Indraget körkort och vårdslöshet i trafik

Nuskei
27 mars 2012 · 11 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

rickylicious skrev:

Mack skrev:

Är inte ett år, tolv månader då..?

Tror han menar mindre än 12 månader smile

Det skiljer sig på 12 månader och 1 år.
Det är någon gräns de har satt...

står det 12 månader så får man tillbaka det.
står det 1 år så får man göra om hela skiten..

Så blev det för mina polare som alla klarade sig på 12 månader.
förutom för en som fick 1 år och fick göra om hela skiten smile

Jag fick de längsta straffet, så här ligger d till


Får man 1 år = längsta straffet

får man 1 år och 1 dag så måste man göra om allt

habomaster
28 mars 2012 · 463 Inlägg

Growe skrev:

kristinas40 skrev:
jag ringde polisen å fråga och dom trorde inte jag får ta om kortet efter som jag inte har nån prövnings tid och är ostraffad
.men han sa att Länsstyrelsen bestämmer

där har polisen fel!!

Länsstyrelsen har inte hand om detta utan det är Vägverket här i örebro som har hand om det numera

Länsstyrelsen hanterar inte körkortsfrågor längre, det har transportstyrelsen hand om.
Vägverket finns inte kvar utan har delats upp mellan transportstyrelsen och trafikverket. Transportstyrelsen arbetar med järnvägs-, luftfarts-, sjöfarts- vägtrafik-, körkorts- och yrkestrafikfrågor. Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart.

SylvesterStallone
28 mars 2012 · 1 433 Inlägg

är max böter man kan få alltså 4000?  och indraget körkort max 1 år ?

BMW 730D (2005)
juhaaan
28 mars 2012 · 619 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Borde ta körkortet på livstid för en sådan dum sak.

Köra för fort på ett industriområde är väl inte så farligt? Visst det är 50 väg men ändå, tror inte nån kör 50 inte ens polisen.. Här i Gävle finns det ett stort område som har 15 meter bred väg och 1000 meter raksträcka där det är 50 väg. Att åka dit på fortkörning där skulle kännas tungt.

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 mars 2012 · 1 948 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
är max böter man kan få alltså 4000?  och indraget körkort max 1 år ?

Om jag minns reglerna rätt så kan du få indraget körkort i 12 månader, allt utöver det så måste du ta om körkortet. och då får du inte ens börja ta kortet förens spärrtiden gått ut.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2012 · 17 598 Inlägg

Tråd rensad på någon mindre lyckad idé med påföljande diskussion.

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kristinas40
28 mars 2012 · 174 Inlägg

enligt polisen jag ringde till
sa han att jag får nog 6 månader.

efter som jag inte har blivit straffad innan och har ingen prövo tid.kvar.

jag känner en som körde 100km förfort på 40 väg han fick 6 månader.
jag körde bara 64km för fort.

killercow
28 mars 2012 ·

Luddläst igenom tråden lite snabbt nu.

Mycket snack om både länstyrelsen, trafikverket å åklagare, polis. Dessa har igentligen inget med själva körkortet att göra mer än att polisen kan ta det tillfälligt på plats

Det är Transportstyrelsen som avgör hur länge du blir av med kortet. Indraget körkort kommer du få. Hur länge beror på flera faktorer.

Tex ditt behov av körkort
tidigare trafikförseelser
vart du kört förfort
tidpunkt

då det handlar om mellan 30-50 sträcka (även om de nu var industriområde) å du körde 104km/h så ska du nog räkna med mellan 6-12mån. det är det vanliga utfallet. 3mån är det minsta du kommer få men då krävs det att du har anledning till kortare indragning.

Körkortet behöver endast tas om om transportstyrelsen bedömmer det behövs och det är från fall till fall. och då ska kortet varit indraget minst 1år

du kommer av tingsrätten dömas till böter. även om åklagare yrkar på vårdslöshet i trafik så betyder inte det att rätten inte bedömer det som grov

Glesmark
28 mars 2012 · 1 938 Inlägg

killercow skrev:
Luddläst igenom tråden lite snabbt nu.

Mycket snack om både länstyrelsen, trafikverket å åklagare, polis. Dessa har igentligen inget med själva körkortet att göra mer än att polisen kan ta det tillfälligt på plats

Det är Transportstyrelsen som avgör hur länge du blir av med kortet. Indraget körkort kommer du få. Hur länge beror på flera faktorer.

Tex ditt behov av körkort
tidigare trafikförseelser
vart du kört förfort
tidpunkt

då det handlar om mellan 30-50 sträcka (även om de nu var industriområde) å du körde 104km/h så ska du nog räkna med mellan 6-12mån. det är det vanliga utfallet. 3mån är det minsta du kommer få men då krävs det att du har anledning till kortare indragning.

Körkortet behöver endast tas om om transportstyrelsen bedömmer det behövs och det är från fall till fall. och då ska kortet varit indraget minst 1år

du kommer av tingsrätten dömas till böter. även om åklagare yrkar på vårdslöshet i trafik så betyder inte det att rätten inte bedömer det som grov

Som jag förstått via ryktesvägar så skall det inte spela någon större roll om man yrkar på att man behöver det i tjänst, och faktiskt talar sanning.
Men det gör inte saken sämre att yrka på det dock.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 mars 2012 · 1 948 Inlägg

Det beror på situation och hur pass mycket tid och energi man lägger ner på sin ansökan. Samt om man kan smälla ihop en vettig ansökan eller inte, man kan inte spela dum eller anta att folket på TS är idioter.

Man får helt enkelt komma med bra argument till dels varför man körde för fort och sen väldigt bra argument till att man ska få minskad spärrtid. Att man måste ha bilen privat(typ hämta barnen på dagis) håller inte. Du måste kunna specificera varför du måste ha bilen i ditt arbete för att det ens skall vara lönt. Se ska dessutom din arbetsgivare skicka in en yrkan på varför han/hon vill att du ska få kortad spärrtid.

En yrkan håller nog inte så bra vid ett race mitt i natten på ett industri-område då det mer eller mindre säger sig självt att det är en planerad och medveten fortkrning.

Däremot kan det hålla bra om man t.ex som jag själv kört 60 på en 30 väg av misstag för att jag var ouppmärksam och missade en 50 till 30 strecka som sedan gick över till en 70 strecka. Detta gjorde jag på dagtid med jobbarbilen.

jag lyckades korta ner min spärrtid från 3 till 2 månader pga av detta. Men det var säkert bl.a pga. det var min första förseelse samt att mina argument var realistiska och hållbara. Tillsammans med en bra arbetsgivare som lade ner mycket möda på en yrkan,

Senast redigerat av AcesHigh666 (28 mars 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
kristinas40
28 mars 2012 · 174 Inlägg

jag ska skriva att jag är arbetslös och jag har praktik och moste ha körkortet till å fron det.
och att jag får mer möjlig heter till  mer jobb med körkort

jag har ju aldrig blivit straffade innan.

det var kl00.00  på street race

killercow
28 mars 2012 ·

Behöver du kortet i jobbet så kan det vara så att du får behålla det. inte alls ovanligt att man vid lägre indragning (3mån) låter personen behålla kortet om personen behöver det i jobbet. vid grövre förseelser eller återkommande så är dock TS inte lika givmilda med detta.

Straffet anses som för hårt mot typen av förseelse om nån blir av jobbet pga indraget kort.

killercow
28 mars 2012 ·

kristinas40 skrev:
jag ska skriva att jag är arbetslös och jag har praktik och moste ha körkortet till å fron det.
och att jag får mer möjlig heter till  mer jobb med körkort

jag har ju aldrig blivit straffade innan.

det var kl00.00  på street race

Nej nej nej...

att du är arbetslös men måste ha kortet till och från din praktik tar dom inte hänsyn till. går ju åka kollektivt eller cykla om du nu inte har flera mil till buss eller praktik

hänsyn tar dom om du måste ha kortet för att utföra ditt jobb.

kristinas40
28 mars 2012 · 174 Inlägg

hur ska jag skriva då jag är arbetslös å har praktik

HayesNine
28 mars 2012 · 191 Inlägg

Det blir nog avskrivet... Det har inte med ekonomisk brottslighet att göra. Det verkar ju vara det ända man blir straffad för i det här landet...

killercow
28 mars 2012 ·

kristinas40 skrev:
hur ska jag skriva då jag är arbetslös å har praktik

Vad menar du?

kristinas40
28 mars 2012 · 174 Inlägg

hur ska jag skriva för att över tyga att jag moste ha körkotet.

jag kan ju inte skriva att jag behöver det till jobbet efter jag är arbetslös och har praktik nu..

jag tänkte skriva de och att jag moste ha körkort för att får mer möjlig heter till mer jobb

HayesNine
28 mars 2012 · 191 Inlägg

De skulle du nog tänkt på lite tidigare

Muttley
28 mars 2012 ·

Troligen bryr de sig inte. Om du blir av med de i några månader. Varför ska man ha förmildrande straff överhuvudtaget när de var planerat?  Tror inte du kommer undan med att skriva något.

killercow
28 mars 2012 ·

tar dom nog inte hänsyn till.

du får nog vänta och se sen om du tycker beslutet är felaktigt så går det att få det omprövat.

TS kommer nog se lite allvarligt på det då dom kommer förstå att sträckan du körde på är hårt utsatt för buskörning då polisen stod där kl 0.00 på natten med laser. TS kommer då förstå att det handlar om nån typ av race å sånt gillar dom inte å vill gärna ge hårdare straff för att få bort den typen av bus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang