Är det någon skillnad mellan B230ft /fk ?

Figgaro
13 februari 2012 · 983 Inlägg

Tjenare.
Ska byta motor på min Volvo 945 Turbo och undrar om ja kan stoppa i en b230fk istället för en ft motor.

Är det någon skillnad på dom över huvud taget ? vet att laddet på ft'n är högre men mer vet jag inte.
Skulle vara tacksam om någon kunde berätta om det är någon skillnad.

Tack på förhand Mvh Jesper

RymdSeglet N/A
13 februari 2012 · 165 Inlägg

Jag kan lägga till en fråga på detta, laddtrycksmätare finns ju orginal på FT, så sitter det något uttag för givaren på FK motorn?
Vart är denna placerad i sånna fall?

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Pim_Pim
13 februari 2012 ·

Bara o byta.

PMPerformance
13 februari 2012 · 2 266 Inlägg

Ja efter 94 är alla turboblock lika invändigt med oljesprut på kolvarna. Uttaget för laddtrycksmätaren sitter ju på insuget.

svetsdiff !!!
RymdSeglet N/A
13 februari 2012 · 165 Inlägg

PMPerformance skrev:
Ja efter 94 är alla turboblock lika invändigt med oljesprut på kolvarna. Uttaget för laddtrycksmätaren sitter ju på insuget.

Ja såklart, men har inte letat så noga än.
Vet inte hur den ser ut heller.
Så det sitter alltså en där från början på FK?

Senast redigerat av RymdSeglet (13 februari 2012)

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
PMPerformance
13 februari 2012 · 2 266 Inlägg

Ja du har i mitten på insuget en 3-4 mindre slangar här jag för mig en av dom går in till kupen. annars är de bara sätta t-kors på nån om du vill ha mätare

svetsdiff !!!
Figgaro
13 februari 2012 · 983 Inlägg

Har en liten fråga till oxå. Vad ska motorerna ligga på i "komp" ungefär ?

loow Jävel
13 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Det enda som skiljer är två brickor på WG-klockan.
Resten är lika.

You got to risk it, to get the biscuit :)
johan_dansk
13 februari 2012 · 157 Inlägg

Kompet borde ligga på 9:1 om jag inte minns helt fel smile

Audi A4 1.8t Quattro
Figgaro
13 februari 2012 · 983 Inlägg

johan_dansk skrev:
Kompet borde ligga på 9:1 om jag inte minns helt fel smile

okej smile tackar smile har kollat runt lita å några motorer liggar på 9    men vissa ligger på 11,5 eller upp till 12 :S

men då vet jag smile tackar

Figgaro
14 februari 2012 · 983 Inlägg

Fungerar det att bara stoppa i en FK motor där det suttit en FT?
Med alla kablar slangar mm?
passar det med boxarna och så?

Mvh Jesper

loow Jävel
14 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Japp

You got to risk it, to get the biscuit :)
Figgaro
14 februari 2012 · 983 Inlägg

Plankpojk skrev:
Japp

Så det är inga problem över huvudtaget ?
Allt passar å fungerar ?

Tack för det snabba svaret btw smile

loow Jävel
14 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Enligt mina erfarenheter, ja!
Det enda som skiljer är wgn.
Resten är exakt lika.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Figgaro
14 februari 2012 · 983 Inlägg

Plankpojk skrev:
Enligt mina erfarenheter, ja!
Det enda som skiljer är wgn.
Resten är exakt lika.

Okej tack så mycket smile farssan oroade sig att de inte skulle passa smile men nu vet jag !
tack så mycket smile

schnauz
14 februari 2012 · 1 758 Inlägg

Skoppet skrev:

johan_dansk skrev:
Kompet borde ligga på 9:1 om jag inte minns helt fel smile

okej smile tackar smile har kollat runt lita å några motorer liggar på 9    men vissa ligger på 11,5 eller upp till 12 :S

men då vet jag smile tackar

Låter som du blandar ihop kompressionsförhållande och kompressionstryck.

henkemedpuffen
15 februari 2012 · 249 Inlägg

Finns ungefär 100 trådar om deta inan, inte bara du som byt till fk sitter i dem flesta Volvo turbos nu förtiden

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
ekaann
15 februari 2012 · 55 Inlägg

Laddtrycksmätare, ecomätare sitter på alla ltt's från 97. Sitter antagligen någon anslutning på insuget. Själv har jag en vakuumnippel på insuget.
Skillnad är bara tryckklockan, laddtrycket.

Ekan_1 glad
15 februari 2012 · 493 Inlägg

ekaann skrev:
Laddtrycksmätare, ecomätare sitter på alla ltt's från 97. Sitter antagligen någon anslutning på insuget. Själv har jag en vakuumnippel på insuget.
Skillnad är bara tryckklockan, laddtrycket.

jag har 2 st 97or ltt och ingen av dom har laddtrycksmätare org.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Louksor
16 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Satt ingen mätare i min LTT -97a heller...

Ekan_1 skrev:

ekaann skrev:
Laddtrycksmätare, ecomätare sitter på alla ltt's från 97. Sitter antagligen någon anslutning på insuget. Själv har jag en vakuumnippel på insuget.
Skillnad är bara tryckklockan, laddtrycket.

jag har 2 st 97or ltt och ingen av dom har laddtrycksmätare org.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang