Turbon sönder?

Melin82
5 april 2012 · 513 Inlägg

adamsandin skrev:

Melin82 skrev:
Som jag ser det beror inte dåligt turbotrycket på turbon i sig. Antingen så mal turbon på tills den kiknar om den inte kontrolleras av en wastegate. Så ett bra test om man vill veta om ens turbo kan ladda är att rycka just wastegaten och sen kolla om den laddar som tänkt, men vara försiktig så den inte får löpa amok. Skulle nu turbon vara dålig med tanke på att den dricker olja så ska en av två saker hända och det är att antingen kommer det vit rök då den trycker olja ut i avgasystemet och bränner oljan, inte förbränner som den skulle göra om det skickar ut oljan på insugsidan som är fel nummer två och då rycker den blått. Vad man kan kolla då är axialglapp genom att ta bort insugsröret och känna hur mycket impellern glappar, lite glapp ska finnas då den flyter fritt på en kudde av olja.
Att turbon inte laddar är antingen något som säger till mangnetventilen att inte ladda på mer, eller så klarar inte turbon trycka så hårt som vid tex igensatt avgasystemet. Turbon är väldigt enkel på det sättet.

Vad jag mena med öppet filter är att Audi/wags luftmassemätare är väldigt känslig och kan ge det betendet.
Komptestet är att kolla hur dett står till med kompet i cylindrarna, kan vara en blåst topplockspackning som spökar för dig och att turbon blåser en massa tryck in i motorn med i längden förödande konsekvenser.
Men du säger att bilen inte rycker vilket är ett bra täcken, men det gör att jag allt mindre misstänker turbon?
Gissar att det är någon givare eller annat som spökar till det.

Jag kan tyvärr inte kolla något av detta själv. men mekonomen verkstaden säger att det till 99% är turbon. dom har haft bilen i totalt 4-5 dagar från och till och bytat saker som var dåliga. men eftersom det är olja i vacum systemet så är det turbon då säger dem..

Magnet ventilen är bytad, en annan ventil bytad, alla vacum slangar är bytade (dem var väldigt dåliga), luftmassemätaren är kontrollerad.

Säger dom det så, nu vet jag av erfarenhet att turbon inte hoppar mellan 1.5 bar ner till 0.5 bar bara för att lagren eller dyl börjar ge upp. Vet att min brors förra s4 gick ner i limphome läge när hans ena ic läckte. Och du har ju org och högt tryck. Så gör en provtryckning av systemet.
Att det är olja i vacumm systemet behöver inte bero på turbon, och skulle turbon trycka olja där borde den eyka blått när den är kall.

adamsandin
5 april 2012 · 158 Inlägg

Melin82 skrev:

adamsandin skrev:

Melin82 skrev:
Som jag ser det beror inte dåligt turbotrycket på turbon i sig. Antingen så mal turbon på tills den kiknar om den inte kontrolleras av en wastegate. Så ett bra test om man vill veta om ens turbo kan ladda är att rycka just wastegaten och sen kolla om den laddar som tänkt, men vara försiktig så den inte får löpa amok. Skulle nu turbon vara dålig med tanke på att den dricker olja så ska en av två saker hända och det är att antingen kommer det vit rök då den trycker olja ut i avgasystemet och bränner oljan, inte förbränner som den skulle göra om det skickar ut oljan på insugsidan som är fel nummer två och då rycker den blått. Vad man kan kolla då är axialglapp genom att ta bort insugsröret och känna hur mycket impellern glappar, lite glapp ska finnas då den flyter fritt på en kudde av olja.
Att turbon inte laddar är antingen något som säger till mangnetventilen att inte ladda på mer, eller så klarar inte turbon trycka så hårt som vid tex igensatt avgasystemet. Turbon är väldigt enkel på det sättet.

Vad jag mena med öppet filter är att Audi/wags luftmassemätare är väldigt känslig och kan ge det betendet.
Komptestet är att kolla hur dett står till med kompet i cylindrarna, kan vara en blåst topplockspackning som spökar för dig och att turbon blåser en massa tryck in i motorn med i längden förödande konsekvenser.
Men du säger att bilen inte rycker vilket är ett bra täcken, men det gör att jag allt mindre misstänker turbon?
Gissar att det är någon givare eller annat som spökar till det.

Jag kan tyvärr inte kolla något av detta själv. men mekonomen verkstaden säger att det till 99% är turbon. dom har haft bilen i totalt 4-5 dagar från och till och bytat saker som var dåliga. men eftersom det är olja i vacum systemet så är det turbon då säger dem..



Magnet ventilen är bytad, en annan ventil bytad, alla vacum slangar är bytade (dem var väldigt dåliga), luftmassemätaren är kontrollerad.

Säger dom det så, nu vet jag av erfarenhet att turbon inte hoppar mellan 1.5 bar ner till 0.5 bar bara för att lagren eller dyl börjar ge upp. Vet att min brors förra s4 gick ner i limphome läge när hans ena ic läckte. Och du har ju org och högt tryck. Så gör en provtryckning av systemet.
Att det är olja i vacumm systemet behöver inte bero på turbon, och skulle turbon trycka olja där borde den eyka blått när den är kall.

ibland laddar den 0.5 bar (händer bara ibland på morgonen) & det hjälper när jag startar om bilen.
ibland låser sig turbon på -0,5 bar i någon sekund när man accelrerar, sen sticker den upp som vanligt..

Hur gör jag detta? på verkstad ? i ett sånt här läge är det skit att man inte kan göra saker själv...

adamsandin
5 april 2012 · 158 Inlägg

masseT5R skrev:
är katten, lossa DP från turbon och testkör..ladda den då så har du hittat felet..hehe

fattar inte alls... DP ? kan inte sånt själv..

Melin82
5 april 2012 · 513 Inlägg

Föe det förata så låter det mer och mer som styrsystemet som ballar ur.
Vad det är som gör att det ballar ur och inte laddar som det ska är väldigt svårt att säga.
En provtryckning gör du på verkstad och innebär att dom sätter tryck från turbon till insuget och ser om det läcker någon stans genom att iakta trycket.
Vad jag hade gjort är att ta kontakt med en bra trimfirma som tex dahlbäck, ace competion, autotech.
Ring och prata med dom och ev låt dom kolla upp vad det är för fel, all ära åt mekonomen men dom här killarna jobbar med just den delen du har problem med. För tänk efter vad har du lagt på bilen nu utan att bli av med problemet.
Hade ett liknande problem och dom leta och leta, prata med nordic tuning och tre min senare så hade han löst det. Visade sig vara en dålig backventil.

DP är en förkortning av downpipe, första delen innan katten.
Har då svårt att tro avgasystemet är täpt då den trotts allt funkar som vanligt mesta delen.

WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Melin82 skrev:
Föe det förata så låter det mer och mer som styrsystemet som ballar ur.
Vad det är som gör att det ballar ur och inte laddar som det ska är väldigt svårt att säga.
En provtryckning gör du på verkstad och innebär att dom sätter tryck från turbon till insuget och ser om det läcker någon stans genom att iakta trycket.
Vad jag hade gjort är att ta kontakt med en bra trimfirma som tex dahlbäck, ace competion, autotech.
Ring och prata med dom och ev låt dom kolla upp vad det är för fel, all ära åt mekonomen men dom här killarna jobbar med just den delen du har problem med. För tänk efter vad har du lagt på bilen nu utan att bli av med problemet.
Hade ett liknande problem och dom leta och leta, prata med nordic tuning och tre min senare så hade han löst det. Visade sig vara en dålig backventil.

DP är en förkortning av downpipe, första delen innan katten.
Har då svårt att tro avgasystemet är täpt då den trotts allt funkar som vanligt mesta delen.

är just det som bruka vara det vanligaste felet..dom lösa delarna far runt helt tiden å fastnar, och vissa gånger täpper dom till, men visst köp en massa saker istället för att göra en skitsimpel sak först och som är gratis.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Melin82
5 april 2012 · 513 Inlägg

masseT5R skrev:

Melin82 skrev:
Föe det förata så låter det mer och mer som styrsystemet som ballar ur.
Vad det är som gör att det ballar ur och inte laddar som det ska är väldigt svårt att säga.
En provtryckning gör du på verkstad och innebär att dom sätter tryck från turbon till insuget och ser om det läcker någon stans genom att iakta trycket.
Vad jag hade gjort är att ta kontakt med en bra trimfirma som tex dahlbäck, ace competion, autotech.
Ring och prata med dom och ev låt dom kolla upp vad det är för fel, all ära åt mekonomen men dom här killarna jobbar med just den delen du har problem med. För tänk efter vad har du lagt på bilen nu utan att bli av med problemet.
Hade ett liknande problem och dom leta och leta, prata med nordic tuning och tre min senare så hade han löst det. Visade sig vara en dålig backventil.

DP är en förkortning av downpipe, första delen innan katten.
Har då svårt att tro avgasystemet är täpt då den trotts allt funkar som vanligt mesta delen.

är just det som bruka vara det vanligaste felet..dom lösa delarna far runt helt tiden å fastnar, och vissa gånger täpper dom till, men visst köp en massa saker istället för att göra en skitsimpel sak först och som är gratis.

Sa inte att man inte ska prova, sa att jag inte tror på just det felet. Varför?
Jo för det första verkar det som problemet kommer när bilen är kall och inte när den är varm. Verkar som att trycket kommer och går, och då pratar vi sekundrar, trycket tvekar ibland vid 0,5 för att sen skjuta på som om den går på grundladd för att sen stänga wastegaten och få fullt ladd.
Det är varför jag sa som jag gjorde så vet du min syn på det hela. Sen kan det väll vara avgasystemet och jag som har fel, då ska jag viligt erkänna att jag trode fel.

WIPA
5 april 2012 · 820 Inlägg

Melin82 skrev:

masseT5R skrev:

Melin82 skrev:
Föe det förata så låter det mer och mer som styrsystemet som ballar ur.
Vad det är som gör att det ballar ur och inte laddar som det ska är väldigt svårt att säga.
En provtryckning gör du på verkstad och innebär att dom sätter tryck från turbon till insuget och ser om det läcker någon stans genom att iakta trycket.
Vad jag hade gjort är att ta kontakt med en bra trimfirma som tex dahlbäck, ace competion, autotech.
Ring och prata med dom och ev låt dom kolla upp vad det är för fel, all ära åt mekonomen men dom här killarna jobbar med just den delen du har problem med. För tänk efter vad har du lagt på bilen nu utan att bli av med problemet.
Hade ett liknande problem och dom leta och leta, prata med nordic tuning och tre min senare så hade han löst det. Visade sig vara en dålig backventil.

DP är en förkortning av downpipe, första delen innan katten.
Har då svårt att tro avgasystemet är täpt då den trotts allt funkar som vanligt mesta delen.

är just det som bruka vara det vanligaste felet..dom lösa delarna far runt helt tiden å fastnar, och vissa gånger täpper dom till, men visst köp en massa saker istället för att göra en skitsimpel sak först och som är gratis.

Sa inte att man inte ska prova, sa att jag inte tror på just det felet. Varför?
Jo för det första verkar det som problemet kommer när bilen är kall och inte när den är varm. Verkar som att trycket kommer och går, och då pratar vi sekundrar, trycket tvekar ibland vid 0,5 för att sen skjuta på som om den går på grundladd för att sen stänga wastegaten och få fullt ladd.
Det är varför jag sa som jag gjorde så vet du min syn på det hela. Sen kan det väll vara avgasystemet och jag som har fel, då ska jag viligt erkänna att jag trode fel.

jao lungt

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang