Audi 100 1993, Instrumentbelysning död. Även P-ljus.

st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

ValP2k skrev:
säger samma sak som dom innan. Byt ljusspaken enkelt ingrepp haft samma fel själv. Går inte på många kr

Okej! Tackar smile

st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

En fråga: Vad är det jag ska byta? Bara den lilla spaken, båda spakarna, eller hela spakcentralen?
Hittade en massa olika på bilskroten. Behöver också den spaken med knappar till farthållaren som sitter på blinkers-spaken nu, ifall de är så att jag måste byta båda två.
En länk till rätt del/delar skulle uppskattas! smile Skroten närmast mig heter Örebro Bildemontering så sök i Örebro om någon har lust.

Senast redigerat av st4hl (3 mars 2012)

ValP2k
3 mars 2012 · 1 122 Inlägg

finns en gammal och nyare version du ska självklart välja den som ser ut som din wink har för mig du får alla spakarna i samma veva! att d är runt navet sen när d e lös skruvat drar du d bara rakt ut efter du kopplat ut elen förstås

gasa nu foer faen!
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

ValP2k skrev:
finns en gammal och nyare version du ska självklart välja den som ser ut som din wink har för mig du får alla spakarna i samma veva! att d är runt navet sen när d e lös skruvat drar du d bara rakt ut efter du kopplat ut elen förstås

Hehe! Ja.
Tack för det smile

st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Hej igen! Sitter just nu i garaget och har skruvat bort kåpan vid ratten. Jag ser hela lilla spaken och den är hel vad man kan se. Jag ser ett par plastbitar, antar att det är dom ni pratade om som kunde gå sönder, men detta ser helt intakt ut. Hur ska jag fortsätta felsöka? Ser kontaktstycken osv.

Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

st4hl skrev:
Hej igen! Sitter just nu i garaget och har skruvat bort kåpan vid ratten. Jag ser hela lilla spaken och den är hel vad man kan se. Jag ser ett par plastbitar, antar att det är dom ni pratade om som kunde gå sönder, men detta ser helt intakt ut. Hur ska jag fortsätta felsöka? Ser kontaktstycken osv.

Du måste skruva ISÄR spaktjoflöjten, och in i mekaniken om man säger så , på utsidan ser den ut som vanligt och där kommer du inte att se felet....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Volvofarfar skrev:

st4hl skrev:
Hej igen! Sitter just nu i garaget och har skruvat bort kåpan vid ratten. Jag ser hela lilla spaken och den är hel vad man kan se. Jag ser ett par plastbitar, antar att det är dom ni pratade om som kunde gå sönder, men detta ser helt intakt ut. Hur ska jag fortsätta felsöka? Ser kontaktstycken osv.

Du måste skruva ISÄR spaktjoflöjten, och in i mekaniken om man säger så , på utsidan ser den ut som vanligt och där kommer du inte att se felet....

Jaså, okej. Jag fick inte bort hela kåpan så att jag kan inte skruva isär den just nu. Ratten sitter ju ivägen och självklart har man ju airbag så jag vågar inte riktigt röra det där just nu, har inte brutit strömmen heller. Tänkte bara köra en snabbkol nu. Verkar sjukt konstigt det här. Kollat ALLA säkringar samt mätt upp dom så dom är hela. Även knackat och pillat på reläer och kablar överallt. Tycker det är konstigt om det skulle vara spaken, för den funkar ju att slå på halvljuset med på läge 2? Blir tokig på sånt här. Vet inte alls hur det är kopplat. Vet du hur det är kopplat från början till slut så att man kan mäta sig fram till felet?

Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

st4hl skrev:

Volvofarfar skrev:

st4hl skrev:
Hej igen! Sitter just nu i garaget och har skruvat bort kåpan vid ratten. Jag ser hela lilla spaken och den är hel vad man kan se. Jag ser ett par plastbitar, antar att det är dom ni pratade om som kunde gå sönder, men detta ser helt intakt ut. Hur ska jag fortsätta felsöka? Ser kontaktstycken osv.

Du måste skruva ISÄR spaktjoflöjten, och in i mekaniken om man säger så , på utsidan ser den ut som vanligt och där kommer du inte att se felet....

Jaså, okej. Jag fick inte bort hela kåpan så att jag kan inte skruva isär den just nu. Ratten sitter ju ivägen och självklart har man ju airbag så jag vågar inte riktigt röra det där just nu, har inte brutit strömmen heller. Tänkte bara köra en snabbkol nu. Verkar sjukt konstigt det här. Kollat ALLA säkringar samt mätt upp dom så dom är hela. Även knackat och pillat på reläer och kablar överallt. Tycker det är konstigt om det skulle vara spaken, för den funkar ju att slå på halvljuset med på läge 2? Blir tokig på sånt här. Vet inte alls hur det är kopplat. Vet du hur det är kopplat från början till slut så att man kan mäta sig fram till felet?

Halvljuset får du på  även spaken är trasig, men inget annat funkar..

sitter 4 st stift inne i spaken som styr/parkljus/instrumentbelysning/nummerskylt ETC,
när siftet pajjar inne i spaken få funkar endast ett läge, dvs halvljus..

Senast redigerat av Volvofarfar (3 mars 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Volvofarfar skrev:

st4hl skrev:

Volvofarfar skrev:

Du måste skruva ISÄR spaktjoflöjten, och in i mekaniken om man säger så , på utsidan ser den ut som vanligt och där kommer du inte att se felet....

Jaså, okej. Jag fick inte bort hela kåpan så att jag kan inte skruva isär den just nu. Ratten sitter ju ivägen och självklart har man ju airbag så jag vågar inte riktigt röra det där just nu, har inte brutit strömmen heller. Tänkte bara köra en snabbkol nu. Verkar sjukt konstigt det här. Kollat ALLA säkringar samt mätt upp dom så dom är hela. Även knackat och pillat på reläer och kablar överallt. Tycker det är konstigt om det skulle vara spaken, för den funkar ju att slå på halvljuset med på läge 2? Blir tokig på sånt här. Vet inte alls hur det är kopplat. Vet du hur det är kopplat från början till slut så att man kan mäta sig fram till felet?

Halvljuset får du på  även spaken är trasig, men inget annat funkar..

sitter 4 st stift inne i spaken som styr/parkljus/instrumentbelysning/nummerskylt ETC,
när siftet pajjar inne i spaken få funkar endast ett läge, dvs halvljus..

Hmm okej! Så du tror 100% på spakmojängen alltså? smile

Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

läge "1" svart, läge 2 halvljus ,läge 3 svart?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Volvofarfar skrev:
läge "1" svart, läge 2 halvljus ,läge 3 svart?

Exakt. Fast igentligen kan man ju säga att det bara finns 2 lägen.
Läge 0: Av (I höjd med blinkersspaken)
Läge 1: Parkeringsljus (Instrumentbelysning och allt det andra)
Läge 2: Halvljus

Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

Tror 100 på spaken..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Tror 100 på spaken..

Okej. Då får det bli att skaffa en ny sån så fort som möjligt, kul att detta skulle hända en helg då inte ett skit har öppet. Åka utan bakljus är ju ingen höjdare. Vill inte få böter heller, onödigt.

Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

Du kan få allt att lysa igen, tillfälligt, MEN då måste spaken isär eller att bygla mellan kablarna på kontaktstycket, INTE att rekommendera utan kopplingchema

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Du kan få allt att lysa igen, tillfälligt, MEN då måste spaken isär eller att bygla mellan kablarna på kontaktstycket, INTE att rekommendera utan kopplingchema

Okej! Nej det ger jag mig inte in på. Kan lika gärna vänta nån dag eller två och få igång skiten på det rätta sättet igen!

st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Farfarn! Om jag byter spak och skiten inte hoppar igång.. Vad skulle du tippa på att det kan vara då?
Föresten så kollade jag vart kablaget gick ifrån kontaktstycket till alla spakar bakom ratten, och dom kablarna stack rakt in i instrumentpanelen och uppåt. Vart går alla dessa sladdar? Vart kommer den ifrån?

Nån typ av kopplingsschema eller en lätt beskrivning på hur allt är kopplat vore ju sjukt guld! smile Då kunde man felsöka lite tills man köpt nya spakar.

Sorry för 100 frågor!

Senast redigerat av st4hl (3 mars 2012)

Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

st4hl skrev:
Farfarn! Om jag byter spak och skiten inte hoppar igång.. Vad skulle du tippa på att det kan vara då?
Föresten så kollade jag vart kablaget gick ifrån kontaktstycket till alla spakar bakom ratten, och dom kablarna stack rakt in i instrumentpanelen och uppåt. Vart går alla dessa sladdar? Vart kommer den ifrån?

Nån typ av kopplingsschema eller en lätt beskrivning på hur allt är kopplat vore ju sjukt guld! smile Då kunde man felsöka lite tills man köpt nya spakar.

Sorry för 100 frågor!

Tror inte det är något annat än spaken faktiskt.. kan ju vara något relä men det tror jag inte.. första gången jag fick problemet sökte jag nästan igenom hela bilen, relä/säkringar kablar mm.. spak, Hittade inte felet förns jag plockade isär spaken..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Volvofarfar skrev:

st4hl skrev:
Farfarn! Om jag byter spak och skiten inte hoppar igång.. Vad skulle du tippa på att det kan vara då?
Föresten så kollade jag vart kablaget gick ifrån kontaktstycket till alla spakar bakom ratten, och dom kablarna stack rakt in i instrumentpanelen och uppåt. Vart går alla dessa sladdar? Vart kommer den ifrån?

Nån typ av kopplingsschema eller en lätt beskrivning på hur allt är kopplat vore ju sjukt guld! smile Då kunde man felsöka lite tills man köpt nya spakar.

Sorry för 100 frågor!

Tror inte det är något annat än spaken faktiskt.. kan ju vara något relä men det tror jag inte.. första gången jag fick problemet sökte jag nästan igenom hela bilen, relä/säkringar kablar mm.. spak, Hittade inte felet förns jag plockade isär spaken..

Okej! Får hoppas det är spaken för mig med alltså. Orkar inte med såna här otroligt små fel som orsakar större grejer.

Va det på din Audi V8 du hade detta problem?

Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

st4hl skrev:

Volvofarfar skrev:

st4hl skrev:
Farfarn! Om jag byter spak och skiten inte hoppar igång.. Vad skulle du tippa på att det kan vara då?
Föresten så kollade jag vart kablaget gick ifrån kontaktstycket till alla spakar bakom ratten, och dom kablarna stack rakt in i instrumentpanelen och uppåt. Vart går alla dessa sladdar? Vart kommer den ifrån?

Nån typ av kopplingsschema eller en lätt beskrivning på hur allt är kopplat vore ju sjukt guld! smile Då kunde man felsöka lite tills man köpt nya spakar.

Sorry för 100 frågor!

Tror inte det är något annat än spaken faktiskt.. kan ju vara något relä men det tror jag inte.. första gången jag fick problemet sökte jag nästan igenom hela bilen, relä/säkringar kablar mm.. spak, Hittade inte felet förns jag plockade isär spaken..

Okej! Får hoppas det är spaken för mig med alltså. Orkar inte med såna här otroligt små fel som orsakar större grejer.

Va det på din Audi V8 du hade detta problem?

Nej, de var på en Audi s4 4.2, Audi 100 C4 V6, och en Audi 80, 3st men samma fel

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
st4hl Das Auto
3 mars 2012 · 455 Inlägg

Volvofarfar skrev:

st4hl skrev:

Volvofarfar skrev:

Tror inte det är något annat än spaken faktiskt.. kan ju vara något relä men det tror jag inte.. första gången jag fick problemet sökte jag nästan igenom hela bilen, relä/säkringar kablar mm.. spak, Hittade inte felet förns jag plockade isär spaken..

Okej! Får hoppas det är spaken för mig med alltså. Orkar inte med såna här otroligt små fel som orsakar större grejer.

Va det på din Audi V8 du hade detta problem?

Nej, de var på en Audi s4 4.2, Audi 100 C4 V6, och en Audi 80, 3st men samma fel

jaha, jävlar! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang