Volvo 240 -88 B230F Statar inte

Carl_bmw316
4 mars 2012 · 236 Inlägg

Min gamla Volvo statar inte.... sad

Det började för ett år sedan. en dag så startade bilen inte. jag fick för mej att det var bränslepumpen, så den bytes utan resultat. Sedan bytes reläet som sitter på passagerar sidan.  men funkar fortfarande inte sad

Hur kan jag göra för att felsöka bränslesystemet? var ska jag börja?


http://www.youtube.com/watch?v=1q14bBZcK1E

Där har ni ett klipp som visar hur den beter sig, tips någon?

Senast redigerat av Carl_bmw316 (4 mars 2012)

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
loow Jävel
4 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Kolla Förarsidansfjädertorn. Det brukar sitta en säkring där. En flatstiftssäkring på i en liten hållare på en kabel. Den brukar ärja o så startar bilen bara ibland.
Den går till soppapumpen smile
Ser eftermonterat ut. Har vart med om 3st olika 240is med det felet. Inkl min egen

You got to risk it, to get the biscuit :)
Jimpiz
4 mars 2012 · 845 Inlägg

Det låter ju ändå som den vill starta. Vad händer om du håller inne starten lite längre?

Saab 9-3SS (2008)
loow Jävel
4 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Den får ju ingen soppa..? Då vill den starta men kan inte.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Carl_bmw316
4 mars 2012 · 236 Inlägg

Jag har byt säkring på den hållaren som ser eftermonterad ut smile men det hjälpte inte. det såg dock jävligt rostigt och fult ut. men jag drog lite med en kniv i "hålen" och körde med 5-56, ska jag kanske prova med att klippa bort hållaren och kopplar kablarna direkt till säkringen...

svar på jimpiz fråga är att den fortsätter likadant hela tiden.


har ni någon mer idé?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
loow Jävel
4 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Jag har byt säkring på den hållaren som ser eftermonterad ut smile men det hjälpte inte. det såg dock jävligt rostigt och fult ut. men jag drog lite med en kniv i "hålen" och körde med 5-56, ska jag kanske prova med att klippa bort hållaren och kopplar kablarna direkt till säkringen...

svar på jimpiz fråga är att den fortsätter likadant hela tiden.


har ni någon mer idé?

Okej.. hmm Det var mitt hetaste tips iaf.
Lycka till!

You got to risk it, to get the biscuit :)
Carl_bmw316
4 mars 2012 · 236 Inlägg

Plankpojk kan man klippa bort hållaren och montera dem direkt på säkringen?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
loow Jävel
4 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Plankpojk kan man klippa bort hållaren och montera dem direkt på säkringen?

Har inte gjort de själv. Men det borde väl gå, blir ju samma grej liksom smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Carl_bmw316
4 mars 2012 · 236 Inlägg

ska prova smile Det finns inga andra Relä eller dylikt?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
loow Jävel
4 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Det får tyvärr nån annan svara på.
eller ja, de finns ju en säkring till vänster vid fötterna på förarsidan i säkringcentralen. Men den har du ju naturligtvis redan tittat på smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Drönirettab
4 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Det ska inte finnas något annat relä som har med bränslepumpen att göra så vitt jag vet iaf. Eftersom motorn "halvstartar" så borde det ju komma litegrann soppa tycker jag, annars skulle startmotorn bara "mala på" med jämna varv. hmm

Startmotorn gick lite segare i slutet av filmen, är nog bäst att slänga på en laddare innan felsökningen fortsätter. smile

Carl_bmw316
4 mars 2012 · 236 Inlägg

Du har inte en anning om var Reläet sitter? smile laddare påkopplat

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Drönirettab
4 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Har inte haft någon 240 med den insprutningen, men jag har för mig att pumprelät (vitt) ska sitta på pasagerarsidan bredvid systemboxarna. smile

Carl_bmw316
4 mars 2012 · 236 Inlägg

Den är byt med

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang