Manuell / automat?

jeppeee
28 januari 2012 · 8 Inlägg

Jag funderar på att byta upp mig till en nyare saab 9-5 aero.
Helst skulle jag ha en med manuell låda men har nu hittat en automatare som är precis rätt färg och väldigt prisvärd.

Jag har sett på t.ex bsr att automatare får lägre vridmoment än vad en manuell låda får, så jag undrar då om automatare har sämre acceleration än vad en manuell låda har eller om det är någon annan skillnad som är bra att veta?

Tack på förhand! smile

Saab 9-5 "2.0t" (2000)
Glesmark
28 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Efter 2 automatlådor som rasat för mig mellan 30-40k mil, utan att ha kört hårt med dom håller jag mig borta från automat. Missljuden började redan vid 32k på den ena, riktigt dyrt om det går sönder.

Janneutanb
28 januari 2012 · 7 271 Inlägg

Dom brukar sänka vridet lite grann just för att lådan ska klara av det lite bättre.
Automatlådor brukar växla långsammare om det inte är liknande DSG lådor eller vad dom nu heter.

Glesmark
28 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Brains skrev:
Dom brukar sänka vridet lite grann just för att lådan ska klara av det lite bättre.
Automatlådor brukar växla långsammare om det inte är liknande DSG lådor eller vad dom nu heter.

Å andra sidan bibehåller man laddtrycket hela tiden och det är bara att gasa på, så en automatare är inte långt ifrån en manuell, ibland ingen skillnad.

zoopåse
28 januari 2012 · 1 171 Inlägg

I praktiken blir det inte sämre accelleration om du inte är jätteduktig på att växla utan att ha sönder låda/koppling. Du har driv hela tiden med automat och det största momentet en manuell växellåda har är på 1:an över en viss hastighet och det är ju varken ofta eller lång stund man är där. När det gäller praktisk accelleration att komma iväg snabbt och smidigt är automat bäst tycker jag. Det enda är att man inte känner rycken mellan växlarna som med manuell och det kan upplevas som lite mindre dramatiskt.

Janneutanb
28 januari 2012 · 7 271 Inlägg

Glesmark skrev:

Brains skrev:
Dom brukar sänka vridet lite grann just för att lådan ska klara av det lite bättre.
Automatlådor brukar växla långsammare om det inte är liknande DSG lådor eller vad dom nu heter.

Å andra sidan bibehåller man laddtrycket hela tiden och det är bara att gasa på, så en automatare är inte långt ifrån en manuell, ibland ingen skillnad.

Men vid såna här små aggregat så är turbolagget väldigt, väldigt minimalt wink
Då brukar faktiskt automatlådorna växla långsammare än vad en manuell gör inkl turbolagget.

Men den lilla skillnaden skulle jag helt klart offra för bekvämligheten av en automatlåda i en bruksbil.

Senast redigerat av Brains (28 januari 2012)

jeppeee
28 januari 2012 · 8 Inlägg

får tacka för alla svar! verkar som om det blir att köpa denna automatare då eftersom jag får uppfattningen av att det knappt är någon skillnad smile
dock så bryr jag mig inte om bekvämligheten angående lådan, för även om det är en bruksbil så har jag inget emot att växla smile

Saab 9-5 "2.0t" (2000)
Glesmark
28 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Du förstår när du haft den ett tag, automat e bekvämt och skönt. big_smile

DavidSan
28 januari 2012 · 227 Inlägg

Jag har kört en hel del Saab med automat och olika motorer. Personligen tycker jag dem känns ryckiga vid växling oavsett om man drar på eller inte. Har själv automat på min bil, dock med dubbelkoppling och det är väldigt stor skilland vid växling. Min märker man knappt när den växlar.

Prova den ordentligt innan du bestämmer dig för att köpa den, särskilt vid "manuellet läge" då den är väldigt seg med att växla när du petar för växling.

Lycka till med köpet.

Mvh
David

Volvo_Mannen Volvoskadad
28 januari 2012 · 6 017 Inlägg

Automat är de enda rätta på bruksbil. Min merca växlar så mjuk att man knappt märker när den byter växel

Jonas
jeppeee
28 januari 2012 · 8 Inlägg

har ju bara kört iveco buss med automat innan.. eller ja det var automat tillsats på den och det var ren jävla skit, men personbils automat ska väl vara bra smile
dessutom det så skulle det inte göra så mycket för min del att om det inte skulle gå helt jätte mjukt, bara man inte förlorar så mycket i accet, vilket man inte verkade göra smile
dock är jag lite rädd för att jag ska tycka det är tråkigt med automat jämfört med manuell, ingen annan som kännt så? :o

Saab 9-5 "2.0t" (2000)
Masquerade Aldrig nöjd
29 januari 2012 · 804 Inlägg

jeppeee skrev:
har ju bara kört iveco buss med automat innan.. eller ja det var automat tillsats på den och det var ren jävla skit, men personbils automat ska väl vara bra smile
dessutom det så skulle det inte göra så mycket för min del att om det inte skulle gå helt jätte mjukt, bara man inte förlorar så mycket i accet, vilket man inte verkade göra smile
dock är jag lite rädd för att jag ska tycka det är tråkigt med automat jämfört med manuell, ingen annan som kännt så? :o

Tråkigt? Det är ju inte direkt så att man skrattar av förtjusning när man sitter och växlar i en manuell bil. tongue Manuella lådor medför i min mening endast irritation, särskilt vid bilkö. Har inte saknat det en sekund sedan jag bytte upp mig. smile

Livet är för kort för att äga Volvo.
jeppeee
29 januari 2012 · 8 Inlägg

Masquerade skrev:

jeppeee skrev:
har ju bara kört iveco buss med automat innan.. eller ja det var automat tillsats på den och det var ren jävla skit, men personbils automat ska väl vara bra smile
dessutom det så skulle det inte göra så mycket för min del att om det inte skulle gå helt jätte mjukt, bara man inte förlorar så mycket i accet, vilket man inte verkade göra smile
dock är jag lite rädd för att jag ska tycka det är tråkigt med automat jämfört med manuell, ingen annan som kännt så? :o

Tråkigt? Det är ju inte direkt så att man skrattar av förtjusning när man sitter och växlar i en manuell bil. tongue Manuella lådor medför i min mening endast irritation, särskilt vid bilkö. Har inte saknat det en sekund sedan jag bytte upp mig. smile

haha kanske inte så man sitter och skrattar, men man har ju något att göra mer än att sitta där och glo^^

Saab 9-5 "2.0t" (2000)
-Michael :-)
29 januari 2012 · 367 Inlägg

jeppeee skrev:

Masquerade skrev:

jeppeee skrev:
har ju bara kört iveco buss med automat innan.. eller ja det var automat tillsats på den och det var ren jävla skit, men personbils automat ska väl vara bra smile
dessutom det så skulle det inte göra så mycket för min del att om det inte skulle gå helt jätte mjukt, bara man inte förlorar så mycket i accet, vilket man inte verkade göra smile
dock är jag lite rädd för att jag ska tycka det är tråkigt med automat jämfört med manuell, ingen annan som kännt så? :o

Tråkigt? Det är ju inte direkt så att man skrattar av förtjusning när man sitter och växlar i en manuell bil. tongue Manuella lådor medför i min mening endast irritation, särskilt vid bilkö. Har inte saknat det en sekund sedan jag bytte upp mig. smile

haha kanske inte så man sitter och skrattar, men man har ju något att göra mer än att sitta där och glo^^

Du kan ju titta på brudar i bilarna bredvid utan att behöva tänka på att koppla, växla upp, koppla, växla ner wink


Jag var också en förespråkare till manuell tidigare men jag förstår inte varför, automat är ju det bästa som hänt sen människan hittade guldet.

jeppeee
29 januari 2012 · 8 Inlägg

-Michael skrev:

jeppeee skrev:

Masquerade skrev:

Tråkigt? Det är ju inte direkt så att man skrattar av förtjusning när man sitter och växlar i en manuell bil. tongue Manuella lådor medför i min mening endast irritation, särskilt vid bilkö. Har inte saknat det en sekund sedan jag bytte upp mig. smile

haha kanske inte så man sitter och skrattar, men man har ju något att göra mer än att sitta där och glo^^

Du kan ju titta på brudar i bilarna bredvid utan att behöva tänka på att koppla, växla upp, koppla, växla ner wink


Jag var också en förespråkare till manuell tidigare men jag förstår inte varför, automat är ju det bästa som hänt sen människan hittade guldet.

hahaha tro det eller ej, men det går när man kör manuell med wink
Får helt enkelt se hur det känns, ska provkör idag smile

Saab 9-5 "2.0t" (2000)
B-Body GM B-Body Nörd
29 januari 2012 · 370 Inlägg

-Michael skrev:

jeppeee skrev:

Masquerade skrev:
Tråkigt? Det är ju inte direkt så att man skrattar av förtjusning när man sitter och växlar i en manuell bil. tongue Manuella lådor medför i min mening endast irritation, särskilt vid bilkö. Har inte saknat det en sekund sedan jag bytte upp mig. smile

haha kanske inte så man sitter och skrattar, men man har ju något att göra mer än att sitta där och glo^^

Du kan ju titta på brudar i bilarna bredvid utan att behöva tänka på att koppla, växla upp, koppla, växla ner wink


Jag var också en förespråkare till manuell tidigare men jag förstår inte varför, automat är ju det bästa som hänt sen människan hittade guldet.

När jag köpte Capricen så tänkte också jag "det kommer bli tråkigt med automat". Men när jag sen tog körkort och började köra Capricen så insåg jag att det är helt värdelöst med manuell. Så var det med mina kompisar också, dom sa "Automat suger", men när dom köpte en bil med automat så har dom också insett att det är helt värdelöst med manuell.

Som förut när dom skulle köpa ny bil och tittade runt på blocket så var det "åh automat, ta bort den". Men nu är det tvärtom, "det är en manuell byt". 

Ligger man på landsväg/motorväg så är det ingen skillnad för du ligger ändå på högsta växeln hela tiden, och när  man ligger i trafikstockning så kan jag tänka mig att det lär ju vara ett helvete med manuell, jag tycker att det är jobbigt att bara bromsa, tänk då att behöve koppla hela tiden. 

Den enda gången jag vill ha manuell är på en busbil, då man enbart åker runt och börnar & sladdar, eller mestadels kör tunga släp och har bilen fullastad.

Senast redigerat av theBIGburner (29 januari 2012)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
jeppeee
29 januari 2012 · 8 Inlägg

theBIGburner skrev:

-Michael skrev:

jeppeee skrev:

haha kanske inte så man sitter och skrattar, men man har ju något att göra mer än att sitta där och glo^^

Du kan ju titta på brudar i bilarna bredvid utan att behöva tänka på att koppla, växla upp, koppla, växla ner wink


Jag var också en förespråkare till manuell tidigare men jag förstår inte varför, automat är ju det bästa som hänt sen människan hittade guldet.

Förut tänkte också jag "det är tråkigt med automat". Men när jag sen tog körkort och körde capricen så insåg jag att det är helt värdelöst med manuell. Så var det med mina kompisar också, dom sa "Automat suger", men när dom köpte en bil med automat så har dom också insett att det är helt värdelöst med manuell.

Som förut när dom skulle köpa ny bil och tittade runt på blocket så var det "åh automat, ta bort den". Men nu är det tvärtom, "det är en manuell byt". 

Ligger man på landsväg/motorväg så är det ingen skillnad för du ligger ändå på högsta växeln hela tiden, och när  man ligger i trafikstockning så kan jag tänka mig att det lär ju vara ett helvete med manuell, jag tycker att det är jobbigt att bara bromsa, tänk då att behöve koppla hela tiden. 

Den enda gången jag vill ha manuell är på en busbil, då man enbart åker runt och börnar & sladdar, eller mestadels kör tunga släp och har bilen fullastad.

Jag älskar ju den där härliga känslan i accet så mestadels var det där jag undrade om det försämrades något.

Det där med bilköer är inget större problem för mig då jag bor utanför växjö som inte är någon jättestad, så det blir helt enkelt inte så många bilköer, kanske därför jag klarar mig så bra med manuell smile

Saab 9-5 "2.0t" (2000)
B-Body GM B-Body Nörd
29 januari 2012 · 370 Inlägg

jeppeee skrev:

theBIGburner skrev:

-Michael skrev:

Du kan ju titta på brudar i bilarna bredvid utan att behöva tänka på att koppla, växla upp, koppla, växla ner wink


Jag var också en förespråkare till manuell tidigare men jag förstår inte varför, automat är ju det bästa som hänt sen människan hittade guldet.

Förut tänkte också jag "det är tråkigt med automat". Men när jag sen tog körkort och körde capricen så insåg jag att det är helt värdelöst med manuell. Så var det med mina kompisar också, dom sa "Automat suger", men när dom köpte en bil med automat så har dom också insett att det är helt värdelöst med manuell.

Som förut när dom skulle köpa ny bil och tittade runt på blocket så var det "åh automat, ta bort den". Men nu är det tvärtom, "det är en manuell byt". 

Ligger man på landsväg/motorväg så är det ingen skillnad för du ligger ändå på högsta växeln hela tiden, och när  man ligger i trafikstockning så kan jag tänka mig att det lär ju vara ett helvete med manuell, jag tycker att det är jobbigt att bara bromsa, tänk då att behöve koppla hela tiden. 

Den enda gången jag vill ha manuell är på en busbil, då man enbart åker runt och börnar & sladdar, eller mestadels kör tunga släp och har bilen fullastad.

Jag älskar ju den där härliga känslan i accet så mestadels var det där jag undrade om det försämrades något.

Det där med bilköer är inget större problem för mig då jag bor utanför växjö som inte är någon jättestad, så det blir helt enkelt inte så många bilköer, kanske därför jag klarar mig så bra med manuell smile

Jag tycker inte det är någon större skillnad, pappas 9-5:a har manuell och en kompis hade en 9-5:a förut med automat. Jag tycker inte det var någon större skillnad på dom båda.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
-Michael :-)
29 januari 2012 · 367 Inlägg

jeppeee skrev:

theBIGburner skrev:

-Michael skrev:

Du kan ju titta på brudar i bilarna bredvid utan att behöva tänka på att koppla, växla upp, koppla, växla ner wink


Jag var också en förespråkare till manuell tidigare men jag förstår inte varför, automat är ju det bästa som hänt sen människan hittade guldet.

Förut tänkte också jag "det är tråkigt med automat". Men när jag sen tog körkort och körde capricen så insåg jag att det är helt värdelöst med manuell. Så var det med mina kompisar också, dom sa "Automat suger", men när dom köpte en bil med automat så har dom också insett att det är helt värdelöst med manuell.

Som förut när dom skulle köpa ny bil och tittade runt på blocket så var det "åh automat, ta bort den". Men nu är det tvärtom, "det är en manuell byt". 

Ligger man på landsväg/motorväg så är det ingen skillnad för du ligger ändå på högsta växeln hela tiden, och när  man ligger i trafikstockning så kan jag tänka mig att det lär ju vara ett helvete med manuell, jag tycker att det är jobbigt att bara bromsa, tänk då att behöve koppla hela tiden. 

Den enda gången jag vill ha manuell är på en busbil, då man enbart åker runt och börnar & sladdar, eller mestadels kör tunga släp och har bilen fullastad.

Jag älskar ju den där härliga känslan i accet så mestadels var det där jag undrade om det försämrades något.

Det där med bilköer är inget större problem för mig då jag bor utanför växjö som inte är någon jättestad, så det blir helt enkelt inte så många bilköer, kanske därför jag klarar mig så bra med manuell smile

Jag fick min mamma att börja gråta med min S70 och den är inget skott men det känns gött. Så accet är inga konstigheter på en automat cool

peegee Forummoderator
29 januari 2012 · 2 924 Inlägg

De flesta bilar kommer ha automatlåda i framtiden. Den manuella lådan kommer bli sällsynt.

Nyare automatlådor är väldigt snabba och man förlorar inte mkt moment i växlingarna wink

På 80/90-talet var kanske automatlådor ingen större hit då de genererade förluster på flera sätt.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang