Byta högtalare eller köpa slutsteg?

Lonefox Bad music kills good sound
16 februari 2012 · 7 241 Inlägg

Lillalilja skrev:
Håller med de andra angående dämpning, ett bulkpack silent coat från till exempel blekinge bilradio kostar inte så mycket mot vad det ger, sätt detta så mycket du kan i dörren för du vill få det så stumt som möjligt. Ett plus är att du förmodligen får lägre vägljud ( vet inte riktigt hur det är i din bil men generellt), sedan tycker jag att du ska läsa på lite här på forumet om kabeldragning, det är faktiskt inte så svårt som du tror.

Sedan om du köper dig ett 2 eller 4-kanals steg för runt 3-4000 så är jag övertygad om att du kommer bli nöjd. Tycker du inte att det räcker då så är det dags att börja fundera på högtalarbyte, för nya högtalare kommer inte spela så mycket bättre om du inte har ett slutsteg så det behöver du hur som helst. Var beredd på att det kan ta ett par timmar, sedan kanske du har någon duktig kompis du kan ta hjälp av så är det inget problem smile

JAG anser efter egen erfarenhet att ett bulkpack SC-matta ger inte så mkt valuta för pengarna som tex ett bulkpack STP.......och ja...jag har kunnat göra direkt jämförelse.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lillalilja
16 februari 2012 · 535 Inlägg

Lonefox skrev:

Lillalilja skrev:
Håller med de andra angående dämpning, ett bulkpack silent coat från till exempel blekinge bilradio kostar inte så mycket mot vad det ger, sätt detta så mycket du kan i dörren för du vill få det så stumt som möjligt. Ett plus är att du förmodligen får lägre vägljud ( vet inte riktigt hur det är i din bil men generellt), sedan tycker jag att du ska läsa på lite här på forumet om kabeldragning, det är faktiskt inte så svårt som du tror.

Sedan om du köper dig ett 2 eller 4-kanals steg för runt 3-4000 så är jag övertygad om att du kommer bli nöjd. Tycker du inte att det räcker då så är det dags att börja fundera på högtalarbyte, för nya högtalare kommer inte spela så mycket bättre om du inte har ett slutsteg så det behöver du hur som helst. Var beredd på att det kan ta ett par timmar, sedan kanske du har någon duktig kompis du kan ta hjälp av så är det inget problem smile

JAG anser efter egen erfarenhet att ett bulkpack SC-matta ger inte så mkt valuta för pengarna som tex ett bulkpack STP.......och ja...jag har kunnat göra direkt jämförelse.....

Jag har inte provat något annat än SC då jag tycker att det är lite dyrt, men jag vet att jag upplevde en stor skillnad med silent coaten, fullt möjligt att STP är bättre men det är inte till mig att avgöra smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 februari 2012 · 8 744 Inlägg

STP Silver bulkpack kostar dock ungefär lika mycket som SilentCoat bulkpack, och innehåller samma mängd. smile En kompis har nyss dämpat en hel del med STP Silver i sin bil, verkar smidig. Får se om jag kan jämföra lite mer mot SilentCoat sen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
gurenius
22 februari 2012 · 1 631 Inlägg

racer-putte skrev:
ingen som gett dig detta förslag BYT HU  big_smile  har själv 04as  a4a me bose systemet ..sopa i min kenwood bt 61a å tjoohooo nu låter bose systemet nästan bra tongue

Nä, det har vi inte föreslagit pga budgeten.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
22 februari 2012 · 1 631 Inlägg

sajberman skrev:
Jag har aldrig kikat på dämpning förut och det finns ju en massa att välja på, så det blir ju nästa problem smile. Det verkar ju råda rena världskriget mellan medlemmarna här på forumet om vad som är bäst så det verkar vara en het potatis man vågar knappt fråga om vad man skall välja smile. Att köpa dämpmaterial för flera tusen går nog bort direkt, så mycket kan det ju ändå inte göra på ljudet..

Det gör mer än du tror med monteringen. Men flera tusen behöver du inte lägga på det. Dämpa framdörrarna bara och se till så att högtalarna är monterade stabilt.

En modern bildörr är allt annat än dämpad. Knacka på utsidan så hör du hur den "plonkar". Det ska kännas och låta som att knacka på en cement-vägg när du är klar....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2012 · 7 236 Inlägg

gurenius skrev:

racer-putte skrev:
ingen som gett dig detta förslag BYT HU  big_smile  har själv 04as  a4a me bose systemet ..sopa i min kenwood bt 61a å tjoohooo nu låter bose systemet nästan bra tongue

Nä, det har vi inte föreslagit pga budgeten.

Man kan få ganska mkt hu för 8 000... tex en bt61 som putte skriver kostar ca 2 000 och den är garanterat bättre än orginal hu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Snoogiloo
22 februari 2012 · 685 Inlägg

CHEEVA skrev:

gurenius skrev:

racer-putte skrev:
ingen som gett dig detta förslag BYT HU  big_smile  har själv 04as  a4a me bose systemet ..sopa i min kenwood bt 61a å tjoohooo nu låter bose systemet nästan bra tongue

Nä, det har vi inte föreslagit pga budgeten.

Man kan få ganska mkt hu för 8 000... tex en bt61 som putte skriver kostar ca 2 000 och den är garanterat bättre än orginal hu

Självklart kan du få en bra HU för 8000 men är det värt att köpa budget slutsteg/högtalare för att ha råd med en ny HU också?

SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2012 · 7 236 Inlägg

Snoogiloo skrev:

CHEEVA skrev:

gurenius skrev:

Nä, det har vi inte föreslagit pga budgeten.

Man kan få ganska mkt hu för 8 000... tex en bt61 som putte skriver kostar ca 2 000 och den är garanterat bättre än orginal hu

Självklart kan du få en bra HU för 8000 men är det värt att köpa budget slutsteg/högtalare för att ha råd med en ny HU också?

Jag hade börjat med en hu ... spelar ju ingen roll hur bra högtalare/steg du har om de ska förstärka en dålig singnal

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Snoogiloo
22 februari 2012 · 685 Inlägg

CHEEVA skrev:

Snoogiloo skrev:

CHEEVA skrev:

Man kan få ganska mkt hu för 8 000... tex en bt61 som putte skriver kostar ca 2 000 och den är garanterat bättre än orginal hu

Självklart kan du få en bra HU för 8000 men är det värt att köpa budget slutsteg/högtalare för att ha råd med en ny HU också?

Jag hade börjat med en hu ... spelar ju ingen roll hur bra högtalare/steg du har om de ska förstärka en dålig singnal

Du kan ju dock aldrig jämföra förstärkaren i HU med ett ordentligt slutsteg. Jag tror inte att signalen ur original HU är så dålig som du verkar tro att den är.

SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2012 · 7 236 Inlägg

Snoogiloo skrev:

CHEEVA skrev:

Snoogiloo skrev:
Självklart kan du få en bra HU för 8000 men är det värt att köpa budget slutsteg/högtalare för att ha råd med en ny HU också?

Jag hade börjat med en hu ... spelar ju ingen roll hur bra högtalare/steg du har om de ska förstärka en dålig singnal

Du kan ju dock aldrig jämföra förstärkaren i HU med ett ordentligt slutsteg. Jag tror inte att signalen ur original HU är så dålig som du verkar tro att den är.

enkelt ju .. byt steg samt hu, tror absolut inte det är något fel på högtalarna

för 6000 får man ett bra steg

Senast redigerat av CHEEVA (22 februari 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gurenius
23 februari 2012 · 1 631 Inlägg

CHEEVA skrev:
enkelt ju .. byt steg samt hu, tror absolut inte det är något fel på högtalarna

för 6000 får man ett bra steg

Låter inte riktigt som du har nån vidare erfarenhet av detta. Högtalarna i en nyare bil är verkligen inte bra. Inte många kronor är spenderade av tillverkaren där inte.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Nitromast Dr. Scanner
23 februari 2012 · 2 167 Inlägg

gurenius skrev:

CHEEVA skrev:
enkelt ju .. byt steg samt hu, tror absolut inte det är något fel på högtalarna

för 6000 får man ett bra steg

Låter inte riktigt som du har nån vidare erfarenhet av detta. Högtalarna i en nyare bil är verkligen inte bra. Inte många kronor är spenderade av tillverkaren där inte.

Haha vad sitter du själv o påstår här nu då? Finns ju en del bilar som har riktigt fina högtalare i sina bilar (original)

SportPilot Ubåtsingenjör
23 februari 2012 · 7 236 Inlägg

gurenius skrev:

CHEEVA skrev:
enkelt ju .. byt steg samt hu, tror absolut inte det är något fel på högtalarna

för 6000 får man ett bra steg

Låter inte riktigt som du har nån vidare erfarenhet av detta. Högtalarna i en nyare bil är verkligen inte bra. Inte många kronor är spenderade av tillverkaren där inte.

Jag tycker då att många nyare orginalsystem är riktigt bra ! bytte mossans orginal hu mot en billig hillman och det blev skillnad ! ganska stor skillnad till och med. Så jo många nyare system är ganska bra. Mossans bil är en golf 4 från 01.

I lite äldre bilar därimot .... i min corrado från 93 var inte orginal prylarna något att hurra över

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gurenius
23 februari 2012 · 1 631 Inlägg

Nitromast skrev:
Haha vad sitter du själv o påstår här nu då? Finns ju en del bilar som har riktigt fina högtalare i sina bilar (original)

Ja, som undantag. Regeln är billigast möjliga.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
23 februari 2012 · 1 631 Inlägg

CHEEVA skrev:
Jag tycker då att många nyare orginalsystem är riktigt bra ! bytte mossans orginal hu mot en billig hillman och det blev skillnad ! ganska stor skillnad till och med. Så jo många nyare system är ganska bra. Mossans bil är en golf 4 från 01.

I lite äldre bilar därimot .... i min corrado från 93 var inte orginal prylarna något att hurra över

En bil från 01 räknar jag inte som "nyare". Den är snart 12 år gammal.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 februari 2012 · 7 236 Inlägg

gurenius skrev:

CHEEVA skrev:
Jag tycker då att många nyare orginalsystem är riktigt bra ! bytte mossans orginal hu mot en billig hillman och det blev skillnad ! ganska stor skillnad till och med. Så jo många nyare system är ganska bra. Mossans bil är en golf 4 från 01.

I lite äldre bilar därimot .... i min corrado från 93 var inte orginal prylarna något att hurra över

En bil från 01 räknar jag inte som "nyare". Den är snart 12 år gammal.

tror ju inte det blir sämre än för 12 år sen ?!?! utvecklingen går väl ändå framåt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Horsyhorse
23 februari 2012 · 1 727 Inlägg

CHEEVA skrev:
tror ju inte det blir sämre än för 12 år sen ?!?! utvecklingen går väl ändå framåt

Det tror du.
Det heter så bra som möjligt för så billigt som möjligt....ibland, mest gäller så billigt så möjligt.
I slutändan är det pengar som styr.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
gurenius
23 februari 2012 · 1 631 Inlägg

CHEEVA skrev:
tror ju inte det blir sämre än för 12 år sen ?!?! utvecklingen går väl ändå framåt

Inte? Hur många nya bilar har du lyssnat i? Billiga högtalare (ännu billigare än förr) sitter i. Konsumenterna luras sen med ett processerat "imponator-ljud" som egentligen låter hemskt. De bilar som inte förvränger signalen har högre potential utan att man behöver kompensera för detta (med egen processor eller byte av huvudenhet).

Med en okej utsignal från spelaren är en uppgradering med nya högtalare och steg ett bra val, mycket bättre än att byta enhet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lonefox Bad music kills good sound
23 februari 2012 · 7 241 Inlägg

Horsyhorse skrev:

CHEEVA skrev:
tror ju inte det blir sämre än för 12 år sen ?!?! utvecklingen går väl ändå framåt

Det tror du.
Det heter så bra som möjligt för så billigt som möjligt....ibland, mest gäller så billigt så möjligt.
I slutändan är det pengar som styr.

Pierre

gurenius skrev:

CHEEVA skrev:
tror ju inte det blir sämre än för 12 år sen ?!?! utvecklingen går väl ändå framåt

Inte? Hur många nya bilar har du lyssnat i? Billiga högtalare (ännu billigare än förr) sitter i. Konsumenterna luras sen med ett processerat "imponator-ljud" som egentligen låter hemskt. De bilar som inte förvränger signalen har högre potential utan att man behöver kompensera för detta (med egen processor eller byte av huvudenhet).

Med en okej utsignal från spelaren är en uppgradering med nya högtalare och steg ett bra val, mycket bättre än att byta enhet.

Så är det nuförtiden då INKÖPARE bestämmer mer om vad som skall sitta i bilarna än konstruktörer.
Kan bara ta ljudet i lastbilarna vi bygger.
Basanläggningen kostar inget extra för kunden, men det köps in för ca: 1K per bil (då är det enhet och ett par 3.5" koax i brädan).
Mellansystemet med enhet, 3.5" + diskant och 6.5" i dörrarna kostar kunder 15K. Köps in för 2K
Det stora systemet med 3.5" + diskant, 6.5" i dörrarna, 6.5" koax bak, bas och steg kostar kunder 35K. Köps in för ca: 5K.......
Volymer? Javisst......men det visar ändå vart utvecklingen går.....
Kvantitet före kvalitét......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Pontaaa
23 februari 2012 · 493 Inlägg

Till TS nu då...
Om du vill komma undan billigare och har planer på att köpa ett färdigt 2-vägs kitsystem så behöver du inte ett 4-kanals slutsteg. Du kommer billigare undan med ett 2 kanals då. Du får med färdiga delningsfilter som delar av frekvenserna osv... Vet inte om någon redan nämnt det.
Dock så hade jag personligen, köpt ett 4-kanalssteg, då det ofta kan komma till nytta med ett par extra kanaler för eventuell framtida sub, eller annat ljud i bilen.

Tycker du att dämpamatta är dyrt, så kan du ju alltid köra på biltemas 4mm bitumen. Jag tycker det fungerar bra! Har dock inget att jämföra med, men det är klart att de andra märkena som bilstereobutikerna säljer är bättre. Men som sagt, jag tycker det fungerar helt ok smile

Mvh Pontus

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang