Indraget körkort och vårdslöshet i trafik

Volvofarfar
25 mars 2012 · 1 312 Inlägg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
MIKK0 Designer.
25 mars 2012 · 1 260 Inlägg

kristinas40 skrev:
jo men dom sa att jag körde 31 km för fort tror jag att dom sam

det står så här också rapporteras till åklagare för att beläggas med strafföreläggande.
vad menas med det.

Wikipedia skrev:
Strafföreläggande innebär att en som är misstänkt för brott omedelbart eller inom viss tid föreläggs ett bötesstraff som utfärdas antingen av åklagare eller tullåklagare.[1]
Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser.
Ett strafföreläggande ska innehålla uppgift om
den åklagare som har utfärdat föreläggandet,
den misstänkte,
brottet med angivande av tid och plats för dess begående samt övriga omständigheter som behövs för att känneteckna det,
den eller de bestämmelser som är tillämpliga när det gäller brottet,
det straff och den särskilda rättsverkan, som föreläggs den misstänkte, och
det enskilda anspråk som föreläggs den misstänkte med uppgift om målsäganden och de omständigheter som anspråket grundar sig på.[2]
Ett strafföreläggande kräver att den misstänkte erkänner brottet och skriver under föreläggandet. Det har därefter samma verkan som en lagakraftvunnen dom.[3]
Ett strafföreläggande kan också godkännas genom att hela beloppet betalas till den myndighet som regeringen bestämmer, utan att ett skriftligt godkännande skett, om föreläggandet avser endast böter.[4]
Betalning ska inte anses som ett godkännande, om det framgår att den misstänkte inte har avsett att godkänna föreläggandet.[5]
Strafföreläggande är en förenklande och tidsbesparande procedur, för båda parter, då ärendet inte går till rättegång i domstol. Skriver den misstänkte inte under strafföreläggandet går ärendet vidare till åtal.
Ett godkänt strafföreläggande förs in i belastningsregistret.

Senast redigerat av MIKK0 (25 mars 2012)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
kristinas40
25 mars 2012 · 174 Inlägg

oki ska nog göra det.  men hoppas att dom inte tar det utan att jag får till baka det

Hamilton
25 mars 2012 · 8 868 Inlägg

kristinas40 skrev:
oki ska nog göra det.  men hoppas att dom inte tar det utan att jag får till baka det

Transportstyrelsen kommer garanterat att dra in körkortet i 2-10månader, visar det sig att det är grov vårdslöshet så blir det minst 1-år.



Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Audi_powah
25 mars 2012 · 1 515 Inlägg

kristinas40 skrev:
oki ska nog göra det.  men hoppas att dom inte tar det utan att jag får till baka det

Du kan bara drömma om att få tillbaka det lol Blir med störst sannolighet indraget i minst 6-12månader, böter och en dom för vårdslöshet i trafiken. Och även som föregåeénda skrev, du deltog i en illegalt planerad aktivitet... Så inte mycket kan du hoppas på utan köp en moppe.

Du ligger illa ute iaf, bara att acceptera fakta.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
kristinas40
25 mars 2012 · 174 Inlägg

jo men dom har inte kryssat i grov vårdslöshet
utan bara att jag körde för fort

Audi_powah
25 mars 2012 · 1 515 Inlägg

kristinas40 skrev:
jo men dom har inte kryssat i grov vårdslöshet
utan bara att jag körde för fort

Det kan de ha missat isåntfall, och de kan även hävda det muntligt ifall det behövs och ta det vidare till en åklagare, vilket de säkert kommer och göra. Deras ord väger så sjukt mycket mer än dit.. Så inte alls mycket du kan göra smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Glesmark
25 mars 2012 · 1 938 Inlägg

Du e rätt körd om du inte är dödspolare med både åklagare och dommare, kortet kommer dom rycka av dig i vilket fall, frågan är bara hur länge, och om du kommer behöva ta om det, vilket är ett resultatav hur länge det är indraget.

Tycker inte du förtjänar något lycka till från min sida i alla fall så hoppas du får ett utomordentligt hårt straff.

discokapten Kapten på disco!
25 mars 2012 · 1 729 Inlägg

kristinas40 skrev:
jo men dom har inte kryssat i grov vårdslöshet
utan bara att jag körde för fort

Det behöver inte polisen göra, det gör åklagargen garanterat, du kommer antagligen få det indraget i minst 12 månader och garanterat få dagsböter.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
ekelund88
25 mars 2012 · 2 656 Inlägg

garanterat ta om körkortet och ta om lämp osv med kommer kosta dig en väldig massa pengar i bara "fasta" kostnader nu utan bötes beloppet kan du nog räkna med en 10 k + iaf med böterna 15k + beroende va du får för böter för vårdslöshet och fortkörningen

Lyngmo
25 mars 2012 · 466 Inlägg

men körde du i 104 km på 40 väg då skulle du få ta om det tycker jag. tänk om du hade kört på någon i den hastigheten. jaja gjort är gjort

lycka till med körkortet

Mickius
25 mars 2012 · 4 670 Inlägg

Måste bara fråga vilka idioter kör streetrace på 40 väg?

Seriöst nått innanför som säger att det finns anledningar till varför det är just 40 väg?

Vad hade du gjort om någon spang ut på vägen? Och ställer sig polisen med laser där så finns det ju en väldigt stor anledning till att dom gör det just där mitt i natten?

Senast redigerat av mickius (25 mars 2012)

ekelund88
25 mars 2012 · 2 656 Inlägg

mickius skrev:
Måste bara fråga vilka idioter kör streetrace på 40 väg?

Seriöst nått innanför som säger att det finns anledningar till varför det är just 40 väg?

det kan vara 40 på dom mest konstiga platser så har vi det i hstad med

Mickius
25 mars 2012 · 4 670 Inlägg

ekelund88 skrev:

mickius skrev:
Måste bara fråga vilka idioter kör streetrace på 40 väg?

Seriöst nått innanför som säger att det finns anledningar till varför det är just 40 väg?

det kan vara 40 på dom mest konstiga platser så har vi det i hstad med

Olej här har jag faktiskt inte än sett någon strecka med 30 eller 40 som inte är tätbebyggt/ eller mindre samhälle/skolor med mycket hus vid vägen som har dom hastigheterna.
Kanske finns men inget jag lagt märke till

slowSwede
25 mars 2012 · 223 Inlägg

mickius skrev:

ekelund88 skrev:

mickius skrev:
Måste bara fråga vilka idioter kör streetrace på 40 väg?

Seriöst nått innanför som säger att det finns anledningar till varför det är just 40 väg?

det kan vara 40 på dom mest konstiga platser så har vi det i hstad med

Olej här har jag faktiskt inte än sett någon strecka med 30 eller 40 som inte är tätbebyggt/ eller mindre samhälle/skolor med mycket hus vid vägen som har dom hastigheterna.
Kanske finns men inget jag lagt märke till

Industriområden, där kan det vara 40.

BMW 335 (2007)
ekelund88
25 mars 2012 · 2 656 Inlägg

mickius skrev:

ekelund88 skrev:

mickius skrev:
Måste bara fråga vilka idioter kör streetrace på 40 väg?

Seriöst nått innanför som säger att det finns anledningar till varför det är just 40 väg?

det kan vara 40 på dom mest konstiga platser så har vi det i hstad med

Olej här har jag faktiskt inte än sett någon strecka med 30 eller 40 som inte är tätbebyggt/ eller mindre samhälle/skolor med mycket hus vid vägen som har dom hastigheterna.
Kanske finns men inget jag lagt märke till

vi har en lång raka mitt ut in the middle of nowwere som är 40 kmh som de brukar rejsas på här i stan

Mickius
25 mars 2012 · 4 670 Inlägg

ekelund88 skrev:

mickius skrev:

ekelund88 skrev:
det kan vara 40 på dom mest konstiga platser så har vi det i hstad med

Olej här har jag faktiskt inte än sett någon strecka med 30 eller 40 som inte är tätbebyggt/ eller mindre samhälle/skolor med mycket hus vid vägen som har dom hastigheterna.
Kanske finns men inget jag lagt märke till

vi har en lång raka mitt ut in the middle of nowwere som är 40 kmh som de brukar rejsas på här i stan

Där ser man , men då ställer jag en liten fråga hur ofta skulle en polis kör laser där? Eller hur ofta skulle inte folk vid ett streetrace hålla koll åt alla håll?

Senast redigerat av mickius (25 mars 2012)

ekelund88
25 mars 2012 · 2 656 Inlägg

mickius skrev:

ekelund88 skrev:

mickius skrev:

Olej här har jag faktiskt inte än sett någon strecka med 30 eller 40 som inte är tätbebyggt/ eller mindre samhälle/skolor med mycket hus vid vägen som har dom hastigheterna.
Kanske finns men inget jag lagt märke till

vi har en lång raka mitt ut in the middle of nowwere som är 40 kmh som de brukar rejsas på här i stan

Där ser man smile, men då ställer jag en liten fråga hur ofta skulle en polis kör laser där? Eller hur ofta skulle inte folk vid ett streetrace hålla koll åt alla håll?

det har jag absolut itne enaning om smile men ja dom har koll där när det körs

kristinas40
25 mars 2012 · 174 Inlägg

det var ett industri område

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2012 · 13 777 Inlägg

är jhu svårt att gissa utgången

det är åklagaren som beslutar över vårdslösheten inte polisen!

nattetid i ett industri område så tror jag faktist inte dom ens tar det till rätten om jag ska vara uppriktig men dom kan göra det!

åkte fast när jag körde 160 på 90väg alltså 70km/h för fort där blev det 5månaders indraget körkort

så har du iallfall något att gå på
problemet att detta var på en 40väg så det kan anses värre
men 12månader tror jag inte på

normalt är det inte 1års indraget körkort på normal graden av vårdlöshet
utan detta kräver grovvårdlöshet om jag förstått allt rätt

och grov lär det ej bli eftersom det just var på natten och i ett industriområde
oxå där gör att du mest troligen inte blir åtalad för vårdlöshet men som sagt ett lotteri

jag gissar på 5-8månaders indraget körkort oavsätt

vad skrev polisen på papprena förutom att du kört förfort?
att det var ett rejs kan vara det som är problemet om dom insåg det och skrev detta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang