Ojämnt laddtryck, Volvo 940 LTT

PWalliN
9 februari 2012 · 238 Inlägg

Tja!

Har länge undrat vad de beror på, har som sagt ojämnt laddtryck på 940n.

Från början åkte jag på pystrim, laddade runt 0.7, nu åker jag på uppskruvad klocka istället, de blev jämnare i början, men sen blev de ganska svajjigt.

Bilen går på E85 om de har någon betydelse, då gick den med orginal DP och sedan rakt 3" med en japsdämpare på slutet, laddade omkring 0.8 - 1.0bar.

Sen i besiktningssyfte så bytte jag till original (inkl. orginal kat) och ett rakt 3"rör efter bakaxeln, då sjönk laddet till 0.3 - 0.5, på höga varv laddar han 0.5, på låga varv 0.3, vad beror de på? har själv "byggt" justerbart stag med lite bröte jag hittade i garaget, men funkar som vilken justerbar som helst.

Vad kan de bero på, är de klockan som e helt kass? Åker med pluggad orginal dump och istället en öppen om de betyder något.

Tacksam för svar, orkar inte skruva mer innan jag vet vad de är för fel..

Ha de fint!

//PWalliN

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2012 · 13 810 Inlägg

gissar på att du har för hårt spänd klocka så den inte kan öppna fullt ut
eftersom du har högre ladd på högre varv

längden är avgörande för att den ska fungera bra eftersom locket måste kunna stänga och öppnas fullt ut

och fjädern i orginal klockorna är för klena för att klara av mer än orginal trycket

kör egna externa fjädrar eller byt ut tryck klockan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
PWalliN
9 februari 2012 · 238 Inlägg

Growe skrev:
gissar på att du har för hårt spänd klocka så den inte kan öppna fullt ut
eftersom du har högre ladd på högre varv

längden är avgörande för att den ska fungera bra eftersom locket måste kunna stänga och öppnas fullt ut

och fjädern i orginal klockorna är för klena för att klara av mer än orginal trycket

kör egna externa fjädrar eller byt ut tryck klockan

Hmm.. då till en fråga, kan verka dum, men när man ska höja trycker, ska man korta eller länga stången?
Antar att de är tryck i klockan som trycker på stången när man laddar på? smile

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Acke88
9 februari 2012 · 345 Inlägg

Rätt gissat. Kortare stång ger högre laddtryck (spänner fjädern i klockan). För kort stång leder till högre laddtryck på högre varv då porten inte öppnast tillräckligt. På lägre varv räcker porten till och laddet är lägre. Eftersom orginal var 0,3bar är det väl en lågtryckare, rekommenderar att byta klocka eller dra en extrafjäder då lågtrycksklockans fjäder är otroligt lös.

Volvo 940 (1995)
Volvo XC70 (2005)
ekaann
10 februari 2012 · 55 Inlägg

Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...

PWalliN
13 februari 2012 · 238 Inlägg

ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...

Håller med er att pystrim e skit, men vafan wink
Va ligger en sådan på på ett ungefär, så man inte kollar runt o blir totalt blåst wink

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
PWalliN
13 februari 2012 · 238 Inlägg

Tack för svaren i alla fall !

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2012 · 13 810 Inlägg

ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...

finns vissa nackdelar lägsta trycket jag lyckas få är runt kilot
har lite spikningsproblem så det är inte roligt alls

åkte på isen i går och det är riktigt svårt att åka spikfritt när man måste ligga på så förbannat

men i övrigt är det helt klart rätt väg att gå

men det gäller att välja rätt klocka så man inte tar i lite för mycket

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PWalliN
13 februari 2012 · 238 Inlägg

Growe skrev:

ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...

finns vissa nackdelar lägsta trycket jag lyckas få är runt kilot
har lite spikningsproblem så det är inte roligt alls

åkte på isen i går och det är riktigt svårt att åka spikfritt när man måste ligga på så förbannat

men i övrigt är det helt klart rätt väg att gå

men det gäller att välja rätt klocka så man inte tar i lite för mycket

Är de med den klockan som e anpassad t 940? Känns som att jag vill ligga lite under kilot, typ 0.8, men går inte de med den då? sad

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2012 · 13 810 Inlägg

PWalliN skrev:

Growe skrev:

ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...

finns vissa nackdelar lägsta trycket jag lyckas få är runt kilot
har lite spikningsproblem så det är inte roligt alls

åkte på isen i går och det är riktigt svårt att åka spikfritt när man måste ligga på så förbannat

men i övrigt är det helt klart rätt väg att gå

men det gäller att välja rätt klocka så man inte tar i lite för mycket

Är de med den klockan som e anpassad t 940? Känns som att jag vill ligga lite under kilot, typ 0.8, men går inte de med den då? sad

kör med Art.nr: W-009

vet inte exakt vad jag har för ladd men den drar nästan hela skalan ut och då har jag skruvat ur den max för längre räcker inte gängorna och då skulle även wg stå öppen

dock spikar min bara när man just trycker på i vissa lägen och den spikar lika mycket oavsätt om jag laddar 1bar eller 1.2bar =/
hörde några rikta elaka spikningar på 5:an igår..=/ tror dock att det är stiftena som strular ur för soppa borde det finnas då spiknigarna har funnits där både före och efter att jag bytt alla pumpar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Zzoink
13 februari 2012 · 1 229 Inlägg

jag kör med bsr klockan och min ligger på stabilt 0.8 kör med viking ecomax chip i bränsle och no name i tänd och det spikar inget i allafall smile

edit: http://sv.bsr.se/products/521008/ den där kör jag med smile

Senast redigerat av manne_940 (13 februari 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2012 · 13 810 Inlägg

manne_940 skrev:
jag kör med bsr klockan och min ligger på stabilt 0.8 kör med viking ecomax chip i bränsle och no name i tänd och det spikar inget i allafall smile

edit: http://sv.bsr.se/products/521008/ den där kör jag med smile

antingen är mina stift dåliga eller kamremmen felmonterad
eller så är det ett piss chip i bränsle boxen blev bättre med tändningschip men inte helt bra

får nog offra mig i veckan och kolla kamremmen
för den är bytt för 1.5år sen av någon mupp verkstad

iövrigt går den ganska bra men låg tongång då den borde vara 100rpm högre

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ekaann
15 februari 2012 · 55 Inlägg

Jag kör med http://turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 på 0.7 ladd och vikingchip. Den tryckklockan är jättebra samt billigare än bsr's, 1250kr. Ska du ladda mer är 0.6 måste du ha ett chip. Rekommenderar Viking.

PWalliN
16 februari 2012 · 238 Inlägg

Okej, tackar för svar, ska bli chip i boxarna inom kort, men måste ha en wastegate innan då min e kass! sad

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang