Kupéfläkt, elpeglar, m.m Volvo 850SE -96

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
25 februari 2012 · 126 Inlägg

Tjenare!

Jag köpte en begagnad 850-512 2,5L SE från 96. (regnr EYP376 ifall det skulle hjälpa) som förstabil i oktober månad 2011, och det mesta fungerade då vad beträffar elektronik med undantag för div(och faktiskt ev.)lampor längsmed instrumentpanelen och stolsvärmen som aldrig har fungerat i min ägo.

Men på senare tid har även fläkten som ger behaglig värme under vinterkörningen av och till börjat lägga ner. Ibland hoppar den bara igång igen, ibland lägger den ner helt. 80/20 upp/ner tid vill jag våga lova.
Även backspegeluppvärmningen har tagit semester, trots att båda sidor funkade när jag köpte fordonet.
OBD/felkodsläsar-kontakten fungerar heller inte, men här har jag luskat fram lite om att Volvo fuskat med att sätta OBD1 i en hållare med gränssnitt för OBD2 eller liknande.

Jag har med säkerhet missat något, men det jag behöver hjälp med är att komma på i vilken ordning jag ska börja felsöka. Det känns som att Haynes inte riktig ger den hjälp jag behöver, även om jag efter era råd kan följa bokens upp/nermonterningsanvisningar. Min första tanke var att div. relän havererat, men innan jag byter ut  dem vill jag gärna ha lite info om vad som kan ha gått snett smile

Stort tack på förhand!
//Filip

Senast redigerat av Dieselsmurfen (26 februari 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 553 Inlägg

Elspegeluppvärmning kan man väl klara sig utan.. Men fläkten är ju bra även om sommaren är på ingång. Börja vid källan. Få fläkten kräm vi sina kontakter på fläkten? Mät.

Alternativt bör det väl vara enkelt att ta ut paketet med fläktvredet på och kolla i manualen vilka kablar som ska ha ström och möta detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang