axiallager
*T5 kolvar
*T5 stakar
*T5 motorblock
*T5 vevaxel

för 16500

utbytes motor men jag tycker att det låter billigt jag!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2012 · 13 790 Inlägg

är väll nästan vad en 9-5 är värd...tycker det låter dyrt
men ska låta det vara osagt

polarn har gjort ett antal sånna där ombyggnader där han monterat en 9000 maskin i en 9-5 med bra resultat men klart gratis är det inte
för det är en hel del jobb att flytta över allt

men frågan är om den du tittat på är ombyggd för att passa direkt i 9-5 för det är mycket som inte passar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Misko
22 januari 2012 · 2 Inlägg

Remskivan sitter vulkad på navet. Vad som tydligen kan inträffa är att vulkningen släpper med påföljd att remskivan med sin markering inte längre lirar med ÖD.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang