Trimma 945 turbo +

jixz
14 februari 2012 ·

Tjena, vill få bra fräs i min 945a som var en turbo + från början.
Det som är gjort på den är

Bytt turbo (16T)
Tre" hela vägen med en ljuddämpare.
Bilen laddar ca 0.9 nu men ska nog kunna köra mer. Undrar hur många hästar bilen kan ligga på nu? ca 200hk?

Undrar lite vad för grejer jag mer kan göra på denna, höja laddet är självfallet. Men hur mycket?
Eftersom det är 190hk orginal så undrar jag om det är något chip i dessa bilarna eller något, har haft den på 1 bar med pysventil innan utan spikningar. Kör inte pysventil längre.
Hittade dessa chipen på blocket, är dessa några man kan köra med om jag behöver chippa den? Är dock till LTT men hittar inga chip till turbo +.
http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip … 12&w=3

Undrar också om dumpventil, ska man ha återcirkulerande? För jag fick dålig tomgång på en jag hade innan när jag köpte bilen, så plockade väck den.

Kommer jag på något mer så skriver jag det smile

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av jixz (14 februari 2012)

phille18
14 februari 2012 · 179 Inlägg

Jag har inte koll på eventuell extrautrustning som sitter i Turbo+.


Personligen hade jag bytt till ännu större turbo (19t möjligtvis), men det "vanliga receptet" bör funka bra på din bil.
dvs

3"lmm (bygg om ett 3" rör bara och flytta din nuvarande LMM)

2.5 eller 3" avgassystem, "sportkatt" samt högflödes dämpare.

Byt kamaxel, billigast är en volvo kam typ V, VX, A. Annars fördelaktigt en turbokam från enem, kg, kl, osv (finns mycket och firmorna svarar garanterat om du frågar, dock som sagt dyrare än en orginalkam (som oftast räcker ett tag)

531 topp (köper du en med kamaxel sitter det oftast VX kam (helt okej att köra med)

Ställbar wastegate.

Skaffa bosch "968" spridare (aka green giants, gröna spridare osv, finns också på klracing)

Chippa med anpassade chip (klracing, vikingchip)

Återcirkulerande dump krävs, öppen funkar inte. Att köra utan kommer skada turbon, frågan är bara hur länge den funkar bra.

Senast redigerat av phille18 (14 februari 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
jixz
14 februari 2012 ·

Eftersom jag är en fattig student som slutar till sommarn så finns inte pengarna till en ny turbo just nu, men lite smågrejer finns det. Turbon var ny när jag köpte bilen för snart ett halvår sedan.
Finns det någon guide hur man bygger om LMM med ett 3" rör?
Sportkatt ska jag köpa, frågan är bara vilka som är dugliga men inte alltfördyra? Hehe..
Kamaxel är väl A orginal på dessa med 530 topp väl?
Wastegaten är det jag har skruvat laddet på, kan höja mer om det är så smile
Håller inte turbon om man inte skaffar dumpventil när man ligger på lite högre HK?
Chip ska jag leta efter, vikingchip är väl rätt populärt?

turbodeath
14 februari 2012 · 2 452 Inlägg

skippa hans chip han o bigfish har haft en del problem med sina chip......finns ju massa annonser på tradera där det finns med box o vikingchip monterad redan

döden kommer tillbaka
jixz
14 februari 2012 ·

turbodeath skrev:
skippa hans chip han o bigfish har haft en del problem med sina chip......finns ju massa annonser på tradera där det finns med box o vikingchip monterad redan

Var hittar jag dem? Gjorde några sökningar men inga direkta resultat om chip just nu. Men vet ingen om det inte redan sitter något chip i dessa plussarna? Eller dem kanske inte pallar med mycket mer ändå?

phille18
14 februari 2012 · 179 Inlägg

Brukar sitta T kam i de flesta, dvs en riktigt tråkig kamaxel.

Såg nu att du har 3" hela vägen, det räcker säkert även om din katt kanske inte är den bästa så är den grövre i alla fall.

Som sagt osäker angående turbo+ bilarna, men som Turbodeath skriver så finns det ofta "guldbox" samt bränslebox till salu på diverse sidor.

Har du ingen dumpventil alls så kommer turbon slitas ut snabbare, dock kan det ju sitta en orginal som det gör på 13c, jag vet tyvärr inte hur det ser ut på en 16t.

Spridarna bör bottnas med denna turbon, om du har orginal turkos/svarta spridare.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
jixz
14 februari 2012 ·

Har ju en dump i turbon såklart.
Har ingen katt på bilen just nu ;p
Jag har gröna spridare. smile

phille18
14 februari 2012 · 179 Inlägg

jixz skrev:
Har ju en dump i turbon såklart.
Har ingen katt på bilen just nu ;p
Jag har gröna spridare. smile

Men då är det lugnt ju!

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
jixz
14 februari 2012 ·

Hur mycket pallar dem spridarna?
Är inte den vassaste kniven i lådan när det gäller motorer men kan ju lite smile

phille18
14 februari 2012 · 179 Inlägg

De håller med säkerhet tills du byter till ännu större turbo smile

http://www.bjprace.se/ har en uträkning du kan fylla i.
Kan dock inte svara på om den stämmer till 100%, men det finns garanterat andra sidor du kan hitta formler på.

Senast redigerat av phille18 (14 februari 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
jixz
14 februari 2012 ·

phille18 skrev:
De håller med säkerhet tills du byter till ännu större turbo smile

http://www.bjprace.se/ har en uträkning du kan fylla i.
Kan dock inte svara på om den stämmer till 100%, men det finns garanterat andra sidor du kan hitta formler på.

Var ser jag vilket flöde en vanlig grön spridare har? :p

Senast redigerat av jixz (14 februari 2012)

phille18
15 februari 2012 · 179 Inlägg

425cc @ 3 bar samt 465 @ 3.8 (3 bar grundtryck i bränsletryckregulatorn + 0.8 ladd = 3.8bar)
Nu har du ju mer laddtryck än så, och ska fläska på mer vilket innebär högre flöde vid högre ladd helt enkelt.
Man kan ta hela nummret på spridaren (slutar på 968 som de även kallas) o googla det.

Senast redigerat av phille18 (15 februari 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
jixz
15 februari 2012 ·

phille18 skrev:
425cc @ 3 bar samt 465 @ 3.8 (3 bar grundtryck i bränsletryckregulatorn + 0.8 ladd = 3.8bar)
Nu har du ju mer laddtryck än så, och ska fläska på mer vilket innebär högre flöde vid högre ladd helt enkelt.
Man kan ta hela nummret på spridaren (slutar på 968 som de även kallas) o googla det.

När det gäller delen med spridare så är jag inte alls med.. Kan bara att det finns olika färger typ wink
Hur ska jag mäta det på den hemsidan? hehe..

Undrar också hur en bil beter sig när den spikar? Var med om när jag hade pysventil så blev det något fel med den så den drog på max, kommer dock inte ihåg vad den låg på. Men det var som att bilen höll emot, vet inte hur en riktig spikning är om det inte är så?

Är som denna killen beskriver det typ, så gissar på förlite bränsle?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207653

Senast redigerat av jixz (15 februari 2012)

turbodeath
15 februari 2012 · 2 452 Inlägg

jag hittade på tradera igår....satt vikingchip i den boxen...

döden kommer tillbaka
ekaann
15 februari 2012 · 55 Inlägg

Har du bytt turbo, avgas och sedan chip och annan kamaxel kommer kopplingen inte vara kvar så länge till. Då är det dags att köpa 712 sachs+original lamell med alla tillbehör som kostar runt 4500kr. inte billigt

phille18
15 februari 2012 · 179 Inlägg

Orginal tändboxen har för hög förtändning vilket gör att den spikar då en chippad bil får högre laddtryck på lägre varvtal. Vilket man korrigerar genom att chippa även tändboxen.

Man känner och hör direkt när bilen spikar, det låter om motorn och det kan skaka.

Angående spridarna så räcker dina till för denna turbon så det behöver du inte oroa dig för.


Edit;
Det är möjligt att du har en chipbar tändbox, men för att ta reda på det så får du kolla upp den, sitter innanför plasten, på vänster sida bilen, ovanför pedalerna.
Osäker men har för mig att de med slutnummer 216 & 219 är chipbara, samt det står V. på dem, som sagt osäker.

Senast redigerat av phille18 (15 februari 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Rojpen
15 februari 2012 · 2 230 Inlägg

phille18 skrev:
Orginal tändboxen har för hög förtändning vilket gör att den spikar då en chippad bil får högre laddtryck på lägre varvtal. Vilket man korrigerar genom att chippa även tändboxen.

Man känner och hör direkt när bilen spikar, det låter om motorn och det kan skaka.

Angående spridarna så räcker dina till för denna turbon så det behöver du inte oroa dig för.


Edit;
Det är möjligt att du har en chipbar tändbox, men för att ta reda på det så får du kolla upp den, sitter innanför plasten, på vänster sida bilen, ovanför pedalerna.
Osäker men har för mig att de med slutnummer 216 & 219 är chipbara, samt det står V. på dem, som sagt osäker.

alla spikar inte är sällan man behöver chippa tändboxen med. men som sagt spikar den så märks det och är ofta då även försent.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
turbodeath
15 februari 2012 · 2 452 Inlägg

boxar som är chippbara dom så kallade guldboxar är 207,219 sen har du även 230,231,232,233,234 är silverboxar är med chipbara som guld box sen har du volvos första svarta guldboxar med kom på 740 88b vilka nummer det var olika då dom gjorde experiment på dom....

döden kommer tillbaka
ekaann
15 februari 2012 · 55 Inlägg

Den kan spika även om du inte hör eller känner det. Tändboxen behöver du bara chippa när du kommer typ 220+

Rojpen
15 februari 2012 · 2 230 Inlägg

ekaann skrev:
Den kan spika även om du inte hör eller känner det. Tändboxen behöver du bara chippa när du kommer typ 220+

inte säkert får bilen tillräckligt med soppa ska den inte spika..  då det är när den får för lite soppa den börjar spika
enklast är att ha en bredbandslambda står det rätt till behöver du inte chippa tändboxen.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang