Volvo 940 GL går dåligt ibland (Rycker och vägrar varva)

Rake
25 januari 2012 · 164 Inlägg

Började få lite problem med min 940 GL -91 här om dagen, först märkte jag att den helt plötsligt hade väldigt orolig tomgång men jag körde vidare och tänkte inte mer på det (Och då gick den helt normalt). Jag åkte runt och sladdade hela kvällen, pressade bilen ganska hårt. Men på vägen hem igen så gick bilen väldigt konstigt, när man låg konstant i någon hastighet så hacka den lite (Kändes orklös också), inte mycket men lite gran och när den hackade så om man tryckte gasen i botten så vägra den varva, den bara hacka värre och kom massa avgasknaller. Dock om man höll inne gasen typ 10 sec så varvade den upp fullt och gick normalt på högre varv.

Efter nån mils körning så var den helt normal igen, tomgången var hur fin som helst och den gick inte ryckigt eller något men sen återkom felet eften nån till mils körning.

Har testat att rycka LMMn, hände ingenting, den gick precis likadant, helt normal ibland och skit ibland. Det var som jag tyckte var konstigt dock att motorfels lampan började inte lysa trotts att jag kört med urdragen LMM ett antal mil. Katalysatorn kan det inte vara, för den finns helt enkelt inte men lambdasonden e kvar. Luftfiltret kan det inte heller va för det sitter nå öppet filter där och det är inte tätt iallafall.

LMM tror jag att felet kan va men då borde den ju gå bättre utan LMM, iallafall anorlunda. Fasst mest troligt så känns det som att det är något med tändingen. Skall iallafall börja med att testa en annan LMM och byta tändstift.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Civic_racing_91
25 januari 2012 · 149 Inlägg

precis som min.. har bytt tändkablar, stift, kollat fördelare rotor osvosv.. men inget funkar.. halv död upp till 300varv? sen går det normalt.. om du hittar felet så hojta till:P

Rake
25 januari 2012 · 164 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
precis som min.. har bytt tändkablar, stift, kollat fördelare rotor osvosv.. men inget funkar.. halv död upp till 300varv? sen går det normalt.. om du hittar felet så hojta till:P

Menar du 3000? Ja typ upp till 3000 varv så går den halvdött och vägrar varva en stund, sen när man kommer över det får man fart i grejerna och den går normalt. Tycker det är hel konstigt, skulle det va tändstift eller något borde det ju va tvärt om: att den går sämre på högre varv!
Min kompis hade liknande problem, kan faktiskt varit exakt samma problem som han hade, och om jag minns rätt så var det luft/gasspjället som cpa för han. Just det att den gick bra ibland och ibland inte, och att den vägra varva och kom avgasknallar. Skall höra med honom, fasst så vitt jag vet så har han inte fått den bilen att gå normalt än idag (Och det har gått ett x antal månder) men tror den bilen hade fler fel.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Civic_racing_91
25 januari 2012 · 149 Inlägg

oj ja 3000varv.. tillochmed kollat så kamremen inte hoppat.. blir galen:P har med avgaknallar = obränd soppa som antänds i avgasröret = dålig gnista? eller att den eftertänder va?

Rake
25 januari 2012 · 164 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
oj ja 3000varv.. tillochmed kollat så kamremen inte hoppat.. blir galen:P har med avgaknallar = obränd soppa som antänds i avgasröret = dålig gnista? eller att den eftertänder va?

Kan också va pga att tädningen plötsligt bryts, det kan också ge avgasknallar. Om tillexempel nåt i tädnings systemet glappar, så kommer det smällar efter de har slått ifrån och slår tillbaks sen igen. Jag har faktiskt en knapp på strömmen till tändspolen som man kan leka med, men jag slutade med det när jag insåg att det var inte kul med ständigt nya avgasläckage! Iallafall så kanske den sladden är för klen så den har nötts ner med tiden och fått dålig kontakt eller något, skall skarva förbi den skiten och ha det som orginal igen iallafall, kanske det hjälper. Du kanske också har en sådan klåpar knapp? tongue

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Civic_racing_91
25 januari 2012 · 149 Inlägg

haha nej en sådan knapp har jag inte.. men ska iall byta ut rotor och fördelare med.. sen om det inte funkar ska jag väl kolla efter tjuvluft kanske?

Rake
30 januari 2012 · 164 Inlägg

Har äntligen orkat lägga lite tid på att kolla på bilen. Har läst lite på andra forum och så och hörde att det kunde vara olja eller vatten i tändfördelaren, har öppnat upp den och det var torrt och fint men skall ändå byta den och rotorn och se om det löser problemet. Dock så kollade jag mina felkoder nu och de var inte roliga att se, fick dessa blink/felkoder:

Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2

Styrenhet eller kortsluten lambdasond
1-2-1

Så det känns troligt att det är lambdasonden som strular och det är ju en dyr liten rackare! Men jag har ingen katt på bilen och det är besiktning snart så skall se om jag kan htita en komplett katt med lambdasond.

Men man skall ju kunna köra utan lambdasond utan att märka något, förutom lite högre bränsle förbrukning, så tycker det är konstigt att min går så konstigt eventuellt pga lambdasonden, kanske att den ger helt fel värden, då är det klart det blir konstigt. Skall testa att koppla ur den rackaren.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Civic_racing_91
30 januari 2012 · 149 Inlägg

jaha.. fick fel od 1.2.1= lmm.. den varvar mellan döden coh 2000 varv.. 0 lamba lampen lyser..men drog säkring nr 1 i farten o satt i igen o då slocka den sen.. vetifan.. blir trött.. men går bra när man kör..

Rake
30 januari 2012 · 164 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
jaha.. fick fel od 1.2.1= lmm.. den varvar mellan döden coh 2000 varv.. 0 lamba lampen lyser..men drog säkring nr 1 i farten o satt i igen o då slocka den sen.. vetifan.. blir trött.. men går bra när man kör..

Ah, nån lambda lampa eller något lyser inte för mig. Men om du får felkod lmm, får du det även efter du resettat felkoderna? Det är inte så att du har kört med urdragen lmm någon gång? För då lagras ju fel koden. Men LMM är jätte vanligt att den går i sönder, det är en känslig pryl och den sabbar gången helt totalt, jag har testat byta min iallafall och det var ej felet för mig.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Civic_racing_91
30 januari 2012 · 149 Inlägg

nee hadde raderat felkoderna.. men fick ial 1,2,1 = lmm... ingen billig grej heller.. men den gör ju så det blir fel i bensin o luft så lamban tänds?men funkat nu ett tag efter jag drog 1an säkring..konstigt?

TobbeAndersson
6 februari 2012 · 15 Inlägg

hur går det för er?
har EXAKT samma fel och felkoder.
bytte lambda igår utan resultat sad

Civic_racing_91
6 februari 2012 · 149 Inlägg

det går åt skogen:) skrota aset ta lån på en ny v70

volvoGsson
6 februari 2012 · 26 Inlägg

testa bytt tändmodulen eller svänghjulsgivare? mvh johan

Civic_racing_91
6 februari 2012 · 149 Inlägg

inte den bästa men, vad e tändmodulen till?

Rake
7 februari 2012 · 164 Inlägg

TobbeAndersson skrev:
hur går det för er?
har EXAKT samma fel och felkoder.
bytte lambda igår utan resultat sad

Jag har löst mitt problem nu, det var lambdasonden som var kortsluten, kablarna (Går ju 3 ifrån lambdasonden) hade smält ihop imot avgasröret. Var bara o skarva om kablarna så var problemet ur världen smile Men det jag gjorde först var att testa att koppla ur lambdasonden, är 3 kablar precis under tändspolen, 2 stycken i en kontakt och sen en singel kontakt, dra ut de 3 (Ska räcka med o dra ut en av dom men eftersom mina var kortslutna fick jag dra ut alla 3), sen om det går bättre då då är det till 100% lambdasonden eller kablaget till lambdasonden som e kasst.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
PatrickPedersen
8 februari 2012 · 6 Inlägg

Hej har ungefär samma problem med min 945 -94 med fd motor, ibland startar den inte, ibland när du åker med den så går den dåligt under 3000 men som vanligt över, och ibland går den felfritt, inga felkoder eller något, har nya stift, ny vevaxellägesgivare, ny tändmodul och nytt spridar relä, rotor och fördelare är jätte fint. Någon som har någon ide? den blir likadan med sportluft som original luftbork så är ju inget med luften..

Volvo 965 (1997)
Volvo 945 (1993)
volvoGsson
8 februari 2012 · 26 Inlägg

för er som inte har löst erat problem, testa dra ur lmm och se om den går lika dåligt som den gjorde innan, isåfall e de antagligen glapp i lmm eller så är den sönder

TobbeAndersson
4 mars 2012 · 15 Inlägg

Rake skrev:

TobbeAndersson skrev:
hur går det för er?
har EXAKT samma fel och felkoder.
bytte lambda igår utan resultat sad

Jag har löst mitt problem nu, det var lambdasonden som var kortsluten, kablarna (Går ju 3 ifrån lambdasonden) hade smält ihop imot avgasröret. Var bara o skarva om kablarna så var problemet ur världen smile Men det jag gjorde först var att testa att koppla ur lambdasonden, är 3 kablar precis under tändspolen, 2 stycken i en kontakt och sen en singel kontakt, dra ut de 3 (Ska räcka med o dra ut en av dom men eftersom mina var kortslutna fick jag dra ut alla 3), sen om det går bättre då då är det till 100% lambdasonden eller kablaget till lambdasonden som e kasst.

skönt att du fick igång på den ! har ju somsagt bytt lambda med kablar och allt utan resultat hmm en annan konstig sak är att den verkar bara gå dåligt när det är blött ute? det hart varit det dom senaste gångerna den har krånglat iaf. men har inte hittat var det kommer in vatten eller kondens. någon som vet var det är vanligt på dessa modeller eller har samma problem?

Ngronvold
4 mars 2012 · 40 Inlägg

Jag har något liknade problem med min 945a nu också den varvar segt upp till 3,5 tusen varv och blödrar och går på mindre cylindrar och hackar och har sig. har bytt luftmassemätare lambdan lite olika givare på motorn tagit lös rotorn och gjort rent bytt tänkablar och stift.

Alsedakingen Banditen
20 mars 2012 · 52 Inlägg

Lånar tråden lite! Har liknande problem med min 16vippare. Går normalt ibland, sen emellanåt så går tomgången ner mot 500-800 rpm och den går ryckigt/orklöst medans man kör som om han inte går på alla burkar. Fick felkod 1-3-1 (varvtalsgivarsignal), bytte den givaren och nollade felkoderna, bilen gick aningen bättre men långt ifrån normalt vissa gånger. Har testat dra ut lmm men då gick han ännu sämre så den bör vara hel. Börjar fundera på lambdan kanske? tacksam för svar smile

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools
Volvo Amazon "Psychobilly" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang