Volvo 740 GLT -88 lekgage i motorn?

jxn
14 februari 2012 · 1 Inlägg

Tjena!

Jag har en Volvo 740 GLT 16 ventilers -88 som gått 24500 mil. Igår kollade kylarvattnet och oljan som jag gör lite då och då. När jag drar upp oljestickan så ser jag att det är massa olja på den. Torkar av den och stoppar ner den igen. När jag drar upp den så är det olja upp till 1dm på stickan (om inte mer).

Har kollat oljan + kylarvattnet mer eller mindre varannan dag då det var ett lekgage i kylarn som jag återgärdat. Det va första gången igår som ja såg att det var för mkt olja i tråget och de hade nästan inte försvunnit nå vatten alls från expansionskärlet.

Min första tanke va att den måste läcka in bensin i motorn för på 100 kr (ca. 7 liter) har jag kommit 4-5 mil stadskörning senaste tiden. Men de är bara vad jag tror.. är talanglös när det gäller bilar.

Jag märker inte av nån skillnad heller när jag kör. Bilen går som den alltid gått.
Möjligtvis aningen segare acceleration..

Någon som har en aning om vad det kan va för fel på bilen?

Senast redigerat av jxn (14 februari 2012)

henke_92 TBM NINJA
17 februari 2012 · 917 Inlägg

svårt å säga...gamla volvos brukar ligga på minst 1liter milen! min ligger på 1.5l/mil fast jag gasar rätt så mykt...bilen kanske behöver en service? ny topp packning, stift, olje filter?

är väääldigt tveksam på att bensin läcker in i motorn.. är det en b230f motor? står på kamremskåpans klistermärke

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
MaulinR93
17 februari 2012 · 97 Inlägg

henke_92 skrev:
svårt å säga...gamla volvos brukar ligga på minst 1liter milen! min ligger på 1.5l/mil fast jag gasar rätt så mykt...bilen kanske behöver en service? ny topp packning, stift, olje filter?

är väääldigt tveksam på att bensin läcker in i motorn.. är det en b230f motor? står på kamremskåpans klistermärke

Han skrev ju att det var en 16vent så antar att det är B234?

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang