VW Golf MK2 OEM+ Agressive Stance, Enginebay Shave & Sugtrim !

Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått 13k lugna mil. Bilen i sig har alltid varit servad hos oss i våran bilverkstad och det är ju en ära att få köpa något man själv jobbat på innan så att säga. Golfen är i toppskick som och ser väldigt bra ut i exteriör samt interiör. Bilen är i stort sätt helt rostfri förutom vänster framskärm som blivit begripen men en ny har blivit beställd .Vi personligen tycker att detta är ett utmärkt utgångsobjekt som nu i detta fall är vårt nya projekt som vi kommer att äga bra tag framöver. Tycker att jag borde lägga ner skrivandet och börja lägga upp alla planer och vad som skall införskaffas till projektet, Vi tackar våra sponsorer för den hjälp och stöd vi fått under projektets gång
  • 211 Följare
  • 361 228 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 januari 2018
Dr_struts
3 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

silentpower415 skrev:

Dr_struts skrev:
Ser sjukligt bra ut! Läste igenom hela tråden och jag tror att Insprutet som sitter på Volvo b230k är av samma typ som ni har! Så kallat mo-tronic! ^^ Ni eftersökte det tidigare i tråden så ah kastar in det nu bättre sent än aldrig wink

lite likt är det men tror inte det passar. Rp motorn har en mono jet förgasare tror jag den heter

Det är det i 740n med! Helt värdelöst och ha och göra med om men inte har level 72 vitt skägg samt hängselbyxor! ^^ Look it up tror det är samma! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Twins Twins Bil & Plåt
4 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Dr_struts skrev:
Ser sjukligt bra ut! Läste igenom hela tråden och jag tror att Insprutet som sitter på Volvo b230k är av samma typ som ni har! Så kallat mo-tronic! ^^ Ni eftersökte det tidigare i tråden så ah kastar in det nu bättre sent än aldrig wink

Tack så mycket, kul att du gillar det.
Jag är ute efter ett audi 100 monojetronic spjällhus då dem är större i diameter och passar bolt on big_smile
Svåra att få tag på då bilarna med det systemet var väldigt ovanliga med, jag känner en kille som var en sådan, frågan är om han säljer den till mig bara hmm

silentpower415 skrev:

Dr_struts skrev:
Ser sjukligt bra ut! Läste igenom hela tråden och jag tror att Insprutet som sitter på Volvo b230k är av samma typ som ni har! Så kallat mo-tronic! ^^ Ni eftersökte det tidigare i tråden så ah kastar in det nu bättre sent än aldrig wink

lite likt är det men tror inte det passar. Rp motorn har en mono jet förgasare tror jag den heter

Som jag sa ovan, hoppas jag hittar en sådan, annars får bag modda och fiddla med ett vento 2.0 spjäll
P

Dr_struts skrev:

silentpower415 skrev:

Dr_struts skrev:
Ser sjukligt bra ut! Läste igenom hela tråden och jag tror att Insprutet som sitter på Volvo b230k är av samma typ som ni har! Så kallat mo-tronic! ^^ Ni eftersökte det tidigare i tråden så ah kastar in det nu bättre sent än aldrig wink

lite likt är det men tror inte det passar. Rp motorn har en mono jet förgasare tror jag den heter

Det är det i 740n med! Helt värdelöst och ha och göra med om men inte har level 72 vitt skägg samt hängselbyxor! ^^ Look it up tror det är samma! smile

Skulle du kunna länka något om detta, samt hur stora spjäll har dem ?

Senast redigerat av Twins (4 augusti 2014)

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
4 augusti 2014 · 1 132 Inlägg

Ser ju as bra ut mannen!:-D
Försökte använda likadan vals på min gamle blåa golf.. Slutade med gummihammare o mothåll :-)
Gick dock fint på boran nu även fast den är sänkt.

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Dr_struts
4 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Twins skrev:
Skulle du kunna länka något om detta, samt hur stora spjäll har dem ?

B230K motorn är hatad av alla så det finns inte mycket och läsa om dom på nätet tyvärr försökte googla lite men hittade inget... /:

Har ingen aning om hur stort spjäll en sådan har men med tanke på att det är en 2.3 liters motor på 130~hk så bör det ju vara större! smile

Edit lyckats leta mig fram till att namnet på "förgasaren" är Solex cisac 2b7/2b5 på b230k motorerna du får prova dig fram lite själv på google hittar inget mer och solen kallar ^^

Senast redigerat av Dr_struts (4 augusti 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Twins Twins Bil & Plåt
4 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Ser ju as bra ut mannen!:-D
Försökte använda likadan vals på min gamle blåa golf.. Slutade med gummihammare o mothåll :-)
Gick dock fint på boran nu även fast den är sänkt.

Tackar Robert smile
Gjorde detsamma fram, skulle pröva köra bilen med ovalsade skärmkanter och råkade fucka upp höger framskärm sad, hepp ingen bra ide det där hmm
Verkar funka olika för olika karosser smile

Dr_struts skrev:

Twins skrev:
Skulle du kunna länka något om detta, samt hur stora spjäll har dem ?

B230K motorn är hatad av alla så det finns inte mycket och läsa om dom på nätet tyvärr försökte googla lite men hittade inget... /:

Har ingen aning om hur stort spjäll en sådan har men med tanke på att det är en 2.3 liters motor på 130~hk så bör det ju vara större! smile

Edit lyckats leta mig fram till att namnet på "förgasaren" är Solex cisac 2b7/2b5 på b230k motorerna du får prova dig fram lite själv på google hittar inget mer och solen kallar ^^

Tack för infon, skall absolut kolla vidare på det där smile

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Dr_struts
5 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Twins skrev:

FjonkeeN93 skrev:
Ser ju as bra ut mannen!:-D
Försökte använda likadan vals på min gamle blåa golf.. Slutade med gummihammare o mothåll :-)
Gick dock fint på boran nu även fast den är sänkt.

Tackar Robert smile
Gjorde detsamma fram, skulle pröva köra bilen med ovalsade skärmkanter och råkade fucka upp höger framskärm sad, hepp ingen bra ide det där hmm
Verkar funka olika för olika karosser smile

Dr_struts skrev:

Twins skrev:
Skulle du kunna länka något om detta, samt hur stora spjäll har dem ?

B230K motorn är hatad av alla så det finns inte mycket och läsa om dom på nätet tyvärr försökte googla lite men hittade inget... /:

Har ingen aning om hur stort spjäll en sådan har men med tanke på att det är en 2.3 liters motor på 130~hk så bör det ju vara större! smile

Edit lyckats leta mig fram till att namnet på "förgasaren" är Solex cisac 2b7/2b5 på b230k motorerna du får prova dig fram lite själv på google hittar inget mer och solen kallar ^^

Tack för infon, skall absolut kolla vidare på det där smile

Inga problem! Hoppas det är till någon nytta big_smile Annars kanske det är dags med webrar wink

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Twins Twins Bil & Plåt
6 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Dr_struts skrev:

Twins skrev:

FjonkeeN93 skrev:
Ser ju as bra ut mannen!:-D
Försökte använda likadan vals på min gamle blåa golf.. Slutade med gummihammare o mothåll :-)
Gick dock fint på boran nu även fast den är sänkt.

Tackar Robert smile
Gjorde detsamma fram, skulle pröva köra bilen med ovalsade skärmkanter och råkade fucka upp höger framskärm sad, hepp ingen bra ide det där hmm
Verkar funka olika för olika karosser smile

Dr_struts skrev:

B230K motorn är hatad av alla så det finns inte mycket och läsa om dom på nätet tyvärr försökte googla lite men hittade inget... /:

Har ingen aning om hur stort spjäll en sådan har men med tanke på att det är en 2.3 liters motor på 130~hk så bör det ju vara större! smile

Edit lyckats leta mig fram till att namnet på "förgasaren" är Solex cisac 2b7/2b5 på b230k motorerna du får prova dig fram lite själv på google hittar inget mer och solen kallar ^^

Tack för infon, skall absolut kolla vidare på det där smile

Inga problem! Hoppas det är till någon nytta big_smile Annars kanske det är dags med webrar wink

hade fan inte suttit fel asså <3

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Dr_struts
6 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Twins skrev:

Dr_struts skrev:

Twins skrev:

FjonkeeN93 skrev:
Ser ju as bra ut mannen!:-D
Försökte använda likadan vals på min gamle blåa golf.. Slutade med gummihammare o mothåll :-)
Gick dock fint på boran nu även fast den är sänkt.

Tackar Robert smile
Gjorde detsamma fram, skulle pröva köra bilen med ovalsade skärmkanter och råkade fucka upp höger framskärm sad, hepp ingen bra ide det där hmm
Verkar funka olika för olika karosser smile


Tack för infon, skall absolut kolla vidare på det där smile

Inga problem! Hoppas det är till någon nytta big_smile Annars kanske det är dags med webrar wink

hade fan inte suttit fel asså <3

Hitta från någon gammal ford bara! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Twins Twins Bil & Plåt
6 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Dr_struts skrev:

Twins skrev:

Dr_struts skrev:
Inga problem! Hoppas det är till någon nytta big_smile Annars kanske det är dags med webrar wink

hade fan inte suttit fel asså <3

Hitta från någon gammal ford bara! big_smile

Skall definitivt kolla på detta, vet du några modeller som har just webrarna big_smile?
BTW Snart Update !

Senast redigerat av Twins (6 augusti 2014)

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Twins Twins Bil & Plåt
6 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Hallå allihopa!
Nu är det så att jag har vart och hämtat mina paket smile
Ett väldigt efterlängtat sådant.
Vi har har haft massa bekymmer med vårt original avgassystem på bilen ett väldigt bra tag, och det har gång på gång läckt och vi har väl sammanlagd lagat och svetsat det runt 20-25gånger.
Vi hörde av oss till Ray's Metallfabrik eller som ni kanske känner till dem som Simons Sportsystem, efter en kort konversation gick dem gick med på att ge oss en riktigt bra pris på Extraktorgrenrör 4-1 (031-E) inklusive Högflödes Halvsystem (031-H2).

Vi välkommnar samt tackar dem hemskt mycket för deras stödf di vårt projekt !

http://www.simons.se/images/templates/default/logo.png

Jag tog lite snabba bilder på innehållet med mobilen så ni får en uppdatering smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0699_zpsa7efa701.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0700_zpsce3e4397.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0701_zps003b6433.jpg

Här skall det bli ändring wink

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0702_zpsbbbf4a2d.jpg

Samma här smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0703_zps1e49cede.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0704_zps6af88a8f.jpg

Började med det lätta först smile Köpte en värmetålig matt svart sprayburk på feltema, och började spraya på resonansburken samt lilla ljuddämparen och lite krims krams, det skall ju matcha resten utav systemet...eller hur smile?

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0712_zps728060a1.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0710_zps5264e776.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0708_zpsa78c190b.jpg

Inte torkat ännu

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0709_zps3e56e48b.jpg

Färdigt smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0706_zps76363259.jpg

Tar bättre bilder nästa gång, Nu skall jag även inhandla monteringspasta, avgasbandage, rostfria buntbana, lamdaplugg, samt ny lambda...får se hur det blir jag kanske byter alla packningar i toppen då något verkar läcka smile

Until then, hoppas ni gillar det !
mvh
/Tvillingarna !

Senast redigerat av Twins (20 januari 2015)

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Dr_struts
6 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Trevligt som fan du! big_smile Ang förgasare så kolla på modeller pre Sierra alltså typ -80 granada och taunus borde ha det ^^ Annars kanske det är värt att köpa en weber kopia http://folkraceshop.se/weber-45-fajs tex? ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
potog
6 augusti 2014 · 85 Inlägg

Blir det körning på dyno när bilen är till 100% klar i motorn? smile

Stol3n_Identity så äre!
6 augusti 2014 · 872 Inlägg

Snyggt med helt ny avgassystem smile är så jävla sugen på att skaffa mig mk2 också efter jag har läst den här projektet big_smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Twins Twins Bil & Plåt
6 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Dr_struts skrev:
Trevligt som fan du! big_smile Ang förgasare så kolla på modeller pre Sierra alltså typ -80 granada och taunus borde ha det ^^ Annars kanske det är värt att köpa en weber kopia http://folkraceshop.se/weber-45-fajs tex? ^^

mer grymma tips...awsome big_smile!

potog skrev:
Blir det körning på dyno när bilen är till 100% klar i motorn? smile

Om man får den rätt inställd så är svaret...Ja big_smile!
Men, en rival till oss från vwgolf-forumet (fast med en jetta mk2 RP-motorn) med exakt samma setup har 140hästar prick big_smile

SpendeX skrev:
Snyggt med helt ny avgassystem smile är så jävla sugen på att skaffa mig mk2 också efter jag har läst den här projektet big_smile

Längtar tills det sitter på smile roligt o höra du big_smile!

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Dr_struts
7 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Vet hur värdelöst det är utan kommentarer åsikter och tips i en projekt tråd så jag försöker big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Twins Twins Bil & Plåt
7 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Dr_struts skrev:
Vet hur värdelöst det är utan kommentarer åsikter och tips i en projekt tråd så jag försöker big_smile

det har ju vart lite tråkigt på sistonde, vi vill ju ha nått att läsa, diskutera och dela åsikter om, även detta är en stor del utav projektskrivandet.

folk har bllivit så lata nu för tiden och vill bara ha "LIKE-knappar" överallt -.-

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Dr_struts
8 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Twins skrev:

Dr_struts skrev:
Vet hur värdelöst det är utan kommentarer åsikter och tips i en projekt tråd så jag försöker big_smile

det har ju vart lite tråkigt på sistonde, vi vill ju ha nått att läsa, diskutera och dela åsikter om, även detta är en stor del utav projektskrivandet.

folk har bllivit så lata nu för tiden och vill bara ha "LIKE-knappar" överallt -.-

Alltså jag är all for en gilla knapp man kan kommentera endå! ^^ Lite roligare att läsa att det uppskattas än att se en tumme... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Twins Twins Bil & Plåt
8 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Dr_struts skrev:

Twins skrev:

Dr_struts skrev:
Vet hur värdelöst det är utan kommentarer åsikter och tips i en projekt tråd så jag försöker big_smile

det har ju vart lite tråkigt på sistonde, vi vill ju ha nått att läsa, diskutera och dela åsikter om, även detta är en stor del utav projektskrivandet.

folk har bllivit så lata nu för tiden och vill bara ha "LIKE-knappar" överallt -.-

Alltså jag är all for en gilla knapp man kan kommentera endå! ^^ Lite roligare att läsa att det uppskattas än att se en tumme... tongue

Jo lite så känns det med, men facebook syndromet har spridits överallt, elldr ahh mer rättare sagt like-syndromet det leder till att folk skriver midre och mindre hmm, se bara TVG tex finns bilar som får 3-500gillningar och knappt 1-10 kommentarer tongue

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Dr_struts
8 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Jo sjukt tråkigt! Dåligt med motivation att fortsätta då! Men nog med offtopic! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
skummgummigubbe
9 augusti 2014 · 42 Inlägg

Skulle vilja se lite inredning eller ska ni inte gå på den?

Kolla gärna mitt projekt

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang