Volvo V70 -97 förbrukar för mycket kylarvätska och motorolja.

Fredde321
31 januari 2012 · 32 Inlägg

Hej, jag har en Volvo V70 -97:a som har gått 25 000 mil. Jag har ett problem, det är att den drar ganska mycket motorolja, vilket en bil i dagsläget inte ska göra. Den drar ungefär 1 liter/månad och då kör jag i princip varje dag. Sen har den även för någon vecka sedan börjat dragit kylarvätska, vet dock inte hur mycket, men har fyllt på 1liter två gånger på 3 veckor.

Bilen står under nätterna i ett garage och på golvet ligger varken kylarvätska eller motorolja, så jag tror inte att det läker något. Har även kollat på slangarna, där man fyller på kylarvätska, men inget läckage.

Har frågat några kompisar angående detta, de säger att det kan vara topplockspackningen som är dags att bytas, men är inte säker, så vore tacksam för svar!

//Fredde

Volvo v70 (1997)
LeafBox Lat Perfektionist
31 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Jadu, om inte vätskan rinner ut så rinner den in!
Och vanligt är ju att packningen går, eftersom det är en rätt utsatt del med mkt att göra.

Ett par tips som kan hjälpa dej avgöra

*lukta i kylvätskeburken - luktar det avgaser?
*kolla på oljestickan/lyft på oljelocket - ser oljan ut som den ska?

Ett kompprov kan hjälpa mkt - Men det finns även testare för att kolla efter spår utav avgaser i kylarvätskan

Senast redigerat av LeafBox (31 januari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Fredde321
1 februari 2012 · 32 Inlägg

LeafBox skrev:
Jadu, om inte vätskan rinner ut så rinner den in!
Och vanligt är ju att packningen går, eftersom det är en rätt utsatt del med mkt att göra.

Ett par tips som kan hjälpa dej avgöra

*lukta i kylvätskeburken - luktar det avgaser?
*kolla på oljestickan/lyft på oljelocket - ser oljan ut som den ska?

Ett kompprov kan hjälpa mkt - Men det finns även testare för att kolla efter spår utav avgaser i kylarvätskan

Gjorde som du sa och luktade på kylarvätskeburken, den luktar som den ska, däremot luktade jag även i oljetanken, där luktade det mycket avgaser, ska det göra det? Oljan tyckte jag såg ut som den skulle.

//Fredde

Volvo v70 (1997)
engolf
1 februari 2012 · 3 235 Inlägg

är ändröret svart och sotigt? En motor som inte är helt frisk kan förbränna en del olja. Kolla stiften, det säger en hel del om skicket på motorn.

Ricky
1 februari 2012 · 1 062 Inlägg

Fredde321 skrev:
Hej, jag har en Volvo V70 -97:a som har gått 25 000 mil. Jag har ett problem, det är att den drar ganska mycket motorolja, vilket en bil i dagsläget inte ska göra. Den drar ungefär 1 liter/månad och då kör jag i princip varje dag. Sen har den även för någon vecka sedan börjat dragit kylarvätska, vet dock inte hur mycket, men har fyllt på 1liter två gånger på 3 veckor.

Bilen står under nätterna i ett garage och på golvet ligger varken kylarvätska eller motorolja, så jag tror inte att det läker något. Har även kollat på slangarna, där man fyller på kylarvätska, men inget läckage.

Har frågat några kompisar angående detta, de säger att det kan vara topplockspackningen som är dags att bytas, men är inte säker, så vore tacksam för svar!

//Fredde

en tänkte bara, luktar de glykol inne i bilen? mycke dimma på rutorna som är svårt att få bort?

Fredde321
5 februari 2012 · 32 Inlägg

Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?

Volvo v70 (1997)
Fredde321
3 april 2013 · 32 Inlägg

Ifall att det var någon som undrade hur det gick. Kylarcement fungerade inte så bytte jag hela kylaren (inga slangar). Och nu läcker det inte. Dock drar den fortfarande olja, typ 1 L/månad med körning typ varje dag. Funderar på att rengöra vevhusventilationen och byta toplockspackningen.

Volvo v70 (1997)
Johan85 Avstängd
3 april 2013 · 1 418 Inlägg

Fredde321 skrev:
Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?

häll för fan inte i kylarcement!!!!!

Fredde321
3 april 2013 · 32 Inlägg

Johan85 skrev:

Fredde321 skrev:
Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?

häll för fan inte i kylarcement!!!!!

Är det så illla? Bytte i alla fall ut all kylarvätska då jag bytte kylaren.

Volvo v70 (1997)
Christian S
3 april 2013 · 4 816 Inlägg

ja, den skiten sätter sig i kylkanaler inne i motorn och på andra ställen där man inte vill ha det så därför ska man aldrig aldrig i helvete hälla i sån skit när kylet läcker bara för att man är för snål för att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Fredde321
3 april 2013 · 32 Inlägg

Christian S skrev:
ja, den skiten sätter sig i kylkanaler inne i motorn och på andra ställen där man inte vill ha det så därför ska man aldrig aldrig i helvete hälla i sån skit när kylet läcker bara för att man är för snål för att byta.

Okej, tack! Då vet jag till nästa gång.

Volvo v70 (1997)
Johan85 Avstängd
4 april 2013 · 1 418 Inlägg

Fredde321 skrev:

Johan85 skrev:

Fredde321 skrev:
Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?

häll för fan inte i kylarcement!!!!!

Är det så illla? Bytte i alla fall ut all kylarvätska då jag bytte kylaren.

kylarcement är som däck på burk står du mitt i ingenstans så kan det hjälpa dig att komma hem

FOLKEFAN
9 april 2013 · 6 Inlägg

en tänkte bara, luktar de glykol inne i bilen? mycke dimma på rutorna som är svårt att få bort?

Det problemet har jag i min s70, imma som är svår att få bort, men min toppackning är slut, är det därför?

Min bil säger vroooom pssssscch
kjell-gbg
9 april 2013 · 85 Inlägg

vira hushålls/toapapper runt allt med vatten i i motorrummet ....och under instrumentbrädan
ett varv och knyt .... eller håll fast det med buntband ... eller tunn eltråd...

se bara till att det inte tänder eld ....

kylvattenläcka färgar pappret grönt o du har hittat felet

kör motorn på tomgång och ta av locket på och titta i expansionskärlet ... kommer det luftbubblor ....
kan troligen topplockspackningen inte hålla förbränningen i schack .... utan den släpper ut avgaser i kylvattnet

trycket i kylsystemet kan vara förhöjt upp till 10 kilo .... och topplockspackningen är då rejält trasig

man kan köra bilen med löst påsatt lock till expansionskärlet .... för att minska trycket och påkänningarna på slangar och vattenkomponenter

observera att temperaturmätaren inte fungerar bra utan vatten .... dvs höjs motortemperaturen pga brist på vatten så ökar inte utslaget på intrumentet i bilen förrän det är aldeles för sent ...
detta gäller volvo B18 - B230 motorer vad jag vet

häll aldrig kallt vatten i en varm motor ..... häll i kokande vatten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang