Volvo 240 turbo b230et K-jet underliga tändtidpunkter

Robhansson
12 mars 2012 · 88 Inlägg

HEj, jag har en volvo 240 turbo med en b230et, gammalt k-jet system i. har haft igång bilen med orolig tomgång , den baktände innan och gick hackigt. Jag kollade med storboskop och tändtidpunkten stod exakt på 10grader (rörde inte fördelaren) eftersom den skall stå på 10 grader så rörde jag inte på fördelaren.
efter att jag kollade detta med stoboskopet så fick jag inte igång bilen igen, och idag så provade jag att vrida på fördelaren och då small han igång med startgas, har vritt på tändingen nu nästan ett helt varv och den är jääääätte svår att starta, men på höga varv så går de nkanon men låga så är den riktigt konstig, den hackar påväg upp till 2000 varv men efter det så går den lent. Den startar lättare när den är varm, vad kan allt detta bero på?

Får gärna säga till om jag förklarade otydligt så kan jag ge vidare information

Tack

Hilmer
13 mars 2012 · 1 789 Inlägg

*Sitter kamremmen som den ska?
*Sitter alla tändkablar på plats, och sitter dom i rätt ordning?
*Dåligt bränsletryck?
*Kallstartsspridaren fungerar?

Och så den viktigaste frågan av alla, hur/när uppkom felet?

Robhansson
15 mars 2012 · 88 Inlägg

Jag fick fjös på motorn efter ha stått i ett antal år... så sen dess har den betett sig såhär...
MEn skall kolla bränsletrycket då k-jet behöver typ 5 bars tryck? Jag ska se om jag kan lösa det annars kollar jag de andra punkterna.

Tack för svar

Hilmer
15 mars 2012 · 1 789 Inlägg

Har motorn stått stilla länge så bör du kolla upp så att luftvågen går fritt och att kolven i bränslefördelaren löper smidigt. I annat fall får den inte soppa som den ska.

Robhansson
15 mars 2012 · 88 Inlägg

Hilmer skrev:
Har motorn stått stilla länge så bör du kolla upp så att luftvågen går fritt och att kolven i bränslefördelaren löper smidigt. I annat fall får den inte soppa som den ska.

styrtrycksventilen kan ha gett sig.... funderar på annat sprut.. lh2.4 eller något..

Hilmer
16 mars 2012 · 1 789 Inlägg

Robhansson skrev:

Hilmer skrev:
Har motorn stått stilla länge så bör du kolla upp så att luftvågen går fritt och att kolven i bränslefördelaren löper smidigt. I annat fall får den inte soppa som den ska.

styrtrycksventilen kan ha gett sig.... funderar på annat sprut.. lh2.4 eller något..

Styrtrycksventilen tror jag inte på i detta läget.
Kolla upp det jag skrev tidigare först och främst och få motorn att gå i första läget, sen kan man fundera på om man ska montera annat sprut eller ej.
När du väl har fått igång den så häll i 2dl tvåtaktsolja i tanken, det smörjer upp systemet invändigt. Bör även göras med jämna mellanrum som rent underhåll på k-jet.

volyota
17 mars 2012 · 241 Inlägg

det är Styrtrycksventilen

Senast redigerat av volyota (17 mars 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2012 · 13 757 Inlägg

volyota skrev:
det är Styrtrycksventilen

när den går sönder brukar dom bli sjukt jävla slöa händer inget brukar dock fungera att köra


tror mer på att kolven fastnat eller något läckage mellan vågen och toppen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Robhansson
18 mars 2012 · 88 Inlägg

tändstiften är blöta och luktar bensin, har ingen tillgång till att komma åt bilen nu på ett par dagar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang