Kan polisen göra så?

rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Darkus skrev:
lol Du är lustig

rickylicious skrev:

Darkus skrev:

lol Bäst du lyssnar på lill polisen å gö som han säger

Gissar att även du hör till skaran med häftiga killar som kör som idioter, men så fort man ska ta sitt straff så darrar knäna sönder och man gråter ut på Internet för man har inte råd att ta en tusenlapp i böter?

Och du beter dig som en 4-åring. Härlig värld vi lever i!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Darkus
19 mars 2012 ·

Du vinner Benny the cop lol

rickylicious skrev:

Darkus skrev:
lol Du är lustig

rickylicious skrev:

Gissar att även du hör till skaran med häftiga killar som kör som idioter, men så fort man ska ta sitt straff så darrar knäna sönder och man gråter ut på Internet för man har inte råd att ta en tusenlapp i böter?

Och du beter dig som en 4-åring. Härlig värld vi lever i!

rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Traneskog skrev:
Det är bara och blåneka, dom har inte ens rätt att beträda din tomt om dom inte har en husrannsakan.

En polisman som behöver ha tag i dig när du är misstänkt för brott har rätt att beträda din tomt.

Edit: Annars vore man ju safe för allt. Råna en bank, åk sedan hem och ställ dig på din uppfart så kan ingen ta dig smile

Senast redigerat av rickylicious (19 mars 2012)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

Traneskog skrev:
Det är bara och blåneka, dom har inte ens rätt att beträda din tomt om dom inte har en husrannsakan.

Vem som helst med ett syfte har rätt att beträda din tomt för att ta sig till din ytterdörr och knacka på. MEN, du väljer om du vill öppna, och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in, vare sig du öppnar eller ej..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

nesum skrev:

Traneskog skrev:
Det är bara och blåneka, dom har inte ens rätt att beträda din tomt om dom inte har en husrannsakan.

Vem som helst med ett syfte har rätt att beträda din tomt för att ta sig till din ytterdörr och knacka på. MEN, du väljer om du vill öppna, och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in, vare sig du öppnar eller ej..

I Sverige behöver du inte ha ett skriftligt intyg för att göra en husrannsakan. Om en åklagare/tullåklagare har klubbat igenom att man får gå in i ditt hus så gör dom det utan att dom behöver visa dig något papper på det. Om du är misstänkt för brott och vägrar att öppna dörren så har dom rätt att söka efter dig i ditt hem m.m. eftersom du då bryter ännu mer mot lagen genom att du gömmer dig för polisen.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

rickylicious skrev:

nesum skrev:

Traneskog skrev:
Det är bara och blåneka, dom har inte ens rätt att beträda din tomt om dom inte har en husrannsakan.

Vem som helst med ett syfte har rätt att beträda din tomt för att ta sig till din ytterdörr och knacka på. MEN, du väljer om du vill öppna, och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in, vare sig du öppnar eller ej..

I Sverige behöver du inte ha ett skriftligt intyg för att göra en husrannsakan. Om en åklagare/tullåklagare har klubbat igenom att man får gå in i ditt hus så gör dom det utan att dom behöver visa dig något papper på det. Om du är misstänkt för brott och vägrar att öppna dörren så har dom rätt att söka efter dig i ditt hem m.m. eftersom du då bryter ännu mer mot lagen genom att du gömmer dig för polisen.

I mitt exempel hade länsman en lapp, därmed inte sagt att de måste finnas någon skriftlig just vid tillfället, MEN, skriftligt bevis på husransakan skall framkomma, även om det blir senare än själva inträdet. Annars kan länsman själv åka dit för olaga intrång.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

nesum skrev:

rickylicious skrev:

nesum skrev:

Vem som helst med ett syfte har rätt att beträda din tomt för att ta sig till din ytterdörr och knacka på. MEN, du väljer om du vill öppna, och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in, vare sig du öppnar eller ej..

I Sverige behöver du inte ha ett skriftligt intyg för att göra en husrannsakan. Om en åklagare/tullåklagare har klubbat igenom att man får gå in i ditt hus så gör dom det utan att dom behöver visa dig något papper på det. Om du är misstänkt för brott och vägrar att öppna dörren så har dom rätt att söka efter dig i ditt hem m.m. eftersom du då bryter ännu mer mot lagen genom att du gömmer dig för polisen.

I mitt exempel hade länsman en lapp, därmed inte sagt att de måste finnas någon skriftlig just vid tillfället, MEN, skriftligt bevis på husransakan skall framkomma, även om det blir senare än själva inträdet. Annars kan länsman själv åka dit för olaga intrång.

Du skrev i första inlägget att du inte behöver släppa in en polis som inte har en skriftlig husrannsakan att visa upp och det är fel. Självklart måste det finnas skriftligt från åklagare, undantaget är väl om det är en "nödsituation" då polisen får gå in hos dig utan åklagare bakom. T.ex. om du rånat en bank och åkt hem och låst in dig i tron om att ingen får komma in utan att "trycka upp en lapp i nyllet på dig" smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
discokapten Kapten på disco!
19 mars 2012 · 1 729 Inlägg

Traneskog skrev:
Det är bara och blåneka, dom har inte ens rätt att beträda din tomt om dom inte har en husrannsakan.

Klart de har, visa mig lagtexten som ger stöd för ditt påstående.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
IX ____________________________________
19 mars 2012 · 1 340 Inlägg

nesum skrev:
Annars kan länsman själv åka dit för olaga intrång.

Säker på det? Gör han det i tjänsten tror jag bara det kan leda till tjänstefel. Finns tillfällen polis får gå in i t.ex. bostad utan tillåtelse från boende eller ha en husrannsakan, så olaga intrång tror jag blir svårt, men däremot tjänstefel om han har bedömt situationen fel smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

rickylicious skrev:

nesum skrev:

rickylicious skrev:

I Sverige behöver du inte ha ett skriftligt intyg för att göra en husrannsakan. Om en åklagare/tullåklagare har klubbat igenom att man får gå in i ditt hus så gör dom det utan att dom behöver visa dig något papper på det. Om du är misstänkt för brott och vägrar att öppna dörren så har dom rätt att söka efter dig i ditt hem m.m. eftersom du då bryter ännu mer mot lagen genom att du gömmer dig för polisen.

I mitt exempel hade länsman en lapp, därmed inte sagt att de måste finnas någon skriftlig just vid tillfället, MEN, skriftligt bevis på husransakan skall framkomma, även om det blir senare än själva inträdet. Annars kan länsman själv åka dit för olaga intrång.

Du skrev i första inlägget att du inte behöver släppa in en polis som inte har en skriftlig husrannsakan att visa upp och det är fel. Självklart måste det finnas skriftligt från åklagare, undantaget är väl om det är en "nödsituation" då polisen får gå in hos dig utan åklagare bakom. T.ex. om du rånat en bank och åkt hem och låst in dig i tron om att ingen får komma in utan att "trycka upp en lapp i nyllet på dig" smile

Antar att dina glasögon är kraftigare än mina, du får hemskt gärna visa mig de inlägget för jag kan inte hitta något där jag skrivit att länsman MÅSTE ha en skriftlig husransakan för att knacka in ens dörr......

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Vilken rolig diskussion egentligen. Vi har en kille som erkänner ett brott mot lagen och samtidigt ställer frågan hur han kan använda lagen till sin fördel för att slippa undan.....? Hör ni inte hur jädra fel det blir?

Senast redigerat av rickylicious (19 mars 2012)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

nesum skrev:

rickylicious skrev:

nesum skrev:
I mitt exempel hade länsman en lapp, därmed inte sagt att de måste finnas någon skriftlig just vid tillfället, MEN, skriftligt bevis på husransakan skall framkomma, även om det blir senare än själva inträdet. Annars kan länsman själv åka dit för olaga intrång.

Du skrev i första inlägget att du inte behöver släppa in en polis som inte har en skriftlig husrannsakan att visa upp och det är fel. Självklart måste det finnas skriftligt från åklagare, undantaget är väl om det är en "nödsituation" då polisen får gå in hos dig utan åklagare bakom. T.ex. om du rånat en bank och åkt hem och låst in dig i tron om att ingen får komma in utan att "trycka upp en lapp i nyllet på dig" smile

Antar att dina glasögon är kraftigare än mina, du får hemskt gärna visa mig de inlägget för jag kan inte hitta något där jag skrivit att länsman MÅSTE ha en skriftlig husransakan för att knacka in ens dörr......

Kan jag göra:

"och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in"

Där skriver du indirekt att du själv har rätt att inte släppa in någon, om det inte är länsman som trycker upp en lapp i nyllet på dig. Men tyvärr så behöver inte länsman visa dig någonting, finns det en husrannsakan från åklagare/tullåklagare så får dom knalla in hos dig utan att visa små söta lappar.

Edit: Jag försöker inte bråka med dig, ville bara förtydliga det du skrev. Det skapas så lätt rykten annars, rykten som till slut leder till att folk tror att polisen inte får göra någonting, något som till slut leder till att såna här trådar startas där ingen tror att den behöver ta ansvar för vad den gör... smile

Senast redigerat av rickylicious (19 mars 2012)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

RightFront skrev:

nesum skrev:
Annars kan länsman själv åka dit för olaga intrång.

Säker på det? Gör han det i tjänsten tror jag bara det kan leda till tjänstefel. Finns tillfällen polis får gå in i t.ex. bostad utan tillåtelse från boende eller ha en husrannsakan, så olaga intrång tror jag blir svårt, men däremot tjänstefel om han har bedömt situationen fel smile

Absolut, tjänstefel är nog mest troligt... Du vet måndagströtter.. Man glömmer lätt hur korrekt man måste vara här på gorg hehe...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

rickylicious skrev:

nesum skrev:

rickylicious skrev:

Du skrev i första inlägget att du inte behöver släppa in en polis som inte har en skriftlig husrannsakan att visa upp och det är fel. Självklart måste det finnas skriftligt från åklagare, undantaget är väl om det är en "nödsituation" då polisen får gå in hos dig utan åklagare bakom. T.ex. om du rånat en bank och åkt hem och låst in dig i tron om att ingen får komma in utan att "trycka upp en lapp i nyllet på dig" smile

Antar att dina glasögon är kraftigare än mina, du får hemskt gärna visa mig de inlägget för jag kan inte hitta något där jag skrivit att länsman MÅSTE ha en skriftlig husransakan för att knacka in ens dörr......

Kan jag göra:

"och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in"

Där skriver du indirekt att du själv har rätt att inte släppa in någon, om det inte är länsman som trycker upp en lapp i nyllet på dig. Men tyvärr så behöver inte länsman visa dig någonting, finns det en husrannsakan från åklagare/tullåklagare så får dom knalla in hos dig utan att visa små söta lappar.

Så du förstod inte syftet i sammanhanget? Där står inte att det MÅSTE finnas en lapp, bara att om han har en så får du den med all säkerhet mitt mellan syltorna.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

nesum skrev:

rickylicious skrev:

nesum skrev:

Antar att dina glasögon är kraftigare än mina, du får hemskt gärna visa mig de inlägget för jag kan inte hitta något där jag skrivit att länsman MÅSTE ha en skriftlig husransakan för att knacka in ens dörr......

Kan jag göra:

"och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in"

Där skriver du indirekt att du själv har rätt att inte släppa in någon, om det inte är länsman som trycker upp en lapp i nyllet på dig. Men tyvärr så behöver inte länsman visa dig någonting, finns det en husrannsakan från åklagare/tullåklagare så får dom knalla in hos dig utan att visa små söta lappar.

Så du förstod inte syftet i sammanhanget? Där står inte att det MÅSTE finnas en lapp, bara att om han har en så får du den med all säkerhet mitt mellan syltorna.

Du skrev "om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in" och DET ÄR FEL för det gör dom inte. Länsman beter sig inte som i amerikanska filmer och knackar på dörren och trycker upp en domstolslapp mot rutan innan dom slår in dörren.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
killercow
19 mars 2012 ·

Om 2 poliser har sett just TS köra runt i bilen obes så räcker det som bevis. även om det står ord mot ord så väger 2 polisers ord högre. även 1 polis ord väger högre.

Har dom inte sett TS köra runt i bilen så kan han även åka på böter då han har ansvar för att fordonet inte används om det inte är bes. straffet för detta är dock lägre (kan inte bötesbelopp i huvudet).

Men kan TS bevisa att han var på väg till från verkstad så uteblir böter. detta bevisas enklast genom kvitto från verkstad alt att polisen kontaktar verkstaden (en kompis lagar bilen i sitt privata garage räknas inte som verkstad)

Mercedesturbodiesel Sothora <3
19 mars 2012 · 1 201 Inlägg

Trafikförordning (1998:1276)
5 § Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning
https://lagen.nu/1998:1276#K14

Någon som läste de?? ägaren som åker på de även om någon annan kör!

Ang husranssakan, Behövs inget "formellt" papper bara godkännande från åklagare.

Polisen går så mycket dom vill på din tomt, men får inte öppna dörrar eller gå in i garage osv.

Och vill dom göra husrannsakan i din lägenhet/garage osv så öppnar hyresvärden åt dom oavsett om du inte skulle va hemma.


Hjälper inte o neka till brottet du begick.! Och tyvärr kommer du nog skickas in till transportstyrelsen för körkortsgranskning. Men de e relativt lugnt!

Senast redigerat av Mercedesturbodiesel (19 mars 2012)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

rickylicious skrev:

nesum skrev:

rickylicious skrev:

Kan jag göra:

"och öppnar du så är de du som bestämmer ifall personen med "syftet" får beträda din tröskel, om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in"

Där skriver du indirekt att du själv har rätt att inte släppa in någon, om det inte är länsman som trycker upp en lapp i nyllet på dig. Men tyvärr så behöver inte länsman visa dig någonting, finns det en husrannsakan från åklagare/tullåklagare så får dom knalla in hos dig utan att visa små söta lappar.

Så du förstod inte syftet i sammanhanget? Där står inte att det MÅSTE finnas en lapp, bara att om han har en så får du den med all säkerhet mitt mellan syltorna.

Du skrev "om de inte är länsman med en husransakan, för då trycker han lappen i nyllet på dig och knatar in" och DET ÄR FEL för det gör dom inte. Länsman beter sig inte som i amerikanska filmer och knackar på dörren och trycker upp en domstolslapp mot rutan innan dom slår in dörren.

Låter som du haft en del oinbjudna blåvita hos dig?!.. Det står fortfarande inte att han MÅSTE ha en lapp, men har han en så får du den i köttdisken 9 av 10 gånger, de där är nämligen en av många grisars våta dröm att få göra, däremot MÅSTE en husransakan finnas, i någon form innan dom tar sig in pga misstanke om brott. I ett annat skede där dom kan/får/måste ta sig in har dom inte lov att rota runt i bland dina grejjer.. Jag fick en tvåsidig husransakan NÄSTAN nerkörd i bihålorna en gång trots att jag bjöd in dom..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Germax
19 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
Trafikförordning (1998:1276)
5 § Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning
https://lagen.nu/1998:1276#K14

Någon som läste de?? ägaren som åker på de även om någon annan kör!

Ang husranssakan, Behövs inget "formellt" papper bara godkännande från åklagare.

Polisen går så mycket dom vill på din tomt, men får inte öppna dörrar eller gå in i garage osv.

Och vill dom göra husrannsakan i din lägenhet/garage osv så öppnar hyresvärden åt dom oavsett om du inte skulle va hemma.


Hjälper inte o neka till brottet du begick.! Och tyvärr kommer du nog skickas in till transportstyrelsen för körkortsgranskning. Men de e relativt lugnt!

Visst är det så, om om någon använder bilen utan ägarens tillåtelse/visdom är det fortf ägarens fel då menar du?
Nej det är det inte. Så det TS kan göra är att hävda att han inte körde, och hänvisa till lagen mot angiveriplikten med intresse för sin egen säkerhet. Vips så kommer dom lägga ner åtalet innan det blivit något.
Om poliserna skulle vittna mot dig så får du helt enkelt komma på argument för att de skulle sätt fel, kom dom bakifrån? Ser du väldigt alldaglig ut så det skulle va lätt att missta?

Svensk domstol friar hellre än fäller och får dom minsta anledning att tveka så kommer dom troligen fria.

Skulle du ljuga i en domstol begår du mened ska tilläggas, ett brott som bestraffas med högst 2 års fängelse.


killercow skrev:
..en kompis lagar bilen i sitt privata garage räknas inte som verkstad)

Jag har 4 polisers ord på att en privat verkstad räknas lika mycket som ett företag. Jag har dock ingen lagtext på det, har du?

Senast redigerat av Germax (19 mars 2012)

Mercedesturbodiesel Sothora <3
19 mars 2012 · 1 201 Inlägg

efter??

Står ju i klar text.

ÄGAREN AV ETT FORDON ÄR SKYLDIG ATT SE TILL ATT FORDONET INTE BRUKAS I STRID MOT BESTÄMMELSERNA I DENNA FÖRORDNING ELLER FÖRBUD SOM HAR MEDDELATS MED STÖD AV DENNA FÖRORDNING.




förövrigt har ja vart med om exakt samma sak.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang