Fall lucka för att stoppa fortkörning ?!

sportluft
22 mars 2012 ·

Inlägget är kopierat från Aftonbladet :

En fallucka mitt i vägbanan.
Det är det senaste vapnet mot fortkörarna.
– Du får en kraftig smäll i bilen, säger David Eskilsson på företaget som utvecklat farthindret.
Enligt Motormännens tidning Motor bygger tekniken på en radar som mäter bilarnas hastighet. När en bilist kör för fort öppnas en lucka i vägbanan och bilen kör in i en stålklädd kant.
– Idén är att det ska vara så pass avskräckande att man inte kör för fort igen, säger David Eskilsson som är vd på företaget Edeva som ligger bakom tekniken.
Passar 100-vägar
Falluckan har utvärderats på Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.
– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.
Skonar busschaufförer
Bakgrunden till falluckan från Linköping är kritik mot de vägbulor som placerats ut på många vägbanor runt om i Sverige. Bland annat har busschaufförer fått rygg- och nackskador av farthinder som sticker upp i vägbanan.
– Grundidén är att vägarna ska vara fria från hinder för de som håller hastigheten, säger David Eskilsson.
Nu kan hindret vara på väg att införas i flera svenska kommuner.
– Intresset är större än förväntan, säger David Eskilsson.

Noterar följande inläggs text : Bland annat har busschaufförer fått rygg- och nackskador av farthinder som sticker upp i vägbanan.  - Seriöst ?

Så funkar falluckan:

Bilen passerar en radar som skickar en signal till falluckan.

Om hastigheten är godkänd händer ingenting.

Om farten överskrider hastighetsbegränsningen fälls luckan ner - sex centimeter.

Vad tycker ni ?

Senast redigerat av sportluft (22 mars 2012)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
22 mars 2012 · 1 899 Inlägg

Jag tycker att det är åt helvete. Men det kommer väl en hel drös med bror duktiga härefter nu som säger att om man håller sej till hastighetsbegränsningarna så är det lugnt. Ersätt gärna fartgupp med dessa men ge fan i landsvägarna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
pukan2
22 mars 2012 · 3 182 Inlägg

tycker detta är bra då folk kör som svin utanför dagis/skolor mm. vart omkörd igår i en kraftig 90graders kurva utanför en skola av en bmw m5 nyare modell hastigheten va garanterat långt över 100, hade 4 bilar bakom mig samt ca 5 framför lika många i andra körfilen.

pukan2
22 mars 2012 · 3 182 Inlägg

håller med låt bli landsvägarna.

sportluft
22 mars 2012 ·

Landsvägar kan dem ge fan i tycker jag med, räcker med fartkamror som den redan har, men som pukan2 skrev om det som hände honom , jo det är klart att han är en idiot som kör så ! Men aa vette fan, notera också att busschafförer har fått ont i ryggen och nacken, så yrkeschafförer ska rygg och nack problem för att dem försöker passa tiderna som dem har till olika hållplatser ? Låter inte rikitgt värt att ha kollektivtrafik då om chafförerna får skador. Tror det gäller lastbilschafförer också såfall ... !?

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 mars 2012 · 3 352 Inlägg

Funkar ju säkert bra i stan där det är max 50. Men inte i högre hastigheter, gör nog mer skada än nytta då.

sportluft
22 mars 2012 ·

Har en tanke, tänk om personen kör över 100 och får sladd eller tappar kontrollen och smäller in i andra bilar i motsatta riktningen , vad jag vet i 100 serie krock på landsväg i rusningstrafiken kan hända mycket.. Vill inte ens tänka på skador som kan hända folk och bilar !

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
22 mars 2012 · 1 899 Inlägg

sportluft skrev:
Landsvägar kan dem ge fan i tycker jag med, räcker med fartkamror som den redan har, men som pukan2 skrev om det som hände honom , jo det är klart att han är en idiot som kör så ! Men aa vette fan, notera också att busschafförer har fått ont i ryggen och nacken, så yrkeschafförer ska rygg och nack problem för att dem försöker passa tiderna som dem har till olika hållplatser ? Låter inte rikitgt värt att ha kollektivtrafik då om chafförerna får skador. Tror det gäller lastbilschafförer också såfall ... !?

Idén är ju att underlätta för yrkeschaufförerna och minska deras skador pga nuvarande farthinder, vilket är helt okej i min mening. Men de är just att de utvecklat något de tycker är lämpligt även på 100 sträckor och i samband med att de nyss röstat igenom DLD så har man ju ytterst lite förtroende för att de anser att vi kan avgöra något själva längre. Vi har ju snart samma läge som i Stor Brittanien med "The nanny state".

Man får ju hoppas att de har vett att ge fan i landsvägarna bara.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Marcus_89 Biltokig elektriker
22 mars 2012 · 3 352 Inlägg

sportluft skrev:
Har en tanke, tänk om personen kör över 100 och får sladd eller tappar kontrollen och smäller in i andra bilar i motsatta riktningen , vad jag vet i 100 serie krock på landsväg i rusningstrafiken kan hända mycket.. Vill inte ens tänka på skador som kan hända folk och bilar !

Precis, räcker med att du har lågprofil så smäller det till rätt bra och kanske tom får punka, sen kan det gå riktigt illa. Eller en mc-förare, kör in i kanten, välter och sen kan det sluta riktigt illa även där

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
22 mars 2012 · 1 899 Inlägg

Marcus_89 skrev:

sportluft skrev:
Har en tanke, tänk om personen kör över 100 och får sladd eller tappar kontrollen och smäller in i andra bilar i motsatta riktningen , vad jag vet i 100 serie krock på landsväg i rusningstrafiken kan hända mycket.. Vill inte ens tänka på skador som kan hända folk och bilar !

Precis, räcker med att du har lågprofil så smäller det till rätt bra och kanske tom får punka, sen kan det gå riktigt illa. Eller en mc-förare, kör in i kanten, välter och sen kan det sluta riktigt illa även där

Välter med ett wireräcke i närheten på det så är han färdigskuren för organdonation sedan.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sportluft
22 mars 2012 ·

Marcus_89 skrev:

sportluft skrev:
Har en tanke, tänk om personen kör över 100 och får sladd eller tappar kontrollen och smäller in i andra bilar i motsatta riktningen , vad jag vet i 100 serie krock på landsväg i rusningstrafiken kan hända mycket.. Vill inte ens tänka på skador som kan hända folk och bilar !

Precis, räcker med att du har lågprofil så smäller det till rätt bra och kanske tom får punka, sen kan det gå riktigt illa. Eller en mc-förare, kör in i kanten, välter och sen kan det sluta riktigt illa även där

Eller hur ? Livsfarligt är det igentligen :S

sportluft
22 mars 2012 ·

Kom på en grej, Ambulanser , brandkåren och poliser osv ... Så dem ska bara köra i 100 dem med då ? För det finns ju fall luckor som kan skada dem också då som busschafförerna ?

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 mars 2012 · 3 352 Inlägg

sportluft skrev:
Kom på en grej, Ambulanser , brandkåren och poliser osv ... Så dem ska bara köra i 100 dem med då ? För det finns ju fall luckor som kan skada dem också då som busschafförerna ?

Det borde ju gälla dom med, vilket är helt fel :S

xXSammy
22 mars 2012 · 6 586 Inlägg

Tycker dessa passa bäst på 30 vägar.

Finns någon mupp som körmed sin 740 i minst, 50 här på 30 vägarna..

De/Dem
sportluft
22 mars 2012 ·

30 vägar osv i områden som skolor osv är skulle jag förstå helt och hållet !

LeafBox Lat Perfektionist
22 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Vägar under 50, sure, go for it.
Men att missa och smacka in i en såndär i 70+?

Hejdå framvagn... För att inte tala om alla andra problem (Utryckning, MC, risk att köra av osv)

Och dom som åker sänkt lär inte bara känna ett gupp, utan seriöst fastna mitt på vägen!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
sportluft
22 mars 2012 ·

Skulle nästan bli som terminator 3 när dem kör kranbilen och aa gör en front flip eller man ska kalla det tongue Men tänk om jag skulle köra en trailer så lossnar ett rep med krok på och fastnar i den luckan. hahaha skulle inte vilja veta vad som skulle hända =/

TouchOfRed Meldem
22 mars 2012 · 4 137 Inlägg

LeafBox skrev:
Vägar under 50, sure, go for it.
Men att missa och smacka in i en såndär i 70+?

Hejdå framvagn... För att inte tala om alla andra problem (Utryckning, MC, risk att köra av osv)

Och dom som åker sänkt lär inte bara känna ett gupp, utan seriöst fastna mitt på vägen!

Håller med. Jag tycker det låter mer farligt än bra.. :S Vilka ideer dom har..

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Stofer
22 mars 2012 · 738 Inlägg

LeafBox skrev:
Vägar under 50, sure, go for it.
Men att missa och smacka in i en såndär i 70+?

Hejdå framvagn... För att inte tala om alla andra problem (Utryckning, MC, risk att köra av osv)

Och dom som åker sänkt lär inte bara känna ett gupp, utan seriöst fastna mitt på vägen!

Min bil lär bli luftburen superstyvt.. ^^

OckeroVictor OSR CREW
22 mars 2012 · 146 Inlägg

absolut att man kan byta ut vägbulorna med dessa! men landsvägen??? jag kan ju med handen på hjärtat säga att en ensam eftermiddag/tidig kväll på en 100 väg kan jag lätt lägga upp bilen i 200+Km/t och att träffa en lucka då? NEJTACK....

Men även om jag bara skulle köra i ca: 130km/t med superstyva coilovers, sänkt till precis att skärmarna klarar det och 40 profil på 18" fälg. det kommer gå åt helvete med fälgar och kjolar.. Minst...

Livet är det som passerar när du håller på med annat.
Volvo C70 T5 "XET-Racing" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang