Fall lucka för att stoppa fortkörning ?!

Kirre
22 mars 2012 · 2 122 Inlägg

dags att öppna fälg verkstad om dessa kommer användas smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
22 mars 2012 · 469 Inlägg

Helt åt helvette, tänker då speciellt på MC-förarna. Var på fotbollscup en gång och en kompis skulle köra dit med sin TZR 50 och han kom lite för fort (50-60 kanske) i en kurva som var lite för snäv så han small in i trottoarkanten och höll på att köra åt helvette, så jag undrar just vad som händer om man kommer dundrade i 130 och får syn på en lucka i marken...

Tror inte att det skulle funka utanför skolor och liknande heller, det finns bättre saker man kan lägga pengar på...

Muttley
22 mars 2012 ·

Läste någon??  De kan anpassas till 100 vägar. De är inte ens tal om att de ska sätta ut de där.  De är testat för 30 sträcka.  Och om de någonsin kommer börja använda dem så kommer de troligtvis ersätta just de befintliga vägbulorna.
Jävligt bra. Har man kört en hel dag med en massa vägbulor så är man faktiskt rätt öm i ryggen och nacken.  Ta exempel Bjärnum, idioterna sätter 3 feldimensionerade vägbulor med kullersten på genomfartsled där de går otroligt mycket tung trafik. Resultatet blev sämre miljö och sämre bullernivåer för ex ett vårdhem.
Så bara fram med luckorna.
En bil klarar dessutom utan problem denna nivåskillnad om man inte kör en genomrostad skitbil.  smile  Och har man sänkt får man väl tänka lite.

Muttley
22 mars 2012 ·

-Westerlund- skrev:
Helt åt helvette, tänker då speciellt på MC-förarna. Var på fotbollscup en gång och en kompis skulle köra dit med sin TZR 50 och han kom lite för fort (50-60 kanske) i en kurva som var lite för snäv så han small in i trottoarkanten och höll på att köra åt helvette, så jag undrar just vad som händer om man kommer dundrade i 130 och får syn på en lucka i marken...

Tror inte att det skulle funka utanför skolor och liknande heller, det finns bättre saker man kan lägga pengar på...

Luckorna kommer främst sättas på en rak sträcka. Inga problem heller med den nivåskillnaden.  Ligger man i 130 då så vettifan om man ska köra på en 50 väg tex.

Tyvärr är det så att befolkningen är otroligt tröga. De kör för fort i samhällen och de måste ju sänkas på något vis.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
22 mars 2012 · 1 899 Inlägg

tkd_rille skrev:
Läste någon??  De kan anpassas till 100 vägar. De är inte ens tal om att de ska sätta ut de där.  De är testat för 30 sträcka.  Och om de någonsin kommer börja använda dem så kommer de troligtvis ersätta just de befintliga vägbulorna.
Jävligt bra. Har man kört en hel dag med en massa vägbulor så är man faktiskt rätt öm i ryggen och nacken.  Ta exempel Bjärnum, idioterna sätter 3 feldimensionerade vägbulor med kullersten på genomfartsled där de går otroligt mycket tung trafik. Resultatet blev sämre miljö och sämre bullernivåer för ex ett vårdhem.
Så bara fram med luckorna.
En bil klarar dessutom utan problem denna nivåskillnad om man inte kör en genomrostad skitbil.  smile  Och har man sänkt får man väl tänka lite.

Har du märkt att politikerna i Sverige i dagsläget inte bryr sej speciellt mycket om vad befolkningen tycker? Och har man nu nollvisionen som mål så kommer det ju garanterat fler regleringar i framtiden mot fortkörning, och då lär ju detta kunna vara ett alternativ de överväger.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Germax
22 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Dom har ett sådant hinder i Linköping, kört för fort en gång där som tur är med vinterdäck för annars hade hela framvagn gått sönder, en jävla smäll blir det!

Muttley
22 mars 2012 ·

PHrnfeldt skrev:

tkd_rille skrev:
Läste någon??  De kan anpassas till 100 vägar. De är inte ens tal om att de ska sätta ut de där.  De är testat för 30 sträcka.  Och om de någonsin kommer börja använda dem så kommer de troligtvis ersätta just de befintliga vägbulorna.
Jävligt bra. Har man kört en hel dag med en massa vägbulor så är man faktiskt rätt öm i ryggen och nacken.  Ta exempel Bjärnum, idioterna sätter 3 feldimensionerade vägbulor med kullersten på genomfartsled där de går otroligt mycket tung trafik. Resultatet blev sämre miljö och sämre bullernivåer för ex ett vårdhem.
Så bara fram med luckorna.
En bil klarar dessutom utan problem denna nivåskillnad om man inte kör en genomrostad skitbil.  smile  Och har man sänkt får man väl tänka lite.

Har du märkt att politikerna i Sverige i dagsläget inte bryr sej speciellt mycket om vad befolkningen tycker? Och har man nu nollvisionen som mål så kommer det ju garanterat fler regleringar i framtiden mot fortkörning, och då lär ju detta kunna vara ett alternativ de överväger.

Jag är tveksam att de kommer börja använda dessa. Vi diskutera lite på sporthoj.  Pga underhållet så kommer de nog inte använda dem.
Kan va kul att köra fort. Men detta kommer ju bli som med kamerorna, folk lär sig var de står och då kommer de sakta ner just där.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
22 mars 2012 · 1 899 Inlägg

tkd_rille skrev:

PHrnfeldt skrev:

tkd_rille skrev:
Läste någon??  De kan anpassas till 100 vägar. De är inte ens tal om att de ska sätta ut de där.  De är testat för 30 sträcka.  Och om de någonsin kommer börja använda dem så kommer de troligtvis ersätta just de befintliga vägbulorna.
Jävligt bra. Har man kört en hel dag med en massa vägbulor så är man faktiskt rätt öm i ryggen och nacken.  Ta exempel Bjärnum, idioterna sätter 3 feldimensionerade vägbulor med kullersten på genomfartsled där de går otroligt mycket tung trafik. Resultatet blev sämre miljö och sämre bullernivåer för ex ett vårdhem.
Så bara fram med luckorna.
En bil klarar dessutom utan problem denna nivåskillnad om man inte kör en genomrostad skitbil.  smile  Och har man sänkt får man väl tänka lite.

Har du märkt att politikerna i Sverige i dagsläget inte bryr sej speciellt mycket om vad befolkningen tycker? Och har man nu nollvisionen som mål så kommer det ju garanterat fler regleringar i framtiden mot fortkörning, och då lär ju detta kunna vara ett alternativ de överväger.

Jag är tveksam att de kommer börja använda dessa. Vi diskutera lite på sporthoj.  Pga underhållet så kommer de nog inte använda dem.
Kan va kul att köra fort. Men detta kommer ju bli som med kamerorna, folk lär sig var de står och då kommer de sakta ner just där.

Tycker kamerorna är perfekta. De sitter där de behövs. Men om falluckorna blir verklighet så är de livsfarliga, så dem är jag emot.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Muttley
22 mars 2012 ·

PHrnfeldt skrev:

tkd_rille skrev:

PHrnfeldt skrev:

Har du märkt att politikerna i Sverige i dagsläget inte bryr sej speciellt mycket om vad befolkningen tycker? Och har man nu nollvisionen som mål så kommer det ju garanterat fler regleringar i framtiden mot fortkörning, och då lär ju detta kunna vara ett alternativ de överväger.

Jag är tveksam att de kommer börja använda dessa. Vi diskutera lite på sporthoj.  Pga underhållet så kommer de nog inte använda dem.
Kan va kul att köra fort. Men detta kommer ju bli som med kamerorna, folk lär sig var de står och då kommer de sakta ner just där.

Tycker kamerorna är perfekta. De sitter där de behövs. Men om falluckorna blir verklighet så är de livsfarliga, så dem är jag emot.

De gör de verkligen.  Just därför tror jag ej heller de kommer att sätta de på vägar med hastigheter över 50. Så de kommer inte bli farligt.

Germax
22 mars 2012 · 12 086 Inlägg

tkd_rille skrev:

PHrnfeldt skrev:

tkd_rille skrev:

Jag är tveksam att de kommer börja använda dessa. Vi diskutera lite på sporthoj.  Pga underhållet så kommer de nog inte använda dem.
Kan va kul att köra fort. Men detta kommer ju bli som med kamerorna, folk lär sig var de står och då kommer de sakta ner just där.

Tycker kamerorna är perfekta. De sitter där de behövs. Men om falluckorna blir verklighet så är de livsfarliga, så dem är jag emot.

De gör de verkligen.  Just därför tror jag ej heller de kommer att sätta de på vägar med hastigheter över 50. Så de kommer inte bli farligt.

Jag körde uppskattningsvis i 50 när jag körde i hindret, och det vart som sagt en jävla smäll. De sitter nog bara på 30 vägar.

Muttley
22 mars 2012 ·

Germax skrev:

tkd_rille skrev:

PHrnfeldt skrev:

Tycker kamerorna är perfekta. De sitter där de behövs. Men om falluckorna blir verklighet så är de livsfarliga, så dem är jag emot.

De gör de verkligen.  Just därför tror jag ej heller de kommer att sätta de på vägar med hastigheter över 50. Så de kommer inte bli farligt.

Jag körde uppskattningsvis i 50 när jag körde i hindret, och det vart som sagt en jävla smäll. De sitter nog bara på 30 vägar.

Kan räcka. Men de hade varit riktigt skönt för oss som kör upp mot 50 mil om dagen att bli av med bulorna för att spara på rygg lite.

TouchOfRed Meldem
22 mars 2012 · 4 137 Inlägg

Enkel lösning på ett enkelt problem. Kör lagligt..  Varför måste folk ligga dom där extra 10-20 på vägarna?
"Det känns bättre" är ingen anledning.. Du kommer knappast tjäna flera timmar.
Vet inte hur mycket man tjänar, men är det inte några sekunder på en mil, om man kör 90 jämfört med 80?

Senast redigerat av TouchOfRed (22 mars 2012)

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
22 mars 2012 · 469 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Enkel lösning på ett enkelt problem. Kör lagligt..  Varför måste folk ligga dom där extra 10-20 på vägarna?
"Det känns bättre" är ingen anledning.. Du kommer knappast tjäna flera timmar.
Vet inte hur mycket man tjänar, men är det inte några sekunder på en mil, om man kör 90 jämfört med 80?

Tyvärr så är det ju människor vi pratar om, och det där enkla tycks aldrig passa hmm

TouchOfRed Meldem
22 mars 2012 · 4 137 Inlägg

-Westerlund- skrev:

TouchOfRed skrev:
Enkel lösning på ett enkelt problem. Kör lagligt..  Varför måste folk ligga dom där extra 10-20 på vägarna?
"Det känns bättre" är ingen anledning.. Du kommer knappast tjäna flera timmar.
Vet inte hur mycket man tjänar, men är det inte några sekunder på en mil, om man kör 90 jämfört med 80?

Tyvärr så är det ju människor vi pratar om, och det där enkla tycks aldrig passa hmm

Sant. Människor är egoister !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Johnsen
22 mars 2012 · 426 Inlägg

Låt säga att du har en bil framför och du åker snabbare än den, lasern registrerar bilen framför som "laglig hastighet" men din som för hög, finns det inte en risk då att bilen framför får ta del av din "bestraffning"? Så länge som den här konstruktionen håller sig på 50- km/h vägar är jag nöjd, men snälla låt bli motorvägar mm smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Muttley
22 mars 2012 ·

Johnsen skrev:
Låt säga att du har en bil framför och du åker snabbare än den, lasern registrerar bilen framför som "laglig hastighet" men din som för hög, finns det inte en risk då att bilen framför får ta del av din "bestraffning"? Så länge som den här konstruktionen håller sig på 50- km/h vägar är jag nöjd, men snälla låt bli motorvägar mm smile

Om de är rätt gjort så ska de inte det. Mäter väl antagligen sträckan kvar och släpper när bilen kommit fram.

Johnsen
22 mars 2012 · 426 Inlägg

tkd_rille skrev:

Johnsen skrev:
Låt säga att du har en bil framför och du åker snabbare än den, lasern registrerar bilen framför som "laglig hastighet" men din som för hög, finns det inte en risk då att bilen framför får ta del av din "bestraffning"? Så länge som den här konstruktionen håller sig på 50- km/h vägar är jag nöjd, men snälla låt bli motorvägar mm smile

Om de är rätt gjort så ska de inte det. Mäter väl antagligen sträckan kvar och släpper när bilen kommit fram.

Jo jag vet, men om bilen framför passerar lasern i 30 knyck och du i 60, den räknar ut att om du bibehåller din hastighet är du framme vid luckan om si och så många sekunder. Dock måste du ju då bromsa in eftersom du har en långsammare bil framför, luckan öppnas tidigare då den beräknas på din hastighet och bilen framför får en smäll tongue Nu sitter kanske lasern rätt tätt inpå luckan då så detta kanske inte kan hända, vore ju rätt skumt om det skulle hända dock

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
TouchOfRed Meldem
22 mars 2012 · 4 137 Inlägg

En bättre ide skulle väl vara att Dom tar ut 2 punkter på en vägsträcka, vi säger 1km. I början sätter dom nån kamera/sensor som tar en bild på bilen, och likaså i slutet. Som tar tid på hur lång tid det tar att åka mellan dom 2 punkterna. Om man kör i 100km/h så kommer man 1km på 1min? (det är säkert felräknat men skitsamma:P) Och överstiger man gränsen med vi säger 10sek, så får man böter.

Dock kan väl detta bli ett problem om det är massor med trafik. Men borde ändå gå att lösa på nåt vis, med tanke på den teknik vi har tillgång till idag.

Eller är jag ute och cyklar på min rostiga Crescent? Kanske redan finns nån typ av sånahär lösningar?

Senast redigerat av TouchOfRed (22 mars 2012)

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Muttley
22 mars 2012 ·

TouchOfRed skrev:
En bättre ide skulle väl vara att Dom tar ut 2 punkter på en vägsträcka, vi säger 1km. I början sätter dom nån kamera/sensor som tar en bild på bilen, och likaså i slutet. Som tar tid på hur lång tid det tar att åka mellan dom 2 punkterna. Om man kör i 100km/h så kommer man 1km på 1min? (det är säkert felräknat men skitsamma:P) Och överstiger man gränsen med vi säger 10sek, så får man böter.

Dock kan väl detta bli ett problem om det är massor med trafik. Men borde ändå gå att lösa på nåt vis, med tanke på den teknik vi har tillgång till idag.

Eller är jag ute och cyklar på min rostiga Crescent? Kanske redan finns nån typ av sånahär lösningar?

Ett sätt är att vända på kameror så de tar bild bak på bilar med wink.  Polisen brukar vända sig när de står med lasern och kollar så man inte accelerar efter man kört förbi dem. Då har de även ofta mc poliser redo.

Hamilton
22 mars 2012 · 8 869 Inlägg

Låser då det redan finns en tråd i ämnet
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3173701

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang