Någon som har erfarenhet av motorolja?

sik
12 februari 2012 · 1 072 Inlägg

Kan tänka mig att Mekonomens olja är en Magnatec. Men det är ingen helsyntets olja utan en krackad halvsyntet (klass3) olja med additiv motsvarande helsyntet. Där är basoljan grunden.

Finns totalt 5 klasser och alla har olika krav

Motul V300 är en Klass5 Ester baserad. Ska va det bästa man kan hitta idag. Finns fler märken.
OKQ 5-40 är en klass 4, innehåller så högt värde av PAO (polyalfaolefiner) så den klassas som äkta helsyntet.
Magnatec 5-40 är en klass 3 med additiv motsvarande klass 4.

Lowpass
12 februari 2012 · 1 224 Inlägg

Hej, tänkte ställa en fråga nu när en "oljetråd" är aktiv...

Har tänkt att byta växellådsolja, ska vara 75w80 enligt mekonomens webshop. Men har en dunk 75w90 liggandes.
Fungerar det lika bra?

i-vtec Do you?
jocke_gronberg
12 februari 2012 · 4 586 Inlägg

Lowpass skrev:
Hej, tänkte ställa en fråga nu när en "oljetråd" är aktiv...

Har tänkt att byta växellådsolja, ska vara 75w80 enligt mekonomens webshop. Men har en dunk 75w90 liggandes.
Fungerar det lika bra?

Har haft många bilar och aldrig bytt växellådasolja. Går växlarna i mjukt och inga missljud så hoppa över det.

Mycket ovanligt att man byter ifall man inte måste.

Senast redigerat av jocke_gronberg (12 februari 2012)

Lowpass
12 februari 2012 · 1 224 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Lowpass skrev:
Hej, tänkte ställa en fråga nu när en "oljetråd" är aktiv...

Har tänkt att byta växellådsolja, ska vara 75w80 enligt mekonomens webshop. Men har en dunk 75w90 liggandes.
Fungerar det lika bra?

Har haft många bilar och aldrig bytt växellådasolja. Går växlarna i mjukt och inga missljud så hoppa över det.

Mycket ovanligt att man byter ifall man inte måste.

Borde väl ändå göras någon gång med tanke på att det står i serviceintervallerna?

i-vtec Do you?
fluppidupp ...
12 februari 2012 · 757 Inlägg

Motul är det enda som tankas i mina bilar. deras 300V är desutom kanon om man kör på E85

Xuri One Man Clan
12 februari 2012 · 4 287 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Lowpass skrev:
Hej, tänkte ställa en fråga nu när en "oljetråd" är aktiv...

Har tänkt att byta växellådsolja, ska vara 75w80 enligt mekonomens webshop. Men har en dunk 75w90 liggandes.
Fungerar det lika bra?

Har haft många bilar och aldrig bytt växellådasolja. Går växlarna i mjukt och inga missljud så hoppa över det.

Mycket ovanligt att man byter ifall man inte måste.

De är ett måste å byta först när lådan börjar låta illa eller?Låter en växelåda dåligt eller är svårväxlad är de pga av dålig service eller taskig körning, de fixar man inte genom att byta olja när de är för sent...


ALL olja slits och i en växelåda blir de partiklar som inte renas i ett filter som i tex en motor.

Lowpass,  Jag hade i alla fall  kört på den oljan å bytt.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
sik
12 februari 2012 · 1 072 Inlägg

Kan vara extra viktigt att få rätt olja i växellådan. BMW´ns låda rasa efter fel rekommenderad olja av mekonomen. Den förlusten på 75000:- stog de för efter att en opartisk växellåds firma kollade lådan och konstatera att fel olja tappats i.

Så rätt olja, rätt märke! Kan bli dyrt annars!

Lowpass
12 februari 2012 · 1 224 Inlägg

Xuri skrev:

jocke_gronberg skrev:

Lowpass skrev:
Hej, tänkte ställa en fråga nu när en "oljetråd" är aktiv...

Har tänkt att byta växellådsolja, ska vara 75w80 enligt mekonomens webshop. Men har en dunk 75w90 liggandes.
Fungerar det lika bra?

Har haft många bilar och aldrig bytt växellådasolja. Går växlarna i mjukt och inga missljud så hoppa över det.

Mycket ovanligt att man byter ifall man inte måste.

De är ett måste å byta först när lådan börjar låta illa eller?Låter en växelåda dåligt eller är svårväxlad är de pga av dålig service eller taskig körning, de fixar man inte genom att byta olja när de är för sent...


ALL olja slits och i en växelåda blir de partiklar som inte renas i ett filter som i tex en motor.

Lowpass,  Jag hade i alla fall  kört på den oljan å bytt.

Ok tack för svaret!
Så det är ingen större skillnad på dessa oljor vad jag förstått?

i-vtec Do you?
aydeen
12 februari 2012 · 175 Inlägg

Evildan skrev:

Knight_99_Rider skrev:

Evildan skrev:
du har ändock inte svarat på frågan: är det något av de märken jag räknade upp som du inte skulle våga prova?

Klart jag skulle våga, fats på en nissan micra till o börja med.

det är ju inte så att biltema borrar egna hål i marken och äger ett eget raffinaderi utan köper sin olja från en stor tillverkare, med andra ord är denna "biltemaskitoljemyt" är totalt osann.

Är du medveten om att biltemas oljor är olja som är använd(OCH förbrukad)? Oljan är renad och tillsatt med diverse tillsatser/additiv för att uppnå de standard som ställs enligt iso osv. Jag personligen har inget emot biltema alls. Jag gillar faktiskt deras produkter. Och nu säger jag inte att det är fel på biltemas olja heller.
Men ja tycker fortfarande att man borde vara medveten att det är en använd olja. Jag hoppas på fullaste allvar inte att du tror att biltemas olja säljs för en tredjedel av priset av castrol och andra stora märken men att det är samma olja? nejdu, om det ändå vore så.
Detta gäller inte bara biltemas olja utan även andra budget oljor. Jag skulle själv kunna tänka mig köra på biltemas olja i mk1an exempelvis.

Mvh!

Senast redigerat av aydeen (12 februari 2012)

Xuri One Man Clan
12 februari 2012 · 4 287 Inlägg

aydeen skrev:

Evildan skrev:

Knight_99_Rider skrev:

Klart jag skulle våga, fats på en nissan micra till o börja med.

det är ju inte så att biltema borrar egna hål i marken och äger ett eget raffinaderi utan köper sin olja från en stor tillverkare, med andra ord är denna "biltemaskitoljemyt" är totalt osann.

Är du medveten om att biltemas oljor är olja som är använd(OCH förbrukad)? Oljan är renad och tillsatt med diverse tillsatser/additiv för att uppnå de standard som ställs enligt iso osv. Jag personligen har inget emot biltema alls. Jag gillar faktiskt deras produkter. Och nu säger jag inte att det är fel på biltemas olja heller.
Men ja tycker fortfarande att man borde vara medveten att det är en använd olja. Jag hoppas på fullaste allvar inte att du tror att biltemas olja säljs för en tredjedel av priset av castrol och andra stora märken men att det är samma olja? nejdu, om det ändå vore så.
Detta gäller inte bara biltemas olja utan även andra budget oljor. Jag skulle själv kunna tänka mig köra på biltemas olja i mk1an exempelvis.

Mvh!

du är ju ute å cyklar fullständigt...


Jag köper castrol slx longtec som kostar 190 kr litern på meca,autoexperten,mekonomen för 45 kr litern...
Men de är nog deras budget använda olja jag köper..
Olja kostar att utveckla å inte producera...

Castrols olja kostar inte mer än biltemas att producera...
försök du hitta en källa på ditt uttalande.
så kan vi se om jag hinner gå i pension innan du hittar de.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
aydeen
12 februari 2012 · 175 Inlägg

Xuri skrev:

aydeen skrev:

Evildan skrev:
det är ju inte så att biltema borrar egna hål i marken och äger ett eget raffinaderi utan köper sin olja från en stor tillverkare, med andra ord är denna "biltemaskitoljemyt" är totalt osann.

Är du medveten om att biltemas oljor är olja som är använd(OCH förbrukad)? Oljan är renad och tillsatt med diverse tillsatser/additiv för att uppnå de standard som ställs enligt iso osv. Jag personligen har inget emot biltema alls. Jag gillar faktiskt deras produkter. Och nu säger jag inte att det är fel på biltemas olja heller.
Men ja tycker fortfarande att man borde vara medveten att det är en använd olja. Jag hoppas på fullaste allvar inte att du tror att biltemas olja säljs för en tredjedel av priset av castrol och andra stora märken men att det är samma olja? nejdu, om det ändå vore så.
Detta gäller inte bara biltemas olja utan även andra budget oljor. Jag skulle själv kunna tänka mig köra på biltemas olja i mk1an exempelvis.

Mvh!

du är ju ute å cyklar fullständigt...


Jag köper castrol slx longtec som kostar 190 kr litern på meca,autoexperten,mekonomen för 45 kr litern...
Men de är nog deras budget använda olja jag köper..
Olja kostar att utveckla å inte producera...

Castrols olja kostar inte mer än biltemas att producera...
försök du hitta en källa på ditt uttalande.
så kan vi se om jag hinner gå i pension innan du hittar de.

Väldigt mogen attityd du har.. Hela g.org skrattar högt. Kommer inte ens diskutera det med dig.

mvh

engolf
12 februari 2012 · 3 235 Inlägg

aydeen skrev:

Evildan skrev:

Knight_99_Rider skrev:

Klart jag skulle våga, fats på en nissan micra till o börja med.

det är ju inte så att biltema borrar egna hål i marken och äger ett eget raffinaderi utan köper sin olja från en stor tillverkare, med andra ord är denna "biltemaskitoljemyt" är totalt osann.

Är du medveten om att biltemas oljor är olja som är använd(OCH förbrukad)? Oljan är renad och tillsatt med diverse tillsatser/additiv för att uppnå de standard som ställs enligt iso osv. Jag personligen har inget emot biltema alls. Jag gillar faktiskt deras produkter. Och nu säger jag inte att det är fel på biltemas olja heller.
Men ja tycker fortfarande att man borde vara medveten att det är en använd olja. Jag hoppas på fullaste allvar inte att du tror att biltemas olja säljs för en tredjedel av priset av castrol och andra stora märken men att det är samma olja? nejdu, om det ändå vore så.
Detta gäller inte bara biltemas olja utan även andra budget oljor. Jag skulle själv kunna tänka mig köra på biltemas olja i mk1an exempelvis.

Mvh!

Får man fråga om du har hört det av en kompis (som är Biltema-skeptiker), eller om du kan hänvisa till en säker källa som bekräftar det du skriver?
Jag har aldrig hört om att gammal motorolja kan kan renas och säljas som motorolja igen, kanske annan oljeprodukt, men aldrig motorolja...

KHRacing
12 februari 2012 ·

aydeen skrev:
Är du medveten om att biltemas oljor är olja som är använd(OCH förbrukad)? Oljan är renad och tillsatt med diverse tillsatser/additiv för att uppnå de standard som ställs enligt iso osv. Jag personligen har inget emot biltema alls. Jag gillar faktiskt deras produkter. Och nu säger jag inte att det är fel på biltemas olja heller.
Men ja tycker fortfarande att man borde vara medveten att det är en använd olja. Jag hoppas på fullaste allvar inte att du tror att biltemas olja säljs för en tredjedel av priset av castrol och andra stora märken men att det är samma olja? nejdu, om det ändå vore så.
Detta gäller inte bara biltemas olja utan även andra budget oljor. Jag skulle själv kunna tänka mig köra på biltemas olja i mk1an exempelvis.

Mvh!

B U L L S H I T - T I L L  - 1 0 0 %  riktigt korkat av dig att skriva saker du har noll koll på !

Biltemas olja tillverkas i ett raffenaderi utanför Stockholm (tror jag det var) o kommer ur samma
"maskiner" som bla STATOIL/TEXACO. (exempelvis)

aydeen
12 februari 2012 · 175 Inlägg

Vi på universitetet har diskuterat det länge. Jag har sett analyser på det under föreläsningar. Påstår ni att det inte stämmer så fine. Det är så jag har uppfattat det iallafall.

KHRacing: Din största sponsor(enligt din gigantiska dekal BILTEMA) skriker om hur mycket reklam du gör för dom... självklart är min teori bullshit enligt dig;)

mvh

sik
12 februari 2012 · 1 072 Inlägg

Kan va läsvärt! Finns 2 alt gällande åv av olja, varav den första är att rena och tillsätta additiv.

EDIT: Det finns 1 tysk firma som köper all spillolja oc kör sedan de i reningsprocesser för att sedan sälja oljan igen. Dock går det inte att hitta firmans namn, undrar varför?
http://www.ragnsells.se/Vad-vi-gor/Vara … ga-avfall/


Alt 2
Den oljan som samlas in är helsyntetolja och den samlas för att man vill åt basoljan, den bas som köps för dyra pengar.
Den utvunna basoljan renas och används sen som bas för smörjfetter i sitt nya liv. Den återkommer aldrig till en oljedunk igen om du inte har sånt fett på handen först.
Källa för det: STATOIL

Så han har kanske inte så fel endå? roll

Senast redigerat av sik (12 februari 2012)

aydeen
12 februari 2012 · 175 Inlägg

Tack för infon sik.

Ingen källa, men för er som är intresserad och tror att jag är den ändå som påstår detta: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=55114

//"What Happens to Your Recycled Used Oil
Used oil, or 'sump oil' as it is sometimes called, should not be thrown away. Although it gets dirty, used oil can be cleaned of contaminants so it can be recycled again and again. There are many uses for recycled used oil. These include:


Industrial burner oil, where the used oil is dewatered, filtered and demineralised for use in industrial burners;
Mould oil to help release products from their moulds (e.g. pressed metal products, concrete);
Hydraulic oil;
Bitumen based products;
An additive in manufactured products; or
Re-refined base oil for use as a lubricant, hydraulic or transformer oil"

http://www.environment.gov.au/settlemen … index.html

mvh

Senast redigerat av aydeen (12 februari 2012)

aydeen
12 februari 2012 · 175 Inlägg

Fick upp 138 000 träffas på google när ja sökte på "biltemas oljor" så detta är inte den första diskussionen. Finns trådar ang biltemas oljor i varenda jävla bil/båt/mc forum. Så jag släpper detta. Men för er som är intresserade eller skeptiska, sök runt lite på google och bilda er en egen uppfattning.

Mvh!

KHRacing
12 februari 2012 ·

aydeen skrev:
Vi på universitetet har diskuterat det länge. Jag har sett analyser på det under föreläsningar. Påstår ni att det inte stämmer så fine. Det är så jag har uppfattat det iallafall.

KHRacing: Din största sponsor(enligt din gigantiska dekal BILTEMA) skriker om hur mycket reklam du gör för dom... självklart är min teori bullshit enligt dig;)

mvh

Hade enbart BILTEMA som sponsor 2010 - bilden har jag kvar dock :-)

aydeen
12 februari 2012 · 175 Inlägg

KHRacing skrev:

aydeen skrev:
Vi på universitetet har diskuterat det länge. Jag har sett analyser på det under föreläsningar. Påstår ni att det inte stämmer så fine. Det är så jag har uppfattat det iallafall.

KHRacing: Din största sponsor(enligt din gigantiska dekal BILTEMA) skriker om hur mycket reklam du gör för dom... självklart är min teori bullshit enligt dig;)

mvh

Hade enbart BILTEMA som sponsor 2010 - bilden har jag kvar dock :-)

Okej, Riktigt imponerande bilar du har! Tror inte du kör biltemas olja i dom;) skämt o sido

Mvh!

KHRacing
12 februari 2012 ·

aydeen skrev:

KHRacing skrev:
Hade enbart BILTEMA som sponsor 2010 - bilden har jag kvar dock :-)

Okej, Riktigt imponerande bilar du har! Tror inte du kör biltemas olja i dom;) skämt o sido

Mvh!

hehe . men det gör jag, Biltemas 5/50 "Racingolja" i de röda dunkarna. har så gjort både innna o efter sponsoringen smile

Stod bla på Vallåkraträffen 2010 o hällde i olja från icke tidigare öppnade dunkar :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang