B230 går riktigt dåligt !

Hilmer
25 februari 2012 · 1 790 Inlägg

Vad säger felkoderna?

varvstopp-racing
25 februari 2012 · 10 Inlägg

håller med wadde. hade samma problem med min och det va tändstiften som va totalt slut:)

Mlevin
25 februari 2012 · 54 Inlägg

testa att byta tändstift. en bil kan bete sig riktigt knasigt ibland om man kör med tvärslut tändstift smile

BMW F11 (2012)
varvstopp-racing
25 februari 2012 · 10 Inlägg

Mlevin skrev:
testa att byta tändstift. en bil kan bete sig riktigt knasigt ibland om man kör med tvärslut tändstift smile

ja min gick bara på 3 cylindrar sen ville den inte starta:P

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 februari 2012 · 1 899 Inlägg

wadde skrev:
Men allvarligt:

Dubbelkolla tänddelarna. Eftersom den gnäller på att lambdan är fel så är det kanske för att den inte tänder som den ska, dåliga halvförbrända avgaser youknow.

Överslag nånstans, spräckt rotor, fördelarlocket dåligt, fnösketorra tändkablar, slutkörda stift, allmänt glapp i kablar in till tändförstärkaren ?

+1
Se över tänddelarna och sök efter tjuvluft. Fungerar inte detta så låna en LMM med samma slutnr som du har av någon och se om det avhjälper problemet. LMM är inte aktiv de första sekundrarna bilen går då den värmer tråden, och knepet med att dra ur kontakten fungerar bara om LMM är helslut med tråd som är av eller dyl.

Fungerar inte det så pröva dra ur kontakten till tempgivaren, är den väck och skickar fel signaler så får bilen för mycket bränsle.

Lambdalampan behöver inte alls betyda att lambdasonden är trasig, enklast att kolla om den är hel är att helt sonika dra ur kabeln till den. Kontakten brukar sitta vid fjädertornet på passagerarsidan.

Vill också påpeka att det enklaste sättet att få reda på var man ska börja är genom att, som någon annan skrev, läsa av felkoderna. Borde inte vara några problem alls på den här, jobbigare med de modernare med obd uttag. Kom dock ihåg att om du ska göra detta så nolla motorns styrenhet före genom att dra ur säkring 1 i några sekunder, och kör därefter en stund så den får tid att sätta felkoderna. I o m att du nu ryckt kabeln till LMM så får du direkt en felkod där, och samma sak händer om du kopplar bort någon annan komponent.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Dummle
25 februari 2012 · 649 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

wadde skrev:
Men allvarligt:

Dubbelkolla tänddelarna. Eftersom den gnäller på att lambdan är fel så är det kanske för att den inte tänder som den ska, dåliga halvförbrända avgaser youknow.

Överslag nånstans, spräckt rotor, fördelarlocket dåligt, fnösketorra tändkablar, slutkörda stift, allmänt glapp i kablar in till tändförstärkaren ?

+1
Se över tänddelarna och sök efter tjuvluft. Fungerar inte detta så låna en LMM med samma slutnr som du har av någon och se om det avhjälper problemet. LMM är inte aktiv de första sekundrarna bilen går då den värmer tråden, och knepet med att dra ur kontakten fungerar bara om LMM är helslut med tråd som är av eller dyl.

Fungerar inte det så pröva dra ur kontakten till tempgivaren, är den väck och skickar fel signaler så får bilen för mycket bränsle.

Lambdalampan behöver inte alls betyda att lambdasonden är trasig, enklast att kolla om den är hel är att helt sonika dra ur kabeln till den. Kontakten brukar sitta vid fjädertornet på passagerarsidan.

Vill också påpeka att det enklaste sättet att få reda på var man ska börja är genom att, som någon annan skrev, läsa av felkoderna. Borde inte vara några problem alls på den här, jobbigare med de modernare med obd uttag. Kom dock ihåg att om du ska göra detta så nolla motorns styrenhet före genom att dra ur säkring 1 i några sekunder, och kör därefter en stund så den får tid att sätta felkoderna. I o m att du nu ryckt kabeln till LMM så får du direkt en felkod där, och samma sak händer om du kopplar bort någon annan komponent.

tack! många schyssta idéer och tips smile felkoderna som jag skrev ovan säger endast lambda.

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 februari 2012 · 1 899 Inlägg

Dummle skrev:

PHrnfeldt skrev:

wadde skrev:
Men allvarligt:

Dubbelkolla tänddelarna. Eftersom den gnäller på att lambdan är fel så är det kanske för att den inte tänder som den ska, dåliga halvförbrända avgaser youknow.

Överslag nånstans, spräckt rotor, fördelarlocket dåligt, fnösketorra tändkablar, slutkörda stift, allmänt glapp i kablar in till tändförstärkaren ?

+1
Se över tänddelarna och sök efter tjuvluft. Fungerar inte detta så låna en LMM med samma slutnr som du har av någon och se om det avhjälper problemet. LMM är inte aktiv de första sekundrarna bilen går då den värmer tråden, och knepet med att dra ur kontakten fungerar bara om LMM är helslut med tråd som är av eller dyl.

Fungerar inte det så pröva dra ur kontakten till tempgivaren, är den väck och skickar fel signaler så får bilen för mycket bränsle.

Lambdalampan behöver inte alls betyda att lambdasonden är trasig, enklast att kolla om den är hel är att helt sonika dra ur kabeln till den. Kontakten brukar sitta vid fjädertornet på passagerarsidan.

Vill också påpeka att det enklaste sättet att få reda på var man ska börja är genom att, som någon annan skrev, läsa av felkoderna. Borde inte vara några problem alls på den här, jobbigare med de modernare med obd uttag. Kom dock ihåg att om du ska göra detta så nolla motorns styrenhet före genom att dra ur säkring 1 i några sekunder, och kör därefter en stund så den får tid att sätta felkoderna. I o m att du nu ryckt kabeln till LMM så får du direkt en felkod där, och samma sak händer om du kopplar bort någon annan komponent.

tack! många schyssta idéer och tips smile felkoderna som jag skrev ovan säger endast lambda.

Kommer du ihåg sifferkoderna?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Dummle
25 februari 2012 · 649 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Dummle skrev:

PHrnfeldt skrev:

+1
Se över tänddelarna och sök efter tjuvluft. Fungerar inte detta så låna en LMM med samma slutnr som du har av någon och se om det avhjälper problemet. LMM är inte aktiv de första sekundrarna bilen går då den värmer tråden, och knepet med att dra ur kontakten fungerar bara om LMM är helslut med tråd som är av eller dyl.

Fungerar inte det så pröva dra ur kontakten till tempgivaren, är den väck och skickar fel signaler så får bilen för mycket bränsle.

Lambdalampan behöver inte alls betyda att lambdasonden är trasig, enklast att kolla om den är hel är att helt sonika dra ur kabeln till den. Kontakten brukar sitta vid fjädertornet på passagerarsidan.

Vill också påpeka att det enklaste sättet att få reda på var man ska börja är genom att, som någon annan skrev, läsa av felkoderna. Borde inte vara några problem alls på den här, jobbigare med de modernare med obd uttag. Kom dock ihåg att om du ska göra detta så nolla motorns styrenhet före genom att dra ur säkring 1 i några sekunder, och kör därefter en stund så den får tid att sätta felkoderna. I o m att du nu ryckt kabeln till LMM så får du direkt en felkod där, och samma sak händer om du kopplar bort någon annan komponent.

tack! många schyssta idéer och tips smile felkoderna som jag skrev ovan säger endast lambda.

Kommer du ihåg sifferkoderna?

1-2-1 eller 2-1-2 tror jag :s läste på nåt forum att de skulle va lambda iaf !

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Hilmer
25 februari 2012 · 1 790 Inlägg

Glöm inte att trycka på nytt när du fått upp felkoden, då visas nämligen nästa ifall det finns fler.

Dummle
25 februari 2012 · 649 Inlägg

Hilmer skrev:
Glöm inte att trycka på nytt när du fått upp felkoden, då visas nämligen nästa ifall det finns fler.

hur trycker man på nästa? :o

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Hilmer
25 februari 2012 · 1 790 Inlägg

Dummle skrev:

Hilmer skrev:
Glöm inte att trycka på nytt när du fått upp felkoden, då visas nämligen nästa ifall det finns fler.

hur trycker man på nästa? :o

Du trycker ju på knappen för att få fram felkoderna, när den visat den första koden så är det bara att trycka lika igen så visar den antingen den första koden igen eller en helt ny kod beroende på hur många där finns lagrade.

Dummle
25 februari 2012 · 649 Inlägg

Hilmer skrev:

Dummle skrev:

Hilmer skrev:
Glöm inte att trycka på nytt när du fått upp felkoden, då visas nämligen nästa ifall det finns fler.

hur trycker man på nästa? :o

Du trycker ju på knappen för att få fram felkoderna, när den visat den första koden så är det bara att trycka lika igen så visar den antingen den första koden igen eller en helt ny kod beroende på hur många där finns lagrade.

aha okej smile ska testa !

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang