E30 316 89a byta motor till rak 6a M40-B16 -> M50B25m, M20B25, är det möjligt? besiktning?

arimoron
6 mars 2012 · 199 Inlägg

http://212.112.179.24/images/03/0349482381.jpg

Har sökt runt och fått lite halv svar här och där så tänkte få detta spikat helt, är det möjligt att byta och regbesiktiga ?
Vad kostar kalaset (besiktningen) ? Vad behövs för bytet?

Senast redigerat av arimoron (7 mars 2012)

Tjaarnlund
7 mars 2012 · 65 Inlägg

Tror det blir smidigare för dig att köpa en 325:a ist. Kommer att kosta en hel del att få den genom bes..

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92
Volvo V70 (2007)
arimoron
7 mars 2012 · 199 Inlägg

xender skrev:
Tror det blir smidigare för dig att köpa en 325:a ist. Kommer att kosta en hel del att få den genom bes..

Nu skall jag inte vara otrevlig men ser du någonstans där det står "eller är det värt å köpa en annan bil"

Tjaarnlund
7 mars 2012 · 65 Inlägg

Ööö.. Ok.. Men byt motor,låda och bromsar.. Sen lär inte bakaxeln klara vridet från 6an.. Men kosta på din bil 10-15k så kanske du kan få den genom bes.. Menar bara på att det är ett jäkla jobb för att bygga om en bil till nått du kan köpa för samma peng.. Om inte billigare..

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92
Volvo V70 (2007)
arimoron
8 mars 2012 · 199 Inlägg

xender skrev:
Ööö.. Ok.. Men byt motor,låda och bromsar.. Sen lär inte bakaxeln klara vridet från 6an.. Men kosta på din bil 10-15k så kanske du kan få den genom bes.. Menar bara på att det är ett jäkla jobb för att bygga om en bil till nått du kan köpa för samma peng.. Om inte billigare..

Har en liten thing för e30 så nu hittade jag en bra utan aggressiva rost angrepp osv så var det bara det där "men"
och så nu frågar jag inte om det finns en bättre bil för då hade jag köpt en 200sx eller en volvo med fk/ft motor.
och den håller visst sen har bara m20 129hk vilket är 29hk mer så är inte direkt någon megaskillnad

Ta inte illa upp men tänkte eftersom många kör t5 i 740,940,240 och även endel amazoner osv så borde inte detta vara någon skillnad ?

grillchips
8 mars 2012 · 462 Inlägg

arimoron skrev:

xender skrev:
Ööö.. Ok.. Men byt motor,låda och bromsar.. Sen lär inte bakaxeln klara vridet från 6an.. Men kosta på din bil 10-15k så kanske du kan få den genom bes.. Menar bara på att det är ett jäkla jobb för att bygga om en bil till nått du kan köpa för samma peng.. Om inte billigare..

Har en liten thing för e30 så nu hittade jag en bra utan aggressiva rost angrepp osv så var det bara det där "men"
och så nu frågar jag inte om det finns en bättre bil för då hade jag köpt en 200sx eller en volvo med fk/ft motor.
och den håller visst sen har bara m20 129hk vilket är 29hk mer så är inte direkt någon megaskillnad

Ta inte illa upp men tänkte eftersom många kör t5 i 740,940,240 och även endel amazoner osv så borde inte detta vara någon skillnad ?

Skit i vad xender säger! Bara för att han aldrig har vågat grejja med sin bil på den nivån! Kör på din idé! smile
köp en m50b25 motor från en e36a med tillhörande låda! motorfästena från e36an tror jag fungerar i e30in också! smile

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
arimoron
8 mars 2012 · 199 Inlägg

grillchips skrev:

arimoron skrev:

xender skrev:
Ööö.. Ok.. Men byt motor,låda och bromsar.. Sen lär inte bakaxeln klara vridet från 6an.. Men kosta på din bil 10-15k så kanske du kan få den genom bes.. Menar bara på att det är ett jäkla jobb för att bygga om en bil till nått du kan köpa för samma peng.. Om inte billigare..

Har en liten thing för e30 så nu hittade jag en bra utan aggressiva rost angrepp osv så var det bara det där "men"
och så nu frågar jag inte om det finns en bättre bil för då hade jag köpt en 200sx eller en volvo med fk/ft motor.
och den håller visst sen har bara m20 129hk vilket är 29hk mer så är inte direkt någon megaskillnad

Ta inte illa upp men tänkte eftersom många kör t5 i 740,940,240 och även endel amazoner osv så borde inte detta vara någon skillnad ?

Skit i vad xender säger! Bara för att han aldrig har vågat grejja med sin bil på den nivån! Kör på din idé! smile
köp en m50b25 motor från en e36a med tillhörande låda! motorfästena från e36an tror jag fungerar i e30in också! smile

Ahh finns många bra guider men måste veta till 100% att den går å få igenom på bes för vill ju inte så där med tummen i arslet efter 20 000kr lixom haha smile

'Ingen som vet eller har lust och hjälpa mig kolla upp om detta är möjligt smile

Danne_1977
8 mars 2012 · 3 292 Inlägg

Om inte annat kan du ju regga som ombyggt fordon om du byter bromsar och hela drivlinan .. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang