Vw golf 2010 dog bort på vägen

Emppeli
6 februari 2012 · 16 Inlägg

Har en golf variant 2010 med 1,6tdi motor. Den är nu körd 37000km. Idag när jag startade bilen så lyste motorlampan (den som lyser när man glöder dieseln) och bilens dator sa att man skulle granksa motorn, försökte starta om bilen men lampan slocknade inte. Ringde min kompis som har en dator och åkte till honom för att kolla upp vad som hade hänt. På väg dit så trappades motorns effekt ner stegvis tills bilen helt enkelt inte orkade rulla mera. Fick bli bogserad sista biten. När vi kopplade in datorn kom det först felkod om luftmasse mätaren, när vi kvitterat bort det så började bilens partikelfilter lampa lysa och bilen gick i "safe mode" motorn varvade högst 1500rpm. Vad kan vara fel? Bilen är ju körd under 40tkm! Bilen har inte tidigare visat några tendenser på problem. Så sent som igår fungerade allt som det skulle...

Volkswagen Golf Variant "R-Line" (2010)
tonimakaroni
6 februari 2012 · 747 Inlägg

En ren gissning är att du kör mestadels kortare stäckor eller mestadels stadstrafik. I och med detta kommer partikelfiltret inte rensas som det är tänkt och blir fullt, kräver oftast att man kör i landsvägsfart/motorvägsfart för den ska påbörja en regenerering.

Baserat på det ovan så har det blivit fullt eller så har en regenerering avbrytits av någon anledning och därav att lampan tänds och går i limp home läge. Förmodligen så räcker det med en serviceregenerering, tar ca 40min/1h att utföra för verkstaden i detta väder. I värsta fall behövs hela partikelfiltret bytas ut.

Alt. 3 är att differanstrycksgivaren get upp men inte så vanligt på 1.6orna skulle jag vilja påstå.

/ Toni Larsson
Emppeli
6 februari 2012 · 16 Inlägg

Jag kör mestadels bara långa sträckor. Blir nästan inget under 30km per resa. Och det är nog bara landsvägskörning,  ingen stadskörning.

Volkswagen Golf Variant "R-Line" (2010)
tonimakaroni
6 februari 2012 · 747 Inlägg

Då kan det ha den avbrytit av någon anledning eller differanstrycksgivaren som gått sönder.
Du har ju fortfarande garanti på bilen så kommer ju inte kosta dig något.

/ Toni Larsson
Emppeli
6 februari 2012 · 16 Inlägg

Jo jag måste ringa bärgningsbil imorgon som fixa bilen till Vw verkstaden. Blir bara så sur när en ny bil börjar bråka. Speciellt när det är en Vw som man kör med, skulle ju vara förståeligt om det skulle vara en "billigare" bil. Vw skall ju vara kvalite och inte ge upp på detta vis.

Volkswagen Golf Variant "R-Line" (2010)
tonimakaroni
6 februari 2012 · 747 Inlägg

Alltid tråkigt när nya bilar krånglar, man köper ju dom för dom ska rulla. Återkom gärna med svar vad som var fel sen.

/ Toni Larsson
Alex-s Bakhjulskrafs
6 februari 2012 · 1 479 Inlägg

inte en chans att partikelfiltret är igensatt efter 3700 mil..

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
6 februari 2012 · 219 Inlägg

Kvittar om du kör Vw eller nån annan bil så får du räkna med klydd oavsett om du gett 100tusen eller gett 1,5mille för en rent ny bil

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
tonimakaroni
6 februari 2012 · 747 Inlägg

mk2_power skrev:
inte en chans att partikelfiltret är igensatt efter 3700 mil..

Då ska du se vissa kommunbilar som bara kör korta sträckor wink

/ Toni Larsson
Alex-s Bakhjulskrafs
6 februari 2012 · 1 479 Inlägg

tonimakaroni skrev:

mk2_power skrev:
inte en chans att partikelfiltret är igensatt efter 3700 mil..

Då ska du se vissa kommunbilar som bara kör korta sträckor wink

låter skoj att lägga långt över 10k på filter vartannat år smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
tonimakaroni
6 februari 2012 · 747 Inlägg

Går ju på avgasgarantin så inget som kostar, dock räcker det oftast att man kör en serviceregenerering. Dock är det ju lite plock att byta dom.

/ Toni Larsson
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
6 februari 2012 · 219 Inlägg

Får nog hålla med Toni där, sista ja va o serva gamle s60 häcken så stod där en xc90 som gott 3100mil med igensatt partikelfilter, o enligt verkstan va de inte den första dom hade fått in med samma problem

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
Emppeli
6 februari 2012 · 16 Inlägg

Återkommer med resultat efter besöket hos Vw.

Volkswagen Golf Variant "R-Line" (2010)
Alex-s Bakhjulskrafs
6 februari 2012 · 1 479 Inlägg

Bjork_Pagen skrev:
Får nog hålla med Toni där, sista ja va o serva gamle s60 häcken så stod där en xc90 som gott 3100mil med igensatt partikelfilter, o enligt verkstan va de inte den första dom hade fått in med samma problem

ja när jag gick utbildning på partikelfiltersystemen så var ju min tanke "detta kommer bli dyrt för bilägaren så småningom".

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
titum
6 februari 2012 · 164 Inlägg

det är ju stor skillnad på att behöva rensa filtret eller byta det.... har får rensa efter 150 mil då vissa bilar vill rensa vid varje 60-70 mil

om man då kör korta sträckor och stänger av bilen innan den hinner regenerera så stryper dem effekten och tänder lampor

men det borde komma upp felkod på partikelfiltret om de är strul med det

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Emppeli
10 februari 2012 · 16 Inlägg

Nu har bilen kommit tillbaka från vw verkstaden. Diagnosen var nog partikelfiltret som hade stockat igen, en dator körning fixade lätt allt. Och bäst av allt var att det gick på garanti hela kalaset.

Volkswagen Golf Variant "R-Line" (2010)
tonimakaroni
10 februari 2012 · 747 Inlägg

Härligt att det löste sig, underligt att det hände då du sa att du kör mestadels längre stäckor, dock så är det väl kylan som gör att regenereringen inte vill funka som det är tänkt då massa punkter ska uppfyllas innan det börjas.

/ Toni Larsson
ronie
10 februari 2012 · 7 Inlägg

hej jag behöver häjlp av er positionljus och lykta funkar inte på min vw passar detta är reflex delar men vet inte om det är orginal eller inte  nåån som vet ang vw passat 1995 alltså mellan model akut

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2012 · 13 757 Inlägg

mk2_power skrev:

Bjork_Pagen skrev:
Får nog hålla med Toni där, sista ja va o serva gamle s60 häcken så stod där en xc90 som gott 3100mil med igensatt partikelfilter, o enligt verkstan va de inte den första dom hade fått in med samma problem

ja när jag gick utbildning på partikelfiltersystemen så var ju min tanke "detta kommer bli dyrt för bilägaren så småningom".

det roligaste av allt är jhu hur partikelfiltret fungerar

det gör jhu jävligt stor skillnad på miljön..eller inte=)
eftersom skiten förr eller senare åker ur endå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2012 · 26 167 Inlägg

ronie skrev:
hej jag behöver häjlp av er positionljus och lykta funkar inte på min vw passar detta är reflex delar men vet inte om det är orginal eller inte  nåån som vet ang vw passat 1995 alltså mellan model akut

Va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang