Turbon sönder?

adamsandin
1 februari 2012 · 158 Inlägg

Hej. har en audi TT 2002 1.8T 225 hk org, chippad till 270 hk.

När jag körde innan under dagen märkte jag att den accelrerade dåligt.
Sen märkte jag att turbon bara ladda 0.5 istället för 1.5 som den brukar.
Fick heller inte upp den över 0.5 senare.

Någon som vet vad problemet kan vara, är turbon sönder?
Vad är billigaste och smidigaste sättet att göra på nu ?
Kan man sätta i större turbo isf ?

HenkeTIC
1 februari 2012 · 888 Inlägg

Troligtvis din magnetventil dom spökar.

adamsandin
1 februari 2012 · 158 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Troligtvis din magnetventil dom spökar.

Okej, vad innebär det ? Är det någon jag kan kolla själv eller bör jag lämna in bilen ?

SuperGnaget
1 februari 2012 · 569 Inlägg

lr att avgassystemet är tätt typ pm katten pajjat lr nåt. Magnetventilen styr laddet tror den sitter vid turbon på dessa lr vid torpeden står eaton på iaf tongue Kolla efter läckande slangar me!

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
adamsandin
1 februari 2012 · 158 Inlägg

SuperGnaget skrev:
lr att avgassystemet är tätt typ pm katten pajjat lr nåt. Magnetventilen styr laddet tror den sitter vid turbon på dessa lr vid torpeden står eaton på iaf tongue Kolla efter läckande slangar me!

Tack för svar. Det lutar nog åt att lämna in den, har inte så mycket kunskap själv tongue
Kan det vara någon fara att köra med den nu ?

Senast redigerat av adamsandin (1 februari 2012)

SuperGnaget
1 februari 2012 · 569 Inlägg

Ok ja d å e d nog bäst!

Kan ju ta skada på turbon om d e tätt i avgaset, kolla om bilen svartryker me då e d turbon.

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
F-Tar
1 februari 2012 · 1 335 Inlägg

Min turbo la av en gång, då hade en liten slang lossnat vid ett filter. Stoppade in den och den laddade normalt igen.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
adamsandin
1 februari 2012 · 158 Inlägg

SuperGnaget skrev:
Ok ja d å e d nog bäst!

Kan ju ta skada på turbon om d e tätt i avgaset, kolla om bilen svartryker me då e d turbon.

Okej. vad är svartryker ?

Var ute och körde på lunchen. och nu gick bilen normalt igen. laddade iaf mellan 1,1-1,4. Tror den laddede mer innan men man kände ingen skillnad nu.

Något är det ju som är konstigt iaf.

Senast redigerat av adamsandin (1 februari 2012)

SuperGnaget
1 februari 2012 · 569 Inlägg

adamsandin skrev:

SuperGnaget skrev:
Ok ja d å e d nog bäst!

Kan ju ta skada på turbon om d e tätt i avgaset, kolla om bilen svartryker me då e d turbon.

Okej. vad är svartryker ?

Var ute och körde på lunchen. och nu gick bilen normalt igen. laddade iaf mellan 1,1-1,4. Tror den laddede mer innan men man kände ingen skillnad nu.

Något är det ju som är konstigt iaf.

svart rök ur avgasröret tongue

OK e nog magnetventilen då..

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
adamsandin
1 februari 2012 · 158 Inlägg

SuperGnaget skrev:

adamsandin skrev:

SuperGnaget skrev:
Ok ja d å e d nog bäst!

Kan ju ta skada på turbon om d e tätt i avgaset, kolla om bilen svartryker me då e d turbon.

Okej. vad är svartryker ?

Var ute och körde på lunchen. och nu gick bilen normalt igen. laddade iaf mellan 1,1-1,4. Tror den laddede mer innan men man kände ingen skillnad nu.

Något är det ju som är konstigt iaf.

svart rök ur avgasröret tongue

OK e nog magnetventilen då..

haha såklart svart ryker smile bra läsförståelse från min sida. Ok.
Tack för svar ! Kör med den under dagen, man får väll lämna in i slutändan ändå, det är ju något som ej stämmer.

adamsandin
7 mars 2012 · 158 Inlägg

lämnade in bilen för ca 2-3 veckor sedan och gjorde en felsökning.

Dem kom fram till att alla slangar var dåliga och mjuka så vi bytade alla dem och sen gick bilen bättre.

Nu imorse hände samma sak. bilen laddade bara 0,5 istället för 1,5.
detta problemet har jag bara på morgonen och under första körningen. startar jag om bilen laddar turbon 1,5 direkt :S Verkar ganska konstigt.

någon som kan hjälpa mig, har inte råd att lämna in bilen igen nu tongue

F-Tar
7 mars 2012 · 1 335 Inlägg

adamsandin skrev:
lämnade in bilen för ca 2-3 veckor sedan och gjorde en felsökning.

Dem kom fram till att alla slangar var dåliga och mjuka så vi bytade alla dem och sen gick bilen bättre.

Nu imorse hände samma sak. bilen laddade bara 0,5 istället för 1,5.
detta problemet har jag bara på morgonen och under första körningen. startar jag om bilen laddar turbon 1,5 direkt :S Verkar ganska konstigt.

någon som kan hjälpa mig, har inte råd att lämna in bilen igen nu tongue

Det hände mig då jag varvade ur en växel ganska hårt. Nåt typ av nödläge. Startade om och den laddade 1.5bar igen. Sen dess har de inte hänt nåt mer. Men om du bytt slangar osv, ta en titt ner i motorrummet som ja skrev tidigare, ifall de är nån vacuumslang som släppt. Det kan hända och då blir de samma sak, den laddar typ 0.3 bar ist.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
hangman
7 mars 2012 · 2 174 Inlägg

adamsandin skrev:
Hej. har en audi TT 2002 1.8T 225 hk org, chippad till 270 hk.

När jag körde innan under dagen märkte jag att den accelrerade dåligt.
Sen märkte jag att turbon bara ladda 0.5 istället för 1.5 som den brukar.
Fick heller inte upp den över 0.5 senare.

Någon som vet vad problemet kan vara, är turbon sönder?
Vad är billigaste och smidigaste sättet att göra på nu ?
Kan man sätta i större turbo isf ?

Hej. Du har för liten turbo. Den hänger på sista refrängen.

Det är bara stoppa in handen i turbon med bilen avstängd och kall och känna på turbon efter glapp.

adamsandin
3 april 2012 · 158 Inlägg

nu har bilen börjat dricka olja.

Detta har vi bytt hittils: slangar, magnetventil & en ventil till som där var olja i vilket det ej skall vara.
Nu farar dem för att turbon är dålig och det är därför den dricker olja.
Dvs oljan går ut i avgaserna eller något..

Så min fråga är tror ni att det är tubon  ? Vad kostar det att byta turbo på verkstad med material och arbete ? :S

Melin82
3 april 2012 · 513 Inlägg

Har du öppet filter?
Gjort komptest?
Som sagt ryker bilen?

adamsandin
4 april 2012 · 158 Inlägg

Melin82 skrev:
Har du öppet filter?
Gjort komptest?
Som sagt ryker bilen?

Har ej öppet filter.
komptest ?
bilen ryker ej.

Har en jag känner som kan fixar jobbet att byta den till mig. så köper jag en utbytes turbo.

frågan är bara var jag kan göra det ? Vilka hemsidor/företag är bra & har bra kvalité på turbon ??
Har kollat på turbotech, dem har bra priser men har ingen aning vad dom har för rykte?

Någon som vet ?

Senast redigerat av adamsandin (4 april 2012)

Melin82
4 april 2012 · 513 Inlägg

Som jag ser det beror inte dåligt turbotrycket på turbon i sig. Antingen så mal turbon på tills den kiknar om den inte kontrolleras av en wastegate. Så ett bra test om man vill veta om ens turbo kan ladda är att rycka just wastegaten och sen kolla om den laddar som tänkt, men vara försiktig så den inte får löpa amok. Skulle nu turbon vara dålig med tanke på att den dricker olja så ska en av två saker hända och det är att antingen kommer det vit rök då den trycker olja ut i avgasystemet och bränner oljan, inte förbränner som den skulle göra om det skickar ut oljan på insugsidan som är fel nummer två och då rycker den blått. Vad man kan kolla då är axialglapp genom att ta bort insugsröret och känna hur mycket impellern glappar, lite glapp ska finnas då den flyter fritt på en kudde av olja.
Att turbon inte laddar är antingen något som säger till mangnetventilen att inte ladda på mer, eller så klarar inte turbon trycka så hårt som vid tex igensatt avgasystemet. Turbon är väldigt enkel på det sättet.

Vad jag mena med öppet filter är att Audi/wags luftmassemätare är väldigt känslig och kan ge det betendet.
Komptestet är att kolla hur dett står till med kompet i cylindrarna, kan vara en blåst topplockspackning som spökar för dig och att turbon blåser en massa tryck in i motorn med i längden förödande konsekvenser.
Men du säger att bilen inte rycker vilket är ett bra täcken, men det gör att jag allt mindre misstänker turbon?
Gissar att det är någon givare eller annat som spökar till det.

adamsandin
5 april 2012 · 158 Inlägg

Melin82 skrev:
Som jag ser det beror inte dåligt turbotrycket på turbon i sig. Antingen så mal turbon på tills den kiknar om den inte kontrolleras av en wastegate. Så ett bra test om man vill veta om ens turbo kan ladda är att rycka just wastegaten och sen kolla om den laddar som tänkt, men vara försiktig så den inte får löpa amok. Skulle nu turbon vara dålig med tanke på att den dricker olja så ska en av två saker hända och det är att antingen kommer det vit rök då den trycker olja ut i avgasystemet och bränner oljan, inte förbränner som den skulle göra om det skickar ut oljan på insugsidan som är fel nummer två och då rycker den blått. Vad man kan kolla då är axialglapp genom att ta bort insugsröret och känna hur mycket impellern glappar, lite glapp ska finnas då den flyter fritt på en kudde av olja.
Att turbon inte laddar är antingen något som säger till mangnetventilen att inte ladda på mer, eller så klarar inte turbon trycka så hårt som vid tex igensatt avgasystemet. Turbon är väldigt enkel på det sättet.

Vad jag mena med öppet filter är att Audi/wags luftmassemätare är väldigt känslig och kan ge det betendet.
Komptestet är att kolla hur dett står till med kompet i cylindrarna, kan vara en blåst topplockspackning som spökar för dig och att turbon blåser en massa tryck in i motorn med i längden förödande konsekvenser.
Men du säger att bilen inte rycker vilket är ett bra täcken, men det gör att jag allt mindre misstänker turbon?
Gissar att det är någon givare eller annat som spökar till det.

Jag kan tyvärr inte kolla något av detta själv. men mekonomen verkstaden säger att det till 99% är turbon. dom har haft bilen i totalt 4-5 dagar från och till och bytat saker som var dåliga. men eftersom det är olja i vacum systemet så är det turbon då säger dem..

Magnet ventilen är bytad, en annan ventil bytad, alla vacum slangar är bytade (dem var väldigt dåliga), luftmassemätaren är kontrollerad.

WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

är katten, lossa DP från turbon och testkör..ladda den då så har du hittat felet..hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang