Angående kylare till trimmad motor

jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

hejsan alla grabbs o girls. har varit o fixat en ny v8 till min camaro. motorn är en cheva 383 som leverara ca 450hk/600nm. nu undrar jag om jag kommer behöva en större kyl?

sitter högflödes pump på motorn och jag har alla kåpor som ska sitta runt fläkt och kyl. fläkten är orginal.
har en alukyl men vet ej om denna är för liten eller om den räcker, förra motorn va en borrad 350 på ca 250 hk.

Expoze
26 mars 2012 · 2 024 Inlägg

Om inte annat så kan en kraftig termostatstyrd elfläkt vara en bra idé om du planerar lite cruisingar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

Expoze skrev:
Om inte annat så kan en kraftig termostatstyrd elfläkt vara en bra idé om du planerar lite cruisingar.

så den gamla fläkten är inte att tänka på då?

är ju tänkt att både bli cruising och nån repa eller 2

Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

+1 Om du har tänkt att lägga en tegelsten på blyfoten under långa stunder så kan en kallare termostat göra underverk. stoppade in en i min bil förra året med orginal kylare och vilken skillnad det blev. Att bilen drar lite mer soppa skiter i varje fall jag fullständigt i. Häll i lite redline water wetter också så behöver du inte oroa dig mer. Vissa hävdar att just water wetter är bluff och att man får samma resultat som med yes ultra. men efter att ha snackat med en stor motorbyggare för just cheva och äldre motorer så köpte jag det direkt och inte ångrat det en sekund


Expoze skrev:
Om inte annat så kan en kraftig termostatstyrd elfläkt vara en bra idé om du planerar lite cruisingar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

Richtenb skrev:
+1 Om du har tänkt att lägga en tegelsten på blyfoten under långa stunder så kan en kallare termostat göra underverk. stoppade in en i min bil förra året med orginal kylare och vilken skillnad det blev. Att bilen drar lite mer soppa skiter i varje fall jag fullständigt i. Häll i lite redline water wetter också så behöver du inte oroa dig mer. Vissa hävdar att just water wetter är bluff och att man får samma resultat som med yes ultra. men efter att ha snackat med en stor motorbyggare för just cheva och äldre motorer så köpte jag det direkt och inte ångrat det en sekund


Expoze skrev:
Om inte annat så kan en kraftig termostatstyrd elfläkt vara en bra idé om du planerar lite cruisingar.

okey. så då kvittar det om det är elfläkt eller inte då, bara en kallare termostat? kanske en någon tum större fläkt? man bor ju nära e4an så lär ju bli lite högre fart då och då sen är de ju en camaro så gasen kommer ju sitta i golvet några gånger i sommar

Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Ja troligtivs men om du har en mekanisk motorfläkt så får du tänka på att du tappar några hästar  och det vill du ju inte göra. om det inte känns bökigt hade jag gjort som Expoze rekommenderar, köp endast SPAL

I min BMW har jag monterat bort motorfläkten och kör bara med kallare termostat och water wetter. köar varje dag utan problem. Dock rekommenderar jag dig inte att göra samma sak men bara för att ge en bild av hur mycket en kallare termostat och kylartillsatsen gör. Bilen är mycket ivrigare på gasen också utan fläkten.   


jockev8 skrev:

Richtenb skrev:
+1 Om du har tänkt att lägga en tegelsten på blyfoten under långa stunder så kan en kallare termostat göra underverk. stoppade in en i min bil förra året med orginal kylare och vilken skillnad det blev. Att bilen drar lite mer soppa skiter i varje fall jag fullständigt i. Häll i lite redline water wetter också så behöver du inte oroa dig mer. Vissa hävdar att just water wetter är bluff och att man får samma resultat som med yes ultra. men efter att ha snackat med en stor motorbyggare för just cheva och äldre motorer så köpte jag det direkt och inte ångrat det en sekund


Expoze skrev:
Om inte annat så kan en kraftig termostatstyrd elfläkt vara en bra idé om du planerar lite cruisingar.

okey. så då kvittar det om det är elfläkt eller inte då, bara en kallare termostat? kanske en någon tum större fläkt? man bor ju nära e4an så lär ju bli lite högre fart då och då sen är de ju en camaro så gasen kommer ju sitta i golvet några gånger i sommar

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

Richtenb skrev:
Ja troligtivs men om du har en mekanisk motorfläkt så får du tänka på att du tappar några hästar  och det vill du ju inte göra. om det inte känns bökigt hade jag gjort som Expoze rekommenderar, köp endast SPAL

I min BMW har jag monterat bort motorfläkten och kör bara med kallare termostat och water wetter. köar varje dag utan problem. Dock rekommenderar jag dig inte att göra samma sak men bara för att ge en bild av hur mycket en kallare termostat och kylartillsatsen gör. Bilen är mycket ivrigare på gasen också utan fläkten.   


jockev8 skrev:

Richtenb skrev:
+1 Om du har tänkt att lägga en tegelsten på blyfoten under långa stunder så kan en kallare termostat göra underverk. stoppade in en i min bil förra året med orginal kylare och vilken skillnad det blev. Att bilen drar lite mer soppa skiter i varje fall jag fullständigt i. Häll i lite redline water wetter också så behöver du inte oroa dig mer. Vissa hävdar att just water wetter är bluff och att man får samma resultat som med yes ultra. men efter att ha snackat med en stor motorbyggare för just cheva och äldre motorer så köpte jag det direkt och inte ångrat det en sekund



okey. så då kvittar det om det är elfläkt eller inte då, bara en kallare termostat? kanske en någon tum större fläkt? man bor ju nära e4an så lär ju bli lite högre fart då och då sen är de ju en camaro så gasen kommer ju sitta i golvet några gånger i sommar

jo den mekansika kan jag tänka mig stjäl lite effekt. men om jag sätter dit en elfläkt, inom vilka grader bör termostaten ligga?

Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Mina 2 går igång stegvis över 71 grader celcius dvs 160F. En vanlig siffra på amerikanska motorer är 190F dvs cirka 88 grader.


jockev8 skrev:

Richtenb skrev:
Ja troligtivs men om du har en mekanisk motorfläkt så får du tänka på att du tappar några hästar  och det vill du ju inte göra. om det inte känns bökigt hade jag gjort som Expoze rekommenderar, köp endast SPAL

I min BMW har jag monterat bort motorfläkten och kör bara med kallare termostat och water wetter. köar varje dag utan problem. Dock rekommenderar jag dig inte att göra samma sak men bara för att ge en bild av hur mycket en kallare termostat och kylartillsatsen gör. Bilen är mycket ivrigare på gasen också utan fläkten.   


jockev8 skrev:

okey. så då kvittar det om det är elfläkt eller inte då, bara en kallare termostat? kanske en någon tum större fläkt? man bor ju nära e4an så lär ju bli lite högre fart då och då sen är de ju en camaro så gasen kommer ju sitta i golvet några gånger i sommar

jo den mekansika kan jag tänka mig stjäl lite effekt. men om jag sätter dit en elfläkt, inom vilka grader bör termostaten ligga?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

bör man ha en stor eller liten fläkt då? kollat på norrlandscustom och dom har lite urval på både fläkt och t-stat. blandannat en som öppnar vid 88* och stänger vid 77* och en som är justerbar mellan 65* och 115*.


Richtenb skrev:
Mina 2 går igång stegvis över 71 grader celcius dvs 160F. En vanlig siffra på amerikanska motorer är 190F dvs cirka 88 grader.


jockev8 skrev:

Richtenb skrev:
Ja troligtivs men om du har en mekanisk motorfläkt så får du tänka på att du tappar några hästar  och det vill du ju inte göra. om det inte känns bökigt hade jag gjort som Expoze rekommenderar, köp endast SPAL

I min BMW har jag monterat bort motorfläkten och kör bara med kallare termostat och water wetter. köar varje dag utan problem. Dock rekommenderar jag dig inte att göra samma sak men bara för att ge en bild av hur mycket en kallare termostat och kylartillsatsen gör. Bilen är mycket ivrigare på gasen också utan fläkten.   



jo den mekansika kan jag tänka mig stjäl lite effekt. men om jag sätter dit en elfläkt, inom vilka grader bör termostaten ligga?

Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

En fingervisning är att kolla storleken på den mekaniska och köpa lite större eller lika stor. Personligen hade jag valt 65-115 så du får lite valmöjligheter. Öppning vid 88 är lite för varmt tycker jag. Den är troligtvis väldigt nära din termostat som du har orginal. Fläkten måste öka resp minska i hastighet stegvis också.

jockev8 skrev:
bör man ha en stor eller liten fläkt då? kollat på norrlandscustom och dom har lite urval på både fläkt och t-stat. blandannat en som öppnar vid 88* och stänger vid 77* och en som är justerbar mellan 65* och 115*.


Richtenb skrev:
Mina 2 går igång stegvis över 71 grader celcius dvs 160F. En vanlig siffra på amerikanska motorer är 190F dvs cirka 88 grader.


jockev8 skrev:

jo den mekansika kan jag tänka mig stjäl lite effekt. men om jag sätter dit en elfläkt, inom vilka grader bör termostaten ligga?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

omm man ställer in den att öppna på ca 80 grader och en fläkt som är 1 eller 2 tum större så borde de funka bra då?

Richtenb skrev:
En fingervisning är att kolla storleken på den mekaniska och köpa lite större eller lika stor. Personligen hade jag valt 65-115 så du får lite valmöjligheter. Öppning vid 88 är lite för varmt tycker jag. Den är troligtvis väldigt nära din termostat som du har orginal. Fläkten måste öka resp minska i hastighet stegvis också.

jockev8 skrev:
bör man ha en stor eller liten fläkt då? kollat på norrlandscustom och dom har lite urval på både fläkt och t-stat. blandannat en som öppnar vid 88* och stänger vid 77* och en som är justerbar mellan 65* och 115*.


Richtenb skrev:
Mina 2 går igång stegvis över 71 grader celcius dvs 160F. En vanlig siffra på amerikanska motorer är 190F dvs cirka 88 grader.



Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Kolla hur fläktkåpan till den mekaniska fläkten ser ut. Du vill gärna få plats med den elektriska i samma. 80 grader är en bra kompromiss! dra kablage genom eget relä och hängsäkring. Kom ihåg att motorns termostat inte är samma som fläktens termostat. du behöver något liknande dessa till el fläkten. Den jag länkar till är för varm tycker jag men så du får en bild om du var osäker

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-321238/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -92-61580/

jockev8 skrev:
omm man ställer in den att öppna på ca 80 grader och en fläkt som är 1 eller 2 tum större så borde de funka bra då?

Richtenb skrev:
En fingervisning är att kolla storleken på den mekaniska och köpa lite större eller lika stor. Personligen hade jag valt 65-115 så du får lite valmöjligheter. Öppning vid 88 är lite för varmt tycker jag. Den är troligtvis väldigt nära din termostat som du har orginal. Fläkten måste öka resp minska i hastighet stegvis också.

jockev8 skrev:
bör man ha en stor eller liten fläkt då? kollat på norrlandscustom och dom har lite urval på både fläkt och t-stat. blandannat en som öppnar vid 88* och stänger vid 77* och en som är justerbar mellan 65* och 115*.



Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

den gamla fläkten mätte jag på 17,5 tum. så inga problem med en 17tums elfläkt. men sätts inte den elektriska t-staten i t-stathuset på insuget?


Richtenb skrev:
Kolla hur fläktkåpan till den mekaniska fläkten ser ut. Du vill gärna få plats med den elektriska i samma. 80 grader är en bra kompromiss! dra kablage genom eget relä och hängsäkring. Kom ihåg att motorns termostat inte är samma som fläktens termostat. du behöver något liknande dessa till el fläkten. Den jag länkar till är för varm tycker jag men så du får en bild om du var osäker

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-321238/



http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -92-61580/

jockev8 skrev:
omm man ställer in den att öppna på ca 80 grader och en fläkt som är 1 eller 2 tum större så borde de funka bra då?

Richtenb skrev:
En fingervisning är att kolla storleken på den mekaniska och köpa lite större eller lika stor. Personligen hade jag valt 65-115 så du får lite valmöjligheter. Öppning vid 88 är lite för varmt tycker jag. Den är troligtvis väldigt nära din termostat som du har orginal. Fläkten måste öka resp minska i hastighet stegvis också.

Senast redigerat av jockev8 (26 mars 2012)

Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

så vi inte rör ihop någonting. Dels har du ju en mekanisk termostat till motorn som öppnar och stänger vid vissa temperaturer. Denna byter du ut till en som ligger omkring 175F , Denna har dock ingen möjlighet att reglera fläkttemperaturen utan för detta behövs en "givare eller termostat som man kan fästa kablage på" som monteras på kylarslangen och säger till fläkten. Tjena nu börjar det bli jävligt varmt att bada i vattnet, sätt igång och kyl ner oss. Denna bör ligga omkring samma temperatur som din mekaniska termostat, dock vill du inte att fläkten ska gå på 100% direkt utan stegvis öka och nå max vid säg 94 grader eller vad som hellst. Vissa bilar har sådana monterade monterade från fabrik på olika platser i kylsystemet och då går det naturligtvis bra att koppla in sig på denna om man tycker att temperaturen då den sätter igång är ok...





jockev8 skrev:
den gamla fläkten mätte jag på 17,5 tum. så inga problem med en 17tums elfläkt. men sätts inte den elektriska t-staten i t-stathuset på insuget?


Richtenb skrev:
Kolla hur fläktkåpan till den mekaniska fläkten ser ut. Du vill gärna få plats med den elektriska i samma. 80 grader är en bra kompromiss! dra kablage genom eget relä och hängsäkring. Kom ihåg att motorns termostat inte är samma som fläktens termostat. du behöver något liknande dessa till el fläkten. Den jag länkar till är för varm tycker jag men så du får en bild om du var osäker

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-321238/



http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -92-61580/

jockev8 skrev:
omm man ställer in den att öppna på ca 80 grader och en fläkt som är 1 eller 2 tum större så borde de funka bra då?


Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

om du har en elektrisk AUX fläkt vilket kan var en möjlighet om du har AC så brukar denna ha en givare som man kan koppla in sig på. Den mekaniska behöver naturligtvis ingen eftersom den styrs av motorvarv med slirkoppling

I min bil så reglerar jag fläktarnas hastighet vid olika temperaturer genom motorns styrsystem.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

Richtenb skrev:
om du har en elektrisk AUX fläkt vilket kan var en möjlighet om du har AC så brukar denna ha en givare som man kan koppla in sig på. Den mekaniska behöver naturligtvis ingen eftersom den styrs av motorvarv med slirkoppling

I min bil så reglerar jag fläktarnas hastighet vid olika temperaturer genom motorns styrsystem.

min är ju dock en 76:a vilet jag missat informera om, ingen ac, men då ska jag skaffa en sån adapter då och sätta vid kylar slangen då?

men är det rek att montera en elektrisk fläkt eller klara den mekinska detta bara om man byter till en t-stat som öppnar runt 80*?(HH-racing har 82*)

Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Du klarar dig definitivt utan. byt mekanisk termostat och packning (om termostathuset är av plast så byt). därefter häller du i water wetter i kylsystemet så kommer det gå lysande.

elfläkt är dock alltid bäst men det blir lite bök.

jockev8 skrev:

Richtenb skrev:
om du har en elektrisk AUX fläkt vilket kan var en möjlighet om du har AC så brukar denna ha en givare som man kan koppla in sig på. Den mekaniska behöver naturligtvis ingen eftersom den styrs av motorvarv med slirkoppling

I min bil så reglerar jag fläktarnas hastighet vid olika temperaturer genom motorns styrsystem.

min är ju dock en 76:a vilet jag missat informera om, ingen ac, men då ska jag skaffa en sån adapter då och sätta vid kylar slangen då?

men är det rek att montera en elektrisk fläkt eller klara den mekinska detta bara om man byter till en t-stat som öppnar runt 80*?(HH-racing har 82*)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

tror jag chansar på den mek först så får jag se, den är ju hyfsat stor och konstigt nog 7 bladig så den bör nog klara detta.

Richtenb
26 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Ja det gör den garanterat. Lycka till!!

jockev8 skrev:
tror jag chansar på den mek först så får jag se, den är ju hyfsat stor och konstigt nog 7 bladig så den bör nog klara detta.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jockev8
26 mars 2012 · 127 Inlägg

tack för hjälpen! mvh jocke


Richtenb skrev:
Ja det gör den garanterat. Lycka till!!

jockev8 skrev:
tror jag chansar på den mek först så får jag se, den är ju hyfsat stor och konstigt nog 7 bladig så den bör nog klara detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang