bas till SPL Dynamics ICE 1500.1 som spelar djupt och rent??

Stripz Voodoo
5 februari 2012 · 1 444 Inlägg

Miniblack skrev:

Stripz skrev:

Miniblack skrev:
okej, ja då skulle jhu en uppgradering till 2 batterier inte vara så jobbigt smile

men som jag skrev funderar jag kanske på att inte koppla basen i 1 ohm, vad kulle ni rekomendera? 2 eller 4 ohm?

personligen så skulle jag kört den i 1 ohm. kör sj min xtr380d2 i 1 ohm med ice 1500

hehe okej, ja då är det bara utvidga budgeten lite till och satsa på 1 batteri till och köra det i 1 ohm.
fan nu kostar ljudet mer en bilen hehe.

föressten hur gör ni med era 50mm2 kabelskor? klämmer ni dem eller löder ni dem?

med mina  kabelskor så klämde jag och lödde ihop dom  sen krympslang över smile
fick höra av ena elektrikern på jobbet att man ska  helst inte löda kablarna som ska vara flexibla tex mellan motor och chassi  då kardellena blir styva och  går av lätt men  nog ska de  endå gå om man kör nog lång kabel bit så de inte ligger spänt på nå sätt smile


tex biltemas kabelskor  dem tycker jag är rätt bra att använda smile
borrar ett litet hål i dom som jag kan föra ner lodet i  medans jag värmer med gasol smile

Senast redigerat av Stripz (5 februari 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Miniblack
5 februari 2012 · 38 Inlägg

krympslang  är bara o värma så drar den ihop sig? men vad använde du för verktyg när du klämde kabelskona? jag satte dom i skruvstädet men blev inte så bra!

Mini cooper "mini" (1978)
Drönirettab
5 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jag har iaf använt den stora kabelskotången som finns på Biltema, fungerar fint. Har själv provat att klämma i ett skruvstäd och det satt inte bra. Om man sätter en lagom stor skruv mellan kabelskon och skruvstädet ,som får bilda en "kil", så kan det funka vad jag har hört. smile

Miniblack
5 februari 2012 · 38 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag har iaf använt den stora kabelskotången som finns på Biltema, fungerar fint. Har själv provat att klämma i ett skruvstäd och det satt inte bra. Om man sätter en lagom stor skruv mellan kabelskon och skruvstädet ,som får bilda en "kil", så kan det funka vad jag har hört. smile

ja det hörde jag också men den gången hörde jag det försent, men då blir det nog en tur till feltema och inhandla lite verktyg!


föressten om man ska koppla 2 batterier blir det + från orginalbatteriet till + på andra batteriet med 2 säkringar ca 20 cm från varje batteri, sen är det bara att jorda det nya batteriet o tuta o köra? :d

Mini cooper "mini" (1978)
Drönirettab
5 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jo, det verkar rätt tänkt. smile

Det gäller ju att originalbatteriet är i bra skick och att det helst tål djupurladdningar lika bra som det extra batteriet, annars blir det till slut nästan bara det extra batteriet som får jobba. Om du mest spelar med motorn igång så är det inte lika kritiskt dock.

Senast redigerat av Drönirettab (5 februari 2012)

cryptolizer
5 februari 2012 · 22 Inlägg

big-jepp skrev:

cryptolizer skrev:
Tjena! Tänkte smita in med en fråga här.. jag har faktiskt ett SPL Dynamics ICE 1500.1 som driver 2 kicker 15" Comp basar i en fin låda, den har VÄLIDGT bra nu ett tag och är RIKTIGT nöjd! men sen imorse när jag gick ut till bilen och starat den å satte på en låt så hörde jag inte basen, så jag gick bak till slutsteget och där jag har basen så ser jag att "alarm" lampan lyser (röd) och basen spelar inte alls.. jag börjar då kolla alla kablar så allt sitter där det ska och det göt det.. jag har inte spelat under natten alls och dagen innan funkade det perfekt.. har någon en idé om vad som kan vara fel eller vad jag ska göra ? ni får gärna maila också!



EDIT: tyvärr inga kvitto kvar på det så om jag ska lämna in det så kommer det kosta en del ..

gissar på att det är något av följande grejer (eller kanske en kombination

1. för dåligt med ström
2. dålig jord.
3. för klena kablar.

1.Jag har gjort mätningar och det är 12V både från batteriet å slutsteget så det är inga problem med det.
2.har kontrollerat alla kablar & jorden är där inget fel på
3. kablarna är 52mm så nja.. "//

big-jepp
5 februari 2012 · 3 187 Inlägg

cryptolizer skrev:

big-jepp skrev:

cryptolizer skrev:
Tjena! Tänkte smita in med en fråga här.. jag har faktiskt ett SPL Dynamics ICE 1500.1 som driver 2 kicker 15" Comp basar i en fin låda, den har VÄLIDGT bra nu ett tag och är RIKTIGT nöjd! men sen imorse när jag gick ut till bilen och starat den å satte på en låt så hörde jag inte basen, så jag gick bak till slutsteget och där jag har basen så ser jag att "alarm" lampan lyser (röd) och basen spelar inte alls.. jag börjar då kolla alla kablar så allt sitter där det ska och det göt det.. jag har inte spelat under natten alls och dagen innan funkade det perfekt.. har någon en idé om vad som kan vara fel eller vad jag ska göra ? ni får gärna maila också!



EDIT: tyvärr inga kvitto kvar på det så om jag ska lämna in det så kommer det kosta en del ..

gissar på att det är något av följande grejer (eller kanske en kombination

1. för dåligt med ström
2. dålig jord.
3. för klena kablar.

1.Jag har gjort mätningar och det är 12V både från batteriet å slutsteget så det är inga problem med det.
2.har kontrollerat alla kablar & jorden är där inget fel på
3. kablarna är 52mm så nja.. "//

jag står fortfarande fast vid dom 2 första förslagen.
vad har du i batteriväg?
vart har du jordat?
i vilken ohm belastar du steget?
vad är dom exakta mätvärderna då har fått?

Honda civic "civicen" (1993)
SPLHell
5 februari 2012 · 60 Inlägg

Miniblack skrev:
krympslang  är bara o värma så drar den ihop sig? men vad använde du för verktyg när du klämde kabelskona? jag satte dom i skruvstädet men blev inte så bra!

Betong och en slägga, så brukar jag göra wink Sitter som fan och lossnar aldrig, man kan nästan vrida kabeln var skon sitter 90 grader om man vill, inget går av elr nå sånt.

Senast redigerat av SPLHell (5 februari 2012)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 februari 2012 · 8 744 Inlägg

Miniblack skrev:

Stripz skrev:

Miniblack skrev:
självklart vill jag inte pajja mitt steg eller min bas tongue

men om vi nu säjer att jag skulle köra med 2 batterier för att motvärka späningsfall, skulle jag inte behöva byta generator då också? eller holler det med bara att byta till 2 batterier?

funderar föresten på att koppla den i 4a ohm för att dra mindre ström? sumt eller smart?

läst flertal som kör med org gen  polarn kör med org gen på sin seat med 55ah fram och 2 st 75ah bak  och de funkar bra

okej, ja då skulle jhu en uppgradering till 2 batterier inte vara så jobbigt smile

men som jag skrev funderar jag kanske på att inte koppla basen i 1 ohm, vad kulle ni rekomendera? 2 eller 4 ohm?

Du kan inte välja mellan 1, 2 eller 4 Ohm. Eller ja det är klart att det går, men då kan du bara köra med en talspole om du ska köra i 2Ohm och då tål basen bara halva effekten. Så det är 1 eller 4 Ohm som är alternativen när man har en bas med dubbla 2Ohms spolar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
SPLHell
6 februari 2012 · 60 Inlägg

Den basen ska du helst köra i 1ohm för att få ut det mesta från den, jag gjorde det iaf när jag körde det steget och den basen. Lät hur bra somhelst.

cryptolizer
6 februari 2012 · 22 Inlägg

big-jepp skrev:

cryptolizer skrev:

big-jepp skrev:

gissar på att det är något av följande grejer (eller kanske en kombination

1. för dåligt med ström
2. dålig jord.
3. för klena kablar.

1.Jag har gjort mätningar och det är 12V både från batteriet å slutsteget så det är inga problem med det.
2.har kontrollerat alla kablar & jorden är där inget fel på
3. kablarna är 52mm så nja.. "//

jag står fortfarande fast vid dom 2 första förslagen.
vad har du i batteriväg?
vart har du jordat?
i vilken ohm belastar du steget?
vad är dom exakta mätvärderna då har fått?

okej, jag har 12V från och till slutsteget som jag mätt med multimeter samt det är jordat i chassit. Skulle man inte kunna ta kabel direkt från batteriet, + och -, och sedan koppla in det i slutsteget ??

big-jepp
6 februari 2012 · 3 187 Inlägg

cryptolizer skrev:

big-jepp skrev:

cryptolizer skrev:

1.Jag har gjort mätningar och det är 12V både från batteriet å slutsteget så det är inga problem med det.
2.har kontrollerat alla kablar & jorden är där inget fel på
3. kablarna är 52mm så nja.. "//

jag står fortfarande fast vid dom 2 första förslagen.
vad har du i batteriväg?
vart har du jordat?
i vilken ohm belastar du steget?
vad är dom exakta mätvärderna då har fått?

okej, jag har 12V från och till slutsteget som jag mätt med multimeter samt det är jordat i chassit. Skulle man inte kunna ta kabel direkt från batteriet, + och -, och sedan koppla in det i slutsteget ??

alltså vilka svar...
vad är det med "vad är dom EXAKTA mätvärderna du fått?" du inte fattar? att du har 12v har jag fattat men jag vill vetta exakt.
att du har jordat i chassit fattar jag också, men VART i chassit..
vad har du i batteriväg?

Honda civic "civicen" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang