Etanolkonvertera, förlust eller vinst?

phille18
14 mars 2012 · 179 Inlägg

Du får kolla upp vad det kostar att konvertera, o sen kan du räkna på hur långt du behöver köra för att tjäna in det du lagt på att konvertera.

Utöver det kan du också fundera på om du verkligen tror att etanolpriset kommer stå stilla med tanke på att sommaren närmar sig samt det är bensin i etanolen o som vi vet blir bensinen dyrare..

Så jag anser att det handlar om konverteringskostnaden, beroende på vad du behöver göra för din bil kan det ta XXX mil eller XXXXX ungefär.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
HeavyBass
14 mars 2012 · 318 Inlägg

phille18 skrev:
Du får kolla upp vad det kostar att konvertera, o sen kan du räkna på hur långt du behöver köra för att tjäna in det du lagt på att konvertera.

Utöver det kan du också fundera på om du verkligen tror att etanolpriset kommer stå stilla med tanke på att sommaren närmar sig samt det är bensin i etanolen o som vi vet blir bensinen dyrare..

Så jag anser att det handlar om konverteringskostnaden, beroende på vad du behöver göra för din bil kan det ta XXX mil eller XXXXX ungefär.

Jo det är ju en faktor man får kolla på.
Vad jag tror.. (bara spekulerar).. är att om bensinpriset går upp, så kommer ju säkert etanolen gå upp den med. (Förmodligen eftersom det är bensin i etanol). Men jag tror aldrig den kommer nå de höga siffrorna bensinen är uppe i just nu. Så frågan är om man ändå kommer spara på det, i längden.

it_mutt Avstängd
14 mars 2012 · 10 388 Inlägg

Nästa tanke; ju mer efterfrågad etanolen blir, ju högre kommer priset också bli

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
HeavyBass
14 mars 2012 · 318 Inlägg

it_mutt skrev:
Nästa tanke; ju mer efterfrågad etanolen blir, ju högre kommer priset också bli

Det är en intressant tanke!
Allt handlar ju om att ta risker och chansa. Antingen kommer det löna sig, eller kommer man gå i förlust i slutändan.
Men i dagsläget verkar det ju vara lönsamt.

antesacc
14 mars 2012 · 84 Inlägg

stod i metro idag att man tjänade ca 1.5 spänn per liter om man körde etanol.. Dock så räknade de med att man ökade bränslemängden med 35%.

LAE
15 mars 2012 · 121 Inlägg

Jag har en V70R AWD, 300 hk manuell, går att köra under 0,9 / mil på landsväg.
Din bil bör nog kollas upp varför den drar 1,5 l / mil eller så har du för tung högerfot.

Senast redigerat av LAE (15 mars 2012)

Opel Vivaro (2007)
HeavyBass
15 mars 2012 · 318 Inlägg

antesacc skrev:
stod i metro idag att man tjänade ca 1.5 spänn per liter om man körde etanol.. Dock så räknade de med att man ökade bränslemängden med 35%.

Jo bränslemängden ökar ju det är sant.
Men jag tror också man tjänar nån krona på det.

LAE skrev:
Jag har en V70R AWD, 300 hk manuell, går att köra under 0,9 / mil på landsväg.
Din bil bör nog kollas upp varför den drar 1,5 l / mil eller så har du för tung högerfot.

Går att köra på 0.9 tror jag säkert det gör smile Min bil är ju sneppet äldre, sämre motor osv.. Har hört att automatlådan ska göra så bilden drar lite mer än vad en bil med manuell låda gör också. (?)
Tung på foten kan jag inte säga att jag är direkt. Försöker köra så ekonomiskt som möjligt näst intill hela tiden smile

antesacc
15 mars 2012 · 84 Inlägg

Jojo, tjänar nån krona per liter gör man.. Minst 1.5 krona per liter iallafall, vissa bilar kan man ju snåla o bara öka bränslemängden med 10% o den går finfint men då äre inte rekommenderat o köra fullgas då den går så snålt

it_mutt Avstängd
15 mars 2012 · 10 388 Inlägg

antesacc skrev:
Jojo, tjänar nån krona per liter gör man.. Minst 1.5 krona per liter iallafall, vissa bilar kan man ju snåla o bara öka bränslemängden med 10% o den går finfint men då äre inte rekommenderat o köra fullgas då den går så snålt

Per mil får jag anta att du menar

Men ja, visst, det går att spara någon krona, MEN, man får ju inte heller glömma vad själva konverteringen kostar

Däremot kan man säkerligen spara någon slant på att köra ex.vis 50/50, men, det förutsätter ju att förbrukningen inte stiger mer mer än 33% typ

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
antesacc
15 mars 2012 · 84 Inlägg

it_mutt skrev:

antesacc skrev:
Jojo, tjänar nån krona per liter gör man.. Minst 1.5 krona per liter iallafall, vissa bilar kan man ju snåla o bara öka bränslemängden med 10% o den går finfint men då äre inte rekommenderat o köra fullgas då den går så snålt

Per mil får jag anta att du menar

Men ja, visst, det går att spara någon krona, MEN, man får ju inte heller glömma vad själva konverteringen kostar

Däremot kan man säkerligen spara någon slant på att köra ex.vis 50/50, men, det förutsätter ju att förbrukningen inte stiger mer mer än 33% typ

Jo per mil smile, men om man har en gammal bil där bränsletrycket bestäms av en btr o int en dator så bara köpa en ställbar för 200 spänn begagnad

it_mutt Avstängd
15 mars 2012 · 10 388 Inlägg

antesacc skrev:

it_mutt skrev:

antesacc skrev:
Jojo, tjänar nån krona per liter gör man.. Minst 1.5 krona per liter iallafall, vissa bilar kan man ju snåla o bara öka bränslemängden med 10% o den går finfint men då äre inte rekommenderat o köra fullgas då den går så snålt

Per mil får jag anta att du menar

Men ja, visst, det går att spara någon krona, MEN, man får ju inte heller glömma vad själva konverteringen kostar

Däremot kan man säkerligen spara någon slant på att köra ex.vis 50/50, men, det förutsätter ju att förbrukningen inte stiger mer mer än 33% typ

Jo per mil smile, men om man har en gammal bil där bränsletrycket bestäms av en btr o int en dator så bara köpa en ställbar för 200 spänn begagnad

Ja, det är väl visserligen sant då försvinner ju en ganska stor del av konverteringskostnaden ja smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2012 · 13 807 Inlägg

it_mutt skrev:

antesacc skrev:
Jojo, tjänar nån krona per liter gör man.. Minst 1.5 krona per liter iallafall, vissa bilar kan man ju snåla o bara öka bränslemängden med 10% o den går finfint men då äre inte rekommenderat o köra fullgas då den går så snålt

Per mil får jag anta att du menar

Men ja, visst, det går att spara någon krona, MEN, man får ju inte heller glömma vad själva konverteringen kostar

Däremot kan man säkerligen spara någon slant på att köra ex.vis 50/50, men, det förutsätter ju att förbrukningen inte stiger mer mer än 33% typ

säg att den kostar runt 500kr att konvetera med btr kanske aningen dyrare men ibland billigare att byta spridare
beronde på bilmodell osv

tjänar man 1kr och 50öre per mil så på 100mil har man sparat 150kr 1000mil 1500kr

det förutsätter att bilen drar ungefär 30%mer över lag

min vento gick på litern med e85 konvertering enligt fabriks datan ska den dra 0.9 om jag minns rätt

så förbrukningen ökade inte med 30% mycket spelar in hur mycket mer bränsle det går åt

det hänger på hur mycket orginalboxarna testar gränserna

törs man dessutom öka tändningen öka kompet så behöver man mindre bränsle för att köra motorn så bränslesnålt som möjligt
så man tjänar in bränsleförbrukningen om man pillar på lite
om man jämför med hur motorn var i orginalskick

mer effekt är aldrig fel heller fick en märkbart dock ej speciellt frän effektökning på min vento när jag e85 konvetera den
enda jag gjorde var att montera en btr som jag fick helt gratis av en polare och sen stallde jag in btr på e85 och höjde soppatryckt tills lambda värdet hamnade bra och kollade att den klarade regelar allt bra och sen körde jag problem fritt den tiden jag ägde bilen

tanten pendlade med bilen  6mil om dagen och den var aldrig över 1liter milen mellan tankningarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
15 mars 2012 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

antesacc skrev:
Jojo, tjänar nån krona per liter gör man.. Minst 1.5 krona per liter iallafall, vissa bilar kan man ju snåla o bara öka bränslemängden med 10% o den går finfint men då äre inte rekommenderat o köra fullgas då den går så snålt

Per mil får jag anta att du menar

Men ja, visst, det går att spara någon krona, MEN, man får ju inte heller glömma vad själva konverteringen kostar

Däremot kan man säkerligen spara någon slant på att köra ex.vis 50/50, men, det förutsätter ju att förbrukningen inte stiger mer mer än 33% typ

säg att den kostar runt 500kr att konvetera med btr kanske aningen dyrare men ibland billigare att byta spridare
beronde på bilmodell osv

tjänar man 1kr och 50öre per mil så på 100mil har man sparat 150kr 1000mil 1500kr

det förutsätter att bilen drar ungefär 30%mer över lag

min vento gick på litern med e85 konvertering enligt fabriks datan ska den dra 0.9 om jag minns rätt

så förbrukningen ökade inte med 30% mycket spelar in hur mycket mer bränsle det går åt

det hänger på hur mycket orginalboxarna testar gränserna

törs man dessutom öka tändningen öka kompet så behöver man mindre bränsle för att köra motorn så bränslesnålt som möjligt
så man tjänar in bränsleförbrukningen om man pillar på lite
om man jämför med hur motorn var i orginalskick

mer effekt är aldrig fel heller fick en märkbart dock ej speciellt frän effektökning på min vento när jag e85 konvetera den
enda jag gjorde var att montera en btr som jag fick helt gratis av en polare och sen stallde jag in btr på e85 och höjde soppatryckt tills lambda värdet hamnade bra och kollade att den klarade regelar allt bra och sen körde jag problem fritt den tiden jag ägde bilen

tanten pendlade med bilen  6mil om dagen och den var aldrig över 1liter milen mellan tankningarna

Givetvis finns det exempel där det lönar sig, men, det kan ta ett "bra tag" innan det lönar sig. Finns ju givetvis mängder med variabler att ta in i beräkning huruvida det lönar sig "tillräckligt" eller inte.

Under tillräckligt lång tid kommer det "alltid" att löna sig. Trots ökade servicekostnader

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
antesacc
15 mars 2012 · 84 Inlägg

Tror inte man behöver byta oljan oftare än innan. Om man bryr sig om sin motor ska man byta oljan med 1 års mellanrum eller 1000 mil, o de borde den klara även fast den går bara på etanol.

it_mutt Avstängd
15 mars 2012 · 10 388 Inlägg

antesacc skrev:
Tror inte man behöver byta oljan oftare än innan. Om man bryr sig om sin motor ska man byta oljan med 1 års mellanrum eller 1000 mil, o de borde den klara även fast den går bara på etanol.

Jag har absolut ingen erfarenhet av det själv, men, utifrån vad jag har läst till höger o vänster när jag själv funderade på att konvertera för ett år sedan, var att man rekommenderade att halvera serviceintervallen. Sen hur nödvändigt det är, det vågar jag inte säga något om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
antesacc
15 mars 2012 · 84 Inlägg

Jag har int heller nå erfarenhet men jag gissar på att de är en myt eller att folk blåser upp de rejält. Kolla bara på bilarna som är flexifuel, de har samma serviceintervall etc etc..

it_mutt Avstängd
15 mars 2012 · 10 388 Inlägg

antesacc skrev:
Jag har int heller nå erfarenhet men jag gissar på att de är en myt eller att folk blåser upp de rejält. Kolla bara på bilarna som är flexifuel, de har samma serviceintervall etc etc..

Ja, nu spånar jag visserligen bara rent galet; men skulle inte en bil som är avsedd att vara "flexi" kunna vara bättre anpassad för det på div. sätt och vis?

Har som sagt ingen aning, bara en ren spontantanke

(och åter igen, säger inte att det inte lönar sig, bara bollar lite olika tankar om det hela)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dojan Skruvad
15 mars 2012 · 99 Inlägg

Ang. 9-3 Biopower
"Serviceintervallet är på 1500 mil gentemot 3000 mil på diesel- och bensinmodellerna. Dubbelt så ofta alltså."

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.113182

Ang. Focus flexifuel
"Service intervallet ligger på 2000 km, men om man bara kör på etanol rekommenderas ett oljebyte/1000 km"

http://www.etanolbilar.com/ford-focus

"Oljeservice
Vid konvertering rekommenderar vi - liksom bilfabrikanter med flexifuel bilar för E85 – att motorservice utföres var 1500:e mil.
Anledning är att motoroljan kan spädas ut med bränsle när bilen användes vid kortare körning där oljetemperaturen ej överstiger 80 grader C.
Så fort oljetemperaturen överstiger 80 grad C kommer etanolmängden i oljan att snabbt avdunsta och förbrännas via vevhusventilationen in i motorn."

http://sv.bsr.se/e85/service/

asdf
Suzuki Swift Sport "Swirre" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2012 · 13 807 Inlägg

dojan skrev:
Ang. 9-3 Biopower
"Serviceintervallet är på 1500 mil gentemot 3000 mil på diesel- och bensinmodellerna. Dubbelt så ofta alltså."

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.113182

Ang. Focus flexifuel
"Service intervallet ligger på 2000 km, men om man bara kör på etanol rekommenderas ett oljebyte/1000 km"

http://www.etanolbilar.com/ford-focus

"Oljeservice
Vid konvertering rekommenderar vi - liksom bilfabrikanter med flexifuel bilar för E85 – att motorservice utföres var 1500:e mil.
Anledning är att motoroljan kan spädas ut med bränsle när bilen användes vid kortare körning där oljetemperaturen ej överstiger 80 grader C.
Så fort oljetemperaturen överstiger 80 grad C kommer etanolmängden i oljan att snabbt avdunsta och förbrännas via vevhusventilationen in i motorn."

http://sv.bsr.se/e85/service/

men en saab motor klarar inte ens 3000mil när den går på bensin..max 1500mil annars dödar man dom så med andra ord ingen som helst skillnad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
antesacc
15 mars 2012 · 84 Inlägg

Ofan smile Om enligt tillverkaren att serviceintervallet är 1000-1500 med etanolbilar o de bör ligga på den säkra sidan så klarar man sig med lika många oljebyten om man nu sköter om sin bil. O så om man kör tillräckligt så bilen kommer upp i normal arbetstemp så är det ju lugnt så det är absolut inge fara, om faktan som nyss skrevs stämmer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang