Skillnad på bmw?

robba91
8 mars 2012 · 376 Inlägg

Oj missa att ja hade fler svar tongue ja har hitta en 320 som ja är intresserad av smile ska sälja min 244a först bara

baltis
9 mars 2012 · 1 948 Inlägg

318is är enligt mig ett bra mycket bättre/roligare val än 325... om vi snackar e36.

OM du med rolig bil menar bil att köra, inte bara gasa rakt fram. Vilket inte 325 hellre duger till visserligen... du kan du lika gärna köra bonntrimmad volvo  turbo smile

Att sen 318is både är billigare i underhåll/reparationer/bränsle/försäkring/skatt, ja allt, det gör ju det hela bara ÄNNU bättre! Hade jag inte haft en m3 skulle jag haft en 318is... fan kanske skulle sälja m3an...

robba91
9 mars 2012 · 376 Inlägg

baltis skrev:
318is är enligt mig ett bra mycket bättre/roligare val än 325... om vi snackar e36.

OM du med rolig bil menar bil att köra, inte bara gasa rakt fram. Vilket inte 325 hellre duger till visserligen... du kan du lika gärna köra bonntrimmad volvo  turbo smile

Att sen 318is både är billigare i underhåll/reparationer/bränsle/försäkring/skatt, ja allt, det gör ju det hela bara ÄNNU bättre! Hade jag inte haft en m3 skulle jag haft en 318is... fan kanske skulle sälja m3an...

Av vilken anledning är den roligare/bättre?
Bonntrimmad volvo va längesen man körde wink haha

baltis
9 mars 2012 · 1 948 Inlägg

robba91 skrev:

baltis skrev:
318is är enligt mig ett bra mycket bättre/roligare val än 325... om vi snackar e36.

OM du med rolig bil menar bil att köra, inte bara gasa rakt fram. Vilket inte 325 hellre duger till visserligen... du kan du lika gärna köra bonntrimmad volvo  turbo smile

Att sen 318is både är billigare i underhåll/reparationer/bränsle/försäkring/skatt, ja allt, det gör ju det hela bara ÄNNU bättre! Hade jag inte haft en m3 skulle jag haft en 318is... fan kanske skulle sälja m3an...

Av vilken anledning är den roligare/bättre?
Bonntrimmad volvo va längesen man körde wink haha

Trevligare motor, mycket rappare, inte lika framtung. Observera att jag snackar om 318is och inte en vanlig 318.

Finns en anledning till att det finns bra många fler 318is än 325 som rullar som långlopps/trackday bilar...

Rquired Allmänt envis
9 mars 2012 · 12 512 Inlägg

baltis skrev:

robba91 skrev:

baltis skrev:
318is är enligt mig ett bra mycket bättre/roligare val än 325... om vi snackar e36.

OM du med rolig bil menar bil att köra, inte bara gasa rakt fram. Vilket inte 325 hellre duger till visserligen... du kan du lika gärna köra bonntrimmad volvo  turbo smile

Att sen 318is både är billigare i underhåll/reparationer/bränsle/försäkring/skatt, ja allt, det gör ju det hela bara ÄNNU bättre! Hade jag inte haft en m3 skulle jag haft en 318is... fan kanske skulle sälja m3an...

Av vilken anledning är den roligare/bättre?
Bonntrimmad volvo va längesen man körde wink haha

Trevligare motor, mycket rappare, inte lika framtung. Observera att jag snackar om 318is och inte en vanlig 318.

Finns en anledning till att det finns bra många fler 318is än 325 som rullar som långlopps/trackday bilar...

Trevligare motor är en smakfråga, rappare är 318is knappast om du syftar på prestanda utan det är en markant skillnad (2s till 100km/h som en referenspunkt) och framtung: Jo det märks att E36 blir lite mer tungrodd med en sexa i fronten men det är knappast som så att det påverkar körningen det upplever jag verkligen inte. Det är mer något föraren känner än något som påverkar bilens uppträdande markant...

Förstår helt vad du menar med att köra och inte åka rakt fram, men ett visst mått av prestanda måste ändå finnas till och framför allt upplever jag att ett härligt motorljud gör mycket för körglädjen.

Kvickare och skönsjungande 325i väljer åtminstone jag före en 318is som är lättare i nosen, sedan är det knappast en banbil trådskaparen är ute efter.Jag menar inte att du har fel i det du säger, bara att det finns mängder med saker att förbättra på E36 om man vill ha en banbil innan jag ens hade reflekterat över om en viss motor ger mer eller mindre vikt över framvagnen.

Viktfördelningen är riktigt bra original även på 325i, kan man göra en framtung framhjulsdriven bil (Volvo och SAAB t.ex) till en bra banbil är 325i knappast diskvalificerad bara för att 318is är något tiotal kilo lättare i nosen. Och original bil på allmän väg, då är den enda skillnaden mellan modellerna att sexan är piggare. smile

Senast redigerat av Rquired (9 mars 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
robba91
9 mars 2012 · 376 Inlägg

baltis skrev:

robba91 skrev:

baltis skrev:
318is är enligt mig ett bra mycket bättre/roligare val än 325... om vi snackar e36.

OM du med rolig bil menar bil att köra, inte bara gasa rakt fram. Vilket inte 325 hellre duger till visserligen... du kan du lika gärna köra bonntrimmad volvo  turbo smile

Att sen 318is både är billigare i underhåll/reparationer/bränsle/försäkring/skatt, ja allt, det gör ju det hela bara ÄNNU bättre! Hade jag inte haft en m3 skulle jag haft en 318is... fan kanske skulle sälja m3an...

Av vilken anledning är den roligare/bättre?
Bonntrimmad volvo va längesen man körde wink haha

Trevligare motor, mycket rappare, inte lika framtung. Observera att jag snackar om 318is och inte en vanlig 318.

Finns en anledning till att det finns bra många fler 318is än 325 som rullar som långlopps/trackday bilar...

Vad är de för skillnad på is en? smile

rikardbystrom
9 mars 2012 · 70 Inlägg

robba91 skrev:

rikardbystrom skrev:
största vinsten på en bmw med 4:a görs i stadstrafik då min aldrig drar över litern, åkte till göteborg tur och retur härom veckan och 518 drog 0,7 med farthållare 90% av tiden, vilket en 525 troligtvis också skulle göra, men i stan har jag en förbukning på 0,7-0,9. sen är såklart försäkring billigare! smile

De låter bra som fn!
man kanske ska investera i en 318 ändå :p dom lär ju gå lika?

Jo dom går nog lika, och en 318 är lite rappare än min wink men annars som någon sa 318is, är det 170 kusar i dom?

rikardbystrom
9 mars 2012 · 70 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

rikardbystrom skrev:

robba91 skrev:

De låter bra som fn!
man kanske ska investera i en 318 ändå :p dom lär ju gå lika?

Jo dom går nog lika, och en 318 är lite rappare än min wink men annars som någon sa 318is, är det 170 kusar i dom?

140?:-)

Så var det ja! helt ute och cyklar nu på morgonen Haha :p

robba91
9 mars 2012 · 376 Inlägg

Roligt! den lär gå bra me 140 sugisar :p

Rquired Allmänt envis
9 mars 2012 · 12 512 Inlägg

BMW ´s M42/M44-motorer sägs ge mer lite mer effekt i verkligheten än vad som står på pappret, siffran 140hk är anpassad för vissa länders skattesystem där mer effekt än så ger dyrare fordonsskatt, i praktiken sägs där finnas lite till även om folk inte är överens om hur mycket till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Richtenb
9 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Jag kan flika in och berätta hur en 316 compact är som jag hade innan 328:an. Den är betydligt mer bränsleekonomisk än vad 328:an är i stadstrafik. Långkörningar är skillnaden något mindre. Bilen i sig är väldigt billig, ganska tråkig att köra sommartid men har konstigt nog sjukt bra packutrymme. Jag kan inte komma på något direkt dåligt med den förutom att den är trist att köra under sommaren, på vintern så var den inte alls svår att få upp på ställ. Men det är en perfekt bil för att frakta sig från A till B billigt. Det enda jag behövde byta var termostaten som på alla E36:or annars inga problem alls.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Palicuse
28 mars 2012 · 1 129 Inlägg

Värst va det hackas på BMW 4orna tongue.

Själv har ja en e36 318i Touring 97a, och visst. Det är ju ingen raket, men för 115 hästar så klagar ja inte. Har provkört e36 316i Touring oxå. Men den är däremot slö i jämförelse. Jag har även kört e36 328 Touring, och den gick väldigt bra vilket ja inte tycker är så konstigt med tanke på att den nästan ligger på 200 hästar. Men då kostar det ju självklart både drift och ägarkostanader därefter oxå. För hur många köper en bil på runt 200 hästar och uppåt ifall de ska använda bilen till söndagskörning....

Innan ja bestämde mig för en 318 så va ja väldigt inne på 323 då den enligt tester va bränslesnål men ändå gick bra. Hade 320 i tankarna oxå, men fick veta att ifall man blev gassugen så verka den sörpla i sig mer än en 323a. 318is ska tydligen gå bättre än 320 oxå.

Hur mycke bränsle bilarna drar är ju en sak men vi få ju inte glömma ägarkostnaderna heller. När jag jämförde försäkringarna på 318, 320 och 323 så kosta 6orna nästan dubbelt så mycke än va 4an gjorde trots att ja va över 25. Så om valet var mitt hade jag valt 318 eller 323 som A-B bil och 323 eller större om ja vill ha trim o lekbil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang